Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bc8610ee-9ab3-43e9-961c-e03cc218f671","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyelőre nem érdemes a mesterséges intelligenciához fordulni az egészséget érintő tanácsokért, és a probléma nem csupán a technológia hiányosságaiból fakad.","shortLead":"Egyelőre nem érdemes a mesterséges intelligenciához fordulni az egészséget érintő tanácsokért, és a probléma nem csupán...","id":"20250508_mesterseges-intelligencia-orvosi-tanacsok-egeszseg-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc8610ee-9ab3-43e9-961c-e03cc218f671.jpg","index":0,"item":"12a74585-bf19-4444-ab8d-68a7a3a5c3e0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_mesterseges-intelligencia-orvosi-tanacsok-egeszseg-vizsgalat","timestamp":"2025. május. 08. 11:03","title":"Orvosi, egészségügyi kérdése van? Be ne írja a ChatGPT-be: megnézték a válaszokat, az eredmény aggasztó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f20a6ddd-617c-4157-966d-301bc5d7c758","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több területen is átalakul a Netflix, mobilon és tévén egyaránt. Jön a mesterséges intelligencia is.","shortLead":"Több területen is átalakul a Netflix, mobilon és tévén egyaránt. Jön a mesterséges intelligencia is.","id":"20250508_netflix-mesterseges-intelligencia-tartalom-kereses-megujulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f20a6ddd-617c-4157-966d-301bc5d7c758.jpg","index":0,"item":"48bf7910-0598-40c6-8caf-8bf119edb7ab","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_netflix-mesterseges-intelligencia-tartalom-kereses-megujulas","timestamp":"2025. május. 08. 19:03","title":"Rá sem fog ismerni: teljesen megújul a Netflix, máshogy tud majd keresni is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"423c1cc2-5ee6-485a-b781-aeb6b74dd6d7","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Idén márciusban rekordközeli összeget, 137 milliárd forintot helyeztek ki a pénzintézetek.","shortLead":"Idén márciusban rekordközeli összeget, 137 milliárd forintot helyeztek ki a pénzintézetek.","id":"20250508_Ontik-a-bankok-a-lakashitelt-a-lakossagra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/423c1cc2-5ee6-485a-b781-aeb6b74dd6d7.jpg","index":0,"item":"efbca854-7907-42a5-8208-97eebe86e2e7","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250508_Ontik-a-bankok-a-lakashitelt-a-lakossagra","timestamp":"2025. május. 08. 11:57","title":"Öntik a bankok a lakáshitelt a lakosságra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"906f0609-a80b-4575-9b21-2b9526d25fac","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A vádhatóság szerint Varga és társai nem a valós, 737 millió forintos értékén adták el a Nógrádi Vegyipari Zrt. részvényeit, hanem 277,7 millióval kevesebbért. Különösen nagy vagyoni kárt okozó hűtlen kezelés miatt vonnák felelősségre.","shortLead":"A vádhatóság szerint Varga és társai nem a valós, 737 millió forintos értékén adták el a Nógrádi Vegyipari Zrt...","id":"20250508_varga-zoltan-central-mediacsoport-nogradi-vegyipari-zrt-eladas-hutlen-kezeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/906f0609-a80b-4575-9b21-2b9526d25fac.jpg","index":0,"item":"c0e84d17-9e80-4d84-abf1-c5ab066f7e6a","keywords":null,"link":"/kkv/20250508_varga-zoltan-central-mediacsoport-nogradi-vegyipari-zrt-eladas-hutlen-kezeles","timestamp":"2025. május. 08. 12:27","title":"Letöltendő börtönbüntetést kér az ügyészség Varga Zoltánra, a Central Médiacsoport tulajdonosára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2af6543e-8900-422f-95f2-392ba9520489","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A NASA Kepler nevű űrtávcsövének köszönhetően fedezték fel a tudósok a Kepler-10 bolygórendszert, amelynek az is lehet, hogy nem kettő, hanem három tagja van.","shortLead":"A NASA Kepler nevű űrtávcsövének köszönhetően fedezték fel a tudósok a Kepler-10 bolygórendszert, amelynek az is lehet...","id":"20250509_kepler-18b-oceanbolygo-vizi-vilag-exobolygo-urkutatas-nasa-kepler-urtavcso","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2af6543e-8900-422f-95f2-392ba9520489.jpg","index":0,"item":"c2245d5d-3a55-4d63-88e1-006bdb87a2f3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_kepler-18b-oceanbolygo-vizi-vilag-exobolygo-urkutatas-nasa-kepler-urtavcso","timestamp":"2025. május. 09. 19:03","title":"Semmi máshoz nem hasonlító, eddig sosem látott bolygó jöhetett létre a Földtől nem is olyan messze","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d685ccd5-b1ae-46d7-b732-e50192fb9a28","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Ghibli többségi tulajdonosa a koronavírus-járvány körüli állami beszerzéseknél is felbukkant.","shortLead":"A Ghibli többségi tulajdonosa a koronavírus-járvány körüli állami beszerzéseknél is felbukkant.","id":"20250508_kinai-hatteru-ceg-magyar-honvedseg-vasuti-szallitasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d685ccd5-b1ae-46d7-b732-e50192fb9a28.jpg","index":0,"item":"88eb67e9-c1f2-424a-984b-16342b22e1f2","keywords":null,"link":"/kkv/20250508_kinai-hatteru-ceg-magyar-honvedseg-vasuti-szallitasok","timestamp":"2025. május. 08. 18:19","title":"Kínai hátterű cég bonyolítja a magyar honvédség vasúti szállításait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c944093b-dfa2-4bfb-88a2-cb6dcb738a45","c_author":"SPAR","category":"brandchannel","description":"Bár manapság már a szélesebb nyilvánosság előtt is ismert a felelős állattartás fogalma, sokan sajnos mégsem tartják be annak szabályait a gyakorlatban. Mit jelent a felelősség? Mi az, hogy társállat vagy családi kutya? Mi a megfelelő és egészséges táplálás? Mennyi az annyi, ha mozgásról vagy fárasztásról, játékról van szó? Cikkünkben a legfontosabbakat vesszük sorra.","shortLead":"Bár manapság már a szélesebb nyilvánosság előtt is ismert a felelős állattartás fogalma, sokan sajnos mégsem tartják be...","id":"20250508_SPAR-orszagos-allatvedorseg-allateledel-gyujtes-felelos-allattartas-kutya-macska-menhely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c944093b-dfa2-4bfb-88a2-cb6dcb738a45.jpg","index":0,"item":"3a0a2105-15fc-4e57-b29d-5d197433320c","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250508_SPAR-orszagos-allatvedorseg-allateledel-gyujtes-felelos-allattartas-kutya-macska-menhely","timestamp":"2025. május. 08. 11:30","title":"Már jobb a helyzet, de még rengeteget kell tanulnunk: így lehetünk felelős állattartók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"SPAR Magyarország","c_partnerlogo":"9615d6e6-8d73-4e29-a76b-e36e534d9f8a","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"59686cf6-2169-4a9c-b3b5-0f58a688383c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Míg vannak, akik örülnek annak, hogy az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma elkapni készül a Google grabancát egy trösztellenes perben, mások, így többek között a Firefox mögött álló Mozilla számára ijesztő lehetőséget is hordozhat a keresőóriással szembeni ítélet.","shortLead":"Míg vannak, akik örülnek annak, hogy az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma elkapni készül a Google grabancát...","id":"20250508_google-elleni-trosztellenes-eljaras-mozilla-firefox-kovetkezmenyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59686cf6-2169-4a9c-b3b5-0f58a688383c.jpg","index":0,"item":"1f5a4c17-4c7f-4187-aaed-8000e2ebbedf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_google-elleni-trosztellenes-eljaras-mozilla-firefox-kovetkezmenyek","timestamp":"2025. május. 08. 14:03","title":"Pánik üzemmódba kapcsoltak a Firefox-csapatban a Google ellen hozott ítélet miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A közlekedés apropóján csak a vonalbezárásokról lehet hallani a tömegmédiában, a belpolitikai diskurzusban, s a nyilvánosság más színterein, de kevés szó esik arról, hogy a tényszerűen gazdaságtalan, felesleges – vagy annak ítélt – viszonylatok helyére milyen takarékos és hatékony módozatokat javallanak a szemben álló felek. Igyekszünk hát teret adni a szakmai viták lakosságot érintő részeinek. Most épp az észak-dunántúli régió koncepciócsatájának apropóján.
Regionális közlekedéspolitikai alternatívát fogalmazott meg nemrég győri sajtótájékoztatóján a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). Az ott közzétett tanulmány a térségbeli vonalbezárások helyett „sínközpontú” tömegközlekedés-fejlesztést indítványoz. Gyakorlatilag a helyi és helyközi buszközlekedés agglomerációs-elővárosi vasúttal történő részbeni kiváltására, behelyettesítésére tesz javaslatot. A dokumentum szerint Győrbe a város 40 km-es vonzáskörzetéből naponta 30 ezer ember ingázik, de ekkora forgalmat a közúti közlekedés egyre nehezebben tud kielégíteni. A bevezető utak kapacitása, a lakott területeken vezető szakaszok nagy száma, és a győri utak szűk áteresztőképessége korlátos, bővítésük nehéz. Igen kiterjedt vasúthálózattal bír viszont a térség, ennek lehetőségeit még messze nem aknázták ki. "Bár a vonalak Győrön belül igen kedvező nyomvonalon haladnak, a hiányzó megállók, vágánykapcsolatok miatt a rendszer mégis nehezen használható. Ráadásul a város vonzáskörzetének több pontján megindult a vasúthálózat felszámolása, holott az infrastruktúra nagyrészt jó állapotú, és Győr felé vasúton lehetne a leggyorsabban eljutni" - áll a dokumentumban.
A Győr környéki vasúti fővonalak menetidő és kényelem szempontjából magasan verik a közúti közlekedést - állítja a VEKE Győri Tagozatát vezető Dobronyi Tamás. A Mosonmagyaróvár-Győr távolság autópályán is több, mint a vasút 29 perces menetideje, ha pedig valaki például Ménfőcsanakról szeretne beutazni a győri belvárosba, negyed óra alatt megteheti, míg busszal akkor is félórás az út, ha épp nincsenek torlódások. A VEKE fontosnak tartaná, hogy a város közigazgatási határán belül is lehessen helyi utazásra használni a vasutat, de úgy látják, ma tarifaközösség híján ez nagyon költséges lenne az utasoknak.
Azt azért a VEKE-tanulmány is beismeri, hogy jócskán vannak a térségben felesleges vasútpontok. A Győr-Sopron vonalon nincs tisztázva a vonatok szerepe, írják, a menetrendi koncepció nem elég jó. Olyan megállóhelyeket is kiszolgálnak a vonatok, például Rábapatonán, Bágyogszováton, Dörön, Farádon, ahol a települések 2-3 kilométerre vannak a vasúttól. Ezekre buszjáratok tucatjai indulnak, melyekkel a napi 4 pár személyvonat nem tud versenyezni. Érdemes lenne inkább a vonal mentén elhelyezkedő nagyobb, illetve a közvetlenül a vasútvonal mellett fekvő települések kiszolgálásán javítani, a vonatok gyorsításával ütemesebb közlekedést kialakítani - áll a tanulmányban. A kihasználatlan megállóhelyek felszámolásával párhuzamosan a VEKE által elképzelt rendszer alapját egy Győr-Veszprémvarsány-Pápa-Csorna-Győr útirányú körjárat képezné, amely közvetlen kisbéri és veszprémi motorkocsikat is továbbítana. A kétóránként közlekedő vonatok szétcsatolása Veszprémvarsány állomáson zajlana le.
Sarkalatos pontja a tervezetnek a Győr városán belüli új megállóhelyek létesítése, például Adyvárosban, a győri Tesco közelében, illetve a meglévők fejlesztése. Kitérnek továbbá arra is, hogy szükséges volna a GYSEV pályaudvar tároló vágányhálózatának és Győr-Szabadhegy állomás kihúzóvágányának összekötése a marcalvárosi és dél-nádorvárosi lakótelepek közötti beépítetlen területen. Ennek révén „egy folytonos, jól használható elővárosi gerincvonal jönne létre Győrben, melyet a városon belüli utazásokhoz is használni lehetne”.
A költségkalkulációt, forrás-átcsoportosítást firtató kérdésünkre Dobronyi azt felelte, ilyet nem végeztek, de a finanszírozás alapját az önkormányzatoknál lehet elindítani, például úgy, hogy településfejlesztési stratégiáikban ne kótyavetyéljék el azokat a területeket, melyek mentén ilyen megállóhelyeket lehet létrehozni, kerékpáros parkolókkal (B+R rendszerben), illetve gépkocsi-parkolókkal (P+R rendszerben). Erre 2013 után állnak majd rendelkezésre uniós források, mondja a VEKE, hozzátéve, hogy a tervek előkészítésében tanulmányok, pályázatok létrehozásában gyűjtött tapaszutalataikkal tudnának segíteni.
Hivatalos nézőpont (Oldaltörés)
Lapunk kíváncsi volt a tanulmányban érintett közlekedési társaságok – a Kisalföld Volán és a MÁV – illetve a szaktárca álláspontjára is. Utóbbira különösen azért, mivel a VEKE szerint „egy rosszul működő, emberektől távolságot tartó országos szervezet helyett a helyi vezetőknek, helyi döntéshozó testületeknek, tehát végső soron a helyi embereknek kell az őket érintő közlekedési hálózat sorsáról dönteni”. A VEKE ezért regionális közlekedési szövetségek felállítására tesz javaslatot, álláspontjuk szerint ugyanis a szolgáltatás megrendelési-ellenőrzési jogköreit egy önkormányzatok-régiók által létrehozott szervezettel kell elvégeztetni. Mivel az utazási igények is helyben keletkeznek, helyben lehet a kapacitások függvényében a lehető legjobb menetrendet kialakítani. „A minisztériumnak csak az országos és nemzetközi szintű közlekedést kell koordinálnia. A jelenlegi Regionális Közlekedési Irodák (RKI) sajnos alkalmatlanok ezen feladatok ellátására, mert semmiféle jogosítvánnyal nem rendelkeznek, szinte csak informális szerepük van” a minisztériummal szemben – szögezte le a VEKE területi szószólója.
Csak a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) reagált a megkeresésre. A tárca kommunikációs osztályának válasza szerint „a VEKE általános megállapításai közül többel a szakminisztérium nem csupán egyetért, hanem hasonló megfontolások alapján éppen ezek mentén igyekszik átalakítani a helyközi közösségi közlekedés teljes rendszerét”. Elismeri továbbá: „a vasút és az autóbuszos társaságok kínálatának egységesítése, összehangolása valóban indokolt. A pazarló működés egyik oka, hogy két település között többnyire értelmetlenül vasúti és közúti személyszállítás is zajlik”. A minisztérium ezért az országos viszonylatokban (a nemzetközi, távolsági és elővárosi közlekedésben) a vasúti szolgáltatást részesíti előnyben a jövő évi menetrend kidolgozása során. Egyes vidéki nagyvárosok és a központi régió közötti forgalomban december közepétől a tárca nem rendeli meg a közvetlen, autópályás buszjáratok többségét. Mások mellett Győr, Miskolc, Pécs és Budapest között a vasúti kínálat megfelelő, versenyképes színvonalú, így e viszonylatokban érdemes a vonatok felé terelni az utasokat – szól a hivatalos megfogalmazás.
A regionális közlekedésben viszont az olcsóbb és jobb minőségű szolgáltatást nyújtó autóbuszos közlekedésben látja a tárca a megoldást, a buszjáratok szállíthatják a vasútvonalakhoz az utasokat. "Az országos-regionális megkülönböztetésnek további értelmet ad, hogy elsőként az országos menetrend áll össze, amelyet a későbbiekben egészítenek ki a regionális menetrendek” – írja a minisztérium. A VEKE-illetékes szerint azonban egy regionális vonal üzemeltetése sokkal kevesebbe kerül, mint egy fővonalé, a minisztérium pedig "ott csal, hogy ezeket egy kalap alá veszi pénzügyileg".
A KHEM szerint egyetértés körvonalazódhat ugyanakkor a helyi, szubszidiaritás-elvű közlekedésszervezés ügyében, legalábbis a minisztériumi anyagból kiindulva a tárca lehetővé teszi, hogy a lokális tömegközlekedésről helyben születhessen döntés. A megalakított, úgynevezett Regionális Közlekedési Szakbizottságok (RKSZ) a későbbiekben szakmai javaslattevő helyett akár politikai egyeztető, döntéshozó szerepben is működhetnek majd. "A régiók szakértői, az érintett szolgáltatók és az önkormányzati szövetségek, megyei önkormányzatok, civil szervezetek képviselői a rendelkezésre álló költségvetési forrás ismeretében, azzal szabadon gazdálkodva hozhatnának döntést arról, hogy egyes települések között pontosan milyen közösségi közlekedési közszolgáltatást rendelnek meg. Ezen túl lehetőségük lenne például regionális ár- és kedvezményrendszer kidolgozására is." A VEKE ezt azzal kommentálta, hogy a vasúti törvény tervezett módosításában az RKSZ megtévesztő, mert továbbra is a miniszter rendel meg mindent, a szakbizottságnak csak konzultációs szerepe lesz, nem fog tudni ellenőrzést gyakorolni a szolgáltatók felett.
Itt a tárca is akképp látja, hogy az RKSZ jelenleg valóban konzultatív módon, javaslattevő szerepben vesz részt a menetrendek előkészítésében. A teljes értékű regionális szint megvalósításához az alkotmány és több kapcsolódó alaptörvény (pl. jogalkotási, önkormányzati stb.) kétharmados módosítására van szükség. Erre ebben az évben, vagy akár ebben a parlamenti ciklusban már nincs mód és idő. De később "az RKSZ felruházható lesz a döntés és a költségvetési források elosztásának jogaival". Valamint, "ha kevesebbe is kerül egy regionális vonal fenntartása, mint egy fővonalé, ezt a kevesebbet sem érdemes megfizetnünk, ha a vonatok kihasználtsága alacsony, és olcsóbb, jobban elérhető szolgáltatást nyújtó autóbuszokkal kiválthatók" – állítja a KHEM. Viszont a jövőben, "ha már valóban a régiók dönthetnek majd a közpénzek felhasználásáról, az országos megrendelés kialakítása után fennmaradó összegekkel a helyi érdekeknek még inkább megfelelő módon gazdálkodhatnak. Így világos pénzügyi keretek között adott viszonylaton a számukra kedvezőbb közlekedési mód megrendelése mellett dönthetnek".