Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2e31c093-bcf7-480c-91d4-65bb083db42a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az énekes szerint senkitől sem elvárható, hogy a nap huszonnégy órájában a nagyközönség rendelkezésére álljon.","shortLead":"Az énekes szerint senkitől sem elvárható, hogy a nap huszonnégy órájában a nagyközönség rendelkezésére álljon.","id":"20250419_robbie-williams-rajongok-kozos-foto-panik-szorongas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e31c093-bcf7-480c-91d4-65bb083db42a.jpg","index":0,"item":"4875cadc-a4d3-4f3a-82a2-c27d9f37ae5e","keywords":null,"link":"/elet/20250419_robbie-williams-rajongok-kozos-foto-panik-szorongas","timestamp":"2025. április. 19. 11:46","title":"Szorong és pánikol Robbie Williams, amikor idegenek mennek oda hozzá fotót kérni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Pár nap alatt elkapták.","shortLead":"Pár nap alatt elkapták.","id":"20250418_robbantas-kozveszellyel-fenyegetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"a41a57ea-bb06-4a22-8c68-24424b05b7d0","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_robbantas-kozveszellyel-fenyegetes","timestamp":"2025. április. 18. 13:54","title":"„Repülni fogtok, kutyák! Meg fogtok dögleni” – robbantással fenyegetőzőtt egy tatai férfi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a2a17230-0282-4cde-884d-b26a3101346d","c_author":"Tiszai Balázs","category":"kkv","description":"Az amerikai elnök iparági importtarifái mindenkinek rosszak, és nem világos, hogy akár csak hosszú távon mennyire tudnák enyhíteni az USA autógyártóinak kínjait. Trump ráadásul a Joe Biden ellen vezetett bosszúhadjárata közepette elkaszálta az amerikai elektromobilitási programot, amivel épp az Egyesült Államok legnagyobb riválisát hozza helyzetbe.","shortLead":"Az amerikai elnök iparági importtarifái mindenkinek rosszak, és nem világos, hogy akár csak hosszú távon mennyire...","id":"20250418_Trump-autoipari-importvamok-Kina-elektromos-autok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a2a17230-0282-4cde-884d-b26a3101346d.jpg","index":0,"item":"375acc98-cc83-4c77-be3a-ea2a4432504d","keywords":null,"link":"/kkv/20250418_Trump-autoipari-importvamok-Kina-elektromos-autok","timestamp":"2025. április. 18. 13:00","title":"Globális roncsderbi lehet Trump autóvámjaiból, a végén pedig Kína nevethet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38d1fe86-c854-42ba-ab9d-08934b0dfba8","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A Bloomberg úgy tudja, hogy az amerikai vezetés vizsgálja a lehetőséget. ","shortLead":"A Bloomberg úgy tudja, hogy az amerikai vezetés vizsgálja a lehetőséget. ","id":"20250419_krim-oroszorszag-resze-elismeres-ukrajna-donald-trump-orosz-ukran-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38d1fe86-c854-42ba-ab9d-08934b0dfba8.jpg","index":0,"item":"2a504cb7-022f-4c38-b253-dca7be69c5f3","keywords":null,"link":"/vilag/20250419_krim-oroszorszag-resze-elismeres-ukrajna-donald-trump-orosz-ukran-haboru","timestamp":"2025. április. 19. 12:58","title":"Trumpék nyitottak arra, hogy a Krímet Oroszország részének ismerjék el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ad6b6d40-78df-4a9f-bafc-47ee7e244edb","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ferenc pápával nem találkozott, de a hivatalos közlés szerint „szívélyes megbeszélést” folytatott a vatikáni államtitkárral.","shortLead":"Ferenc pápával nem találkozott, de a hivatalos közlés szerint „szívélyes megbeszélést” folytatott a vatikáni...","id":"20250419_vatikan-jd-vance-amerikai-alelnok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad6b6d40-78df-4a9f-bafc-47ee7e244edb.jpg","index":0,"item":"45c349f7-388c-45dd-b4a7-730fec182174","keywords":null,"link":"/vilag/20250419_vatikan-jd-vance-amerikai-alelnok","timestamp":"2025. április. 19. 17:24","title":"J. D. Vance személyesen ment a Vatikánba a Trump-kormányzatot ért pápai bírálatok után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18e3efef-6fe4-4ab4-b7c8-5db119fa0742","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Némi iróniával megfűszerezett kihívásról van szó.","shortLead":"Némi iróniával megfűszerezett kihívásról van szó.","id":"20250418_magyar-peter-orban-viktor-vita-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18e3efef-6fe4-4ab4-b7c8-5db119fa0742.jpg","index":0,"item":"2b36461e-1fb9-49a7-8624-8b0f4a56f5ba","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_magyar-peter-orban-viktor-vita-ebx","timestamp":"2025. április. 18. 09:36","title":"Magyar gratulált Orbánnak a csütörtöki interjúhoz, majd vitára hívta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3109879-9911-48ff-868f-dbce10c96dec","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"Száz évvel ezelőtt, 1925. április 18-án nyitották meg az első Budapesti Nemzetközi Vásárt. A következő évben pedig a vásáriroda vezetője, Hollósy István könyvet publikált „Visszapillantás a Budapesti Nemzetközi Vásár két évtizedes múltjára” címmel. Ebből is látszik, hogy a BNV életkora bizonytalanabb, mint egy primadonnáé. Minden aktuális hatalom a maga dicsőségét demonstrálta a Budapesti Nemzetközi Vásárral, amely az üzletemberek számára üzleti, a milliós tömegek számára szórakozási és ámulási lehetőség volt. Itt tátotta rá a száját először a nép a rádióra, a televízióra, a csuklós buszra, a Coca-Colára, az autócsodákra – mikor mire.","shortLead":"Száz évvel ezelőtt, 1925. április 18-án nyitották meg az első Budapesti Nemzetközi Vásárt. A következő évben pedig...","id":"20250418_Budapesti-Nemzetkozi-Vasar-100","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3109879-9911-48ff-868f-dbce10c96dec.jpg","index":0,"item":"41c10186-dc63-4158-9a29-153c0bc274d4","keywords":null,"link":"/360/20250418_Budapesti-Nemzetkozi-Vasar-100","timestamp":"2025. április. 18. 17:20","title":"Az állami hiúság vására – A Budapesti Nemzetközi Vásár rezsimeken átívelő 100 (vagy több) éve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8664fbe3-7604-4074-8fb9-4d75d6252fcf","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"A mesterséges intelligencia akár emberek életét is erősen befolyásolhatja. Mégsem biztos, hogy az EU új szabályai teljesen kezelhetővé teszik a kockázatokat. Lehet, hogy a piac, a fegyverkezés, netán hatalmi érdekek felülírják a brüsszeli jogszabályt.","shortLead":"A mesterséges intelligencia akár emberek életét is erősen befolyásolhatja. Mégsem biztos, hogy az EU új szabályai...","id":"20250419_ai5-eu-ai-act-mesterseges-intelligencis-unios-szabalyozasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8664fbe3-7604-4074-8fb9-4d75d6252fcf.jpg","index":0,"item":"31ed4ca1-2b58-4199-b937-7182a2155407","keywords":null,"link":"/360/20250419_ai5-eu-ai-act-mesterseges-intelligencis-unios-szabalyozasa","timestamp":"2025. április. 19. 13:00","title":"Ember és gép: ki ellenőriz kit az EU-ban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A közlekedés apropóján csak a vonalbezárásokról lehet hallani a tömegmédiában, a belpolitikai diskurzusban, s a nyilvánosság más színterein, de kevés szó esik arról, hogy a tényszerűen gazdaságtalan, felesleges – vagy annak ítélt – viszonylatok helyére milyen takarékos és hatékony módozatokat javallanak a szemben álló felek. Igyekszünk hát teret adni a szakmai viták lakosságot érintő részeinek. Most épp az észak-dunántúli régió koncepciócsatájának apropóján.
Regionális közlekedéspolitikai alternatívát fogalmazott meg nemrég győri sajtótájékoztatóján a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). Az ott közzétett tanulmány a térségbeli vonalbezárások helyett „sínközpontú” tömegközlekedés-fejlesztést indítványoz. Gyakorlatilag a helyi és helyközi buszközlekedés agglomerációs-elővárosi vasúttal történő részbeni kiváltására, behelyettesítésére tesz javaslatot. A dokumentum szerint Győrbe a város 40 km-es vonzáskörzetéből naponta 30 ezer ember ingázik, de ekkora forgalmat a közúti közlekedés egyre nehezebben tud kielégíteni. A bevezető utak kapacitása, a lakott területeken vezető szakaszok nagy száma, és a győri utak szűk áteresztőképessége korlátos, bővítésük nehéz. Igen kiterjedt vasúthálózattal bír viszont a térség, ennek lehetőségeit még messze nem aknázták ki. "Bár a vonalak Győrön belül igen kedvező nyomvonalon haladnak, a hiányzó megállók, vágánykapcsolatok miatt a rendszer mégis nehezen használható. Ráadásul a város vonzáskörzetének több pontján megindult a vasúthálózat felszámolása, holott az infrastruktúra nagyrészt jó állapotú, és Győr felé vasúton lehetne a leggyorsabban eljutni" - áll a dokumentumban.
A Győr környéki vasúti fővonalak menetidő és kényelem szempontjából magasan verik a közúti közlekedést - állítja a VEKE Győri Tagozatát vezető Dobronyi Tamás. A Mosonmagyaróvár-Győr távolság autópályán is több, mint a vasút 29 perces menetideje, ha pedig valaki például Ménfőcsanakról szeretne beutazni a győri belvárosba, negyed óra alatt megteheti, míg busszal akkor is félórás az út, ha épp nincsenek torlódások. A VEKE fontosnak tartaná, hogy a város közigazgatási határán belül is lehessen helyi utazásra használni a vasutat, de úgy látják, ma tarifaközösség híján ez nagyon költséges lenne az utasoknak.
Azt azért a VEKE-tanulmány is beismeri, hogy jócskán vannak a térségben felesleges vasútpontok. A Győr-Sopron vonalon nincs tisztázva a vonatok szerepe, írják, a menetrendi koncepció nem elég jó. Olyan megállóhelyeket is kiszolgálnak a vonatok, például Rábapatonán, Bágyogszováton, Dörön, Farádon, ahol a települések 2-3 kilométerre vannak a vasúttól. Ezekre buszjáratok tucatjai indulnak, melyekkel a napi 4 pár személyvonat nem tud versenyezni. Érdemes lenne inkább a vonal mentén elhelyezkedő nagyobb, illetve a közvetlenül a vasútvonal mellett fekvő települések kiszolgálásán javítani, a vonatok gyorsításával ütemesebb közlekedést kialakítani - áll a tanulmányban. A kihasználatlan megállóhelyek felszámolásával párhuzamosan a VEKE által elképzelt rendszer alapját egy Győr-Veszprémvarsány-Pápa-Csorna-Győr útirányú körjárat képezné, amely közvetlen kisbéri és veszprémi motorkocsikat is továbbítana. A kétóránként közlekedő vonatok szétcsatolása Veszprémvarsány állomáson zajlana le.
Sarkalatos pontja a tervezetnek a Győr városán belüli új megállóhelyek létesítése, például Adyvárosban, a győri Tesco közelében, illetve a meglévők fejlesztése. Kitérnek továbbá arra is, hogy szükséges volna a GYSEV pályaudvar tároló vágányhálózatának és Győr-Szabadhegy állomás kihúzóvágányának összekötése a marcalvárosi és dél-nádorvárosi lakótelepek közötti beépítetlen területen. Ennek révén „egy folytonos, jól használható elővárosi gerincvonal jönne létre Győrben, melyet a városon belüli utazásokhoz is használni lehetne”.
A költségkalkulációt, forrás-átcsoportosítást firtató kérdésünkre Dobronyi azt felelte, ilyet nem végeztek, de a finanszírozás alapját az önkormányzatoknál lehet elindítani, például úgy, hogy településfejlesztési stratégiáikban ne kótyavetyéljék el azokat a területeket, melyek mentén ilyen megállóhelyeket lehet létrehozni, kerékpáros parkolókkal (B+R rendszerben), illetve gépkocsi-parkolókkal (P+R rendszerben). Erre 2013 után állnak majd rendelkezésre uniós források, mondja a VEKE, hozzátéve, hogy a tervek előkészítésében tanulmányok, pályázatok létrehozásában gyűjtött tapaszutalataikkal tudnának segíteni.
Hivatalos nézőpont (Oldaltörés)
Lapunk kíváncsi volt a tanulmányban érintett közlekedési társaságok – a Kisalföld Volán és a MÁV – illetve a szaktárca álláspontjára is. Utóbbira különösen azért, mivel a VEKE szerint „egy rosszul működő, emberektől távolságot tartó országos szervezet helyett a helyi vezetőknek, helyi döntéshozó testületeknek, tehát végső soron a helyi embereknek kell az őket érintő közlekedési hálózat sorsáról dönteni”. A VEKE ezért regionális közlekedési szövetségek felállítására tesz javaslatot, álláspontjuk szerint ugyanis a szolgáltatás megrendelési-ellenőrzési jogköreit egy önkormányzatok-régiók által létrehozott szervezettel kell elvégeztetni. Mivel az utazási igények is helyben keletkeznek, helyben lehet a kapacitások függvényében a lehető legjobb menetrendet kialakítani. „A minisztériumnak csak az országos és nemzetközi szintű közlekedést kell koordinálnia. A jelenlegi Regionális Közlekedési Irodák (RKI) sajnos alkalmatlanok ezen feladatok ellátására, mert semmiféle jogosítvánnyal nem rendelkeznek, szinte csak informális szerepük van” a minisztériummal szemben – szögezte le a VEKE területi szószólója.
Csak a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) reagált a megkeresésre. A tárca kommunikációs osztályának válasza szerint „a VEKE általános megállapításai közül többel a szakminisztérium nem csupán egyetért, hanem hasonló megfontolások alapján éppen ezek mentén igyekszik átalakítani a helyközi közösségi közlekedés teljes rendszerét”. Elismeri továbbá: „a vasút és az autóbuszos társaságok kínálatának egységesítése, összehangolása valóban indokolt. A pazarló működés egyik oka, hogy két település között többnyire értelmetlenül vasúti és közúti személyszállítás is zajlik”. A minisztérium ezért az országos viszonylatokban (a nemzetközi, távolsági és elővárosi közlekedésben) a vasúti szolgáltatást részesíti előnyben a jövő évi menetrend kidolgozása során. Egyes vidéki nagyvárosok és a központi régió közötti forgalomban december közepétől a tárca nem rendeli meg a közvetlen, autópályás buszjáratok többségét. Mások mellett Győr, Miskolc, Pécs és Budapest között a vasúti kínálat megfelelő, versenyképes színvonalú, így e viszonylatokban érdemes a vonatok felé terelni az utasokat – szól a hivatalos megfogalmazás.
A regionális közlekedésben viszont az olcsóbb és jobb minőségű szolgáltatást nyújtó autóbuszos közlekedésben látja a tárca a megoldást, a buszjáratok szállíthatják a vasútvonalakhoz az utasokat. "Az országos-regionális megkülönböztetésnek további értelmet ad, hogy elsőként az országos menetrend áll össze, amelyet a későbbiekben egészítenek ki a regionális menetrendek” – írja a minisztérium. A VEKE-illetékes szerint azonban egy regionális vonal üzemeltetése sokkal kevesebbe kerül, mint egy fővonalé, a minisztérium pedig "ott csal, hogy ezeket egy kalap alá veszi pénzügyileg".
A KHEM szerint egyetértés körvonalazódhat ugyanakkor a helyi, szubszidiaritás-elvű közlekedésszervezés ügyében, legalábbis a minisztériumi anyagból kiindulva a tárca lehetővé teszi, hogy a lokális tömegközlekedésről helyben születhessen döntés. A megalakított, úgynevezett Regionális Közlekedési Szakbizottságok (RKSZ) a későbbiekben szakmai javaslattevő helyett akár politikai egyeztető, döntéshozó szerepben is működhetnek majd. "A régiók szakértői, az érintett szolgáltatók és az önkormányzati szövetségek, megyei önkormányzatok, civil szervezetek képviselői a rendelkezésre álló költségvetési forrás ismeretében, azzal szabadon gazdálkodva hozhatnának döntést arról, hogy egyes települések között pontosan milyen közösségi közlekedési közszolgáltatást rendelnek meg. Ezen túl lehetőségük lenne például regionális ár- és kedvezményrendszer kidolgozására is." A VEKE ezt azzal kommentálta, hogy a vasúti törvény tervezett módosításában az RKSZ megtévesztő, mert továbbra is a miniszter rendel meg mindent, a szakbizottságnak csak konzultációs szerepe lesz, nem fog tudni ellenőrzést gyakorolni a szolgáltatók felett.
Itt a tárca is akképp látja, hogy az RKSZ jelenleg valóban konzultatív módon, javaslattevő szerepben vesz részt a menetrendek előkészítésében. A teljes értékű regionális szint megvalósításához az alkotmány és több kapcsolódó alaptörvény (pl. jogalkotási, önkormányzati stb.) kétharmados módosítására van szükség. Erre ebben az évben, vagy akár ebben a parlamenti ciklusban már nincs mód és idő. De később "az RKSZ felruházható lesz a döntés és a költségvetési források elosztásának jogaival". Valamint, "ha kevesebbe is kerül egy regionális vonal fenntartása, mint egy fővonalé, ezt a kevesebbet sem érdemes megfizetnünk, ha a vonatok kihasználtsága alacsony, és olcsóbb, jobban elérhető szolgáltatást nyújtó autóbuszokkal kiválthatók" – állítja a KHEM. Viszont a jövőben, "ha már valóban a régiók dönthetnek majd a közpénzek felhasználásáról, az országos megrendelés kialakítása után fennmaradó összegekkel a helyi érdekeknek még inkább megfelelő módon gazdálkodhatnak. Így világos pénzügyi keretek között adott viszonylaton a számukra kedvezőbb közlekedési mód megrendelése mellett dönthetnek".