Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3104f57d-ed1a-4d90-8cd8-3f3f3640db93","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Brit kutatók az 1980-as évek óta rögzítik a tengerek felszínének hőmérsékletét, és kiderült, az elmúlt negyven évben 400 százalékkal gyorsult a melegedés üteme.","shortLead":"Brit kutatók az 1980-as évek óta rögzítik a tengerek felszínének hőmérsékletét, és kiderült, az elmúlt negyven évben...","id":"20250129_globalis-felmelegedes-tenger-felszin-homerseklet-klimavaltozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3104f57d-ed1a-4d90-8cd8-3f3f3640db93.jpg","index":0,"item":"96ef0011-a6bb-48b5-a6e8-7ef114b9fa81","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_globalis-felmelegedes-tenger-felszin-homerseklet-klimavaltozas","timestamp":"2025. január. 29. 20:03","title":"Megdöbbentő mértékben melegszik a tengerek felszíne, már kongatják a vészharangokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f370e067-65d2-4fad-932e-dedc1e5219eb","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ha így haladunk tovább, eljuthatunk oda, hogy nyáron ugyanannyi pénzt visz majd el a légkondi, mint amennyibe telente a fűtés kerül.","shortLead":"Ha így haladunk tovább, eljuthatunk oda, hogy nyáron ugyanannyi pénzt visz majd el a légkondi, mint amennyibe telente...","id":"20250129_futes-tel-meleg-legkondi-klimavaltozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f370e067-65d2-4fad-932e-dedc1e5219eb.jpg","index":0,"item":"b9c81075-7ec8-44fe-811b-c633560a3b11","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_futes-tel-meleg-legkondi-klimavaltozas","timestamp":"2025. január. 29. 15:26","title":"Örül, hogy meleg a tél? Várja csak ki, milyen lesz az augusztusi negyven fokban!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19a02c03-c76a-4324-9cda-09e089cef6ab","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Sőt, senkitől: a kormány gyorsan kapcsolt, és eltakarította korábbi belepiszkálását a Btk.-ba. ","shortLead":"Sőt, senkitől: a kormány gyorsan kapcsolt, és eltakarította korábbi belepiszkálását a Btk.-ba. ","id":"20250130_alkotmanybirosag-buncselekmeny-covid-igazolvany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19a02c03-c76a-4324-9cda-09e089cef6ab.jpg","index":0,"item":"c4e9690b-5a71-4d18-bbf1-255365605002","keywords":null,"link":"/itthon/20250130_alkotmanybirosag-buncselekmeny-covid-igazolvany","timestamp":"2025. január. 30. 12:30","title":"Alkotmányos-e bűncselekménynek nyilvánítani, ha valaki visszaél az oltási igazolvánnyal? Nem az Ab-tól fogjuk megtudni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa4a28dd-7bec-467d-8792-709cbf0a6dfe","c_author":"Bábel Vilmos","category":"360","description":"A háborús veszélyre való felkészülést a legnagyobb titokban szervezi az Orbán-kormány, hiszen a propaganda szerint mindjárt beköszönt a béke. Ezzel azonban az ország ellenálló képességét veszélyezteti. Külföldi példák mutatják, hogy a polgárok felkészítése annyira fontos, mint az államé.","shortLead":"A háborús veszélyre való felkészülést a legnagyobb titokban szervezi az Orbán-kormány, hiszen a propaganda szerint...","id":"20250130_hvg-haborus-felkeszules-rendkivuli-jogrend-veszelyhelyzet-hibrid-hadviseles-csak-csendben-csak-halkan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa4a28dd-7bec-467d-8792-709cbf0a6dfe.jpg","index":0,"item":"9a09396a-1b52-4997-9345-1e3146873547","keywords":null,"link":"/360/20250130_hvg-haborus-felkeszules-rendkivuli-jogrend-veszelyhelyzet-hibrid-hadviseles-csak-csendben-csak-halkan","timestamp":"2025. január. 30. 06:30","title":"A magyar állam készül a háborúra, de azt nem hajlandó elárulni, nekünk hogyan kellene","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0081559-580e-41d0-8d5d-9c4af18e050d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Sikertelenül próbálta a Fidesz-KDNP megakadályozni a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén, hogy Karácsony Gergely keresztülhúzza az arab befektetők és a kormány ingatlanbizniszét arra a területre, ahová a Mini-Dubajt tervezik. A közgyűlés minden más frakciója a főpolgármester mellé állt, így a főváros élhet az elővásárlási jogával.","shortLead":"Sikertelenül próbálta a Fidesz-KDNP megakadályozni a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén, hogy Karácsony...","id":"20250129_A-Fideszen-kivul-mindenki-megszavazta-a-kozgyulesben-Karacsony-javaslatat-amellyel-a-fovaros-blokkolna-a-Mini-Dubaj-beruhazast-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0081559-580e-41d0-8d5d-9c4af18e050d.jpg","index":0,"item":"698b0c6a-b344-4ca6-9542-f1c3f08b9f3a","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_A-Fideszen-kivul-mindenki-megszavazta-a-kozgyulesben-Karacsony-javaslatat-amellyel-a-fovaros-blokkolna-a-Mini-Dubaj-beruhazast-ebx","timestamp":"2025. január. 29. 18:13","title":"A Fideszen kívül mindenki megszavazta a közgyűlésben Karácsony javaslatát, amellyel a főváros blokkolná a Mini-Dubaj beruházást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"835ac576-a34e-44c4-95d9-7ae70c173058","c_author":"Iványi Blanka","category":"360","description":"Elutasította a Kúria a Magyarországi Autonóm Orthodox Izraelita Hitközség leváltott elnökének keresetét. Az ítélet túlmutat az egyházi belügyeken: eszerint a rabbi nem is pereskedhetett volna szabálytalan eltávolítása miatt, mert az állam nem tehet igazságot. ","shortLead":"Elutasította a Kúria a Magyarországi Autonóm Orthodox Izraelita Hitközség leváltott elnökének keresetét. Az ítélet...","id":"20250129_autonom-ortodox-izraelita-egyhaz-kuria-itelet-rabbik-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/835ac576-a34e-44c4-95d9-7ae70c173058.jpg","index":0,"item":"40d6bdb3-6a82-4e25-98e9-82aebd83eea9","keywords":null,"link":"/360/20250129_autonom-ortodox-izraelita-egyhaz-kuria-itelet-rabbik-per","timestamp":"2025. január. 29. 12:15","title":"Különös ítélet a Kúrián: mikor van joga dönteni egyházi ügyekben a bíróságnak?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6232ee07-7322-43cf-874e-1e534288d42c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hadházy Ákos szerint a NAV először elutasította a feljelentését, de a panasza után mégis nyomozást indítottak.","shortLead":"Hadházy Ákos szerint a NAV először elutasította a feljelentését, de a panasza után mégis nyomozást indítottak.","id":"20250129_hadhazy-akos-integritas-hatosag-nav-gondosora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6232ee07-7322-43cf-874e-1e534288d42c.jpg","index":0,"item":"258089a6-852c-4079-a0c0-71c41a3a6b07","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_hadhazy-akos-integritas-hatosag-nav-gondosora","timestamp":"2025. január. 29. 14:37","title":"Hadházy: Az Integritás Hatóság és a NAV is vizsgálja a Gondosóra-ügyet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a980149-9ffc-4fb7-b977-70572bac2b4f","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az NFI-t vezető Káel Csaba arról is beszélt, hogy szerinte csúsztatás, hogy 2024-ben több független játékfilm készült, mint állami támogatású. ","shortLead":"Az NFI-t vezető Káel Csaba arról is beszélt, hogy szerinte csúsztatás, hogy 2024-ben több független játékfilm készült...","id":"20250130_Kael-Csaba-NFI-Futni-mentem-Most-vagy-soha","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a980149-9ffc-4fb7-b977-70572bac2b4f.jpg","index":0,"item":"4a95824b-8c06-4b80-9cd8-221393e3c2c4","keywords":null,"link":"/kultura/20250130_Kael-Csaba-NFI-Futni-mentem-Most-vagy-soha","timestamp":"2025. január. 30. 12:06","title":"Káel Csaba elmondta, miért nem kapott állami pénzt a Futni mentem, és miért kapott a Demjén-film","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Budapest Európa egyik legjobb városa, vagy szemétdomb, ahol a befektetők tobzódnak? Mi hiányzik leginkább a fővárosból? Budapest születésnapja, november 17. előtt, a rendszerváltás utáni 19. évben a metropolisz építészeti arculatát másfél évtizeden át befolyásoló Schneller Istvánnal, volt főpolgármester-helyettessel és főépítésszel, illetve a jelenlegi megbízott főépítésszel, Beleznay Évával beszélgettünk.
"Most egy kicsit másképp látom a dolgot, mint 19 éve. Ma már úgy gondolom, jobban le kellett volna szállni a földre" - kezdte a beszélgetést Schneller István, aki 1991-1994 között a városfejlesztésért is felelős főpolgármester-helyettes volt, aztán 2006-ig főépítészként dolgozott, jelenleg pedig a Budapesti Corvinus Egyetem tanszékvezetője.
Egy város hangulatát, arculatát nem a szenzációk határozzák meg szerinte. Nem hiszi például azt, hogy ha egy nemzetközi sztárépítész "odabuffant" valamit a Belváros közepére, akkor mondjuk egy Zaha Hadid-épület megváltoztatja majd Budapestet. Sokkal inkább az épületek közötti terek határozzák meg azt, hogy milyen érzéssel járunk-kelünk a városban. És persze Schneller elismeri, nem mindig jó Budapesten járni-kelni.
Barcelonából, egy konferenciáról visszatérve rémülve tapasztalta, milyen például az a nemrég létesült vasúti kapcsolat, amely a Ferihegy 1-es terminált köti össze a várossal. Hihetetlen balkáni látvány fogadta Pesten, összefirkált vasútállomás, hajléktalanok, aztán a főút felett egy csőben kellett átmásznia, amelyben nem volt mozgólépcső, csak egy utólag odabiggyesztett lift.
"Barcelona példája kellenne, hogy inspiráljon minket, ott a közterületi program révén újul meg a város, és az épületek és a köztük lévő terek a tájépítészet megoldásait felhasználva keletkeznek" - mondja a Corvinus egyetem tanszékvezetője. A katalán városban a parkok, szobrok, utcabútorok és az új épületek egyszerre jönnek létre, folyamatosan, és így szerves egészet képezve alakul át a tengerparti metropolisz. Persze ott is látott Schneller olyan tereket, ahol túl nagyok az új épületek. "Sajnos a mostani építészek nem konkurálhatnak Gaudival és a XX. század eleji modernistákkal, akik számára az épület tagolása egyúttal a közterület arculatának megfogalmazását is jelentette" - jegyezte meg.
"Nem az a fontos, hogy szenzációs és új legyen az épület, hanem az, hogy minőséget képviseljen" - ezzel egyetért Beleznay Éva is, aki Schneller 2006 júniusi távozása után került a főépítészi székbe, de némi politikai ellenállás miatt még mindig szerepel a titulusa mellett a "megbízott" kitétel.
A pennsylvaniai és a pesti Műegyetemen egyaránt tanult Beleznay ugyanúgy kénytelen szembesülni azzal, hogy Budapestnek nincs pénze saját építészeti arculatának megalkotására, mint korábban Schneller, de ő éppen ezért a fejlesztőkkel, befektetőkkel való szoros kapcsolattartást, a "projektmenedzsmentet" hangsúlyozza. Jó példának tartja erre a Dél-Budán a napokban elkészült Allee bevásárlóközpontot. Szerinte itt jó szerződést kötöttek a beruházóval, aki olyan megoldásokat is vállalt, amelyekkel a közérdeknek is megfelelt. Például az Október 23. utcára kifutó Bercsényi utcában alagutat épített, amellyel a parkolóba behajtó és az üzletekbe szállító autók és teherautók nem zavarják a gyalogosközlekedést. (Bár nemrégiben a szellőzőrendszer hibája az ott dolgozók közül tizennégy embernek okozott enyhe szén-monoxid mérgezést.) Schneller viszont azt állítja, hogy a túlépített tömbben alig van igazi zöldterület. Elsimerve a kereskedelmi kínálat nagyvonalúságát, szerinte a bevásárlóközpont forgalomvonzása agyonterheli az amúgy is közlekedési problémákkal sújtott környéket.
Tíz dolog, ami hiányzik Budapestről - a két főépítész véleménye
A jelenlegi és a volt főépítészt megkérdeztük, mi a véleményük tíz olyan programról, ami akár meg is valósulhatna a magyar fővárosban.
1. Disneyland Scheller: nem - Beleznay: nem
2. Közúti Duna-alagút, hosszában, északról délre Schneller: nem - Beleznay: igen
3. Közúti Duna-alagút keresztben, keletről nyugatra Schneller: igen - Beleznay: nem, de ha lesz észak-déli alagút a budai oldalon, akkor onnan több kihajtó kell Pestre és Budára is, vagyis: igen.
4. Vasúti alagút a Duna alatt, a Nyugati és a Déli pályaudvar összekötése Schneller: igen - Beleznay: igen
5. Olimpia Budapesten Schneller: igen - Beleznay: igen
6. Aquincumi híd Óbuda és Újpest-Angyalföld között és két új híd Dél-Buda és Csepel között Schneller: természetesen igen, de nem mindegy a sorrend, hiszen egyszerre két Duna-híd nem fog épülni. Először Csepel-Budafok, utána Acquincum, tekintettel arra, hogy az M0 északi híd épült utoljára - Beleznay: igen
7. Körvasúti körút Pesten, a Hungária körút és az M0-s gyűrű között Schneller: igen, de szakaszolni kell, mert egyszerre nem megy. Először a Dunát áthidaló szakaszok mind délen, mind északon - Beleznay: igen.
8. Gyaloghidak Budapesten Schneller: a fő Duna-ágon nem, de a mellékágakon lehetséges, például a Soroksári Dunán, vagy akár a Margitsziget és Angyalföld között - Beleznay: nem
9. Felhőkarcolók Schneller: nem, legfeljebb Csepelen, a szigetcsúcson - Beleznay: csak Csepelen, de ott igen
10. Egy új nagy városi közpark kialakítása Schneller: igen - Beleznay: igen, a csepeli szigetcsúcson, rendezvények befogadására alkalmasan
Lazítani kéne (Oldaltörés)
Schneller szerint inkább Budapest fellazítására lenne szükség, vagyis a meglévő telkek túlépítése helyett inkább a parkosításra, közterületi programokra, kerékpárút-építésekre kéne koncentrálni. Az úgynevezett szintterület-mutató jelenlegi 4,0-5,0-s értékét elsősorban a lakóterületeken a felére kéne levinni. Ez azt jelenti, hogy a telkek egy négyzetméterén nem 4-5, hanem csak 2,4 négyzetméternyi lakás emelkedhetne, míg irodákból és kereskedelmi létesítményekből ennél valamivel több.
A Corvinus Egyetemen elkészült új tanulmányukat idézte ennek kapcsán a várostervezés professzora. Eszerint a "lakóparkok" többsége túlzsúfolt Budapesten. A legrosszabb például a Mandarin lakópark Dél-Budán, amelynek túlépítettsége - a város szélén - duplája például a londoni City beépítési sűrűségének, pedig ott felhőkarcolók állnak. A Mandarin lakóparkban ugyanis egy hektárra 610 lakás jut, egy lakásra pedig 3 négyzetméter zöldfelület. Ezzel szemben a londoni City szabályozási tervei 3-400 lakást céloznak meg ugyanekkora területre, és ott még csak most sűrítik a beépítést - hívta fel a figyelmet Schneller.
A Duna bekapcsolása
Mindkét szakember fontosnak tartja a Duna-part jobb bevonását a város életébe, Beleznay szerint hosszabb távon éppen egy Duna alatti alagút válthatja ki Budán a rakparti autóutat, és akkor a gyalogosok visszaszerezhetnék a folyópartot.
Jól látszik a rendszerváltás összes problémája
"A mai Budapesten jól látszik a rendszerváltozás összes problémája: a befektetők sok esetben inkább kifektetők, politikai szövetségeseket keresnek - és találnak is. A korrupció, a kicsinyesség, a túlépítés jellemző. Általában a közérdek sérül először, és ebbe Budapest 'beledöglik'" - jegyezte meg Schneller. "Magyarországon és Budapesten hirtelen lett olyan a helyzet, hogy az európai átlagnál nagyobb haszonnal lehetett építeni. Ez teljesen normális piaci folyamat volt, amelyben az üzleti élet a maximális profitra törekedett. A közszféra pedig nem volt felkészülve arra, hogy a közösségi érdekeket számon kérje. És ha a közszféra nem tudja jól képviselni a saját érdekeit, akkor ez történik" - véli Beleznay Éva.
Ma viszont már biztatóbb valamelyest a helyzet Beleznay szerint: "Telítődik a piac, és most már nemcsak a köz érdeke, hogy jobbat csináljon egy beruházó, hanem a másik oldalnak is érdeke ez. Hiszen a befektető csak akkor tud eladni, ha jó minőségű épületeket húz fel. Budapest az egyik legjobb város Európában. De ne valósuljon meg minden fejlesztés, csak az, amelyik jó. Rosszfejlesztés-ellenes vagyok, de nem vagyok fejlesztésellenes" - mondja a főépítész.
Schneller szerint ami sikerült a kilencvenes évek eleje óta, az a városközpont meghosszabbítása a Duna mentén, északi és déli irányban. "Városszerkezetileg ez sikerült. Ez természetesen nem csak az én eredményem, de mindvégig ez volt a koncepcióm" - magyarázza Schneller.
"Az az egy baja van az egésznek, ha közelebb megyünk, sok hibát látunk" - tette hozzá, megint csak a túlépítésre utalva. Schneller elmondta, hogy az egykori pesti expótelkekről hónapokig egyeztetett, szerette volna, hogy legyen nemzetközi építészeti pályázat, ám ez elmaradt, mert valószínűleg attól félt a beruházó, hogy a város lejjebb nyomja a szintterületi beépítési mutatókat. A Petőfi és a Lágymányosi híd közötti pesti Duna-parti területet a volt főépítész szerint azóta hihetetlen sűrűséggel, gátlástalanul kiuzsorázva építették be. "Egymás mögé kötött vonatkocsik - most úgy néz ki az egész", jegyezte meg, hozzátéve: a szemben lévő budai egyetemváros sem sokkal jobb kvalitású építészetileg.
Beleznay Éva szerint a városközpont észak-déli meghosszabbítása tényleg nem rossz gondolat, de figyelni kell arra, hogy ne folyamatosan épüljön be a Duna-part, és maradjanak szabad zöldterületek.
A Budapest szíve program
A Budapest szíve program Beleznay szerint a metróépítés nyomán, és a várható belvárosi forgalomkorlátozások után újra élhetőbbé teszi a centrumot. Az V. kerületi fejlesztések, a Petőfi Sándor utca, a Kecskeméti utca és a Károlyi Mihály utca átépítése már látható, de hosszabb távon a nagyobb forgalmú utak forgalomcsillapítását is meg kell oldani. A Károly körút programja fut, megvalósítása 2011-ig megtörténik, ám későbbi elem a Kossuth Lajos utca, ahol előreláthatólag csak a forgalom egy részének alagútba süllyesztésével lehet úrrá lenni az autóáradaton.
Schneller szerint a Budapest szíve program - amelynek egyik elindítója volt - csak akkor indul meg igazán, ha a Kossuth Lajos utcán és a Károly körúton radikális forgalomcsillapítással igazi nagyvárosi főutcák válnak korzó jellegűvé, addig a forgalom kiszorítja a nívós funkciókat.
Metró és szennyvíztisztító
A főváros kevés fejlesztést csinál ugyan, de azok nagy fejlesztések - mondja Beleznay Éva. Ilyen például a 4-es metró, amely része az elmúlt 50 év elmaradásait felszámoló infrastruktúra-bővítésnek. De ilyen a központi szennyvíztisztító megépítése is Csepelen. Olyan hiányosságok ezek, amelyeket egy XXI. századi városban be kell pótolni. Ez a két nagyprojekt viszi el most a legtöbb pénzt, de ezáltal 2010-re gyakorlatilag teljes körű csatornázás és szennyvíztisztítás lesz. Az új metró pedig lehetővé teszi, hogy a belvárosban kevesebb autó közlekedjen a jövőben.
Megfogni 400 ezer embert
A belváros tehermentesítéséhez azonban a külső kerületek és a centrum között kellene "megfogni" a forgalmat. Beleznayék most azon dolgoznak, hogy négy-öt nagyobb csomópont átépítésével 4-500 ezer ember számára tegyék napi szinten élhetőbbé a várost.
Kelenföldön az Etele téren új városközpontot terveznek a MÁV, a BKV, a főváros és a magántulajdonosok bevonásával. Ide, az Örs vezér térre, illetve Újpest-Angyalföld városkapujának térségében és a Határ úti metróállomáshoz használható, működő P+R parkolókat akarnak építeni. Kulturális, közlekedési és kereskedelmi alközpontokat létesítenének itt, amik arra bírják rá az embereket, hogy szálljanak ki ezeken a pontokon a kocsijukból, vásároljanak, egyenek valamit, aztán menjenek tovább metróval.
Van még egy terve a főépítésznek: Csepelen új városrészt és lagúnavárost alakítanának ki. Az irodaközpont a régi "Manhattan-projekt" felújítása, itt a városban egyedüliként megengednék a magasházak, felhőkarcolók építését is - magyarázta Beleznay. De ennél sokkal fontosabbnak tartja, hogy a terület emberközpontú, a "lagúnavárosban" kisebb öblöket, csatornarendszert alakítanának ki, és egy egymáshoz kapcsolódó víz- és parkrendszerrel gazdagított, igényes lakóterületet hoznának létre.