szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Hat napon keresztül sztrájkolt a BKV-dolgozók 14 szakszervezete, mert nem született megállapodás a kollektív szerződésről a cég menedzsmentje és a szakszervezetek között. Vasárnap estére tudtak megállapodni, hétfőn reggel minden járat időben elindult.

Most érkezett

Hol marad a független közvetítő?

A szakember szerint a magyar munkajogi szabályozásból hiányzik a más jogterületeken már jól ismert és bevált mediátor, független közvetítő, aki például egy sztrájk során a tárgyalásokon közelíthetné egymáshoz a szembenálló feleket. A BKV-sztrájk kapcsán Fodróczy Géza munkajogász az MTI-nek csütörtökön azt hangsúlyozta: egy ilyen alkufolyamatban mindenkinek engednie kell, bár ennek jelei egyelőre még nem látszanak. A sztrájk hosszát jogszabály nem korlátozza, de minél hosszabb ideig tart, annál súlyosabb a feszültség.

Ezért is lenne szerencsés, ha olyan független, a szembenálló felek által elfogadott szereplője is lenne a tárgyalásoknak, aki tud közvetíteni a két oldal között, és esetleg a konfliktusban közvetlenül részt nem vevő, ám annak következményeit elszenvedő társadalmi csoportok érdekeit is megjeleníthetné a tárgyalásokon - fűzte hozzá a szakember.

Fodróczy Géza szerint eljárt az idő a magyar sztrájktörvény felett, számos kérdés szabályozatlan, ilyen például a BKV-sztrájk kapcsán élesen felvetődő elégséges szolgáltatás kérdése, vagy a szegedi postások munkabeszüntetése kapcsán a sztrájkot szervező szakszervezeti vezetők védettsége. Hiányzik egy olyan mediátori funkció is, amely a büntető és a polgári jogi területen már évek óta eredményesen működik.

A megállapodás szerint a BKV Zrt. a kollektív szerződésben kezeli a 3-3 százalékos egészség- és magánnyugdíj-pénztári támogatást, de az éves bértárgyalásokon ennek végső értékét minden évben áttekintik. A 45 ezer forint értékű ajándékutalványról is megállapodtak, de a részleteket csak a bértárgyalásokon dolgozzák ki. Vállalták továbbá, hogy havi 6 ezer forintos melegétkeztetési utalványt adnak a dolgozóknak. Ezért cserébe a sztrájkoló szakszervezetek elfogadják az Országos Érdekegyeztető Tanács béremelésre vonatkozó ajánlatát, tehát eltekintenek a béremeléstől, a bérek csak a reálértéket fogják követni.

Percről percre
Sorrend megfordítása

1
7 8 9 10 11
18

Csendes tömeg a 6-os villamoson

Munkatársunk beszámolója szerint kora délután a 4-6-os vonalán arról tájékoztatták az utasokat, hogy csak a 6-os villamos közlekedik. Utóbbin – a vezető tájékoztatása ráerősített a személyes tapasztalatra – a Petőfi híd budai hídfőjétől a Blaha Lujza térig csúcsidőt megszégyenítő tömeg van. A szentendrei HÉV a metróhoz hasonlóan szintén jár, ráadásul tömeg sincs rajta, s már a kijelzőn sem csak azt jelzik az utasoknak, hogy figyeljék a menetrendet, hanem azt is kiírják, hogy mikorra várható a következő szerelvény.

Saját buszt indít a katasztrófavédelem

Saját busszal kénytelen szállítani munkatársait az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OPKF) a BKV-sztrájk miatt - közölte Szentes György, a szervezet szóvivője csütörtökön az MTI-vel. A szóvivő szerint a sztrájk miatt több kollégájuk nem tud bemenni dolgozni, vagy csak gyalog, ezért döntöttek úgy, hogy saját buszt indítanak.

A busz, amely 15 óra 30 perckor indul, a Mogyoródi út, Hungária körút, Béke út, Pozsonyi út, Újpest városkapu, Árpád út, Váci út, Megyeri út, Káposztásmegyer, Megyeri híd, Békásmegyer, Szentendrei út, Árpád híd és újra Hungária körút, Mogyoródi út útvonalon közlekedik. A busz minden BKV-megállóban is megáll és - amíg van szabad hely - bárkit felvesz. Az utazás térítésmentes, de elsősorban az OKF munkatársainak szól - tájékoztatott a szóvivő. A buszt onnan lehet felismerni, hogy az oldalán nagy betűkkel Katasztrófavédelem felirat van.

Kifizeti-e a bérletes utasok kárát a BKV?

Közleményében az ombudsman arra hívta fel a figyelmet, hogy a bérlet megvásárlása szerződéses kapcsolatot hozott létre az utas és a közlekedési vállalat között.

Hol elindul egy villamos, hol leáll egy másik

Csütörtök délutánra 45 vonalon közlekednek a BKV, illetve zömmel a közlekedési társaság alvállalkozói által üzemeltetett buszjáratok. Délben azonban leállt az 52A jelzésű, valamint az 50-es villamos, majd nem sokkal később az 50A jelzésű is. Elindult ugyanakkor a 28-as, mely teljes vonalán jár. A 28-as 40-50 percenként, az 1A Bécsi út és a Népliget között 10 percenként közlekedik. Kora délután várhatóan elindul néhány szerelvény a 2-es villamos vonalán, valamint a 14A jelű járat is járni fog negyedóránként Káposztásmegyer és a Róbert Károly körút között. A metró menetrend szerint közlekedik mind a három vonalon, a HÉV- és trolibuszjáratok minden vonalon közlekednek. (HavariaPress)

A déli egyeztetésen sem született megállapodás

A csütörtök déli egyeztetésen sem született megállapodás a BKV menedzsmentje és a sztrájkot kezdeményező 14 szakszervezet vezetősége között a kollektív szerződésről, a sztrájk folytatódik - közölte Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője a megbeszélés után. Mint hozzátette, a korábbi tárgyaláson kérték a munkáltatótól a 15 évre szóló üzleti modellt, amit most megkaptak, de kérték, hogy adják át az üzleti tervet is, mert csak a számok tükrében tudnak továbblépni. Nemes Gábor csatlakozásra kérte azokat, akik eddig nem vettek részt a sztrájkban. Székelyné Pásztor Erzsébet, a BKV kommunikációs igazgatója ezzel szemben azt mondta: a cég jövője érdekében ők arra kérik a jelenleg nem sztrájkolókat, hogy ne csatlakozzanak a munkabeszüntetéshez.

Több a konfliktus a BKV-alkalmazottak között

A sztrájkbizottság szóvivője, Nemes Gábor szerint az, hogy az érdekképviseletek nem egységesen képviselik az álláspontokat, azoknak a szakszervezeti vezetőknek a felelőssége, akik nem csatlakoztak a munkabeszüntetéshez.

VOSZ: büntetik a munkáltatók és munkavállalók tömegeit

A sztrájkról szóló törvény módosítását kezdeményezi a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) annak érdekében, hogy az ország lakossága és vállalkozói biztosan hozzájuthassanak az általuk megfizetett alapvető közszolgáltatásokhoz. A VOSZ nem a törvény egyoldalú szigorítását szorgalmazza és indítványunknak nem célja a munkavállalói jogok csorbítása – hangsúlyozza közleményében a szervezet.

Jól deszkázható a város

Aki tud gördeszkázni, azzal is helyettesítheti a BKV-t, Budapest járdái ugyanis már nem latyakosak, kiválóan lehet deszkával haladni: a hvg.hu munkatársa gördeszkával 40 perc alatt tette meg a Ferenciek tere – Kolosy tér távolságot, azaz nagyjából annyi idő alatt, mint amennyi időbe telt volna ugyanezt „békávézva” teljesíteni. Ráadásul - ellentétben a kerékpárral - deszkával a Margit hídon is haladhatunk. Ahogy a kerékpárosoknak is, úgy a gördeszkával (esetleg rollerrel) közlekedőknek is azt tanácsoljuk, hogy rétegesen öltözködjenek, húzzanak kesztyűt, de ne vegyenek fel túl vastag kabátot, felesleges. A gyalogosokra azért ügyeljünk! 

Egy iskolában van rendkívüli szünet Budapesten

Csütörtökre tanítási szünetet rendelt el a II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola. A Főpolgármesteri Hivatal hétfőn arról intézkedett: az iskolákban ne rendeljenek el kényszerszabadságot, így a pedagógusok akkor is megkapják a bérüket, ha nem tudnak bemenni.

Mint a közleményben olvasható, Budapesten zökkenőmentesen zajlik a betegellátás, csak a Nyírő Gyula Kórházban csúszott a váltás időpontja. A hivatal kiemelte: eddig a dolgozók önfeláldozó magatartása segített a zavartalan gyógyító munkában, ám a sztrájk elhúzódása egyre nehezebben érinti az intézményeket anyagilag, elsősorban a dolgozókat szállító intézményi autók üzemeltetése és a túlórák kifizetése miatt. A néhány napra nélkülözhető dolgozók kényszerszabadságra mennek, ami szintén nem javítja az egészségügyi dolgozók hangulatát - tette hozzá.

A Főpolgármesteri Hivatal kiemelte, hogy minden lehetséges módon támogatja az úgynevezett telekocsi-programot. Ezért lehetővé tették, hogy a sztrájk idején a BKV-végállomásokra be lehessen hajtani autóval, hogy felvegyék a szabad hellyel rendelkező autósok az ott várakozókat. Ingyenes parkolásra továbbra sincs mód. 

1
7 8 9 10 11
18
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!