Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"38a39571-40be-4f97-b86f-0e77da84b31e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hat ingatlant szereztek meg bűntársaival, az ügy éveken át húzódott, mire jogerős ítélet született.","shortLead":"Hat ingatlant szereztek meg bűntársaival, az ügy éveken át húzódott, mire jogerős ítélet született.","id":"20250422_ugyved-lakasmaffia-jogeros-itelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38a39571-40be-4f97-b86f-0e77da84b31e.jpg","index":0,"item":"4df4324a-11da-4b68-b229-eacb1052cbe4","keywords":null,"link":"/itthon/20250422_ugyved-lakasmaffia-jogeros-itelet","timestamp":"2025. április. 22. 10:55","title":"Ügyvéd vezette a lakásmaffiát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8cc6da69-52a6-4a1e-b389-978f4405ca83","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A katolikus egyházfő 88 éves volt. A XVI. Benedek lemondása után megválasztott Ferenc sem vetette el a lemondás gondolatát, ha egészségi állapota azt kívánja, de végül haláláig hivatalban maradt.","shortLead":"A katolikus egyházfő 88 éves volt. A XVI. Benedek lemondása után megválasztott Ferenc sem vetette el a lemondás...","id":"20250421_Ferenc-papa-elhunyt-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8cc6da69-52a6-4a1e-b389-978f4405ca83.jpg","index":0,"item":"b860e784-172b-403a-9af6-6124987c2457","keywords":null,"link":"/elet/20250421_Ferenc-papa-elhunyt-ebx","timestamp":"2025. április. 21. 10:26","title":"Meghalt Ferenc pápa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Az autópálya Budapest felé vezető oldalát Lébénynél lezárták.","shortLead":"Az autópálya Budapest felé vezető oldalát Lébénynél lezárták.","id":"20250422_langolo-kamion-m1-lebeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"4bfdf8d6-e5f9-496a-9270-e35b01c6f94f","keywords":null,"link":"/itthon/20250422_langolo-kamion-m1-lebeny","timestamp":"2025. április. 22. 10:28","title":"Lángol egy kamion az M1-esen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2ab21eb-b853-496f-bd83-b8692cbc765a","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az Auschwitz-túlélő, magyar-olasz író, akit az „életben maradt Anne Frank”-ként emlegettek meghatóan búcsúzott Ferenc pápától. Többször találkoztak személyesen, a pápa többször is bocsánatot kért a nácizmus tetteiért.","shortLead":"Az Auschwitz-túlélő, magyar-olasz író, akit az „életben maradt Anne Frank”-ként emlegettek meghatóan búcsúzott Ferenc...","id":"20250421_Bruck-Edit-Ferenc-paparol-Szerettem-a-gyermeki-oldalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2ab21eb-b853-496f-bd83-b8692cbc765a.jpg","index":0,"item":"4c799d98-c3a7-4b6e-9d61-0e1d6679a8f2","keywords":null,"link":"/vilag/20250421_Bruck-Edit-Ferenc-paparol-Szerettem-a-gyermeki-oldalat","timestamp":"2025. április. 21. 21:00","title":"Bruck Edit Ferenc pápáról: Szerettem a gyermeki oldalát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0acad783-df05-4b48-89ca-fa99bbf7f555","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az ítélethirdetés után üzent a politikus, szerinte erős kétségek merülnek fel a bíróság döntésével szemben.","shortLead":"Az ítélethirdetés után üzent a politikus, szerinte erős kétségek merülnek fel a bíróság döntésével szemben.","id":"20250422_Czegledy-Csabat-jogerosen-bunosnek-talaltak-az-Ordog-ugyvedje-ugyben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0acad783-df05-4b48-89ca-fa99bbf7f555.jpg","index":0,"item":"095754d0-4cc5-4d7a-bf5b-e3660b94c45a","keywords":null,"link":"/itthon/20250422_Czegledy-Csabat-jogerosen-bunosnek-talaltak-az-Ordog-ugyvedje-ugyben","timestamp":"2025. április. 22. 14:43","title":"Czeglédy Csabát jogerősen bűnösnek találták az Ördög ügyvédje-ügyben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db242b9b-6e6c-4c05-b936-9490b1102788","c_author":"Czeglédi Fanni","category":"360","description":"Fanyar, sötét felnőttmesék, amelyek a gyarlóságainkról, a megfelelni vágyásról és a hétköznapokban előforduló abszurditásról szólnak. Az Osztálytalálkozó és A bezzeggyerek után tavaly jelent meg Erika néni című rövidpróza-gyűjteménye, Rényi Ádám mégsem tartja írónak magát. Arról kérdeztük, könnyű-e még szórakoztatni a magyar olvasókat, és miért nem engedi meg magának, hogy elszomorítsa a közélet mostani állapota. ","shortLead":"Fanyar, sötét felnőttmesék, amelyek a gyarlóságainkról, a megfelelni vágyásról és a hétköznapokban előforduló...","id":"20250421_renyi-adam-interju-iro-gyerekneveles-kossuth-dij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db242b9b-6e6c-4c05-b936-9490b1102788.jpg","index":0,"item":"03df6fed-a57d-452c-b74f-81825e0f0a05","keywords":null,"link":"/360/20250421_renyi-adam-interju-iro-gyerekneveles-kossuth-dij","timestamp":"2025. április. 21. 15:30","title":"Magyarország tökéletes hely arra, hogy kínunkban röhögjünk ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4061333f-a72c-45dd-a1a7-a6124d6e0f6f","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Húsvéthétfőn elhunyt a katolikus egyházfő. Ferenc a maga egyszerűségével, közvetlenségével bármilyen helyzetben képes volt megragadni az emberek figyelmét, pápaságára mégis rányomta a bélyegét az a tény, hogy működése egyházának súlyos traumájából, XVI. Benedek lemondásából ered.","shortLead":"Húsvéthétfőn elhunyt a katolikus egyházfő. Ferenc a maga egyszerűségével, közvetlenségével bármilyen helyzetben képes...","id":"20250421_Meghalt-Ferenc-papa-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4061333f-a72c-45dd-a1a7-a6124d6e0f6f.jpg","index":0,"item":"9be210c6-f74d-4c23-b9b7-a1fdd78bc661","keywords":null,"link":"/360/20250421_Meghalt-Ferenc-papa-ebx","timestamp":"2025. április. 21. 10:06","title":"Meghalt Ferenc – a pápa, aki lezárt egy korszakot és valami újat hozott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c123498-0277-4958-ad89-5fed47eeeef5","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Idén húsvétra esett április 20., amikor a marihuána legalizálásáért állnak ki sokfelé a világban.","shortLead":"Idén húsvétra esett április 20., amikor a marihuána legalizálásáért állnak ki sokfelé a világban.","id":"20250420_horvath-laci-ketfarku-million-marijuana-march","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c123498-0277-4958-ad89-5fed47eeeef5.jpg","index":0,"item":"8da84690-fe60-47e7-a051-ab9ab6546044","keywords":null,"link":"/elet/20250420_horvath-laci-ketfarku-million-marijuana-march","timestamp":"2025. április. 20. 18:55","title":"„Ez volt az utolsó” – kiakadt a drogellenes kormánybiztos a Kétfarkú Kutya Párt demonstrációján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az Emberibb Parkolásért Mozgalom (Empamo) újból nekitámadt a kerékpárosoknak, ezúttal azt állítva, hogy arányaiban több baleset okozói, mint az autósok. Bizonyíték erre nincs, de akciójuk felveti a kérdést: egy szmogtól és zsúfoltságtól terhelt fővárosban milyen célokat kellene kitűznie maga elé egy felelősen gondolkodó autós érdekvédő szervezetnek?
Az embernek már-már olyan érzése támad, hogy az Emberibb Parkolásért Mozgalmat szándékosan az autóipari lobbi lejáratására hozták létre alapítói. A szervezet ugyanis időről-időre olyan képtelenségekkel áll elő, amelyekkel inkább erősítik az együttműködni képtelen és agresszív magyar autósról szóló sztereotípiákat, mintsem képviselnék a kényelmes városi autózás kialakulásában és megmaradásában érdekelt budapesti tömegek véleményét.
Előbb lefasisztázták az egyik kerékpáros szervezetet, majd a Vámház körúti kerékpárutat elfoglalva tüntettek a parkolóhelyekért, amihez ugyan joguk van, de Budapesten néhány bringaútra parkoló autó nem figyelemfelkeltő eszköz, hanem egyszerűen hozzátartozik az összképhez. A legújabb meghökkentő lépésre a héten szánta rá magát a szervezet, közleményben tudatták ugyanis, hogy a legtöbb közlekedési balesetet kerékpárosok okozzák. Legalábbis a számításaik szerint, mert a statisztika természetesen nem ezt mutatja.
A rendőrség 2009-re vonatkozó számai szerint az összes közlekedési szerencsétlenség 64 százalékát okozták a személygépkocsik, a teherautósofőrök pedig a balesetek 9 százalékáért voltak felelősek. Hozzájuk képest a gyalogosok által okozott közúti balesetek aránya – az összesen belül – 7 százalék volt, míg a kétkerekű járművekkel közlekedőké mintegy 20 százalék, ez utóbbi azonban a motor- és segédmotor-kerékpárosokat is tartalmazza, így nagyjából tíz százalék jut a biciklisekre. Vagyis a gépjárművezetők hibájából történő balesetek 73 százalékos arányához képest a bringások szám szerint jóval kevesebb baleset okozásáért felelősek.
Biciklis nő gyermekével dugóban araszol Peking üzleti negyedében
Igen ám, de az Empamo úgy számolt, hogy a kerékpárosok kevesebben vannak, mint a közlekedés bármely más szereplője, s azok is csak pár hónapig használják járművüket évente, így az arányokat tekintve mégiscsak több balesetért felelősek, veszélyesebbek. Csakhogy így is sántít a kalkuláció. Egyrészt a kényelmes budapesti bicajosokhoz képest vidéken, a falvakban hidegben sem teszik le a kerékpárt, egész évben használják. Másrészt a rendőrség baleseti statisztikáiban ömlesztve szerepelnek olyan esetek is, amikor egy kerékpáros a villamossínen elesik, vagy az árokba borul és megsérül.
A közúti balesetek okai között egyébként első helyen a haladási sebesség helytelen megválasztása áll, 27 százalékos részaránnyal, ebben pedig aligha érintettek a kerékpárosok. És méginkább felelőtlennek tűnik az autós érdekvédő szervezet kampánya, ha azt vesszük figyelembe, hogy ki sérül meg az említett balesetek során. A Debrecen futballistájának gázolása esetén például utólag szinte mindegy, hogy a kerékpáros ittassága, vagy az autóvezető sebesség-túllépése játszott inkább közre a balesetben, a kerékpáros fizetett az életével, s nem az autóvezető. A bringások tehát ezekben az ütközésekben – akár ők voltak a hibásak, akár nem - szinte biztosan rosszabbul járnak, míg az autóvezetők többnyire sértetlenül megússzák.
Mindenesetre különös, hogy éppen a kerékpárosok okozta balesetek miatt aggódó Empamo volt az, amely a viszonylagos elkülönítettséget és biztonságot nyújtó kiskörúti kerékpárutat igyekszik ellehetetleníteni. Ha törekvésük sikerrel jár, a biciklisek megint csak az autókkal együtt kavarognának a forgalomban.
Az Empamo legnagyobb tévedése abban áll, hogy a közlekedés résztvevőit kerékpárosokra és "másokra" igyekszik kettéosztani. Mert bár létezik kerékpáros szubkultúra, egymással összejárnak kerékpár-kedvelők, létezik "fújás" az autósokra, kerékpáros (vagy autós) származású ember nincs, csak kerékpárt (vagy autót) használó ember.
Kétségtelen, hogy a bicajosoknak nem ártana fegyelmezettebben, a szabályokra jobban ügyelve közlekedniük, de ez a fegyelmezetlenség a hazai közlekedés szinte minden résztvevőjére ugyanúgy igaz. Ha tehát az Empamo-soknak a kontraproduktív zsörtölődésen kívül más ötletük is volna, akkor inkább felajánlanák a kerékpáros szervezeteknek, hogy beszállnak egy közös, utcai KRESZ-felvilágosító kampányba. És akkor egyúttal arra is ígéretet tehetnének, hogy az akció során a szabályszegő autósokat is megszólítják. Továbbá annak érdekében, hogy mindenki nyugodtabban aludhasson, szorgalmazhatnák, hogy a kerékpárosok minél nagyobb számban kössenek felelősség-biztosítást.
Ha a szóban forgó, célpontjait a jelek szerint váltogató szervezet tovább látna az orránál, akkor éppen a kerékpározás mellett kampányolnának. Nem tévedés. Azt javasolhatnák autóstársaiknak például, hogy a városi közlekedésben kialakult tarthatatlan zsúfoltság miatt rövidebb távú utakra inkább válasszák a kerékpárt, vagy a robogót, s ha nem muszáj, semmiképpen se forszírozzák a gépkocsi-használatot. Nem elrugaszkodott gondolat ez, sokan sokan maguktól is erre jutnak.
A haszon az autósoknál csapódna le, a kerékpáros és kismotoros tömegek ugyanis sokkal kevesebb helyet foglalnak el az úttesten, mint az autós tömegek. Ha tehát feltételezzük, hogy a közlekedés minden eddigi szereplője ezután is közlekedni kíván, akkor a budapesti utak – főleg autósokat sújtó - zsúfoltsága úgy csökkenthető legkönnyebben, ha az autóikból minél többen ülnek át buszra, metróra, villamosra, robogóra, s kerékpárra. A biciklizést tehát nem azért kell kedvezményezett helyzetbe hozni, mert a biciiklis jobb ember, jobban betartja a szabályokat, s az ilyen jobban megérdemli. Hanem azért, mert - ha esetleg nem tűnt volna fel - fővárosunk időről időre egy összefüggő, pöfögő kocsisorrá változik. Ez minden városlakó életminőségét rontja, s éppen azok idejét rabolja leginkább, akik a dugóban rekedtek. Ha nem találunk megoldást, egy napon nem fogunk elférni Budapest utcáin.