Befejeződött a 4-es metró déli alagútjának építése

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI

Befejeződött a 4-es metró déli alagútjának építése, miután az alagútfúró pajzs péntek délelőtt megérkezett a Baross téri végállomásra.

A pajzs öt hét alatt, műszaki hiba nélkül tette meg a Népszínház utca és a Baross tér közötti 450 méteres utat - közölte Klados Gusztáv projektigazgató a pajzsbetörést követő sajtótájékoztatón. A végállomás előtt a szerkezet az addigi agyagos talajból kavicsosba érkezett és ez nagyobb figyelmet kívánt, de a talajváltozás végül nem nehezítette meg jelentősen az építkezést és az előre tervezett öt hét alatt sikerült befejezni az utolsó szakaszt is - tette hozzá. Miután megérkezik mindkét pajzs, a szerkezeteket kiszerelik, ez őszig tart majd. Azt követően befejezik a pesti oldali állomások szerkezetépítési munkáit, majd indulhat a vágányépítés is.

Demszky Gábor főpolgármester az eseményen azt mondta, hogy nem csak a DBR, hanem a Bamco is jól teljesített, mivel a meghosszabbított határidő előtt befejezték a munkát. Klados Gusztávval egyetértésben ő is szeretné, ha a metróépítő gárda együtt maradna, kulcskérdés ugyanis, hogy a mostani csapat folytatni tudja-e a munkát a második és a harmadik ütemben. Demszky szerint Budapestnek 69, a kormánynak 96 milliárdjába kerülne a második ütem. A szakma a hosszabbítás mellett van, de nem tudni, hogy az unió azt mennyiben támogatná. A főpolgármester úgy véli, hogy ha a kormány beadja a pályázatot, akkor az EU megadja a támogatást. A kérdés, hogy ezt az "áldozatot" meghozza-e a főváros és a kormány - tette hozzá.

A 4-es metró alagútját 2007 áprilisában kezdték el építeni, akkor indult el az első pajzs a Kelenföldi pályaudvarról 7,4 kilométeres útjára. A korábbi ütemtervek szerint a pajzsoknak 107 hét alatt kellett volna elérniük az Etele térre, de csak 2008-ban 245 hét késés halmozódott fel telekkisajátítási problémák és a Bamco többszöri leállása miatt. Az alagútfúrást végző Bamco a legutóbbi ütemtervéhez képest a szerkezet 3-4 hónappal korábban ért a Keleti pályaudvarhoz. Az eredeti tervek szerint egy éve kellett volna a pajzsoknak megérkezniük a Baross térre. A pajzsok Budán átlagosan 11, a pesti oldalon 16 métert tettek meg naponta, a kész alagútba összesen 3750 alagútgyűrűt és 22500 tübbinget (alagútfalazó elem) szereltek be. Egy alagút tömege nagyjából 70 ezer tonna. Az építés során rekordot is döntöttek: 31 métert haladtak az egyik pajzzsal egy nap alatt.