szerző:
SNM
Tetszett a cikk?

Szűkös lehet a közvetlen haszna azoknak a több százmilliót érő reklámbannereknek, amikért Hódmezővásárhely egy volt iskolaépületet adott cserébe egy helyi vállalkozónak.

“A banner fekvő, hosszú téglalap alakú hirdetés. A banner név napjainkban leggyakrabban az interneten fordul elő, ahol web bannereken jelennek meg a hirdetők, átkattintással átcsábítva az internetezőket a weboldalukra.” Ezeket a fontos tudnivalókat osztotta meg Hódmezővásárhely önkormányzata a város honlapján a lakossággal idén márciusban. A sajátos ismeretterjesztésre azért lehetett szükség, mert egyre többen firtatják, mi értelme is volt annak a négy éve született bartermegállapodásnak, amelynek értelmében a város egy kihasználatlan iskolaépületet adott át a helyi illetőségű Generál Média Kft.-nek hatszázmillió kattintásnyi virtuális reklámcsíkért cserébe.

Havranek Ferenc, a Zöld Baloldal helyi képviselője például tavaly novemberben akarta elérni az ügyletet helyben hagyó belső ellenőri jelentés felülvizsgálatát, legalábbis a közgyűlés napirendjére tűzni, miután a privatkopo.hu firtatni kezdte az internetes reklámkampány megtérülését. A HVG legutóbbi száma arra hívta fel a figyelmet, hogy 2009-ben a Generál Média 60 millió forint hitelt kapott a Szegvár és Vidéke Takarékszövetkezettől az ingatlanra, noha az önkormányzat által felkért ingatlanszakértő becslése mindössze harminchét és fél milliósra taksálta az értékét.

Lázár János Hódmezővásárhelyen
Karnok Csaba

Az önkormányzat ugyanakkor ennek az értékbecslésnek köszönhetően állíthatja, hogy a végleges vételár – áfástul negyvennyolcmillió-kettőszáznegyvenezer forint – a piaci érték felett van, tehát a fideszes Lázár János polgármester vezette testület jó boltot csinált. (Itt olvashatja a HVG hetilapban megjelent portrét Lázár Jánosról.)

Mindez nem tűnik ennyire magától értetődik, hiszen barterüzletről van szó. Érdekesség, hogy a kialkudott vételár pontosan öt év alatt havi tízmillió bannert ért a Generál Médiának: ezek a meglepően kerek számok arra utalnak, hogy a vételárat inkább a bannerek száma, mintsem a költségvetési forintok alapján határozták meg.

Banneralapú társadalom

Az igazi kérdés az lenne, hogy az internetes reklámbannerek és a felhasználásukkal elért haszon megfelel-e a ház valódi értékének, illetve hogy a Generál Média oldalán megjelenő reklámokra van-e akkora kereslet, hogy azokat másnak is el tudták volna adni, ha nem jön össze az önkormányzattal kötött üzlet.

A Holman János és Holman Endre tulajdonolta Generál Média érdekkörébe tartozó több oldalon is önhirdetéseket talált a hvg.hu. A kupongyűjtő oldalukat például a divattal foglalkozó és a híraggregátor szájtjukon is hirdetik, ami azt is jelentheti, hogy az érintett reklámhelyekre most éppen nem akadt külső vásárló.

Az is kérdéses, hogy az önkormányzatnak megérte-e a barter. Nyilvánosan az önkormányzat a szerződés eddigi teljesülését pozitívan értékeli, ha nem is kifejezetten pénzügyileg: “az internetes kampány következtében jelentősen megnőtt azoknak a száma, akik megismerték Hódmezővásárhely városát, rendezvényeit, kultúráját és figyelembe véve a tendenciát, várhatóan ez a jövőben is így fog folytatódni”. Ez pedig azért lenne így, mert a “legnagyobb számban megjelentetett hirdetés, az Emlékpont Múzeum hirdetési kampányának eredményeként az Emlékpont honlapjának látogatottsága közel a tízszeresére ugrott a korábbi látogatottsági adatokhoz képest”.

Lázár János kedveli a modern kommunikációs formákat
MTI Fotó: Kelemen Zoltán Gergely

2010 során az addig összesen kéthónapnyi üresjárat mellett két éven át folyamatosan havi tízmillió bannerrel futtatott emlekpont.hu a szerződő felek elszámolásához kijelölt hitelesítő szerepét is betöltő Webaudit adatai alapján havonta mindössze négyezer-valahányszáz látogatót fogadott. Ez önmagában, de a szerződés szerint havi nyolcszáznégyezer foritos áron elkelt tízmillió bannerhez viszonyítva is nagyon alacsony szám. Különösen, ha tekintetbe vesszük, hogy az önkormányzati hirdetmény is az Emlékpont Múzeum honlapjának látogatottságával mérné a kampány sikerét.

Milyen felújítás?

Újabb furcsaság az ügyben az ingatlan mai napig be nem fejezett felújítása. Az eredeti, 2007. novemberi szerződésben a Generál Média kötelezettséget vállalt, hogy a volt iskolaépületet 2008. december 31-ig “a kor színvonalának megfelelő” irodaházzá alakítja át, ahol hetven embernek ad majd munkát. Az átalakítás befejezése a mai napig várat magára. A kétszer módosított szerződés átírása mindkét alkalommal arra szorítkozott, hogy ezt a dátumot időben odébb tolja – jelenleg 2011 végéig van haladékuk a Holman testvéreknek. Lázár János úgy írta alá mindkét alkalommal a módosítást, hogy korábban arról beszélt: ha a cég nem teljesíti vállalásait, az ingatlan visszaszáll a városra.

Tudomásunk szerint erre azért nem került sor, mert a Generál Média valóban foglalkoztat – bár egy másik épületben – hetven főt Hódmezővásárhelyen. Az önkormányzat belső ellenőrzési csoporjának egy korábbi megállapítása szerint ugyanakkor “a vevő irodaház létesítésére vállalt elsősorban kötelezettséget, aminek méretét 70 fő befogadó képességében határozta meg, és nem a foglakoztatásra vállalt kötelezettséget”.

Nehezen tagadható, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben minden önkormányzat összeteheti a két kezét a hasonló nagyságrendben helyi munkaerőt alkalmazó belföldi vállalkozásokért. A Generál Média viszont már 2007 júliusában, az ingatlan-banner csere előtt álláshelyenként félmillió forintos támogatást nyert el a hódmezővásárhelyi önkormányzattól.

Nincs válasz

Holman Jánossal, a Generál Média Kft. résztulajdonosával telefoninterjút készítettünk cikkünkhöz. Kérte, hogy a cikk közlése előtt átnézhesse a beszélgetés felhasznált részleteit. Miután ezeket eljuttattuk neki, jelezte, hogy a megjelentetést “az általunk jelzett formában” nem engedélyezi, és alternatív szöveget javasolt. Ennek közlésétől a hvg.hu inkább eltekint. Hódmezővásárhely városának szerdán délelőttre ígért tájékoztatása délután öt órakor érkezett meg: a szűk félnapos csúszás ellenére az önkormányzat azt javasolta, hogy nézzük a város honlapját, mert "ott minden információ megvan".

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Vállalkozás

Mégsem kidobott pénz bannerrel hirdetni?

A legtöbb weboldal tulajdonos fő problémája, hogy hirdetési költségeit kidobott pénznek érzi, mert kampányai nem az elvárásainak megfelelően teljesítenek. Míg mások – akik megtehetik - ha nem jönnek az eredmények, még több pénzt költenek el hirdetésekre, hogy elérjék végső céljukat, a látogatószám és a forgalom növekedését. Möst olyan ötleteket árulunk el, amelyek– a költségek növelése nélkül - tehetik hatékonyabbá a hirdetést.