szerző:
OS
Tetszett a cikk?

"Csak kenyérre és párizsira futja, több gyermekvédelmi intézmény nem tudja fizetni a közüzemi díjakat. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa a nevelőszülőknek és az utógondozott fiataloknak járó juttatások folyósítási gyakorlatát tekintette át, és a Kormányt a normatív állami támogatás összegének növelésére kérte" - tette közzé Szabó Máté ombudsman hivatala.

Szabó Máté már egy korábbi, ez év márciusában kiadott jelentésében a gyermeki jogokat látta veszélyeztetve, amiért a nevelőszülők forráselvonások miatt késve, illetve részletekben kapják meg a nekik járó juttatásokat. A biztos, egyben gyermekjogi szakombudsman - támogatva a Nemzeti Erőforrás Minisztérium javaslatát, hogy emeljék meg a gyermekvédelmi szakellátásban részesülő gyermekek, valamint az utógondozott fiatal felnőttek ellátásához kapcsolódó normatív állami hozzájárulást - jelentését megküldte az Országgyűlésnek.

A juttatások Pest megyei folyósításával kapcsolatban ismét panasz érkezett az ombudsmani hivatalhoz. A biztos sajtóhírekből arról is értesült, hogy a Pest Megyei Önkormányzat fenntartásában álló gyermek-, illetve lakásotthonban – finanszírozási okokra visszavezethetően – folyamatosan nehézségekbe ütközik a gyermekek ellátása. Az ügyben Szabó Máté a gyermekvédelmi szakszolgálat igazgatójától, a Pest Megyei Önkormányzat elnökétől, valamint a nemzeti erőforrás minisztertől kért információkat és adatokat.

Szabó Máté
Horváth Szabolcs

Ezekből a többi között kiderült, hogy 2011 januárja és augusztusa között a Pest Megyei Önkormányzat mindössze egyszer folyósította időben a nevelőszülőknek, illetve a fiatal felnőtteknek járó juttatásokat. A vizsgálat feltárta azt is, hogy a közgyűlés rendeletében korcsoportonként megállapított nyersanyagnorma nem éri el a jogszabályban meghatározott minimális összeget. 

A miniszter elismerte, hogy – finanszírozási nehézségek miatt – egyre több megyei önkormányzat nem tudja ellátni a gyermekvédelmi szakellátási feladatokat. Az intézmények működtetésében napi szinten érzékelhető a probléma (például szolgáltatásokat kapcsoltak ki, mert az intézmények nem tudták kifizetni a díjakat). A minisztérium tud róla, hogy egyes önkormányzati fenntartók az intézményvezetőket arra utasították, hogy csak kenyeret és párizsit vásárolhatnak a gyermekeknek, drágább péksüteményt, vagy felvágottat nem. Volt, ahol befagyasztották a ruházat kiegészítésére fordítható összeget és a gyermekek nem mehetnek kiadásokkal járó szabadidős programra. Egyre több nevelőszülő késik az áram- és gázdíj fizetésével. A szaktárca úgy tudja, hogy az állami normatívák növelésére 2012-ben sem lesz lehetőség, a forráshiányos önkormányzatok pedig az állami normatívát egyre kisebb mértékben tudják kiegészíteni.

Szabó Máté megállapította, hogy a gyermekvédelmi szakellátórendszer anyagi okokra visszavezethetően nem tud eleget tenni a nemzetközi kötelezettségvállalásnak. Bár a költségvetési törvényből eredő alapjogi visszásságok megállapítására az ombudsmannak nincs hatásköre, a gyermekjogi szakombudsmani feladatokat is ellátó biztos arra kérte a Kormányt, hogy a 2012. évi költségvetési törvény beterjesztésekor vegye figyelembe azokat a javaslatokat, amelyeket Nemzeti Erőforrás Minisztériumfogalmazott meg a gyermekvédelmi szakellátásban nevelkedő gyermekek, valamint az utógondozottak után járó normatív állami támogatás összegének növelésére.

* * * Lakástámogatás meglévő és vállalt gyermekek után

A lakástámogatási rendszer egyik legfontosabb eleme a Családi Otthonteremtési Kedvezmény (CSOK). Az igénylők lakáscéljuk megvalósításához 600 ezer és 10 millió forint közötti összeget kaphatnak meglévő és vállalt gyermekük után. A Bankmonitor CSOK kalkulátorával a támogatási jogosultság könnyen ellenőrizhető, de azt is meg lehet tudni, hogy igényelhető-e a támogatáshoz kapcsolódó kedvezményes CSOK-hitel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!