Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cbaff344-f769-4f84-8066-8f7b3f572c3e","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Már-már hagyománynak nevezhetjük, hogy az év végén Ceglédi Zoltán szürreális rendőrségi hírekből nyújt át egy csokorra valót. A rendőrök elől bérelt rollerrel menekülő egy atyafi. Elon Muskot is zavarba ejtő csináld magad-önvezető autó Nógrádban. Vipera és könnygáz a kultúrházban. Átverés olcsó disznótorossal és művégtaggal. A visszalopott járókeret.","shortLead":"Már-már hagyománynak nevezhetjük, hogy az év végén Ceglédi Zoltán szürreális rendőrségi hírekből nyújt át egy csokorra...","id":"20241228_duma-aktual-balfek-bunozok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cbaff344-f769-4f84-8066-8f7b3f572c3e.jpg","index":0,"item":"397d95c9-af51-41ee-8701-3396466c03f4","keywords":null,"link":"/360/20241228_duma-aktual-balfek-bunozok","timestamp":"2024. december. 28. 19:30","title":"A rabló, aki elaludt betörés közben – Az év balfék bűnözői történetei a Duma Aktuálban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"be70f134-eb26-4eaf-981d-479b0b045e31","c_author":"Németh András","category":"sport","description":"Szívelégtelenség és légzési nehézségek miatt kórházba szállították Keleti Ágnest. A budapesti Honvédkórházban ápolt 103 éves olimpiai bajnok állapota a péntek esti hírek szerint javult.","shortLead":"Szívelégtelenség és légzési nehézségek miatt kórházba szállították Keleti Ágnest. A budapesti Honvédkórházban ápolt 103...","id":"20241227_Kritikus-a-korhazba-kerult-olimpiai-bajnok-Keleti-Agnes-allapota","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/be70f134-eb26-4eaf-981d-479b0b045e31.jpg","index":0,"item":"c4aa7533-4335-4be2-bdf0-c2e0b7f6b603","keywords":null,"link":"/sport/20241227_Kritikus-a-korhazba-kerult-olimpiai-bajnok-Keleti-Agnes-allapota","timestamp":"2024. december. 27. 18:52","title":"Kórházba szállították Keleti Ágnes olimpiai bajnokot, pénteken javult az állapota","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e75d70e2-72a6-4ead-a1e4-d9df9bafcf84","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók egy olyan technológiával rukkoltak ki, amelyik képes helyettesíteni a szilíciumot, azonban a működéshez sokkal jobb az energiahatékonysága. Emellett a helyigénye is jóval szerényebb, így nem igazán érdekli a Moore-törvény.","shortLead":"Amerikai kutatók egy olyan technológiával rukkoltak ki, amelyik képes helyettesíteni a szilíciumot, azonban...","id":"20241227_fuggoleges-elrendezesu-3d-tranzisztorok-moore-torveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e75d70e2-72a6-4ead-a1e4-d9df9bafcf84.jpg","index":0,"item":"a2733841-46b3-4c18-a851-aa41cde1d2cc","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_fuggoleges-elrendezesu-3d-tranzisztorok-moore-torveny","timestamp":"2024. december. 27. 16:03","title":"Itt vannak a tranzisztorok, amelyek fittyet hánynak a Moore-törvényre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"049eca01-59e3-4b61-9e8e-4c247ec88540","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Azonban nem csupán a súlytalanság, hanem a Kreml-barát álláspont miatt sem merül fel a német, külföldre sugárzó közmédia szerint, hogy Orbánt bevessék egy valódi békemisszióban. ","shortLead":"Azonban nem csupán a súlytalanság, hanem a Kreml-barát álláspont miatt sem merül fel a német, külföldre sugárzó...","id":"20241228_deutsche-welle-orban-viktor-magyarorszag-orosz-ukran-haboru-bekemisszio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/049eca01-59e3-4b61-9e8e-4c247ec88540.jpg","index":0,"item":"48aee2e4-a86b-4c8f-ae4e-b3f01b1471a2","keywords":null,"link":"/360/20241228_deutsche-welle-orban-viktor-magyarorszag-orosz-ukran-haboru-bekemisszio","timestamp":"2024. december. 28. 09:00","title":"Deutsche Welle: Magyarország diplomáciailag súlytalan, kizárt, hogy közvetíteni tudna Ukrajna és Oroszország között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c091ce75-e6fd-4ebe-853e-3face8e63324","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mintha csak egy sci-fibe csöppent volna az ember, holott ez a kőkemény valóság: a mesterséges intelligencia fejlődésének újabb állomásához közelítünk. Amint a mesterséges intelligencia elég okossá válik ahhoz, hogy eltitkolja viselkedését az ember elől, számítania kell arra, hogy könyörtelenül fogja követni a saját céljait.","shortLead":"Mintha csak egy sci-fibe csöppent volna az ember, holott ez a kőkemény valóság: a mesterséges intelligencia...","id":"20241228_mesterseges-intelligencia-ember-becsapas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c091ce75-e6fd-4ebe-853e-3face8e63324.jpg","index":0,"item":"3742f8c2-f9fc-4471-9fbb-3f1f1c5e3ee5","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_mesterseges-intelligencia-ember-becsapas","timestamp":"2024. december. 28. 18:03","title":"Már hazudik is a mesterséges intelligencia, nehogy kikapcsolják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42ba335f-a7b9-4c7e-805e-894e9101591e","c_author":"Cabrera Martin","category":"elet","description":"Bár ma elképzelni is nehéz, volt időszak, amikor a MÁV szolgáltatása egyet jelentett a kényelemmel és a pontossággal. A 90 évvel ezelőtt induló, Budapest és Bécs között közlekedő Árpádnál ma is csak 20 perccel gyorsabbak a Railjetek, sikerét pedig jól mutatja, hogy Egyiptom és Argentína is rendelt belőle. A típus története később is fordulatos volt: a megszálló szovjet hadsereg használta szalonkocsinak, később pedig nosztalgiajárműként született újjá. ","shortLead":"Bár ma elképzelni is nehéz, volt időszak, amikor a MÁV szolgáltatása egyet jelentett a kényelemmel és a pontossággal...","id":"20241227_arpad-sinautobusz-vasut-vonat-budapest-becs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42ba335f-a7b9-4c7e-805e-894e9101591e.jpg","index":0,"item":"b45591e8-88f6-490b-9b0b-0aa619863aa0","keywords":null,"link":"/elet/20241227_arpad-sinautobusz-vasut-vonat-budapest-becs","timestamp":"2024. december. 27. 17:04","title":"Amikor a magyar vasutat irigyelte az egész világ: az Árpád sínautóbusz története","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e40e5f9-bc86-498f-8235-9b0b02e3c950","c_author":"Földes András","category":"vilag","description":"Hogy történhetett, hogy Izrael Libanont bombázta, de Szíriában dőlt meg a rezsim? A legfeszültebb időszakban utaztam az ostromlott országba, ahol közelről láttam a Hezbollah elleni háborút. Miért támogatja a libanoniak egy része Izraelt? Hogyan ejtette túszul a Hezbollah egész Libanont? Hogy lehet kilőni egyetlen emeletet egy toronyházból? Szellemvárosokban forgattam, ahol nem csak a bombázásoktól, de a lincselésre kész lakóktól is tartani kellett. Nézze meg Földes András teljes riportfilmjét.","shortLead":"Hogy történhetett, hogy Izrael Libanont bombázta, de Szíriában dőlt meg a rezsim? A legfeszültebb időszakban utaztam...","id":"20241227_Libanonban-ertettem-meg-hogy-durvulhatott-be-ennyire-a-Kozel-Kelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e40e5f9-bc86-498f-8235-9b0b02e3c950.jpg","index":0,"item":"a1fdd66d-9969-4108-8fe9-567060565cad","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Libanonban-ertettem-meg-hogy-durvulhatott-be-ennyire-a-Kozel-Kelet","timestamp":"2024. december. 27. 16:27","title":"Libanonban értettem meg, hogyan durvulhatott be ennyire a Közel-Kelet - Földes András videója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fd3897d4-c6ea-438e-b0ae-f236c83b273c","c_author":"Weyer Béla","category":"360","description":"Széthúzó koalíciós pártok, bizalmi válság, rendkívüli választás kiírása – készült már bizakodóbban is az új évre a német belpolitika.","shortLead":"Széthúzó koalíciós pártok, bizalmi válság, rendkívüli választás kiírása – készült már bizakodóbban is az új évre...","id":"20241229_hvg-nemetorszag-gazdasag-valasztasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd3897d4-c6ea-438e-b0ae-f236c83b273c.jpg","index":0,"item":"0a8770bc-45c9-42e3-ae05-80b45111a19f","keywords":null,"link":"/360/20241229_hvg-nemetorszag-gazdasag-valasztasok","timestamp":"2024. december. 29. 08:15","title":"A német gazdaság és politika káoszban, az sem biztos, hogy az előrehozott választás segít","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Újabb pofon a zöldeknek: a civil kontrollt is kigolyózzák
szerző:
Kapcsándi Dóra
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások esetében, ha elfogadják a belügyminiszter törvénymódosító javaslatát, 30 nap alatt ki kellene adni a környezetvédelmi hatásvizsgálatokat és a szükséges engedélyeket. A civil környezetvédők szerint az illetékes hivatalban egy hónap alatt két osztály között nem megy át egy ügyirat. A Fidesz szerint 30 nap elég az engedélyeztetés lebonyolítására, míg az LMP szerint a kormány ezzel a multikat gazdagítaná.
Pintér Sándor belügyminiszter javaslata szerint a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások esetében jelentősen lerövidítenék az ügyintézési határidőt. Összevont eljárás esetében például 30 nap alatt el kellene készíteni az összes szükséges környezeti hatásvizsgálatot, és ki kellene adni a szükséges engedélyeket. A jelenlegi általános ügyintézési határidő 4 hónap, összekapcsolt eljárás során pedig szakaszonként három-három hónap, amely a tervezet nyomán 30-30 napra csökkenne.
Mind a megkérdezett politikusok, mind a civil szervezetek kifogásolták, hogy az engedélyeztetések határidejének lerövidítésével kizárják a társadalmi vita lehetőségét. Kifogásolták azt is, hogy a környezetvédelmi hatóságok finanszírozását 50 százalékkal csökkentette a kormány. Ez jelentős létszámleépítést eredményezett. „Egy nap alatt is kiadható az engedély, ha van hozzá pecsét, de a Környezetvédelmi Felügyelőségnél egy hónap alatt két osztály között nem fordul meg egy ügyirat” – mondta a hvg.hu-nak Kalas György, a Reflex Környezetvédő Egyesület tagja. „Alternatívákat is kellene vizsgálni egy ilyen eljárásban, más helyszínt, más technológiát egy hatástanulmány keretében, valamint az érintett civil lakosságot is be kell vonni. A társadalmi egyeztetés kigolyózását célozza ez a javaslat” – tette hozzá.
Már így is kivérzett állapotban
Bendik Gábor, a Levegő Munkacsoport környezeti szakjogásza szintén azt emelte ki, hogy a hatóságok létszámleépítése miatt már most sem tudják kellően megvizsgálni az engedélyezési feltételeket. „Így is alig bírják ellátni a feladatukat a hatóságok. Az új helyzet egy dolgot eredményez: érdemi vizsgálat nélkül, futószalagon adják majd ki az engedélyeket. Ennek hamarosan érezhető hatása lesz az ország környezetvédelmi állapotára nézve” – közölte Jávor Benedek, az LMP frakcióvezetője is. „Ez egy hosszú folyamat újabb hátrányos állomása. A mindenkori kormányok szeretik az általuk preferált beruházói kört kivonni a normál eljárások alól” – véleményezte a belügyminiszter szerdán beadott törvénymódosító javaslatát Jávor.
Pécs 2010 - Európa Kulturális Fővárosa
hvg.hu archív
A gyakorlatot egyébként az MSZP kezdte el, 2008-ban többek között módosították a közbeszerzési törvényt és kibővítették a kiemelt beruházások körét. Az akkori kormány 32 fejlesztést minősített kiemelt jelentőségűnek, többek között útépítési, vasútépítési beruházásokat, valamint a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programhoz kapcsolódó beruházásokat. 2010-ben a Fidesz ismét kiterjesztette a kiemelt beruházások körét, minden 90 millió forint feletti beruházás azóta kiemeltnek minősíthető.
Az LMP korábban még parlamenten kívüli pártként tiltakozott a módosítások ellen, 2009-ben például a Sukoró-ügy kapcsán követelték, hogy helyezzék hatályon kívül a törvényt, majd 2010 után törvényjavaslatot is benyújtottak ezzel kapcsolatban - tette hozzá Schiffer András, az LMP volt frakcióvezetője. „Ez egy 20 éve folyó, elhibázott fejlesztéspolitika folytatása. Korrupciós nyomás alá helyezi a mindenkori kormányt. A multikat és az oligarchákat gazdagítja a kis- és középvállalkozások helyett ” – mondta a hvg.hu-nak a politikus.
Bányai Gábor, a Fenntartható fejlődés bizottságának fideszes tagja szerint viszont elenegdő 30 nap az engedélyeztetés lefolytatására. "Az eljáráshoz már kell egy környezetvédelmi hatástanulmánnyal rendelkezni. Ha a pályázat komoly szándékkal bír, a beruházó maga rendelkezik olyan papírokkal, amik megkönnyítik az elbírálást. Fontos, hogy ne húzódjanak el ezek a folyamatok" – mondta.
A hvg.hu a törvénymódosító javaslattal kapcsolatban megkereste a Belügyminisztériumot, kérdéseinkre azonban egyelőre nem kaptunk választ.
Helyezkedés - az új Audi gyár alapkövének letétele
MTI / Kollányi Péter
Botrány volt a győri Audi-beruházás helyszíne körül is, mivel Győr városa erre egy uniós természetvédelmi oltalom alatt álló területet jelölt ki. A Tiszántúli Természetvédők Társasága tavaly év elején eljárást indított, de végül az Audi feljelentésére a társaság elnöke, Zsák Ferenc került előzetes letartóztatásba annak gyanújával, hogy keresetének visszavonása fejében 200 millió forintot kért az autógyártól. Tavaly szeptemberben helyezték szabadlábra, azóta is intenzív orvosi kezelés alatt áll, mivel a fogvatartás alatt jelentős egészségkárosodást szenvedett; a vesztegetés vádját tagadja, szerinte fizikailag és lelkileg meg akarják törni. Az illetékes környezetvédelmi felügyelet ugyanakkor aligha volt olyan helyzetben, hogy a nyílt kormányfői támogatás ellenére "keresztbe tegyen" holmi "akadékoskodással". Az engedélyeztetés ügyében Brüsszelben is eljárások folynak.
Korábban többször előfordult, hogy civil szervezetek késleltettek nagyberuházásokat jogi fórumok kihasználásával. A 4-es metró ellen indított perek például tankönyvi példává váltak, és volt, amelyik az Alkotmánybíróságig is eljutott. Az Erzsébetvárosi Társasházak Közösségeinek és Képviseleteinek Egyesülete az AB-n támadta meg a metró környezetvédelmi engedélyét, miután polgári keresetüket a Legfelsőbb Bíróság is jogerősen elutasította. Emiatt csúszott is az építkezés, ma már szinte tragikomikus, hogy az építő cég ennek ellenére is legkésőbb 2009-es átadást ígért.
Az Európai Bizottság 2012-ben dönt a szegedi szuperlézer pályázatáról. A kormány júniusban nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé nyilvánította a beruházást, amely több mint 245 millió euróba kerülne. A pályázaton egy csaknem negyvenfős szakértői csapat dolgozik – írja a Népszabadság.
Felgyorsulhat az Eger és az M3-as autópálya között közvetlen összeköttetést biztosító főút építése, kiírták ugyanis a Füzesabony és Maklár közötti első ütem kivitelezésére vonatkozó közbeszerzési eljárást. A 2,6 kilométeres út építését várhatóan 2012 első félévében elkezdik, és év végére be is fejezik – közölte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Tizennyolcezer négyzetméter, részben összefüggő labirintusrendszer nehezíti a Várnegyed tervezett rekonstrukcióját. A felújítás tervezésénél "nem elegendő az építész szemlélet", helyette a Várnegyed hosszú távú fejlesztéséhez átgondolt műszaki beavatkozásokra van szükség - mondta pénteken a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem docense.
Mi lesz az orosz gázszállítással? Hogy került Elon Musk a Die Weltbe? Hogyan értékelik Putyin félig-meddig bocsánatkérését? Válogatásunk a világlapok írásaiból.
A világ több pontja is forrongott idén, elhúzódó konfliktusok, váratlan bukások és győzelmek kerültek a címlapokra. Képekben idézzük fel 2024 meghatározó pillanatait.