szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Embertelen módon dolgoztatják a BKV-nak bedolgozó cégek vagyonőreit a Magánbiztonsági Dolgozók Demokratikus Szakszervezete szerint. Sipos Endre, a szakszervezet elnöke rabszolgatartáshoz hasonlította a munkaadók eljárását, és globális - több hatóság részvételével zajló - eljárást szeretne a BKV Zrt. és alvállalkozói ellen.

Havi minimum 240 (gyakran több mint 300) órában, minimálbérért, szabadság és betegállomány nélkül dolgoznak a BKV vagyonőrei. Rendszerint órákig kell egy helyben álldogálniuk, feletteseik gyakran sétálni sem engedik őket. A vagyonőrök, bár 24 órás, készenléti munkát vállalnak, nem kapják meg az ezért járó teljes munkabért, emellett gyakran a kiszabott pihenőidőt sem engedélyezik számukra.

A Magánbiztonsági Dolgozók Demokratikus Szakszervezete vezetője, Sipos Endre szerint a munkáltatók gyakran visszatartják a dolgozók bérét, így zsarolva őket a fokozottabb munkavégzésre. Sokakat vesznek fel próbaidőre, hogy még a rendes munkaviszony megkötése előtt elbocsáthassák őket, így spórolva a béreken. A szakszervezetnek nemrégiben levelet írt egy neve elhallgatását kérő alkalmazott, aki a körülményekről szóló beszámolója után hozzátette: azért nem mer jogorvoslatot kérni, mert „félti a munkáját és az életét.”

Sipos Endre a hvg.hu kérdésére elmondta: a vagyonvédelem mostanában az egyik legkiszolgáltatottabb munkakör. Az állásukat vesztett képzetlen embereket gyakran őrző-védő cégekhez irányítják, ahol egy rövid, gyakran csupán háromnapos képzés után munkába állnak. Az elnök szerint nem véletlen az őrző-védők negatív társadalmi megítélése, a pályán rendkívüli méreteket ölt az alulképzettség, ráadásul sokan csak kényszerből választják a vagyonőri pályát.

Kalandorcégek

A szakszervezet szerint a BKV Zrt. „kalandorcégeknek” adta a vagyonőrök foglalkoztatásának jogát. Ezek a kis cégek a Munka Törvénykönyvével ellentétes módon, szabálytalan szerződések mellett, gyakran rendkívül rossz feltételek között foglalkoztatnak dolgozókat.

Nehéz körülmények között dolgoznak a BKV-nak a biztonsági őrök
Bődey János Gergely

A BKV a Hir24 portál kérdésére megerősítette: a cég munkáltatóként nem foglalkoztat vagyonőröket, a buszokon, metrómegállókban dolgozó őrök külsős partnercégek alkalmazottai, így munkaidejükért, bérükért és a többi munkafeltételért a szerződtetett cég a felelős. A hírportál azon kérdésére, hogy a BKV tervez-e bármit a vagyonőrök helyzetének megváltoztatására, a cég szóvivője csak ennyit felelt: „Mivel nem a BKV Zrt. a biztonsági őrök munkáltatója, így a vagyonőrök helyzetén történő változtatás nem a Társaságunk feladata."

Kérdésünkre Sipos Endre elmondta: a BKV egyelőre nem készséges a probléma kezelésében. A vállalat nem volt hajlandó kiadni a partnercégeinek listáját, így a szakszervezet nem tud egy-egy kalandorcég ellen eljárást indítani.

Sipos szerint a kérdés most már nemcsak szakszervezeti ügy, mert az alvállalkozók gyakorlatai kimerítik a jövedéki és járulékcsalás bűncselekményét. Az ügyben a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz terveznek fordulni, amint elég bizonyíték összegyűlik arról, hogy szabálytalanságok történtek a BKV és az alvállalkozók közötti szerződések során. Sipos szerint eleve indokolatlan, hogy a járműveken és állomásokon ennyi biztonsági őr dolgozzon, és a háttérben korrupciót sejt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Itthon

BKK: csökkent a bliccelés a BKV járatain

Idén januárban többen utaztak tömegközlekedéssel, mint 2011 januárjában és nőtt a jegyet vagy bérletet vásárlók száma is, illetve jelentősek javultak az eredmények a bliccelés elleni küzdelemben is - írja közleményében a Budapesi Közlekedési Központ (BKK). A jegyek több más ok mellett azért is fogynak jobban a közlemény szerint, mert a benzinár folyamatosan emelkedik.

Kapcsándi Dóra Itthon

BKV-csőd: csak a források egyharmada körvonalazódik

A kormány és a főváros BKV-finanszírozásról zajló tárgyalásán egyelőre csak a szükséges pénzek egyharmadára találtak forrást - értesült a hvg.hu. A kabinet információink szerint nyitott az elektronikus jegyrendszer és a dugódíj bevezetésére, ám egyelőre elzárkózik az adóemeléstől és az új adók bevezetéséről. A főváros szerint viszont enélkül nem lesz meg a szükséges fedezet a BKV hosszú távú működtetésére.

MTI Sport

Újabb adósság szakadhat a BKV nyakába

A nehéz pénzügyi helyzetben lévő BKV Előre azt szeretné, hogy a BKV Zrt. vállalja át a sportklubnak az első negyedévben felhalmozott bő 30 milliós tartozását, és járuljon hozzá a Sport utcai telep hosszú távú bérbeadásához.