Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9d951386-afde-4aea-b0e3-96a40e1afaca","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Brit kutatók egy olyan újfajta tesztet fejlesztettek ki, melynek gyorsasága életmentő lehet a betegek számára.","shortLead":"Brit kutatók egy olyan újfajta tesztet fejlesztettek ki, melynek gyorsasága életmentő lehet a betegek számára.","id":"20250522_agydaganat-tumor-azonositas-vizsgalat-diagnozies-betegseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d951386-afde-4aea-b0e3-96a40e1afaca.jpg","index":0,"item":"2ab216bc-339c-42b1-a88e-7522376a91e3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250522_agydaganat-tumor-azonositas-vizsgalat-diagnozies-betegseg","timestamp":"2025. május. 22. 20:03","title":"8 hét helyett 2 óra alatt megmondja ez az új teszt, milyen agytumora van a betegnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f527d53-35cf-4f58-a902-455d7497b15d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A világhírű magyar modell két egymást követő napon is feltűnést keltett a filmfesztivál vörös szőnyegén.","shortLead":"A világhírű magyar modell két egymást követő napon is feltűnést keltett a filmfesztivál vörös szőnyegén.","id":"20250523_Palvin-Barbara-ajandeknak-oltozott-Cannes-ban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f527d53-35cf-4f58-a902-455d7497b15d.jpg","index":0,"item":"f7da5479-1ff9-4846-9c1d-8b7a86522477","keywords":null,"link":"/elet/20250523_Palvin-Barbara-ajandeknak-oltozott-Cannes-ban","timestamp":"2025. május. 23. 10:40","title":"Palvin Barbara ajándéknak öltözött Cannes-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c613a379-a758-4704-b611-e23ee542a68f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A bilincsben elvitt férfi titkára egy kormányzati milliókkal támogatott szervezetnek is.","shortLead":"A bilincsben elvitt férfi titkára egy kormányzati milliókkal támogatott szervezetnek is.","id":"20250523_orsparancsnok-rendor-megfosztottak-magyar-peter-tisza-part-rendezveny-nemzet-hangja-szentendre-albert-nagy-akos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c613a379-a758-4704-b611-e23ee542a68f.jpg","index":0,"item":"4c023873-f810-4f20-b022-07dd41ed7461","keywords":null,"link":"/itthon/20250523_orsparancsnok-rendor-megfosztottak-magyar-peter-tisza-part-rendezveny-nemzet-hangja-szentendre-albert-nagy-akos","timestamp":"2025. május. 23. 07:12","title":"Már nem őrsparancsnok az a rendőr, aki előállította a Magyar Péter rendezvényét megzavaró megafonos segédlelkészt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d701e406-a00a-463e-b13b-8a6905f6c751","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kínai mérnökök speciális nanorészecskével ellátott lágy kontanktlencsét készítettek, ami úgy teszi láthatóvá az infravörös fényt, hogy külső áramforrás sem kell hozzá.","shortLead":"Kínai mérnökök speciális nanorészecskével ellátott lágy kontanktlencsét készítettek, ami úgy teszi láthatóvá...","id":"20250523_szuperlatas-kontaktlencse-infravoros-feny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d701e406-a00a-463e-b13b-8a6905f6c751.jpg","index":0,"item":"9fef4830-295d-4410-b711-2f7c7a28834d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250523_szuperlatas-kontaktlencse-infravoros-feny","timestamp":"2025. május. 23. 20:03","title":"Szuperlátást ad az embernek az új kínai kontaktlencse","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c74a295e-3f5f-4594-b41c-e2831bc3f565","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Pénzhamisítás miatt keresték és fogták el egy hotelben. Miközben megbilincselték, rosszul lett.","shortLead":"Pénzhamisítás miatt keresték és fogták el egy hotelben. Miközben megbilincselték, rosszul lett.","id":"20250523_Rendori-intezkedes-kozben-halt-meg-egy-bolgar-ferfi-Sopronban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c74a295e-3f5f-4594-b41c-e2831bc3f565.jpg","index":0,"item":"c66bfeaa-1aff-4cf1-9f62-cbc446df8130","keywords":null,"link":"/itthon/20250523_Rendori-intezkedes-kozben-halt-meg-egy-bolgar-ferfi-Sopronban","timestamp":"2025. május. 23. 13:04","title":"Rendőri intézkedés közben meghalt egy bolgár férfi Sopronban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ddf780b-c7ed-49d7-9bc4-9d5898ba2423","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Az egykori világbajnok nem csak Orbán Viktorral tárgyalt.","shortLead":"Az egykori világbajnok nem csak Orbán Viktorral tárgyalt.","id":"20250522_okolvivas-boksz-evander-holyfield-bvsc-egyuttmukodes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ddf780b-c7ed-49d7-9bc4-9d5898ba2423.jpg","index":0,"item":"fa410175-a119-4406-887a-2d12411217b3","keywords":null,"link":"/sport/20250522_okolvivas-boksz-evander-holyfield-bvsc-egyuttmukodes","timestamp":"2025. május. 22. 16:00","title":"Kiderült, miért jött többször is Budapestre Evander Holyfield veterán bokszlegenda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4324342-bd71-4df8-853b-01ca35b43616","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Spotify szerint több előfizető érkezik iOS-rendszerből a szolgáltatásra, amióta az Apple kénytelen volt elengedni a 27 százalékos jutalékos rendszere erőltetését.","shortLead":"A Spotify szerint több előfizető érkezik iOS-rendszerből a szolgáltatásra, amióta az Apple kénytelen volt elengedni...","id":"20250522_apple-elofizetes-jutalek-spotify-premium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4324342-bd71-4df8-853b-01ca35b43616.jpg","index":0,"item":"63b18588-e7b4-4a2c-8354-203ddb75b79a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250522_apple-elofizetes-jutalek-spotify-premium","timestamp":"2025. május. 22. 15:03","title":"Módosított a szabályzatán az Apple, azonnal megugrott a Spotify bevétele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e1bbf02-efbf-40a8-bee9-95bfc085f80c","c_author":"Vass Péter","category":"360","description":"Dupla koncertet ad a heavy metal ikonikus zenekara a Budapest Arénában május 27–28-án.","shortLead":"Dupla koncertet ad a heavy metal ikonikus zenekara a Budapest Arénában május 27–28-án.","id":"20250523_Iron-Maiden-50-Budapest-hvg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e1bbf02-efbf-40a8-bee9-95bfc085f80c.jpg","index":0,"item":"22b876d5-8ec9-43eb-a84a-23c9b04d3b9a","keywords":null,"link":"/360/20250523_Iron-Maiden-50-Budapest-hvg","timestamp":"2025. május. 23. 18:30","title":"Budapesten indul az 50 éves Iron Maiden világ körüli turnéja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kormányzati propaganda a koronaúsztatástól az IMF-kampányig
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Az IMF-tárgyalások állásásról indított kormányzati kommunikációs kampány logikája annyira nem új, hogy nemcsak az elmúlt két évben követte már a kabinet ugyanezt a taktikát, de már az első Orbán-kormány is így működött. De reklámoztak itt már szocialisták is olyan adócsökkentést, amit nem sokkal később visszavontak.
Ismét kommunikációs kampányba kezdett a kormány, hogy szándékai szerint az IMF-tárgyalásokra készített állítólagos álláspontról tájékoztassa a lakosságot. A cél azonban a jelek szerint mégsem a tájékoztatás, inkább a lakosság ráhangolása egy esetleges IMF-megállapodás megkötésére vagy annak meghiúsulására. A kampányra kötött kommunikációs szerződésben még azt sem leplezte a kormány, hogy olyan kifejezések használatát várja el a kivitelezőtől, amelyekkel „az emberek könnyen tudnak azonosulni”.
Az egyáltalán nem világos, miért van szüksége a lakosságnak arra, hogy a kabinet a nemzetközi szervezetek ellen hangolja olyan szlogenekkel, mint „NEM” a családi támogatások csökkentésére, az ingatlanadóra, vagy az olyan kijelentésre, mely szerint „Nem engedünk az IMF-nek”. Egy hónapja ezzel az állásponttal van tele ugyanis a sajtó, így már csak az nem hallott róla, aki nem akart. Az viszont egyértelmű, hogy a kabinetnek, amely 2010-ben még kiebrudalta az IMF-et, komoly politikai tétje van annak, ha most hirtelen kiegyezik a "hárombetűs intézménnyel". De adott esetben igazolnia kell majd azt is, ha mégsem állapodik meg, és a lakosságnak meg kell fizetnie ennek árát az újabb megszorító csomagokkal. Más kérdés, hogy a mostani kampány 201 millió forintos cechjét az adófizetők állják.
Kedvelt médiacéggel
A 35 naposra tervezett kampány a múlt héten „előre nem látható okból” vált szükségessé, ezért „rendkívüli sürgősséggel”, hirdetmény nélkül indított közbeszerzési eljárást a Miniszterelnökség. Ezt az I.M.G. Inter Media Group Kft. nyerte, amely egyébként is a második Orbán-kormány kedvelt médiacége. A Miniszterelnökség már kora tavasszal bruttó 800 millió forint keretösszegű szerződést kötött a céggel médiastratégia alkotásra, médiatervezésre és vásárlásra.
hvg.hu
A 2011-ben már négymilliárdos bevételt produkáló I.M.G.-t nemcsak a Miniszterelnökség bízta meg a kommunikációs feladatok ellátásával, de a cégnek szerződése van többek közt a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériummal és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-vel is. Az I.M.G. többségi tulajdonosa 2010 óta Patonai Péter, aki az első Orbán-kormány idején a Magyar Fejlesztési Bank vezérigazgatója volt. Az Index korábbi információi szerint Patonai idején került a pénzintézethez hitelezési igazgatónak Németh Lászlóné, jelenlegi nemzeti fejlesztési miniszter.
A konzultációk kormánya
Nem ez az első alkalom, hogy a kabinet közpénzből folytat olyan kampányt, amely ráadásul a társadalmat megosztó klisékkel operál. A kormányzás elmúlt két éve folyamatosan olyan akciókról szólt, amelyekben a kabinet a látszat szintjén tájékoztatott és a lakosság véleményét kérdezte, valójában azonban mindig a már eldöntött intézkedések népszerűsítéséről, politikai megalapozásáról volt szó. Ennek legjobb példái a nemzeti konzultációk, melyek első felvonása az az országjárás volt. Akkor a kormány tagjai - közvetlenül a választások után öt - nagy nemzeti ügyet (a rend, a szociális biztonság helyreállítása, a gazdaság talpra állítása, az egészségügy megmentése és a demokratikus normák visszaállítása) vitattak meg az ország több településén, és igyekeztek megismerni az emberek véleményét Magyarország problémáiról.
Ezt követte a nyugdíjasokkal folytatott konzultáció 2010 őszén, amit Orbán Viktor az önkormányzati választások előtt hirdetett meg. A konzultáció során 2,9 millió levelet küldött a miniszterelnök, azzal a céllal, hogy megismertesse velük a kormány intézkedéseit. A csomagban volt válaszboríték is, hogy a visszaérkező válaszokból ismerjék meg az emberek véleményét. A kampány 222 millió forintba került.
Nem sokra rá a magán-nyugdíjpénztári megtakarítások államosításával kapcsolatos kampány is megkezdődött, és a kabinet 3 millió 150 ezer levélben, 236 millió forintért tájékoztatta a lakosságot arról, hogy biztonságba helyezte a nyugdíjakat. Ez az időseknek korábban kipostázott levelekre volt a válasz. Emellett arról is szót ejtettek a levélben, hogy a rezsiszámlák kifizetése nem veszélyeztetheti az idős emberek megélhetését, ezért a kormány "a miniszterelnök személyes utasítására" úgy döntött, hogy a kis fogyasztású háztartások számára nem emelkedhet a gáz ára.
Ezt követte az új alkotmányról szóló konzultáció tavaly februárban, de az állampolgárok válaszai később értek vissza, mint ahogy a Fidesz a parlamentben benyújtotta módosító javaslatait az alaptörvényre, például arról, hogy az alkotmányban rögzítsék a tényleges életfogytiglani börtönbüntetés lehetőségét. A kampány nagyjából 500 millió forintba került, és a nyolcmillió címzettől mindössze 920 ezer válasz érkezett.
Szintén látványos kampányt épített a kormány a szociális konzultációra is, ami körülbelül 800 millió forintba került. A védett korról, a közüzemi szolgáltatók extraprofitjáról, a segélyek természetbeni juttatássá alakításáról, a devizahitelesekről kiküldött kérdőívekre pontosan olyan válaszok érkeztek, amit a kormány várt. Ugyanis tíz pontból kilenc esetben mire megérkeztek az eredmények, már megszavazták a törvényt, vagy elkészítették a koncepciót.
Hasonlóan alakult a legutóbbi gazdasági konzultáció is, melyben a kormány a munkahelyteremtésről kérdezte az embereket, valamint plakátokon hidette a munkahelyvédelmi akciótervet. A kiküldött kérdések azért voltak hamisak, mert több kérdésben addigra már egyértelműen megfogalmazta a kormány, milyen irányba fog menni. A kérdőívet végül 698 ezren töltötték ki, a kormány 976 milliót költött rá.
Az első Orbán-kormány is így működött
Az ötlet, hogy a hivatalban lévő kormány vásárolt médiafelületen fényezze önmagát, nem új: Magyarországon több mint egy évtizede, az első Orbán-kormány idején vetődött fel első ízben. 1999-ben hozták létre az Országimázs Központot, amelynek működésére 2000-ben már 4,2 milliárd forint szántak. Az akkori ellenzék által hevesen támadott központ egyik feladata a millenniumi ünnepségek megszervezése volt - ennek keretében vitték például a koronát Esztergomba és vissza -, de hirdetéseik hamarosan megjelentek a hazai és a nemzetközi médiában is.
A fizetett hirdetésekben igyekezett az Országimázs Központ válaszolni például az Amnesty International által Szlovéniában és Hollandiában megjelentetett, a magyar rendőrök brutalitását kifogásoló reklámokra. Legendássá vált a Magyarországot mint turisztikai terméket reklámozó, az amerikai Time magazinban megjelent kétoldalas hirdetés, a Himnuszra utaló „In cheerfulness and plenty” (jókedv és bőség) szlogennel. A hirdetésben olyan szarvashibák szerepeltek, mint például az az állítás, hogy az ősmagyarok a Király-hágón át érkeztek a Kárpát-medencébe.
Az Országimázs Központ szervezte többek közt a koronaékszerek átszállítását a Parlamentbe
Horváth Szabolcs
A jelenlegi ciklus konzultációs kampányaihoz hasonlóan vitákat váltott ki 2000-2001-ben, hogy a lakcímnyilvántartás alapján minden magyar állampolgárnak postázták a Millenniumi Országjáró című, újságformában megjelent kormányzati propagandát. Az Országimázs Központ a választási kampányba is beavatkozott, amikor 2001 decemberében Országgyűlési Beszámoló címen négy országos és 19 megyei napilapban jelentetett meg kormány által fizetett hirdetés, hogy a kormányzati ciklus eredményeiről tájékoztassa a választókat, 37,8 millió forintért.
Az akkori ellenzéki pártok élesen bírálták az Országimázs Központ működését, és azt ígérték, kormányra kerülésük után nem fizetett reklámban kommunikálnak majd - ezt nem tartották be. 2005 végén, a következő választásokhoz közeledve az első Gyurcsány-kormány is hirdetési kampányt indított „a magyar gazdaság valós helyzetének ismertetésére”. Külön kampányt szenteltek az akkor törvénybe foglalt, de a választások után visszavont adócsökkentések népszerűsítésének is.
A korábbi kormányok idején olyan hirdetéseket is bevetettek, amelyek elsőre nem tűntek annak. 2007-ben számolt be arról az Origo, hogy az egymást váltó kormányok 2000-től kezdve összesen 484,5 millió forintnyi támogatást és megrendelést adtak a Nap-kelte című reggeli tévéműsort gyártó St. Plusz Kft-nek. A Nap-keltébe meghívott minisztereket és egyéb vezető politikusokat tehát évekig olyan műsorban kérdezték politikai témákról, amelyet kormányzati pénzből bőségesen támogattak.
* * *Hogyan egészíthető ki az állami nyugdíj?
A majdani állami nyugdíj szinte biztosan nem lesz elég az aktív korban megszokott életszínvonal fenntartására. Egy megtakarítás azonban megfelelő jövedelemkiegészítést biztosíthat. Ráadásul nyugdíj-előtakarékosság választásával 20% állami támogatás is elérhető. A Bankmonitor nyugdíjmegtakarítás-kalkulátora megmutatja, hogy egy adott összegű havi megtakarítás mekkora nyugdíjkiegészítést jelenthet majd.
A KFT-ből kilépő Laár András azt monda, évekig tűrte a zenésztársai neheztelő, korholó hozzáállást, akik őt tartották az együttes leggyengébb láncszemének.