Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9a30cb71-cb4d-4943-a557-61c1b3513cf6","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Oscar Piastri majdnem végig vezetve nyerte meg a Forma–1 Spanyol Nagydíját és növelte tovább az előnyét a világbajnokságban, a verseny leginkább arról maradhat emlékezetes, ahogy Max Verstappennek elborult az agya az utolsó körökben.","shortLead":"Oscar Piastri majdnem végig vezetve nyerte meg a Forma–1 Spanyol Nagydíját és növelte tovább az előnyét...","id":"20250601_forma-1-spanyol-nagydij-piastri-norris-leclerc-verstappen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a30cb71-cb4d-4943-a557-61c1b3513cf6.jpg","index":0,"item":"d05c0bc8-8fe5-431e-ab13-731c37c4042f","keywords":null,"link":"/sport/20250601_forma-1-spanyol-nagydij-piastri-norris-leclerc-verstappen","timestamp":"2025. június. 01. 17:10","title":"Sima McLaren-kettősgyőzelem a Spanyol Nagydíjon, Verstappen egy szabálytalanságával eldobott 14 pontot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ebcebd1e-5921-4878-a404-227c2a96d55a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az ország leggazdagabb embere, a nyilvánosságot eddig kerülő Mészáros Lőrinc tőle szokatlan módon nyílt levelet írt, amelyben kiöntötte a lelkét Magyar Péternek. ","shortLead":"Az ország leggazdagabb embere, a nyilvánosságot eddig kerülő Mészáros Lőrinc tőle szokatlan módon nyílt levelet írt...","id":"20250602_meszaros-lorinc-magyar-peter-tisza-part-nyilt-level-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ebcebd1e-5921-4878-a404-227c2a96d55a.jpg","index":0,"item":"5eb0bfdf-586b-4853-912c-d1f7a19395e7","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_meszaros-lorinc-magyar-peter-tisza-part-nyilt-level-ebx","timestamp":"2025. június. 02. 21:57","title":"Mészáros Lőrinc Magyar Péternek írt: Ma Ön is helikopteren és magángépen repkedhetne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a7bd473-cc3d-4edb-86df-362a84108e4a","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Az életciklusa végén járó Toyota GR Suprából a 3 literes alapmodellt, a kihegyezett Lightweight EVO kivitelt és a non-plus-ultra kategóriás méregdrága A90 Final Editiont is rendesen meghajtottuk.","shortLead":"Az életciklusa végén járó Toyota GR Suprából a 3 literes alapmodellt, a kihegyezett Lightweight EVO kivitelt és...","id":"20250602_versenypalya-toyota-gr-supra-a90-final-edition-lightweight-evo-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a7bd473-cc3d-4edb-86df-362a84108e4a.jpg","index":0,"item":"5d0552bb-fcf0-472e-a7f2-ad44251664f2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_versenypalya-toyota-gr-supra-a90-final-edition-lightweight-evo-teszt-velemeny","timestamp":"2025. június. 02. 08:01","title":"70 millió forintos elérhetetlen álom: versenypályáztunk a Toyota Supra búcsúzó verzióival","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"edab5c24-c44b-4f6e-8c59-a1bc2e6ab1ee","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az AMG One az egyik legkülönlegesebb jármű manapság. ","shortLead":"Az AMG One az egyik legkülönlegesebb jármű manapság. ","id":"20250602_Porrag-egett-AMG-One-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/edab5c24-c44b-4f6e-8c59-a1bc2e6ab1ee.jpg","index":0,"item":"e21cbfe0-aba4-4f63-b740-2396460a2a11","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_Porrag-egett-AMG-One-video","timestamp":"2025. június. 02. 07:17","title":"Porig égett egy F1-motoros utcai hiperautó – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84de505c-ff66-4e82-b89b-f88079b434a9","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Az állam által lélegeztetőgépen tartott sportlapnak még 3 milliárdnyi tartaléka van, így még nagyon sokáig probléma nélkül működhet tovább.","shortLead":"Az állam által lélegeztetőgépen tartott sportlapnak még 3 milliárdnyi tartaléka van, így még nagyon sokáig probléma...","id":"20250602_orban-viktor-kedvenc-lapja-nemzeti-sport-szollosi-gyorgy-veszteseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84de505c-ff66-4e82-b89b-f88079b434a9.jpg","index":0,"item":"48643fef-a601-4702-b14a-263778cf0618","keywords":null,"link":"/sport/20250602_orban-viktor-kedvenc-lapja-nemzeti-sport-szollosi-gyorgy-veszteseg","timestamp":"2025. június. 02. 17:30","title":"Orbán kedvenc lapja veszteséges, de a főszerkesztőnek rekordosztalékot fialtak a Puskás-relikviák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fe6ec1b-7fa2-439c-abd9-4c5bddc7d529","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A férfit, akit zaklatásért jelentett fel a szomszédja, az óvodából vitték el, ahol kertészként dolgozott.","shortLead":"A férfit, akit zaklatásért jelentett fel a szomszédja, az óvodából vitték el, ahol kertészként dolgozott.","id":"20250602_serelemdij-rendorseg-gyanusitas-zaklatas-szomszedok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fe6ec1b-7fa2-439c-abd9-4c5bddc7d529.jpg","index":0,"item":"fbb8dce9-8245-4621-b8a6-4f88bcc6a022","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_serelemdij-rendorseg-gyanusitas-zaklatas-szomszedok","timestamp":"2025. június. 02. 12:23","title":"Egymilliót kell fizetnie a rendőrségnek, mert a semmiért gyanúsított meg egy családapát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"65c29e18-76ba-4eca-a573-29304ce684da","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Miniszteri jóváhagyás nélkül, az eddigi hivatalos kereten kívül folytatja az Örkény Színház a pedagógusok továbbképzését, mert az eddigi program folytatását nem támogatja az állam.","shortLead":"Miniszteri jóváhagyás nélkül, az eddigi hivatalos kereten kívül folytatja az Örkény Színház a pedagógusok...","id":"20250601_orkeny-szinhaz-tanarok-tovabbkepzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65c29e18-76ba-4eca-a573-29304ce684da.jpg","index":0,"item":"bd7b72a7-89c3-447f-9e5d-9d401e4a6250","keywords":null,"link":"/elet/20250601_orkeny-szinhaz-tanarok-tovabbkepzes","timestamp":"2025. június. 01. 21:53","title":"Nem indokolt a minisztérium szerint, hogy az Örkény Színház továbbképzést tartson tanároknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"444b5a75-0d88-4e07-891a-776a738305a6","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"Ukrajnán keresztül már nem küldenek gázt, cserébe a hozzánk Szerbia felől belépő Török Áramlat csővezetéket csúcsra járatják. A régió gázelosztó központja Magyarország lett, a teljes délkelet-európai/balkáni régió függése az orosz gáztól a 2021-es szinthez képest csaknem megduplázódott. Egy friss tanulmány szerint a Gazprom ennél is többet akar, és van is még mozgástere.","shortLead":"Ukrajnán keresztül már nem küldenek gázt, cserébe a hozzánk Szerbia felől belépő Török Áramlat csővezetéket csúcsra...","id":"20250602_orosz-gaz-gazfuggoseg-Gazprom-Balkan-magyar-segitseg-elosztokozpont-Magyarorszag-Torokorszag-BOTAS-MVM-MET","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/444b5a75-0d88-4e07-891a-776a738305a6.jpg","index":0,"item":"e811f671-a13c-4b11-9525-88a5d82a02dc","keywords":null,"link":"/360/20250602_orosz-gaz-gazfuggoseg-Gazprom-Balkan-magyar-segitseg-elosztokozpont-Magyarorszag-Torokorszag-BOTAS-MVM-MET","timestamp":"2025. június. 02. 09:45","title":"Magyarország hathatós segítségével Moszkvának az egész régiót sikerült visszaszoktatnia az orosz gázra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Női mozdonyvezetőktől félve kérik Orbán segítségét
szerző:
Zubor Zalán
Tetszett a cikk?
Levélben fordultak Orbán Viktorhoz a mozdonyvezetők egy nőknek induló mozdonyvezetői tanfolyam megakadályozására. A tiltakozók szerint ez férfiszakma, a női vezér által irányított MÁV viszont az esélyegyenlőség fontosságát hangsúlyozza.
„Nincsen szükség az öncélú, elhelyezkedést nem biztosító képzések közpénzekből történő finanszírozására. (…) Szakszervezetünk 2012. november 15-i levelében kérte a miniszterelnököt, hogy állítsa le a létszámfelvételt az említett köztulajdonú vállatoknál” – áll a Mozdonyvezetők Szakszervezetének weboldalán közzétett közleményben. A MÁV-TRAKCIÓ és a GYSEV jövő januárban tervezi, hogy motorvonat-vezetői tanfolyamot indít, kifejezetten nőknek. Erre a két vállalat körülbelül 100-120 millió Ft-ot szánna, és jövőre 15 mozdonyvezetőnőt képezne ki.
A MOSZ többek között azt sérelmezi, hogy az egyes vonalakon fellépő munkaerőhiányt nem a vidéki vasutasok átcsoportosításával oldják meg, és hogy a pénzt nem a meglévő dolgozókra fordítják, ezért levélben kérik Orbán Viktort a tanfolyam leállítására. A szakszervezet korábban már egyszer el tudta érni egy hasonló tanfolyam blokkolását: 2011-ben arra kérték a MÁV-ot, ne indítsa el a tervezett mozdonyvezető-képző tanfolyamot, mert nem lehet garantálni, hogy az onnan kikerülőknek lesz munkájuk. A szakszervezet elnöke, Kiss László szerint ma ennél is egyértelműbb a helyzet, mivel azóta számos vasútvonalat bezártak, és a jelenlegi állományt sem tudják teljesen foglalkoztatni.
"Nem biztos, hogy nőknek való"
Önmagában vicces és érthetetlen, hogy nők részére indítanak mozdonyvezetői tanfolyamot, miközben a jelenlegi létszámnak sincs kellő mennyiségű munkája” – fogalmazott Kiss László, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke a hvg.hu-nak adott nyilatkozatában. Szerinte a mozdonyvezetői munka „nem biztos, hogy nőknek való: előfordul, hogy a vezetőknek nehéz súlyokat kell emelniük, hogy rendszertelenül, hajnalban vagy éjszaka kell munkába állniuk, 12 órás szolgálatokat kell teljesíteniük, amelyet egy családanya nem biztos, hogy tudna vállalni.” Szerinte a női mozdonyvezetők kevésbé tudnának megbirkózni azzal a traumával is, amelyet például egy halálos gázolás jelent. A jelenleg Magyarországon dolgozó 3200 mozdonyvezető közül mindegyik férfi, a most indítandó tanfolyamon résztvevő nőket a Budapest környékén közlekedő modern motorvonatokon alkalmaznák – Kiss László szerint sok kollégája nehezményezi, hogy míg ők „20-25 éve vágynak arra”, hogy kiképezzék őket és lehetőséget kapjanak a 40-50 éves mozdonyok helyett modernebb vonatok vezetésére, addig az újonnan érkezőket egyből ezekre a járművekre osztanák be. A jelenlegi kollégák átképzése ezekre a járművekre fillérekbe kerülne a 13 hónapos tervezett képzés helyett.
Magyarországon csak férfiak a mozdonyvezetők: a szakszervezet szeretné, ha így is maradna
Stiller Ákos
„Amióta 2012 nyarán a kormány 407 személyvonatot szüntetett meg, súlyos feladatcsökkenés lépett fel, sok, főleg vidéki mozdonyvezető nem jut rendszeresen munkához.” – mondta Kiss, aki 100-150 fősre becsüli a létszámtöbbletet. A helyzetet tovább rontja, hogy megszűnt a korkedvezményes nyugdíj intézménye is: korábban 54-55 éves koruk után vonulhattak nyugdíjba a mozdonyvezetők, most viszont előfordulhat, hogy 60-65 éves korukig is a vasúttársaságnál kell, hogy maradjanak, a létszámtöbblet ellenére is. Kiss azt mondta, szerinte a tanfolyamra szánt pénzt sokkal kedvezőbben is el lehetne költeni a létszámfölösleg kivezetésére. a korkedvezményes nyugdíj intézményének megtartásával és a hálózaton jelentkező feladatok egyenletes elosztásával, melyben volna mit tenni a jelenleg is legtöbb mozdonyvezetőt foglalkoztató MÁV-TRAKCIÓ Zrt-nek. A pillanatnyilag tervezett képzést csak abban az esetben tudnák támogatni, ha jelenlegi mozdonyvezetői létszámra többéves foglalkoztatási garanciát vállalna a vállalat vezetése.
Több egyenjogúságot szeretne a MÁV
Vélekedését a MÁV szóvivője, Sigulinszki Tibor is megerősítette, aki határozottan cáfolta, hogy „hogy a MÁV csoport leépítéssel számolna.” „Dávid Ilona vezérigazgató-asszony szerint az egyenjogúság jegyében fontos, hogy a MÁV nőket is alkalmazzon eddig férfiak által uralt munkakörökben” – mondta a hvg.hu-nak a tervezett tanfolyamról Sigulinszki. Mint mondta, a tanfolyamon jövő januárban 15 új motorvonat-vezetőt képeznének ki, akik a ferencvárosi és a Budapest Északi telephelyen dolgoznának, a Győrre és Székesfehérvárra induló vonatokat irányítanák. „Ezeken a vonalakon több mozdonyvezetőre van szükség. Bár valóban van egyfajta létszámtöbblet, ez inkább helyi szinteken, Kelet-Magyarországon, főleg Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében érvényesül. Vannak problémák a mobilitással, nem lehet Budapestre rendelni az ország távolabbi pontjain élő mozdonyvezetőket, ezért is döntöttünk úgy, hogy új vezetőket veszünk fel.”
A női mozdonyvezetőkkel kapcsolatban Sigulinszki azt mondta: „Aki jelentkezik erre a tanfolyamra és vállalja az ezzel járó megpróbáltatásokat, az valószínűleg készen is áll a feladatra.” A tanfolyamra való jelentkezéseknek szigorú egészségi követelményei vannak, majd ha azon átesett a jelentkező, egyéb gyakorlati próbákon is át kell mennie. A tanfolyamra jelentkezhetnek pályakezdők, de olyanok is, akik korábban a MÁV-nak dolgoztak egyéb munkakörökben. A szóvivő szerint ezért is alaptalan azért aggódni, hogy az új mozdonyvezetőnők kevésbé jól tudnák végezni a munkájukat. Hozzátette: számos külföldi országban, például Csehországban, Hollandiában és Belgiumban sikeresen alkalmaznak nőket is mozdonyvezetőnek, különösen motorvonatokon, ahol a vezető nem kézileg, hanem egy központi automatikával tudja szétkapcsolni a kocsikat.
Kiss László ennek ellenére vitatta az új képzési program létjogosultságát. „Ami elromolhat, az el is fog romlani, és akkor megint erőre lesz szükség. A motorvonatok közötti kapcsokat – meghibásodás esetén - két erős férfi is nehezen bírja elvégeznii.” Szerinte a jelenleg mozdonyvezetőként dolgozók száma pont elegendő lenne a hálózat üzemeltetésére, új alkalmazottak felvétele helyett inkább belső átcsoportosítással, jelenlegi létszám átképzésével, mely mozdonyvezetőként kb. 60-70 órát jelent, ésszerű feladatkiegyenlítéssel lehetne megoldani mind a vidéki létszámtöbbletet, mind a budapesti hiányt.
GYSEV: férfiakat is várnak
Rázó László, a GYSEV szóvivője a hvg.hu-nak azt mondta: a most meghirdetett tanfolyam kapcsán valójában semmilyen szabályzatbeli változás nem történt. „A motorvonat- és mozdonyvezetői állásokra eddig is volt lehetőségük nőknek és férfiaknak is jelentkezni, és a férfiak a januártól induló tanfolyamról sincsenek kizárva. Csupán annyi az újdonság, hogy most csak motorvonat-vezetőket képeznek, és hogy a tanfolyamról szóló közleményben kiemelték, hogy nők jelentkezését is várják.”
A szóvivő kiemelte: a motorvonatok vezetése különbözik a hagyományos mozdonyok kezelésétől, a kocsik központi ütköző- és vonókészülékkel felszereltek, így a szerelvények szétkapcsolását nem kézzel kell végezni, nem kell a nehéz alkatrészeket emelgetni, mint a hagyományos mozdonyoknál, így a motorvonat-vezetéshez nem feltétel a fizikai erőnlét. Erre csak akkor lehet szükség, ha a jármű meghibásodik, ilyenkor azonban nem a mozdonyvezető dolga a hibaelhárítás. Rázó hozzátette: korai még a programról véleményt alkotni, hiszen a tanfolyam csak januárban fog elindulni, és egyelőre nem tudhatjuk hányan, és nemek szerint milyen arányban jelentkeznek majd rá.
Május 21-i hatállyal Ungvári Csabát, a GYSEV Zrt. eddigi vezérigazgató-helyettesét nevezték ki a MÁV-Start Zrt. élére - közölte a vasúttársaság. Szintén tegnap új vezérigazgató-helyettest kapott az anyacég, a MÁV is Pál László személyében, aki szintén a GYSEV-től érkezett.
Bár eredetileg az egyesületi tagsággal fizettették volna meg a MÁV Általános Biztosító csődje után kifizetetlenül maradt károkat, a kormány meggondolta magát, és inkább szétteríti az összeget. A sürgősséggel, már hétfőn a parlament elé vitt javaslat alapján a Mabisz közvetítésével a biztosítók állják a cechet, így közvetve négymillió autós fizet kétszázezer MÁV-ÁBE-tag helyett.
A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete Szolidaritás (VDSZSZ) szándéknyilatkozatot írt alá, amelyben egy önálló jogi személyiséggel rendelkező szövetség létrehozását kezdeményezik.