Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"65217dff-fc9f-484e-9434-5c1d9f22b020","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Egyelőre nem sikerült megállapodniuk az uniós tagállamoknak az Oroszországgal szembeni szankciók meghosszabbításáról, mert Magyarország nem adta a beleegyezését. Hétfőre napolták az ügyet, emiatt nő a feszültség Brüsszelben.","shortLead":"Egyelőre nem sikerült megállapodniuk az uniós tagállamoknak az Oroszországgal szembeni szankciók meghosszabbításáról...","id":"20250124_szankciok_eu_orosz_ukran_haboru-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65217dff-fc9f-484e-9434-5c1d9f22b020.jpg","index":0,"item":"476b8f33-766e-4265-bd6b-2f2b98a4d12e","keywords":null,"link":"/eurologus/20250124_szankciok_eu_orosz_ukran_haboru-ebx","timestamp":"2025. január. 24. 17:05","title":"Magyarország blokkol, ezért nincs döntés a szankciók meghosszabbításáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20ccb4db-1753-425b-9be5-79076fbd83a5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az NNGYK szerint nem okoznak betegséget az állatok, amelyek már a monorierdei vízrendszerben is feltűntek. ","shortLead":"Az NNGYK szerint nem okoznak betegséget az állatok, amelyek már a monorierdei vízrendszerben is feltűntek. ","id":"20250124_Pilis-ivoviz-fergek-Monorierdo-vizsgalat-telepulesek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20ccb4db-1753-425b-9be5-79076fbd83a5.jpg","index":0,"item":"fa8c1464-74d4-4b2c-bb85-1b9a5badac96","keywords":null,"link":"/itthon/20250124_Pilis-ivoviz-fergek-Monorierdo-vizsgalat-telepulesek","timestamp":"2025. január. 24. 17:12","title":"Újabb településen jelentek meg férgek az ivóvízben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c98611bd-60d8-402b-9968-6186d450f27e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Dél-koreai kutatóknak sikerült elérniük, hogy se elemet, se akkumulátort ne kelljen használni a tűzjelzőkhöz. Ennek köszönhetően biztonságosabbak lehetnek ezek a készülékek.","shortLead":"Dél-koreai kutatóknak sikerült elérniük, hogy se elemet, se akkumulátort ne kelljen használni a tűzjelzőkhöz. Ennek...","id":"20250124_tuzjelzo-keszulek-aramellatas-viz-hidrovoltaikus-akkumulator","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c98611bd-60d8-402b-9968-6186d450f27e.jpg","index":0,"item":"970fb4be-da20-422b-b857-6293c28103a9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250124_tuzjelzo-keszulek-aramellatas-viz-hidrovoltaikus-akkumulator","timestamp":"2025. január. 24. 11:03","title":"Vízzel működő tűzjelzőt építettek, 10 másodperc alatt figyelmeztet a bajra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a236eeb9-cfba-4ce5-aff4-b75ca6837de0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A világ legnagyobb, naperőművet és akkumulátoros energiatárolót kombináló rendszerét építi fel Abu Dhabiban CATL és az Egyesült Arab Emirátus-beli Masdar. A rekorder rendszer 5,2 GW napenergia- és 19 GWh energiatároló-kapacitást nyújt majd.","shortLead":"A világ legnagyobb, naperőművet és akkumulátoros energiatárolót kombináló rendszerét építi fel Abu Dhabiban CATL és...","id":"20250123_catl-masdar-vilag-legnagyobb-energiatarolo-rendszere-abu-dhabi-tener","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a236eeb9-cfba-4ce5-aff4-b75ca6837de0.jpg","index":0,"item":"df567197-b71a-4d06-a443-4d9b2d0749fe","keywords":null,"link":"/tudomany/20250123_catl-masdar-vilag-legnagyobb-energiatarolo-rendszere-abu-dhabi-tener","timestamp":"2025. január. 23. 06:03","title":"2360 milliárd forintból megépíti a világ legnagyobb energiatároló rendszerét a CATL","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0401fbc4-2f4f-4086-9e6c-478735dd471a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az emberek több mint fele borúsan tekint 2025-re.","shortLead":"Az emberek több mint fele borúsan tekint 2025-re.","id":"20250123_generali-kutatas-varakozasok-inflacio-gazdasagi-helyzet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0401fbc4-2f4f-4086-9e6c-478735dd471a.jpg","index":0,"item":"d0a9905e-b36a-4325-b5f5-f7b209dce884","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250123_generali-kutatas-varakozasok-inflacio-gazdasagi-helyzet","timestamp":"2025. január. 23. 10:54","title":"Még mindig az infláció emelkedésétől félnek a legjobban a magyarok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53bd7834-db44-4bf4-acc9-0ade5625cc36","c_author":"HVG","category":"360","description":"Hatvan díjnyertes magyar és külföldi film látható a január 25. és február 2. között zajló eseményen, amelyet 11. alkalommal tartanak meg. A programból válogattunk.","shortLead":"Hatvan díjnyertes magyar és külföldi film látható a január 25. és február 2. között zajló eseményen, amelyet 11...","id":"20250123_hvg-11-budapest-nemzetkozi-dokumentumfilm-fesztival","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53bd7834-db44-4bf4-acc9-0ade5625cc36.jpg","index":0,"item":"a192280b-7457-41a2-a67b-6dfbcf2e1b52","keywords":null,"link":"/360/20250123_hvg-11-budapest-nemzetkozi-dokumentumfilm-fesztival","timestamp":"2025. január. 23. 18:00","title":"Skalpok, harcok, elpárolgók – díjazott művek sora látható a Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9583a09c-06f2-4686-b1c2-7a35fe9eada9","c_author":"HVG","category":"360","description":"A nonprofit céget a Megafon influenszer-tanfolyamán részt vett fejlesztéspolitikai szakértő alapította.","shortLead":"A nonprofit céget a Megafon influenszer-tanfolyamán részt vett fejlesztéspolitikai szakértő alapította.","id":"20250123_BP-Varosfejlesztesi-Muhely-Nonprofit-Kft-Korosi-Koppany-Megafon-Szabo-Krisztian-Szilard","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9583a09c-06f2-4686-b1c2-7a35fe9eada9.jpg","index":0,"item":"e47a0b9a-f85b-4b18-878b-11d889db9bb2","keywords":null,"link":"/360/20250123_BP-Varosfejlesztesi-Muhely-Nonprofit-Kft-Korosi-Koppany-Megafon-Szabo-Krisztian-Szilard","timestamp":"2025. január. 23. 11:00","title":"Újabb fideszes agytröszt formálódik trollcsapatos képzésre építve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"04d49e4f-30bb-4185-87b9-119fa464af80","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Az elődjét, Domenico Tedescót egy hete menesztették, miután nagyon rosszul szerepeltek a Nemzetek Ligájában.","shortLead":"Az elődjét, Domenico Tedescót egy hete menesztették, miután nagyon rosszul szerepeltek a Nemzetek Ligájában.","id":"20250124_edzo-rudi-garcia-belga-valogatott-szovetsegi-kapitany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/04d49e4f-30bb-4185-87b9-119fa464af80.jpg","index":0,"item":"6e44c945-a361-47ed-9fbb-b8cf39273b14","keywords":null,"link":"/sport/20250124_edzo-rudi-garcia-belga-valogatott-szovetsegi-kapitany","timestamp":"2025. január. 24. 11:04","title":"A Napoli és a Roma egykori edzője lett a belga válogatott szövetségi kapitánya","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Női mozdonyvezetőktől félve kérik Orbán segítségét
szerző:
Zubor Zalán
Tetszett a cikk?
Levélben fordultak Orbán Viktorhoz a mozdonyvezetők egy nőknek induló mozdonyvezetői tanfolyam megakadályozására. A tiltakozók szerint ez férfiszakma, a női vezér által irányított MÁV viszont az esélyegyenlőség fontosságát hangsúlyozza.
„Nincsen szükség az öncélú, elhelyezkedést nem biztosító képzések közpénzekből történő finanszírozására. (…) Szakszervezetünk 2012. november 15-i levelében kérte a miniszterelnököt, hogy állítsa le a létszámfelvételt az említett köztulajdonú vállatoknál” – áll a Mozdonyvezetők Szakszervezetének weboldalán közzétett közleményben. A MÁV-TRAKCIÓ és a GYSEV jövő januárban tervezi, hogy motorvonat-vezetői tanfolyamot indít, kifejezetten nőknek. Erre a két vállalat körülbelül 100-120 millió Ft-ot szánna, és jövőre 15 mozdonyvezetőnőt képezne ki.
A MOSZ többek között azt sérelmezi, hogy az egyes vonalakon fellépő munkaerőhiányt nem a vidéki vasutasok átcsoportosításával oldják meg, és hogy a pénzt nem a meglévő dolgozókra fordítják, ezért levélben kérik Orbán Viktort a tanfolyam leállítására. A szakszervezet korábban már egyszer el tudta érni egy hasonló tanfolyam blokkolását: 2011-ben arra kérték a MÁV-ot, ne indítsa el a tervezett mozdonyvezető-képző tanfolyamot, mert nem lehet garantálni, hogy az onnan kikerülőknek lesz munkájuk. A szakszervezet elnöke, Kiss László szerint ma ennél is egyértelműbb a helyzet, mivel azóta számos vasútvonalat bezártak, és a jelenlegi állományt sem tudják teljesen foglalkoztatni.
"Nem biztos, hogy nőknek való"
Önmagában vicces és érthetetlen, hogy nők részére indítanak mozdonyvezetői tanfolyamot, miközben a jelenlegi létszámnak sincs kellő mennyiségű munkája” – fogalmazott Kiss László, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke a hvg.hu-nak adott nyilatkozatában. Szerinte a mozdonyvezetői munka „nem biztos, hogy nőknek való: előfordul, hogy a vezetőknek nehéz súlyokat kell emelniük, hogy rendszertelenül, hajnalban vagy éjszaka kell munkába állniuk, 12 órás szolgálatokat kell teljesíteniük, amelyet egy családanya nem biztos, hogy tudna vállalni.” Szerinte a női mozdonyvezetők kevésbé tudnának megbirkózni azzal a traumával is, amelyet például egy halálos gázolás jelent. A jelenleg Magyarországon dolgozó 3200 mozdonyvezető közül mindegyik férfi, a most indítandó tanfolyamon résztvevő nőket a Budapest környékén közlekedő modern motorvonatokon alkalmaznák – Kiss László szerint sok kollégája nehezményezi, hogy míg ők „20-25 éve vágynak arra”, hogy kiképezzék őket és lehetőséget kapjanak a 40-50 éves mozdonyok helyett modernebb vonatok vezetésére, addig az újonnan érkezőket egyből ezekre a járművekre osztanák be. A jelenlegi kollégák átképzése ezekre a járművekre fillérekbe kerülne a 13 hónapos tervezett képzés helyett.
Magyarországon csak férfiak a mozdonyvezetők: a szakszervezet szeretné, ha így is maradna
Stiller Ákos
„Amióta 2012 nyarán a kormány 407 személyvonatot szüntetett meg, súlyos feladatcsökkenés lépett fel, sok, főleg vidéki mozdonyvezető nem jut rendszeresen munkához.” – mondta Kiss, aki 100-150 fősre becsüli a létszámtöbbletet. A helyzetet tovább rontja, hogy megszűnt a korkedvezményes nyugdíj intézménye is: korábban 54-55 éves koruk után vonulhattak nyugdíjba a mozdonyvezetők, most viszont előfordulhat, hogy 60-65 éves korukig is a vasúttársaságnál kell, hogy maradjanak, a létszámtöbblet ellenére is. Kiss azt mondta, szerinte a tanfolyamra szánt pénzt sokkal kedvezőbben is el lehetne költeni a létszámfölösleg kivezetésére. a korkedvezményes nyugdíj intézményének megtartásával és a hálózaton jelentkező feladatok egyenletes elosztásával, melyben volna mit tenni a jelenleg is legtöbb mozdonyvezetőt foglalkoztató MÁV-TRAKCIÓ Zrt-nek. A pillanatnyilag tervezett képzést csak abban az esetben tudnák támogatni, ha jelenlegi mozdonyvezetői létszámra többéves foglalkoztatási garanciát vállalna a vállalat vezetése.
Több egyenjogúságot szeretne a MÁV
Vélekedését a MÁV szóvivője, Sigulinszki Tibor is megerősítette, aki határozottan cáfolta, hogy „hogy a MÁV csoport leépítéssel számolna.” „Dávid Ilona vezérigazgató-asszony szerint az egyenjogúság jegyében fontos, hogy a MÁV nőket is alkalmazzon eddig férfiak által uralt munkakörökben” – mondta a hvg.hu-nak a tervezett tanfolyamról Sigulinszki. Mint mondta, a tanfolyamon jövő januárban 15 új motorvonat-vezetőt képeznének ki, akik a ferencvárosi és a Budapest Északi telephelyen dolgoznának, a Győrre és Székesfehérvárra induló vonatokat irányítanák. „Ezeken a vonalakon több mozdonyvezetőre van szükség. Bár valóban van egyfajta létszámtöbblet, ez inkább helyi szinteken, Kelet-Magyarországon, főleg Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében érvényesül. Vannak problémák a mobilitással, nem lehet Budapestre rendelni az ország távolabbi pontjain élő mozdonyvezetőket, ezért is döntöttünk úgy, hogy új vezetőket veszünk fel.”
A női mozdonyvezetőkkel kapcsolatban Sigulinszki azt mondta: „Aki jelentkezik erre a tanfolyamra és vállalja az ezzel járó megpróbáltatásokat, az valószínűleg készen is áll a feladatra.” A tanfolyamra való jelentkezéseknek szigorú egészségi követelményei vannak, majd ha azon átesett a jelentkező, egyéb gyakorlati próbákon is át kell mennie. A tanfolyamra jelentkezhetnek pályakezdők, de olyanok is, akik korábban a MÁV-nak dolgoztak egyéb munkakörökben. A szóvivő szerint ezért is alaptalan azért aggódni, hogy az új mozdonyvezetőnők kevésbé jól tudnák végezni a munkájukat. Hozzátette: számos külföldi országban, például Csehországban, Hollandiában és Belgiumban sikeresen alkalmaznak nőket is mozdonyvezetőnek, különösen motorvonatokon, ahol a vezető nem kézileg, hanem egy központi automatikával tudja szétkapcsolni a kocsikat.
Kiss László ennek ellenére vitatta az új képzési program létjogosultságát. „Ami elromolhat, az el is fog romlani, és akkor megint erőre lesz szükség. A motorvonatok közötti kapcsokat – meghibásodás esetén - két erős férfi is nehezen bírja elvégeznii.” Szerinte a jelenleg mozdonyvezetőként dolgozók száma pont elegendő lenne a hálózat üzemeltetésére, új alkalmazottak felvétele helyett inkább belső átcsoportosítással, jelenlegi létszám átképzésével, mely mozdonyvezetőként kb. 60-70 órát jelent, ésszerű feladatkiegyenlítéssel lehetne megoldani mind a vidéki létszámtöbbletet, mind a budapesti hiányt.
GYSEV: férfiakat is várnak
Rázó László, a GYSEV szóvivője a hvg.hu-nak azt mondta: a most meghirdetett tanfolyam kapcsán valójában semmilyen szabályzatbeli változás nem történt. „A motorvonat- és mozdonyvezetői állásokra eddig is volt lehetőségük nőknek és férfiaknak is jelentkezni, és a férfiak a januártól induló tanfolyamról sincsenek kizárva. Csupán annyi az újdonság, hogy most csak motorvonat-vezetőket képeznek, és hogy a tanfolyamról szóló közleményben kiemelték, hogy nők jelentkezését is várják.”
A szóvivő kiemelte: a motorvonatok vezetése különbözik a hagyományos mozdonyok kezelésétől, a kocsik központi ütköző- és vonókészülékkel felszereltek, így a szerelvények szétkapcsolását nem kézzel kell végezni, nem kell a nehéz alkatrészeket emelgetni, mint a hagyományos mozdonyoknál, így a motorvonat-vezetéshez nem feltétel a fizikai erőnlét. Erre csak akkor lehet szükség, ha a jármű meghibásodik, ilyenkor azonban nem a mozdonyvezető dolga a hibaelhárítás. Rázó hozzátette: korai még a programról véleményt alkotni, hiszen a tanfolyam csak januárban fog elindulni, és egyelőre nem tudhatjuk hányan, és nemek szerint milyen arányban jelentkeznek majd rá.
Május 21-i hatállyal Ungvári Csabát, a GYSEV Zrt. eddigi vezérigazgató-helyettesét nevezték ki a MÁV-Start Zrt. élére - közölte a vasúttársaság. Szintén tegnap új vezérigazgató-helyettest kapott az anyacég, a MÁV is Pál László személyében, aki szintén a GYSEV-től érkezett.
Bár eredetileg az egyesületi tagsággal fizettették volna meg a MÁV Általános Biztosító csődje után kifizetetlenül maradt károkat, a kormány meggondolta magát, és inkább szétteríti az összeget. A sürgősséggel, már hétfőn a parlament elé vitt javaslat alapján a Mabisz közvetítésével a biztosítók állják a cechet, így közvetve négymillió autós fizet kétszázezer MÁV-ÁBE-tag helyett.
A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete Szolidaritás (VDSZSZ) szándéknyilatkozatot írt alá, amelyben egy önálló jogi személyiséggel rendelkező szövetség létrehozását kezdeményezik.