szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Hétfőn kellett volna kihirdetnie a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK) a 37 új, alacsony padlós villamos beszerzésére kiírt tender eredményét, ám a határidőt ismét meghosszabbították két hónappal - írta a Népszava csütörtökön.

A lap szerint erről múlt pénteken értesítették a versenyben lévő négy céget, akiktől a BKK újabb adatokat is kért. Az idő már most rendkívül szűk, a szerződéskötéstől számított 807. napon kell a nyertesnek leszállítania az utolsó járművet. Ez 2015 decemberére esik, ha most szeptember közepén sikerül tető alá hozni a szerződést, de mivel uniós pénz felhasználásáról van szó, ezért 2015 végéig már az elszámolásnak is meg kell történnie - írta a napilap, hozzátéve, hogy a kormány viszont csak az érvényes közbeszerzés után dönthet a pénzügyi támogatásról. 

A tenderen a cseh Skoda, a spanyol CAF, a német Siemens és a svájci Stadler van versenyben. Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke a Népszavának úgy nyilatkozott, a legutóbbi, már ötödik körös hiánypótlás azt mutatja, akár ki is zárhatnak a jelentkezők közül több céget is, ami hosszú pereskedésbe torkollhat.

Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója határozottan cáfolta és visszautasította a Népszava cikkét és közölte, nem igaz, hogy a tender eredményhirdetését két hónappal kitolták, valamint az sem, hogy a kormány még nem kötötte meg a támogatási szerződést a villamosbeszerzésre, 2012. november 7-én ugyanis már döntöttek a beruházás támogatásáról, decemberben pedig Tarlós István főpolgármester, Völner Pál államtitkár és Vitézy Dávid aláírták a projekt támogatási szerződését is.

"A hatályos támogatási szerződés 43 milliárd Ft-os keretéből a 37 új villamos mellett 24 alacsonypadlós trolibusz beszerzését, 3 kocsiszín felújítását és Dél-Budán akadálymentes peronok kiépítését is tervezzük, az ezekre vonatkozó közbeszerzési eljárások is folyamatban vannak" - írja Vitézy, aki cáfolja, hogy a BKK késlekedne a tender lebonyolításával, azt azonban elismeri, hogy az ajánlatok beadásának és értékelésének időpontját módosítani kellett, amelyet a BKK szerinte azért tett meg, mert az ajánlattevők kérték, hogy lehetőleg minden érdekelt villamosgyártó tudjon ajánlatot adni, és senki ne essen ki a versenyből az esetleg túl rövid határidő miatt.

"Téves információk alapján jutott a cikk szerzője arra a következtetésre, hogy újabb 60 nappal meghosszabbodik az értékelés" - írja Vitézy, aki viszont hozzáteszi, több körben kellett tisztázó kérdéseket és hiánypótlásokat küldenie a jelentkezőknek, amely az értékelés idejét valóban növeli, de további két hónapos csúszásról szó sincsen, az eljárás lezárását augusztus folyamán tervezik.

Vitézy emellett jogi lépéseket kíván tenni, mert a Népszava, szerinte piaci lobbiérdek alapján különböző piaci pletykáknak, sugalmazásoknak ad teret.

A BKK vezérigazgatója emellett vádaskodásnak nevezi, hogy a BKK megalakulása óta egyetlen közlekedési projekt sem indult volna, ugyanis új autóbuszokat szereztek be, kiépül a FUTÁR-rendszer. Vitézy szerint ezét nyilvánvalóan hamis és a Főváros, illetve a BKK rossz hírét keltő tehát az az állítás, hogy a cég megalakulása óta húzná az uniós beruházások megvalósítását, hiszen eddig 100 milliárd forint értékű új közlekedésfejlesztési beruházás indult el uniós forrásból a Fővárosban, amelyek –  az elkészülő M4 metróval együtt – a város valamennyi lakója számára érezhető javulást jelentenek majd a közösségi közlekedési lehetőségekben.

Vitézy arra is felhívja a figyelmet, hogy a közlekedési központ megalakulása után indították el a közbringarendszer, a Bubi megvalósítását, az 1-es és a 3-as villamosok fejlesztését, a Budai fonódó projektet és számos új projekt előkészítését. Sikeresen befejezett közbeszerzést követően már elkezdődött a kisföldalatti járműcseréjének, akadálymentesítésének és zuglói meghosszabbításának, az M2 metró és a H8, H9 hév összekötésének, a csepeli és ráckevei hévek belvárosi kapcsolatának a tervezése. Zajlik számos további, jövőbeni villamos beruházásnak a tervezése is, köztük az 1-es villamos Etele téri meghosszabbításának és számos más villamosvonal-felújításnak az előkészítése. Eredményt hirdettünk az egész Budapestre és környékére kiterjedő forgalomfelvételre és forgalmi modellezésre is. A BKK már leszállított tervekkel rendelkezik a fogaskerekű fejlesztésére, a 42-es villamos pestszentlőrinci meghosszabbítására és a külső Bécsi úti villamosra is. Folyik az M3 metró, a 2-es villamos fejlesztésének, felújításának tervezésére kiírt közbeszerzési eljárásunk is - írja Vitézy Dávid a Népszava cikkére reagálva.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!