szerző:
M. László Ferenc
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Még a fideszes politikusokat is meglepte az a felmérés, mely szerint a kormánypárt toronymagasan vezet a fiatalok, különösen a 28–32 éves korosztályban. Ugyanis a Fidesznek nincs kiérlelt ifjúságpolitikája, nem kampányol a fiatalok körében, ifjúsági szervezete alig ad életjeleket magáról, politikusai koravének. A felmérések alaposabb elemzése alapján a kép összetettebb: a fiatalok nagy többsége tesz a politikára, a közvélemény-kutatásokból pedig hiányzik az a 300 ezer fiatal és középkorú, akik az elmúlt években elhagyták az országot.

„Komolyan mondja? Mutassa csak az adatokat!” – így reagált a Fidesz fiatalokat érintő demográfiai programjáért felelős politikusa, Révész Máriusz arra a kérdésünkre, hogy minek köszönhető szerinte a kormánypárt kiugró népszerűsége a 28–32 éves korosztályban. Nemcsak őt érte meglepetésként a Tárki kutatása, hanem a többi, hvg.hu által megkeresett fideszes politikust is, akik közül többen eredetileg arra tippeltek, hogy a párt a 40–60 közötti korosztályban a legnépszerűbb.

A közvélemény- és társadalomkutató intézet hétfőn tette közzé a 2012. november és 2013. október között végzett tizenegy felmérést elemző tanulmányát. A Tárki szerint valamennyi korcsoportban a Fidesz a legnépszerűbb párt, ebben csak a 23–32 évesek két korcsoportja között mutatkozik némi ingadozás. Ez azzal függ össze a kutatók szerint, hogy a 23–27 évesekhez képest a 28–32 évesek között sokkal kisebb a Jobbik-szimpatizánsok aránya. A felmérés szerint a 28–32 éves korosztályban a Fidesz kiugróan jól teljesít: a pártot választani tudók között 53 százalékos népszerűséget ért el.

A hvg.hu-nak több fideszes politikus is azt mondta, azért meglepőek a Tárki adatai, mert a pártnak igazából nincs ifjúságpolitikája, ráadásul nincs is olyan kampányuk, amit a Jobbik folytat hetek óta az első választókra, vagy a 20-as, 30-as generációra koncentrálva. Egy, a kampányszervezésre rálátó forrás szerint nincs tervbe véve, hogy a választási kampányban élekor szerint irányítanák az üzeneteiket, legfeljebb aszerint céloznak, hogy a keresőket vagy az eltartottakat (például nyugdíjasokat) akarják megszólítani.

Halódó ifjúsági szervezet

Tehát a Fidesz annak ellenére jól áll a felmérés szerint a politika iránt érdeklődő fiatalok körében, hogy nincs olyan stratégiája, mint amivel a Jobbik rendelkezik. Mint a hvg.hu korábban megírta, a radikális ellenzéki párt a semleges, a Jobbik ideológiáját háttérbe szorító, „jólfésült” őszi kampányával a pártpolitikával nem foglalkozó fiatalokat akarja magához kötni, arra számítva, hogy a Fidesz és az MSZP tábora ebben a korcsoportból idővel „kiöregszik”, nagysága csökken.

Orbán fidelitasos fiataloknak magyarázza a felsőoktatási reformot egy kocsmában
Facebook / Orbán Viktor

Fideszes politikusok egybehangzóan állítják, a párt ifjúsági szervezete évek óta képtelen megújulni, érdemben megszólítani a fiatalokat. Pedig a 2000-es években olyan politikusok emelkedtek ki a szervezetből, akik ma a párt meghatározó személyiségei. Alapítója, Gyürk András irányíthatja 2014-ben a Fidesz kampányát, az egykori elnök, Rogán Antal a 224 fős frakció vezetője, utódja, Szijjártó Péter a külgazdaságért felelős államtitkár, a budapesti szervezet egyik korábbi vezetője, Böszörményi Nagy Gergely a Design Terminál stratégiai igazgatója lett.

A nyáron tisztújításon átesett Fidelitas alig ad életjeleket magáról: ha vezetői megtörik a csendet, akkor is Bajnai Gordont támadják, ifjúságpolitikai kérdésekkel ritkán foglalkoznak. Az MTI archívuma szerint novemberben kétszer tűntek fel a hírekben. Egyszer a rég letűnt SZDSZ adósságairól terveztek sajtótájékoztatót – de ezt végül meg sem tartották –, a múlt héten pedig felszólították a civil szervezeteket, tiltakozzanak Kéri László politológus nőellenes mondatai ellen. Ezzel szemben a Jobbik tavasszal átalakult ifjúsági tagozata tavasz óta kampányol, továbbá – legalább is vezetője, Farkas Gergely szerint – hetente 2-3 új szervezetük alakul. Tavaly nyáron Orbán meg is fedte őket: a Fidelitas vezetőivel folytatott megbeszélésén: a miniszterelnök szerint a Fidelitasnak „nincs versenytársa a pályán”, ha lenne egy kis akarat bennük, olyan eredményeket érhetnének el rövid idő alatt, „amennyit más történelmi időkben 10-15 év alatt sem tudnának”.

„Legalább 10 évvel idősebb a koránál”

Egy, a Fidelitasból indult, az utóbbi 4 évben gyors karriert befutott forrás a hvg.hu-nak azt mondta, a politikai ifjúsági szervezetek mindenütt a világon belterjesek, Magyarországon, ahol a 20-as korosztály kifejezetten bizalmatlan a pártokkal szemben „atipikus viselkedési forma” egy ilyen mozgalomhoz csatlakozni. Szerinte a Fidelitas – más ifjúsági tagozathoz hasonlóan – egy szűrő. Olyan politikusképző iskola, ahol például az önkormányzatokba keresnek embereket a pártok. Ezzel szemben egy, a Miniszterelnökségnek is dolgozó fiatal szakértő szerint a Fidelitas esélyeit tovább rontja, hogy a parlament létszámának 2014-es csökkentésével, az összeférhetetlenség bevezetésével tovább csökkennek majd az ifjúsági szervezet lehetőségei. „Nincs pszichológiai húzóereje: egy ifjúsági szervezet megyei elnökének lenni kitörési lehetőség nélkül nem túl vonzó” – mondta a forrás.

TÁRKI

Még a miniszterelnök környezetéhez tartozó forrás is elismerte, a párt vezetésében hosszú ideje érzékelik, hogy szükség lenne fiatalításra. A hvg.hu-nak fideszes források többször kifejtették már, hogy a kulcspozíciók nagy részét még mindig a párt alapítói töltik be, akik nem értik a 20-as, 30-as nemzedék nyelvezetét. Forrásaink szerint ez leginkább a tavaly téli gimnazista- és egyetemistatüntetések idején mutatkozott meg, amikor a Fidesz hetekig nem tudott mit kezdeni a demonstrálókkal. Egy Orbánnal munkakapcsolatban lévő forrás úgy fogalmazott, a miniszterelnök-pártelnök „legalább 10 évvel idősebb a koránál”, gyakran beszél nosztalgiával fiatalságáról, az 1980-as évekről. Tavaly nyáron a kormányfő egy parlamenti viszontválaszban azt fejtegette, hogy "a romkocsmák félhomályában merengő diplomásokkal” Dunát lehet rekeszteni, ezért kell átalakítani a felsőoktatást. (A tavalyi mérések szerint az egyetemisták körében a Jobbik vezetett, az LMP volt a második, a Fidesz csak harmadik.)

Ugyanakkor az sem mondható el, hogy a Fidesz vezetői ne figyelnének a fiatalításra. A hvg.hu tavaly nyáron cikksorozatban számolt be arról, hogy Orbán, Navracsics Tibor és Lázár János környezetében több 20-as, 30-as szakember dolgozik meghatározó pozícióban. Fontos szerepet játszottak a kommunikáció átalakításában, a parlamenti képviselőkkel való kapcsolattartásban vagy a törvénygyár működtetésében. Navracsics környezetében elkészült egy Új Nemzedék nevet viselő program, ám a kezdeti fellángolás után nem sok visszhangja volt, a fiatalok itthonmaradását népszerűsítő, 4 millióból készült kampányvideót éles kritikák érték. Viszont a fiatalok nincsenek döntéshozó pozícióban, végrehajtói feladatokat látnak el, a kormányzati munkára is nagy hatással lévő elnökség legfiatalabb tagja a 38 éves Lázár János, aki szeptemberben került be Orbán hívására a testületbe.

Az idős lájkolók baloldaliak

Hiába tűnik idősebbnek a koránál, Orbán Facebook-követői bármelyik baloldali vezető politikusnál fiatalabbak. Míg a miniszterelnököt főleg a 25–44-es korosztály lájkolta (követőinek száma már meghaladja a 185 ezret), Bajnai Gordon, Mesterházy Attila, Schiffer András az 55–64 éves korosztályban erős. Ez az adat különösen annak fényében érdekes, hogy a Facebook magyar felhasználói főleg a fiatalok és a középkorúak közül kerülnek ki: a 4,8 millió felhasználó közül 3,2 millió 13–35 közötti. Orbánt egyedül Vona Gábor veri a közösségi oldalon: a 133 ezer hívének nagy többsége 18–24 éves.   

Mi harminc?

„Egy milliós szavazói tömeget elérő néppárt csak akkor indít célzott kampányt a fiatalok körében, ha kiélezett a helyzet, pár százalékon múlik a győzelem. Most nincs ilyen helyzet” – magyarázta a Fidelitasból indult, karriert befutott forrásunk, miért nem próbálja ellensúlyozni a Fidesz a Jobbik kampányát.

TÁRKI

Az utóbbi hónapokban megjelent közvélemény-kutatási adatok arra utalnak, hogy nincs is rá szükség. A közvélemény-kutató szerint idén júniusban fordulat történt a pártok rangsorában, a fiatalok körében átvette a vezetést a Fidesz. A Nézőpont Intézet szeptemberben azt mérte, hogy a Jobbik a harmadik helyre szorult a fiatalok körében. A Tárki júniusi adatfelvétele szerint a Fidesz az első szavazók körében 22 százalékon áll, őt az MSZP követi 9 százalékkal. A hvg.hu által megkeresett fideszes szakpolitikusok és kampányszakemberek szerint azért is érhetett el ilyen eredményt a 28–32 évesek körében a párt, mert ez az a réteg, amely főleg diplomásokból áll, az utóbbi években karriert futott be. Ők a jobban keresők közé tartoznak, akik a második Orbán-kabinet által bevezetett alacsony szja és családi adókedvezmény haszonélvezői (elsősorban nekik kedvez a gyerektámogatási rendszer folyamatban lévő átalakítása is).

Ugyanakkor az adatok – az 53 százalékos eredmény – alaposabb elemzése arra utal, hogy a Fidesz valóban erős, de pozíciója nem rendíthetetlen. A Tárki nyári mérése szerint az első szavazók 61 százalékának egyáltalán nincsen pártja. A hétfőn közölt kutatás szerint ugyanakkor a 18–32-es korosztály szavazati hajlandósága a legkisebb. A 28–32 évesek 23 százaléka mondta azt, hogy biztosan nem fog elmenni szavazni, miközben 35 százalékuk bizonytalan volt. Tehát 58 százalékuk nem akar voksolni vagy bizonytalan. Ezzel szemben a Tárki októberi mérése szerint bizonytalanok és a pártpreferenciájukat el nem árulók együttes aránya 45 százalék, azaz a fiatalok még kevésbé érdeklődnek a politika iránt, mint a lakosság egésze. A cég vezető kutatója, Sík Endre a hvg.hu-nak azt mondta, a 28–32 éves korosztályban az 53 százalék azok körében jött ki, akik egyértelmű választ adtak arra, hogy melyik párttal szimpatizálnak – tehát nem a teljes korosztály 53 százalékáról van szó, hanem - különösen a Tárki 1000-1200 fős havi méréseit figyelembe véve - egy kisebbség véleményéről.

Reiner Roland, a Republikon Intézet elemzője szerint ugyanakkor érdemes többéves trendeket figyelembe venni. Szerinte az elmúlt 13 év ifjúságkutatásai azt mutatják, hogy a Fidesz nem most, hanem évekkel ezelőtt volt a zenitjén. A pártot választó fiatalok körében 2000 óta folyamatosan nőtt a Fidesz népszerűsége, amely 2008-ban elérte a 70 százalékot. A Nézőponthoz tartozó Kutatópont Intézet 2012-es ifjúságkutatása szerint tavaly a biztos pártválasztó fiatalok körében 40 százalékon állt a Fidesz, a Jobbik 29 százalékon.

Öröklődő szimpátiák, lábukkal szavazók

Tehát a két, magát jobboldalinak mondó párt támogatottsága 2012-ben együtt megközelítette a 70 százalékot, a Jobbik 2008 óta főleg a Fidesz táborából hasított ki egy nagyobb szeletet, s bár 2013-ra megint fordult a helyzet, a Jobbik továbbra sem áll rosszul. Reiner szerint tagadhatatlan, hogy a pártot választani tudó fiatalok 10-13 éve jobbra húznak, ami azzal is magyarázható, hogy a jobboldali családokban könnyebben is „öröklődik át” a politikai meggyőződés.

A Jobbik nagy erőkkel kampányol
Túry Gergely

A Kutatpont 2012-es ifjúságkutatása azt mutatja, hogy a fiatalok sokkal tekintélytisztelőbbek, mint Nyugaton, nem vitatkoznak a szüleikkel, nem igazán lázadnak. Ugyanakkor a kutatás azt is mutatja, hogy a fiataloknak egy nagyon csekély része érdeklődik a politika iránt – ők zömében valóban jobboldaliak –, sőt egyre többen fordulnak el a pártoktól, a demokratikus intézményektől. Egy tavalyi felmérés szerint a fiatalok 78 százaléka úgy gondolja, hogy az országos politikusokat nem érdekli az ő véleményük. Tehát a Fideszt egy viszonylag szűk rétegen belül találják valóban nagyon vonzónak a fiatalok, azaz ebben a körben is jó a mozgosító képessége - mint a társadalom egészében.

Ugyanakkor a felmérésekből hiányzik azoknak a fiataloknak a véleménye, akik az elmúlt 3-4 évben elhagyták az országot: a lábukkal mondtak véleményt a hazai közállapotokról. A Központi Statisztikai Hivatal 2012. november és 2013. februárja között végzett kutatása szerint a 18–49 év közötti korosztály 7,4 százaléka vállalt munkát külföldön: 335 ezer ember távozott Nyugatra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Kósa András - M. László Ferenc Itthon

Fidesz-módra nyírná ki a Fideszt a Jobbik

Szó nincs arról, hogy a Jobbik a középre húzna, és feladná a radikális mondanivalót, mindössze az apolitikus, a pártokkal szemben bizalmatlan fiatalokat, első szavazókat akarja megszólítani az új kampányában. A hvg.hu-nak nyilatkozó jobbikos politikusok szerint a párt stratégiája az, hogy úgy vegyék át a kormánypárt helyét, ahogy a Fidesz szorította ki az 1990-es években az MSZP-t. A kutyusos, haverkodó kampányt még a Jobbik szélsőséges szárnya is elfogadta, mert felismerték, hogy a „kemény” üzenetek taszítják az egyetemistákat és a gimnazistákat.

hvg.hu Itthon

Orbán: azért dolgozunk, hogy a Jobbik támogatói ránk szavazzanak

Orbán Viktor megint nem fog megúszni néhány ellenzéki kérdést, Dúró Dórának és Schiffer Andrásnak is válaszolnia kell, igaz, ilyen "tortúrán" csak négy hetente kell átesnie a kormányfőnek. Ráadásul Kövér László most annyira vigyáz rá, hogy a szocialista Ujhelyi Istvántól el is vette a levezető elnöki tisztséget erre az időre. Percről percre a parlamentből.

MLF Itthon

Rettegnek a bakiktól, vaskézzel irányítják a Fidesz kampányát

Bűnnek számít a legkisebb hiba is: ez lett a formálódó kampánystratégia alapelve a Fideszben. A szervezet ezért szigorú felügyelet alatt fog működni, a központ minden egyes jelöltön rajta tartja a szemét, nehogy olyan botrányok robbanjanak ki, mint legutóbb Szombathelyen vagy Zuglóban. Cserében Orbán Viktor a hátán viszi majd a kampányt, ha kell, többször is körbejárja az országot. Indul a kampány, cikksorozatunk első részét olvashatják.