Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e88a640b-17da-413d-814f-2364a3d77e5e","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Stefan Lengyel tervezett villamost, sörösüveget, írógépet, gombnyomásos telefonregisztert. Utóbbi kettőnek a számítógép és a mobiltelefon megjelenése tett be, de nem haragszik ezért. Azt mondja, a hosszú élet titka, hogy el kell tudni engedni, amin nem lehet változtatni. HVG-portré.","shortLead":"Stefan Lengyel tervezett villamost, sörösüveget, írógépet, gombnyomásos telefonregisztert. Utóbbi kettőnek a számítógép...","id":"20250423_stefan-lengyel-hvg-portre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e88a640b-17da-413d-814f-2364a3d77e5e.jpg","index":0,"item":"783bde9b-6e4b-4550-952e-f54e32c393c6","keywords":null,"link":"/360/20250423_stefan-lengyel-hvg-portre","timestamp":"2025. április. 23. 18:00","title":"„Továbbtanulásra alkalmatlan” – így kezdődött a mai benzinkútoszlopok hírneves tervezőjének karrierje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a863e8eb-1a91-4ccf-bc38-948cd21ae4bc","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A tömegközlekedési dolgozóknak elegük van abból, hogy bántalmazzák őket az utasok.","shortLead":"A tömegközlekedési dolgozóknak elegük van abból, hogy bántalmazzák őket az utasok.","id":"20250425_bkv-eksz-szakszervezet-tiltakozas-utasok-bantalmazas-mav-volan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a863e8eb-1a91-4ccf-bc38-948cd21ae4bc.jpg","index":0,"item":"c7e5131b-f9a7-428a-8e97-d9f986cc93c6","keywords":null,"link":"/kkv/20250425_bkv-eksz-szakszervezet-tiltakozas-utasok-bantalmazas-mav-volan","timestamp":"2025. április. 25. 11:44","title":"BKV-szakszervezet: Érik egy nagy, a vasutasokkal és a volánbuszosokkal közös tiltakozás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e9b55dd-ea4c-4575-b016-7f01c4538a03","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy rövid, szűk réteget érintő tesztidőszakot követően megkezdi a hirdetések széleskörű bevezetését a Meta legújabb, Threads nevű közösségi oldalán is.","shortLead":"Egy rövid, szűk réteget érintő tesztidőszakot követően megkezdi a hirdetések széleskörű bevezetését a Meta legújabb...","id":"20250424_meta-threads-reklamok-megjelenese-adam-mosseri","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e9b55dd-ea4c-4575-b016-7f01c4538a03.jpg","index":0,"item":"90ac3d12-81eb-4048-8df0-f4caf68adbb8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250424_meta-threads-reklamok-megjelenese-adam-mosseri","timestamp":"2025. április. 24. 11:03","title":"Jönnek a reklámok a Threadsre – a Meta állítja, ezzel mindenki csak jól jár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"115a5f26-697b-4d41-b3f5-4f7d410d5c57","c_author":"Polyák Gábor","category":"360","description":"Trump az Orbán-kormánynál nagyobb lendülettel vetette bele magát a kultúrharcba, de vajon melyik harc pusztítóbb? Az ELTE média tanszékének vezetőjének cikke.","shortLead":"Trump az Orbán-kormánynál nagyobb lendülettel vetette bele magát a kultúrharcba, de vajon melyik harc pusztítóbb...","id":"20250424_hvg-Polyak-Gabor-Egyetemes-felelmek-Trump-Amerikajaban-es-Orban-Magyarorszagan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/115a5f26-697b-4d41-b3f5-4f7d410d5c57.jpg","index":0,"item":"4596406f-15f9-427a-8369-dc1babdcb290","keywords":null,"link":"/360/20250424_hvg-Polyak-Gabor-Egyetemes-felelmek-Trump-Amerikajaban-es-Orban-Magyarorszagan","timestamp":"2025. április. 24. 08:30","title":"Polyák Gábor: Egyetemes félelmek Trump Amerikájában és Orbán Magyarországán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a879129d-ff7e-463c-9c61-308b37f39e59","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A hatóságok nem zárják ki a terrorcselekmény lehetőségét.","shortLead":"A hatóságok nem zárják ki a terrorcselekmény lehetőségét.","id":"20250423_Robbanas-tuz-Moszkva-Oroszorszag-bevasarlokozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a879129d-ff7e-463c-9c61-308b37f39e59.jpg","index":0,"item":"93205064-0c34-404f-89cb-daccbd195c09","keywords":null,"link":"/vilag/20250423_Robbanas-tuz-Moszkva-Oroszorszag-bevasarlokozpont","timestamp":"2025. április. 23. 16:26","title":"Felrobbant egy autó egy moszkvai bevásárlóközpont mélygarázsában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78308e04-2c50-414e-985f-1d5fc08cf1b0","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250424_Marabu-Feknyuz-Ferenc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78308e04-2c50-414e-985f-1d5fc08cf1b0.jpg","index":0,"item":"68bef947-4597-43a1-9a8c-f3ef946aefdc","keywords":null,"link":"/itthon/20250424_Marabu-Feknyuz-Ferenc","timestamp":"2025. április. 24. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Ferenc","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"440e5c80-4ab8-43bc-b2b7-0898d34db396","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Amazonnak meg kellene négyszereznie a gyártás sebességét, ha 2026 nyarára szeretne 1600 műholdat Föld körüli pályára állítani.","shortLead":"Az Amazonnak meg kellene négyszereznie a gyártás sebességét, ha 2026 nyarára szeretne 1600 műholdat Föld körüli pályára...","id":"20250424_amazon-urinternet-project-kuiper-muhold","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/440e5c80-4ab8-43bc-b2b7-0898d34db396.jpg","index":0,"item":"aa715e43-aad3-4246-bb69-57ae5ead3675","keywords":null,"link":"/tudomany/20250424_amazon-urinternet-project-kuiper-muhold","timestamp":"2025. április. 24. 12:03","title":"Gond van az Amazon űrinternet-projektjével, nagyon lassan készülnek a műholdak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c98c536e-83e5-4d46-a5c3-a9083a86e31e","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"A húsvéthétfőn elhunyt pápára emlékezünk, itthon pedig körbenézünk: mi lesz a MÁV-val és milyen közeljövő vár a Fideszre? Ajánló a HVG friss számából.","shortLead":"A húsvéthétfőn elhunyt pápára emlékezünk, itthon pedig körbenézünk: mi lesz a MÁV-val és milyen közeljövő vár...","id":"20250424_hvg-fulszoveg-Nagy-Gabor-A-varosnak-es-a-foldkereksegnek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c98c536e-83e5-4d46-a5c3-a9083a86e31e.jpg","index":0,"item":"a717ea27-a1ab-4097-8f63-a5bf969f9f82","keywords":null,"link":"/360/20250424_hvg-fulszoveg-Nagy-Gabor-A-varosnak-es-a-foldkereksegnek","timestamp":"2025. április. 24. 08:00","title":"Nagy Gábor: A városnak és a földkerekségnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Eddig mindent megtett az ittas vezetésért első fokon elítélt Rezesova védelme, hogy bebizonyítsa: a szlovák nő csak a négy ember halálával végződött ütközés után, sokkos állapota miatt ivott vodkát. A hvg.hu megtudta, hogy másodfokon gyökeresen más védekezési stratégiával állnak elő. Arra fognak hivatkozni, hogy valóban ivott vezetés közben, de pont a karambol előtt – így az alkohol még nem szívódott fel, vagyis fel kell menteni. Információink szerint az ügyvéd azzal is érvelhet, hogy a minimum 165 kilométer per órás száguldás nem az ittasság miatt volt, és amúgy is „csekély sebességtúllépés”-nek számít.
Fel kell menteni Eva Rezesovát az ittas járművezetés vádja alól, mert éppen pár perccel azelőtt ivott, hogy nekiment a Fiatnak, ezért a szervezetében az alkohol még nem szívódott fel, így nem is volt hatása a balesetre – a hvg.hu információi szerint ezzel fog előállni a csütörtökön folytatódó másodfokú eljárásban a szlovák milliomosnő védelme. Rezesova ügyvédje, Novák Péter a bíróságnak már beadott fellebbezési indoklásában részletesen felépítette érvelését arra nézve, miként ihatott a védence úgy vodkát, hogy ennek ellenére sem volt „alkoholtól befolyásolt állapotban”.
Az elsőfokú bíróság Rezesovánál enyhe fokú ittasságot állapított meg annak alapján, hogy szervezetében 0,51-0,8 ezrelék közti alkoholszintet mutattak ki. Ezt első fokon Rezesova részben azzal magyarázta, hogy megfázására alkoholtartalmú gyógyszert szedett, bár a szakértők szerint ebben az esetben a szokásos adag sokszorosát kellett meginnia az amúgy cseppekben kimérendő köhögés elleni szerből. Másrészt arra hivatkozott, hogy az ütközés után „sokkos” állapotban húzta meg az autóban lévő vodkásüveget, mert víznek hitte. A bizonyítás során ezért hosszan ment a vita arról, hogyan ihatott az ütközés erejétől megpördülő, majd fejjel lefelé landoló terepjárójában, ráadásul úgy, hogy az üveg zárva volt. Rezesova a novemberi ítélethirdetés előtt pár nappal beadott vallomáskiegészítésében erre a következő magyarázattal állt elő: úgy tudott inni, hogy az üvegről korábban „eltávolításra került a kupak levételét akadályozó gyári csomagolás”. Csakhogy még ebben az utolsó pillanatban tett kiegészítésben is határozottan állította, hogy bár a csomagolást levette az üvegről, nem ivott belőle.
A hvg.hu információ szerint ehhez képest áll elő gyökeresen más állítással a május 5-től folytatódó másodfokú eljárásban a védelem. A szakértői vélemények alapján eddig is egyértelmű volt – és a vodkás ráivással sem sikerült megdönteni –, hogy a szervezetébe a balesetet megelőzően került alkohol. Sőt, a karambol előtti M3-on végigszáguldás rekonstruálása és a felszívódási folyamatok alapján ennek idejét is belőtték, e szerint 4 óra 5 perckor már kimutatható az ital, ehhez képest pedig a véralkoholszintje alapján még valamennyit innia kellett a balesetig. Rezesova az autópálya főváros felé vezető oldalán autózva 2012. augusztus 21-én 4 óra 44 perc körül ütközött neki a Fiat Puntónak, az ebben utazó négy ember, két idősebb házaspár vesztette életét a karambolban.
Novák Péter, miután védence betegsége miatt elhalasztották a másodfokú tárgyalást
Fülöp Máté
Ezt a „megelőző italfogyasztást” magyarázza meg a védelem azzal, hogy ezt az alkoholkoncentráció alapján nagyjából 1 deciliter vodkát Rezesova közvetlenül az ütközés előtt, „4 óra 40 perc és 4 óra 42 perc között is, azaz 3-5 perccel a baleset bekövetkezése előtt” is megihatta. Ebben az esetben pedig „nem kizárható”, hogy amikor a karambol történt, a véralkoholszintje még nem érte el az ittasságot jelentő 0,51 ezreléket, vagyis még nem befolyásolta az alkohol a vezetési képességét.
Információink szerint a védelem ezt azzal is megpróbálja majd alátámasztani a másodfokú tárgyaláson, hogy Rezesovánál több tanú nem vett észre úgynevezett klinikai tüneteket. Az ittasság büntetőjogi értékelésekor – főleg a 0,5 és 08 ezrelék közti, enyhe fokú befolyásoltságnál – ugyanis nemcsak a véralkohol-koncentráció fokát nézik, hanem azt is vizsgálják, voltak-e jelei az ivásnak, illetve emiatt a korlátozott vezetési képességnek. Úgy tudjuk, a fellebbezési indoklásában Novák több, a helyszínen jelenlévő tanút is felsorakoztat, akik nem tapasztalták, vagy nem tudták megmondani, hogy részegnek látták-e védencét.
Ezek közt van olyan is, aki arra a kérdésre, hogy érzett-e alkoholszagot a „hölgy leheletén”, azt válaszolta, nem ment hozzá közel, így nem tudja megmondani, más pedig úgy fogalmazott, „a viselkedése nem volt egyértelműen a részeg emberekre jellemző viselkedés”. A védelem azzal érvel: a tanúvallomásokból így „nem lehet következtetést levonni az alkoholos befolyásoltságra, sőt annak ellenkezőjére lehet következtetni”. Viszont a beadott védői anyagban nem találtuk a tanúk sorában azt a korábban tanúként meghallgatott rendőrt, aki egyértelműen azt mondta, Rezesova „támolygós” volt a baleset után.
165-180 km/h – "csekély sebességtúllépés"
A másik ügyvédi csavar információink szerint az lesz: Rezesova nem is lépte túl „lényeges” mértékben a megengedett sebességet. A műszaki szakértők szerint a szlovák nő sebessége közvetlenül a baleset előtt 165-180 kilométer per óra közt lehetett, amikor a belső sávban hátulról utolérte az éppen egy nyerges vontatót előző, nagyjából 100 kilométerrel haladó 1.1-es Fiat Puntót.
Az autópályán 130 kilométer per óra a megengedett sebesség, azonban Novák szerint „hibásan” állapították meg az elsőfokú ítéletben, hogy a vádlott ezt „lényegesen meghaladva”, szabályszegő módon gyorsan hajtott. Rezesova ügyvédje szó szerint úgy fogalmaz: „a vádlott 26 százalékos sebességtúllépése semmiképpen sem tekinthető jelentősnek, sem a sebességhatárt lényegesen meghaladónak”. Szerinte azt is figyelembe kell venni, hogy a sebességtúllépésre autópályán került sor, ahol ennek a „rizikója lényegesen kisebb”.
A beadványban az ügyvéd nemcsak „csekély sebességtúllépésnek" nevezi védence gyorshajtását, de azt állítja: a száguldásnak semmi köze nem volt ahhoz, hogy Rezesova ivott. Vagyis a védelem szerint azért is fel kell menteni, mert nem bizonyítható kétséget kizáróan, hogy a megengedett sebesség túllépése – és így a halálos baleset – az italra vezethető vissza. „A vádlott sebességtúllépése nem alkoholos állapotának következménye” – a hvg.hu úgy tudja, szó szerint ez szerepel a fellebbezésben. Ezt pedig azzal támasztanák alá, hogy a szlovák nő azon az éjszakán már akkor is gyorsan hajtott, amikor még nem volt szeszes italtól befolyásolt állapotban.
Mindezek alapján a védelem azt kéri, hogy a másodfokú bíróság állapítsa meg, hogy Rezesova „nem volt szeszes italtól befolyásolt állapotban”, mert ez „kétséget kizáróan” nem bizonyítható.
Elég, ha "nem kizárható"
Kevésbé tipikus a ráiváshoz képest – amikor azzal védekezik valaki, hogy csak a baleset után ivott „mert úgy megijedt” –, de azért előfordul ez a ’pont előtte ittam’-verzió is – mondta névtelenséget kérve egy ügyvéd Rezesova váratlanul megfordított védelmi stratégiájáról. Szerinte eljárásjogilag semmi nem zárja ki, hogy ezzel a teljesen új, és az eddigi vodkásüveges próbálkozásnak ellentmondó dologgal „próbálkozzanak tovább”. „Szíve joga mindent bevetni a védekezés érdekében, az más kérdés, hogy szerintem nincs az a másodfokú bíróság, aki ezt elfogadná. Vagy legalábbis nagyon racionális és jó indoklás kellene ahhoz, hogy egy ilyen jelentős vallomásmódosítás átmenjen” – magyarázta forrásunk.
Folyt.köv. másodfokon
Fülöp Máté
„Irreális, hogy már ott tartanak, hogy nem is ivott, miközben több, különböző alkoholteszt is pozitív lett, ezért lenne meglepő, ha ezek után a bíróság mellőzné az ittas vezetést” – mondta. A büntetőjogász szerint ugyanakkor a védelem ittassággal kapcsolatos érvelése erősen emlékeztet arra, ahogyan a baleset rekonstruálásánál bevetették Melegh Gábor igazságügyi szakértőt. A Novák felkérésére szakvéleményt készítő Melegh ugyanis elemzésében „új szempontok” alapján arra jutott, hogy a Fiat még nem fejezte be a sávváltást, vagyis betérhetett Rezesova autója elé, aki így nem tudta elkerülni az ütközést. A másik szakértő véleménye ennek ellent mondott, de az elsőfokú bíróság ebben nem tudott egyértelműen állást foglalni arra hivatkozva, hogy nem lehet teljesen kizárni a betérést.
Ügyvéd forrásunk szerint ugyanezzel próbálkozik Rezesova védelme az ittasság megdöntése érdekében. „A büntetőjogban kétséget kizáró bizonyítás kell, láthatóan ezt feszegetik ezzel az előtte ivással” – mondta. Szerinte bármilyen életszerűtlen, és bármennyire „elméleti okoskodásnak tűnik” az ügyvéd hivatkozása, „ha nem kizárható, hogy így is történhetett, akkor ezt nem lehet a vádlott terhére értékelni”.
Rezesova másodfokú tárgyalása május elején kezdődött, de a vádlott betegsége miatt most csütörtökre elhalasztották. Kedden az egyik bulvárlap a szlovák nő újabb rosszullétéről írt, kérdés, hogy ez megint akadályozza-e megjelenését a bíróság előtt. A hvg.hu csütörtökön percről percre tudósít a fejleményekről.