Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a2f667b6-02b0-4333-950e-806dce7867ed","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"A napelemesek már tavaly azt mondták a most elkaszált kormányrendeletről, hogy veszélyezteti a beruházói és befektetői bizalmat.","shortLead":"A napelemesek már tavaly azt mondták a most elkaszált kormányrendeletről, hogy veszélyezteti a beruházói és befektetői...","id":"20250417_alaptorveny-seres-szaldoelszamolas-napelemes-rendszerek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a2f667b6-02b0-4333-950e-806dce7867ed.jpg","index":0,"item":"7c174ba9-bf50-4e73-a9c3-43217b935015","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_alaptorveny-seres-szaldoelszamolas-napelemes-rendszerek","timestamp":"2025. április. 17. 12:07","title":"Alaptörvény-sértően fosztották meg a szaldóelszámolástól a háztartási méretű napelemes rendszerek egyes tulajdonosait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15461e16-0706-4cb5-b6cb-a17038a3bb53","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Az évek előrehaladtával egyre több férfi néz szembe vizelési zavarokkal, amelyek hátterében leggyakrabban a jóindulatú prosztatamegnagyobbodás áll. Cikkünkben azt mutatjuk be, milyen hatással van egy idősödő, de még ereje teljében lévő férfi mindennapjaira ez a kellemetlen, de megfelelő odafigyeléssel könnyen karban tartható probléma.","shortLead":"Az évek előrehaladtával egyre több férfi néz szembe vizelési zavarokkal, amelyek hátterében leggyakrabban a jóindulatú...","id":"20250327_Idoskori-prosztataproblema-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15461e16-0706-4cb5-b6cb-a17038a3bb53.jpg","index":0,"item":"276a83e0-fe65-4180-a257-77252347e64a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250327_Idoskori-prosztataproblema-proxelan","timestamp":"2025. április. 16. 07:30","title":"Időskori prosztataprobléma: muszáj ezzel együtt élni?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"b0ae2725-61d8-4f9b-8ef8-1ab1e2ae45a2","c_author":"Balizs Benedek","category":"elet","description":"A Vlagyimir Putyin szövetségese, Aliser Uszmanov hatalmas befolyást gyakorol a Nemzetközi Vívószövetség felett, annak ellenére, hogy a neve szerepel az Európai Unió és az Egyesült Államok szankciós listáján.","shortLead":"A Vlagyimir Putyin szövetségese, Aliser Uszmanov hatalmas befolyást gyakorol a Nemzetközi Vívószövetség felett, annak...","id":"20250417_alisher-uszmanov-nemzetkozi-vivo-szovetseg-fie-elnok-orosz-oligarcha-szankciok-putyin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0ae2725-61d8-4f9b-8ef8-1ab1e2ae45a2.jpg","index":0,"item":"926791d0-0df2-42ae-920d-fe32031f0c2c","keywords":null,"link":"/elet/20250417_alisher-uszmanov-nemzetkozi-vivo-szovetseg-fie-elnok-orosz-oligarcha-szankciok-putyin","timestamp":"2025. április. 17. 07:01","title":"Így telepedett rá a legendás olimpiai sportágra Putyin egyik kedvenc oligarchája, akit Orbánék is védeni próbáltak a szankcióktól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"484e0b98-65d5-45d2-9fd9-3ab5ca6ddceb","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"Úgy kell védenünk az európai sajtokat, mint az országunk területét, a kultúránkat – figyelmeztetnek az olasz sajttermelők, akik szerint az Amerikában bevezetett vámok nem az amerikai piacokat, munkavállalókat védik, hanem a jól érlelt európai értékeket támadják. Az írek azt üzenik: több tiszteletet az ír sajtoknak!","shortLead":"Úgy kell védenünk az európai sajtokat, mint az országunk területét, a kultúránkat – figyelmeztetnek az olasz...","id":"20250417_Meloni-washingtoni-latogatasa-utan-johet-a-nagy-europai-sajthaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/484e0b98-65d5-45d2-9fd9-3ab5ca6ddceb.jpg","index":0,"item":"cdb28e4c-36b3-47e1-a004-1d59094abb1f","keywords":null,"link":"/360/20250417_Meloni-washingtoni-latogatasa-utan-johet-a-nagy-europai-sajthaboru","timestamp":"2025. április. 17. 11:29","title":"Meloni washingtoni látogatása után jöhet a nagy európai sajtháború","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69e97e57-8f7e-4fae-9df6-63cb3292b218","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Brit és svéd kutatók szerint van két, már régóta alkalmazott gyógyszer, amelyek együttesen nagyon hatékonyan csökkenthetik a szív- és érrendszeri események kialakulásának kockázatát.","shortLead":"Brit és svéd kutatók szerint van két, már régóta alkalmazott gyógyszer, amelyek együttesen nagyon hatékonyan...","id":"20250415_gyogyszeres-kezeles-szivinfarktus-stroke-agyverzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69e97e57-8f7e-4fae-9df6-63cb3292b218.jpg","index":0,"item":"5913bb78-462d-45df-a61d-3678c63f19ae","keywords":null,"link":"/tudomany/20250415_gyogyszeres-kezeles-szivinfarktus-stroke-agyverzes","timestamp":"2025. április. 15. 13:03","title":"Kombináltak két gyógyszert, kiderült, csökkenteni lehet velük a szívinfarktus esélyét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39f1507b-65a6-481b-bda1-d7186cacb286","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A közlekedési szakember szerint akadnának fontosabb ügyek, amikről beszélni kellene, mint a Lázár által elővezetett politikai bolhacirkusz.","shortLead":"A közlekedési szakember szerint akadnának fontosabb ügyek, amikről beszélni kellene, mint a Lázár által elővezetett...","id":"20250416_vitezy-lazar-buzizas-miniszter-vasut-kozlekedes-pride","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39f1507b-65a6-481b-bda1-d7186cacb286.jpg","index":0,"item":"32ed3d37-e365-407d-b3f6-def6d8c93b21","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_vitezy-lazar-buzizas-miniszter-vasut-kozlekedes-pride","timestamp":"2025. április. 16. 18:51","title":"Vitézy válasza Lázárnak: „Értem, hogy egyszerűbb a Pride-ról beszélni, mint a lerobbanó vonatokról”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6dfd098-1c3e-4a6c-a697-ff782a91cafc","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"A legnagyobb urakat is lehet büntetni, ha kitartóan nem vásárolunk tőlük – jöttek rá 1880-ban a Charles Boycott ellen tüntető írek. A világ most újra bojkottokkal van tele, ám elég kevés közülük a sikeres. De megvannak a módszerek arra, hogyan lehet győzelemre vinni egy ilyen tiltakozást.","shortLead":"A legnagyobb urakat is lehet büntetni, ha kitartóan nem vásárolunk tőlük – jöttek rá 1880-ban a Charles Boycott ellen...","id":"20250416_egy-masik-kozgazdasag-bojkott-tiltakozas-vasarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6dfd098-1c3e-4a6c-a697-ff782a91cafc.jpg","index":0,"item":"3c990c0f-d167-447e-9660-795a0b057023","keywords":null,"link":"/360/20250416_egy-masik-kozgazdasag-bojkott-tiltakozas-vasarlas","timestamp":"2025. április. 16. 11:10","title":"A legtöbb bojkott teljes bukás lesz – mit csinálnak jól azok, akik mégis sikerre viszik a sajátjukat?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59795df3-6243-444c-a0d2-db7c6d8e1707","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kínai mérnökök a növények szárát tanulmányozva jutottak arra, hogy újfajta cementanyagot készítsenek.","shortLead":"Kínai mérnökök a növények szárát tanulmányozva jutottak arra, hogy újfajta cementanyagot készítsenek.","id":"20250415_cemenet-elektromos-aram-termelese-energiatarolas-akkumulator","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59795df3-6243-444c-a0d2-db7c6d8e1707.jpg","index":0,"item":"38add565-0d1c-47b7-84e2-dae1b4dbd172","keywords":null,"link":"/tudomany/20250415_cemenet-elektromos-aram-termelese-energiatarolas-akkumulator","timestamp":"2025. április. 15. 18:03","title":"Megcsinálták a cementet, ami áramot termel és akkumulátorként is működik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Porig alázza a bíró Rezesova szakértőjét – percről percre
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Hétfőtől folytatódik, és egész héten át tart majd Eva Rezesova ügye a Budapest Környéki Törvényszéken másodfokon. Eredetileg július elején folytatták volna az utóbbi évek legjelentősebb közlekedési büntetőeljárását, de a másodfokon eljáró bíróság új igazságügyi szakértőt vont be, és neki több időre volt szüksége elemzésének elkészítéséhez, ezért kellett szeptemberre halasztani.Tavaly novemberben ítélték első fokon hat év fogházra a szlovák Rezesovát ittas vezetés következtében elkövetett halálos baleset vétsége miatt, amiért autójával 2012 augusztusában nekiment egy Fiat Puntónak, és az ebben utazó négy ember életét vesztette a karambolban. Mivel mind az ügyész, mind a vádlott fellebbezett, az ügy másodfokra került. Kövesse a pert percről percre a hvg.hu-n!
Vége a szünetnek, folytatódik a tárgyalás, de – ahogy a bíró is megjegyzi – meglepetésre vége a szakértők meghallgatásának. Arra számítottunk, hogy vég nélkül fejtegetik majd a műszaki paramétereket, de a csúcspontot mindenképen Kovács Miklós szakértő kizárása jelentette ma.
Ezzel a bizonyítási eljárásnak vége, holnap ügyészi perbeszéddel folytatódik a tárgyalás.
Melegh Gábor vetette fel szakvéleményében, hogy ilyen erejű ütközéstől még nem kellett volna kigyulladnia a Fiatnak. Császár szerint a szikrának az ütközéstől kellett keletkeznie, de az anyaghibát kizárni nem lehet.
Két szakértő magánszorgalomból szintén csinált egy kísérletet, amit eljuttatott az ügyészségnek. Mivel nem a bíróság rendelte ki őket, "ennek nagy jelentőséget nem tulajdonítottunk", "direkt nem foglalkoztunk vele" – mondta Stubeczky Sarolta. Ennek ellenére elmondja, mire jutottak: ők is megpróbálták végrehajtani a sávváltást, de nekik sem sikerült annyira gyorsan végrehajtani, hogy kijöjjenek azok a számok, amikkel a szakértők korábban számoltak. Annak ellenére, hogy egy fiatal, autóversenyzői tapasztalattal rendelkező sofőr vezette a Fiatot.
Vagyis erősen kérdéses, hogy éjszakai körülmények közt, a Fiat idős sofőrje be tudott volna ilyen gyorsan térni a BMW elé. Az oldalgyorsulás alapján megállapítható, hogy ilyen gyorsasággal normál esetben, nem vészhelyzetben nem szokás sávot váltani rendes haladás közben.
A bírónő ezt "szakmai érdekességként" ismertette, a kérdése még mindig ugyanaz: alapesetben, "mikor megy az ember a Balatonra az M7-en" szokványos lenne-e ennyi idő alatt sávot váltani (vagyis betérni)? A szakértők szerint nem, mindenképpen szokatlan gyors sávváltás lett volna.
Novák egyértelmű választ akar Kőfalvitól: megcáfolható-e Rezesova védekezése, hogy a Fiat betért elé. Kőfalvi válasza: "ez definíció kérdése". A plusz/mínusz 2 fok és az 5 fok közti különbségnek szerinte "nincs jelentősége".
Ha most már elfogadja a 2,2 másodperces sávváltást, az egy nyugodt, hosszan tartó sávváltás? – kérdezi Novák. "Ez megítélés kérdése" – válaszol a szakértő, majd részletesen magyarázza, ez mi mindentől függ, egyenes választ továbbra sem ad.
Novák Péter, Rezesova ügyvédje jön kérdéseivel, rögtön Kőfalvit faggatja, aki most egyetértett az új szakértővel abban, hogy nem lehetett a két autó szöghelyezete alapján betérés, párhuzamosan haladtak az út tengelyével, legfeljebb minimális szöget zárhattak be azzal. Korábban viszont Kőfalvi még azt állította – és ez Novák szerint az ítélet indoklásába is bekerült –, hogy 1-4 fokos lehetett a két autó helyzete az út tengelyéhez viszonyítva.
Vagyis Novák jól vette észre, hogy Kőfalvi korábbi szakvéleménye nincs összhangban azzal, hogy most meg egyetért az új szakértő adataival. Kőfalvi egyébként első fokon módosított elemzésén, miután Melegh Gábor beszállt az ügybe, és lehetségesnek tartotta, hogy a Fiat behaladt a BMW elé. Kőfalvi makacsul állítja, hogy "érdemi ellentmondás nincs". Egyetért az új szakértővel, de fenn is tartja az akár 5 fokos eltérést is – húzza ki belőle nagy nehezen a végső választ Novák és a bíróság együttes erővel. Utána még hosszan magyarázza a szakvéleményét, de inkább magyarázkodásnak hangzik.
A felvételek és más bizonyítékok alapján kiszámolható, hogy a BMW átlagsebessége az ütközés előtt 177-178 km/h volt. Az ütközésnél a szakértők 165 km/h-val számoltak.
A BMW-ből kiszerelt navigációs rendszert vizsgálták, de nem jutottak eredményre, mert az "rendkívül bonyolult" – mondja el Császár a bíróság által feltett kérdésre. A szimuláció nappal volt, éjszaka, amikor a baleset történt a sávváltás lassabb lett volna – teszi hozzá egy másik kérdésre.
Miután a négyből egy szakértőt kizártak, az utolsó, sorrendben harmadik igazságügyi szakértő, Kőfalvi Gyula következik. Fenntartja korábbi szakvéleményét, de elfogadja Császár elemzését ő is.
Magyar Pál következik, az egyetlen műszaki szakértő, aki az elejétől fogva kitart szakvéleménye mellett. Ő volt az, aki – két másik szakértővel ellentétben – nem gondolta meg magát Melegh Gábor elemzése után, és következetesen állította, hogy nem volt betérés, a Fiat nem hajtott be a BMW elé az adatok alapján. Jól látható, nagyobb szöget nem zárt be a két autó egymással – jelentette ki.
Elsősorban kritikai megállapítások vannak abban a szakvéleményben, amit Rezesova védelme nyáron próbált beadni, de annál kevesebb műszaki tartalom – mondta a bíró kérdésére Magyar, aki ezért nem is szeretné minősíteni. Szerinte az abban szereplő elemzést nem vitték végig, így nem lehet rá támaszkodni.
Ő is részt vett a bizonyítási kísérleten, ami azt hozta, "amire számított". "2,2 másodperc sávváltási idő adott helyzetben (a balesetnél) a lehetőség határa lett volna, mert azt a kísérletben is csak egy rutinos, tapasztalt sofőr tudta megcsinálni nappali fénynél" – mondta.
A bíróság kérdésre nyilatkoznak: Magyar és az új szakértő, Császár egyetértenek szakvéleményükben.
Csoportos létszámleépítést jelentett be a Dunaferr utódcégeinek a felszámolója. Egyre távolabb kerül egymástól a magyar acélipar megmentésének politikai lózungja és a rideg üzleti valóság.