szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Már megvan az engedély az Etele út közepén húzódó fasor kivágásához, az ott élők nagy része azonban nem akarja, hogy ott villamospályát építsenek – írja a Népszava. Van, aki szerint az út két szélén kellene lefektetni a síneket, de ez sem tetszik mindenkinek: sokan attól tartanak, hogy zajos lesz a villamos. Az Etele úti civilek azt mondják: minden elkövetnek azért, hogy ne vágják ki a fákat.

A budapesti 1-es villamos már a Fehérvári útig jár pár napja, ott ideiglenes végállomást alakítottak ki, mert a tervek szerint a nyomvonalat az Etele úton át tovább építik a kelenföldi pályaudvarig.

A hiányzó szakasz megépítéséhez körülbelül kétszáz, öreg fát kell kivágni az Etele út közepén. Korábban a Hengermalom úti fákat is eltávolították a vágányépítés előtt.

Az Etele úton élők attól tartanak, hogy a fák kivágásával jelentősen csökken a zöldfelület, a villamos pedig olyan zajos lesz, mint a Hengermalom úti kanyarban, ahol a kerekek csikorgására panaszkodnak a lakók.

Vitézy Dávid, a BKK volt vezérigazgatója egy tavalyi lakossági fórumon azt mondta: áldozatokat kell hozni az új villamospályáért, de a kivágott fákat pótolják majd csemetékkel, a villamospálya pedig a gumiágyazatnak köszönhetően csendes lesz.

Az építési tervekre valamennyi hatóság, köztük a Közép-Duna-Völgyi Környezetvédelmi és Természetvédelmi Felügyelőség is rábólintott. Az Etele úti fasor védett zöldfelületnek minősült korábban, de a villamosprojekt 2012-ben "nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé" vált, ezzel pedig a fák védettsége is megszűnt – írják a cikkben.

A fakivágás engedélyezésére tavaly a VIII. kerület szakhatóságát jelölte ki a Fővárosi Kormányhivatal, a határozat a múlt héten született meg: engedélyezték a munkát.

A fasor elpusztítása ellen korábban több civil szervezet is tiltakozott, az Etele úti lakók pedig saját mozgalmat alapítottak Összefogás Zöldfelületeink Védelmében néven. Bekopogtattak szinte minden Etele úti családhoz, és megkérdezték a véleményüket. Az eredményeik szerint a megkérdezettek 70 százaléka ellenzi a villamos megépítését. Sokan elfogadhatatlannak tartják, hogy lekopaszítsák a területet, és legalább ugyanennyien tartanak a növekvő forgalomtól és zajtól. Mások szerint az 1-es villamos kivezetése Kelenföldre a 4-es metró üzembe helyezésével teljesen felesleges.

A civilek valamennyi döntéshozóval felvették a kapcsolatot, köztük a főpolgármesterrel, a körzet országgyűlési képviselőjével és a kerületi főépítésszel, de csak „langymeleg” választ kaptak, a BKK-nak küldött javaslataikat pedig lesöpörték az asztalról – mondták. 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!