Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f2f84ac4-b570-4ddf-9456-5f652fbd5ed1","c_author":"Sükösd Miklós","category":"360","description":"35 éve indult a Magyar Narancs első évfolyama, és a lappal az eredetileg amerikai gonzó újságírói stílus hazai meghonosítása. A Narancs egykori főszerkesztője, Vágvölgyi B. András azóta szépíróvá képezte magát. 2023-as novelláskönyvében, az Edith Liebermann semmi kis életében akrobatikus nyelvhasználattal szikrázik a szöveg, feszes sztorikat kergetnek a filmszerű etűdök. A fikció, a tényirodalom és az újságírás aranyháromszögében megjósolhatatlanul mozog a magányos dzsungelharcos szerző. Írásai néhol megtestesítenek hagyományos irodalmi és sajtóműfajokat – másutt csak köszönőviszonyban vannak velük. Tárca, riport, karcolat, hagyományosabb novellák. Gonzó villanások a világról. A különleges mix összeáll, és Vágvölgyi egyre gazdagabb életművébe illeszkedik.","shortLead":"35 éve indult a Magyar Narancs első évfolyama, és a lappal az eredetileg amerikai gonzó újságírói stílus hazai...","id":"20241128_gonzo-magyarorszagon-magyar-narancs-evfordulo-vagvolgyi-b-andras-novellak-edith-liebermann-semmi-kis-elete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2f84ac4-b570-4ddf-9456-5f652fbd5ed1.jpg","index":0,"item":"5943668d-01a8-4ded-b695-4f2cf8b6482e","keywords":null,"link":"/360/20241128_gonzo-magyarorszagon-magyar-narancs-evfordulo-vagvolgyi-b-andras-novellak-edith-liebermann-semmi-kis-elete","timestamp":"2024. november. 28. 17:30","title":"„The Orbáns” a Netflixen és a szinte szadista szerzői tekintet – száguldva szórakoztat Vágvölgyi B. András novelláskötete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bab78a40-cfa1-499c-9aac-9ba81b6ec332","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Krieger Krisztina ellen korábban összeférhetetlenségi eljárást kezdeményezett a Kétfarkú Kutya Párt képviselője.","shortLead":"Krieger Krisztina ellen korábban összeférhetetlenségi eljárást kezdeményezett a Kétfarkú Kutya Párt képviselője.","id":"20241128_budafok-krieger-krisztina-tanacsadoi-szerzodes-megszunt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bab78a40-cfa1-499c-9aac-9ba81b6ec332.jpg","index":0,"item":"9416c8c1-84e8-4f22-b85e-fbcb033f59cc","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_budafok-krieger-krisztina-tanacsadoi-szerzodes-megszunt","timestamp":"2024. november. 28. 14:26","title":"Megszűnik a budafoki fideszes képviselő 1,1 millió forintos tanácsadói szerződése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b87b0afe-51a6-471e-a107-ee14f059aedf","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Közel 370 millió euró értékben, 400 hektáron dolgozott a NER-közeli Garancsi István tulajdonában álló Market Építő Zrt. és leányvállalatai.","shortLead":"Közel 370 millió euró értékben, 400 hektáron dolgozott a NER-közeli Garancsi István tulajdonában álló Market Építő Zrt...","id":"20241128_bmw-epitkezes-market-garancsi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b87b0afe-51a6-471e-a107-ee14f059aedf.jpg","index":0,"item":"c362608e-35bb-4b28-af33-1b07810e253a","keywords":null,"link":"/ingatlan/20241128_bmw-epitkezes-market-garancsi","timestamp":"2024. november. 28. 10:35","title":"Garancsi István cége befejezte a BMW-gyár építését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"741240af-eebd-4a91-aee2-3e61230ed888","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A legmagasabb nappali hőmérséklet általában 5 és 9 fok között várható, de a kevésbé szeles északkeleti tájakon akár több fokkal hidegebb is maradhat az idő.","shortLead":"A legmagasabb nappali hőmérséklet általában 5 és 9 fok között várható, de a kevésbé szeles északkeleti tájakon akár...","id":"20241129_zapor-hozapor-idojaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/741240af-eebd-4a91-aee2-3e61230ed888.jpg","index":0,"item":"bab17c01-764a-460f-954b-54868ea70934","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_zapor-hozapor-idojaras","timestamp":"2024. november. 29. 05:52","title":"Záporok, sőt hózáporok is bonyolíthatják az életünket pénteken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ef5a52d-3653-4ca7-b7ec-6c9278ae749a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kínai kutatók szerint hatékonyabban lehetne kihasználni az űr által kínált erőforrásokat, ha a mikrogravitációs környezethez alkalmazkodni tudó robotokat használnának. Ennek eredménye lett az első űrbéli robotmacska.","shortLead":"Kínai kutatók szerint hatékonyabban lehetne kihasználni az űr által kínált erőforrásokat, ha a mikrogravitációs...","id":"20241128_robotmacska-robotkutya-urkutatas-kina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ef5a52d-3653-4ca7-b7ec-6c9278ae749a.jpg","index":0,"item":"874395d0-6d22-454a-8a72-10b989db3d96","keywords":null,"link":"/tudomany/20241128_robotmacska-robotkutya-urkutatas-kina","timestamp":"2024. november. 28. 12:03","title":"Űrmacskát fejlesztett Kína, az aszteroidákat kutatná vele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f08a448-55fb-48fd-a043-baaff5d305cf","c_author":"Kókai Péter","category":"360","description":"Mind a magyar, mind a szerb vezetés forszírozza a jelenleg döcögősen üzemelő szerb-magyar határátkelő bővítését. Szijjártó Péter szerint Kínában fogják <strong>„</strong>megbeszélni a Röszke-Horgos határátkelő bővítését”. Azonban az elmúlt időszak eseményei árnyat vetnek erre az elképzelésre.","shortLead":"Mind a magyar, mind a szerb vezetés forszírozza a jelenleg döcögősen üzemelő szerb-magyar határátkelő bővítését...","id":"20241128_szeretettel-a-vajdasagbol-horgos-roszke-hataratkelo-szijjarto-orban-vucic","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f08a448-55fb-48fd-a043-baaff5d305cf.jpg","index":0,"item":"bbb1beb1-ec65-4c81-9ccf-bf3a0f5190fc","keywords":null,"link":"/360/20241128_szeretettel-a-vajdasagbol-horgos-roszke-hataratkelo-szijjarto-orban-vucic","timestamp":"2024. november. 28. 15:00","title":"Szeretettel a Vajdaságból: Kínai pénzből bővítenék a Röszke-Horgos-határátkelőt. Jó ötlet ez?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a61f1ab-546d-4578-bdde-6ffcf88e3625","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Véget ért a Tiencsou-7 teherűrhajó küldetése, de még a legutolsó pillanatban is volt egy feladata.","shortLead":"Véget ért a Tiencsou-7 teherűrhajó küldetése, de még a legutolsó pillanatban is volt egy feladata.","id":"20241128_tiencsou-7-kinai-teherurhajo-legkorbe-lepes-megsemmisules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a61f1ab-546d-4578-bdde-6ffcf88e3625.jpg","index":0,"item":"6391bc00-afd1-4ba7-a88a-3342ad2ac551","keywords":null,"link":"/tudomany/20241128_tiencsou-7-kinai-teherurhajo-legkorbe-lepes-megsemmisules","timestamp":"2024. november. 28. 15:33","title":"Elégett a Föld légkörében egy kínai űrhajó, videón az utolsó pillanatai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d9b0a5ce-0c2f-4d06-967e-5b68b7f1bd63","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Vége a kalózkodásnak, teljesen leállt az egyik módosított – és illegális – Spotify-alkalmazás, amivel ingyenesen lehetett hozzáférni fizetős funkciókhoz.","shortLead":"Vége a kalózkodásnak, teljesen leállt az egyik módosított – és illegális – Spotify-alkalmazás, amivel ingyenesen...","id":"20241128_spotify-streaming-illegalis-kaloz-alkalmazas-leallitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9b0a5ce-0c2f-4d06-967e-5b68b7f1bd63.jpg","index":0,"item":"ad06ce5c-2ce5-4bd8-b6fa-2555e6753489","keywords":null,"link":"/tudomany/20241128_spotify-streaming-illegalis-kaloz-alkalmazas-leallitas","timestamp":"2024. november. 28. 11:03","title":"Fizetős Spotify ingyen? Elhúzta a kalózkodós app nótáját a szolgáltató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Így kerülheti el a zsúfolt pótlóbuszokat a metrófelújítás idején
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
A metrórekonstrukció mindig garantálható káosszal jár, márpedig nemsokára abból is a legnagyobb jön: novemberben indul a város legforgalmasabb vonalának, a 3-as metrónak a felújítása. Pótlóbuszból nem lesz hiány, de van pár ötletünk arra, miképp kerülheti el a használatukat úgy, hogy közben gyorsabban, és főleg kényelmesebben be is jut a városba. Szavazzon: Ön hogy fogja elkerülni a metrópótlókat?
Emlékszik még, milyen felfordulással járt, amikor egyszerre volt a Széll Kálmán tér felújítása, a 4-6-os pótlás, és fonódóvillamos-építés? Hasonló buli várható a 3-as metró felújításakor is. A hangulat felidézésére hallgassuk meg az alábbi számot!
A fővárosi közgyűlés döntése szerint a 3-as metróvonal infrastruktúrájának felújítása idén novemberben indul meg, és két ütemben zajlik majd: a Főmterv-Uvaterv Origo.hu által is közölt tervei szerint az első szakaszban Újpest-központ és a Lehel tér, valamint Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér között fogják buszokkal pótolni a 3-as metrót.
Stiller Ákos
Mindeközben sűrítik majd a Keletiig közlekedő 20E-t és 30-as családot, kettő helyett három kocsival, gyakrabban, és a Lehel térig hosszabbítva fognak közlekedni a 12-es villamosok Rákospalotáról, valamint a 34-es és a 106-os buszok Óbudáról járnának a Lehel térig.
A déli szakasz tehermentesítésére az M5-ös-bevezetőn a gyáli buszok és a 254E, valamint a 200E és a 136E is a Nagyvárad térig járna be, továbbá új buszjáratot indítanak 223E néven Pesterzsébet központja és a Boráros tér között.
A 3-as metró pótlására újra beindítják majd az 1A villamost is a Bécsi út/Vörösvári út és a Népliget között, és sűrítenék az 1-es, 2-es, 4-6-os, valamint a 14-es villamosok járatát, bár a körúti villamosok kapacitása így is a maximumán van.
Mindezek mellett természetesen a metrópótló buszok is mindenhol ott lesznek, 150 darabot vesznek erre a célra. Ám önmagában ezekkel helyettesíteni a csúcsidőben 2-3 percenként járó, kb. 1100 embert szállító metrószerelvényeket lehetetlen volna, a Főmterv számítsai szerint még akkor is csak legfeljebb a metró kapacitásának 70-80 százalékát tudnák elvinni, ha a másfél percenkénti lámpaváltásoknál kettesével tudnának áthaladni. A BKK szerda délután kiadott közleménye pedig arról ír, hogy a pótlóbuszjárat a metró utasforgalmának kb. 60%-át, férőhelykínálatának kb. 45%-át tudja pótolni, legalábbis a metró nyomvonalát követő buszjáraton ennél nagyobb kapacitás nem biztosítható.
Idejétmúlt szemlélet, hogy a főváros a metró pótlásakor szinte csak a megszokott megoldásokban tud gondolkodni, innovatív elképzelések nélkül - mondta a hvg.hu-nak Ekés András, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője, aki hiányolta pl. a metrófelújítás tervezéséből, hogy a metrót potenciálisan helyettesítő vasút- és villamoshálózat minimális fejlesztése nem képezte részét a keretnek, ennek hiányában viszont jelentősen több kötöttséggel kell szembenézni. Egy ekkora beruházásnál bele kellene, hogy férjen a 14-es villamos átadása óta kapacitáshiányos északi végállomásának fejlesztése, illetve - akár ideiglenes vágányokon - a villamosok behozatala a Nyugatiig. Ilyen ideiglenes vágányokat a Margit híd felújításánál is felfektettek a hídra, emlékeztetett a szakember.
Összeszedtünk pár alternatívát, amellyel talán kiválthatja a zötykölődést a metrópótló expresszbuszon, akinek nem fűlik a foga ehhez.
Itt az idő, hogy a vasút is besegítsen
Az első megoldás: Kőbánya-Kispest és a Nyugati pályaudvar között történetesen közlekedik vonat, csak ez nemigen szokott eszünkbe jutni. Úgy tudni, az onnan érkező vasúti kapacitás majdnem a maximumon van, de ha óránként még egy szerelvényt be lehetne szuszakolni ide, azzal lényegében már tízpercenként indulna egy vonat irányonként a két állomás között. Így már csak egy akadály maradt a metrópótló vasút előtt: az intercity- és gyorsvonatokra Budapesten belül nem érvényesek a BKK-bérletek, sőt a jegy mellé intercity- és gyorsvonati pótjegyet is kellene venni. A MÁV-nak tehát meg kellene egyeznie a fővárossal, hogy a metrópótlás ideje alatt BKK-bérlettel igénybe lehessen venni a vasutat Kőbánya-Kispest és a Nyugati között. Persze, sima személyvonatokkal is be lehet jutni a Nyugatiba, igaz akkor kevesebb vonat közül választhatunk. A Kökin eleve sokan leszállnak a vonatokról, tehát arra a Nyugatiig tartó párperces szakaszra vélhetően lenne elegendő hely, ha más nem, akkor álló.
Hasonlóan innovatív ötlet lenne az észak-pesti lakosoktól, ha a Nyugatiig a váci vasútvonalat használnák, amelyről Rákospalota-Újpestnél ugyanúgy át lehet szállni a 12-es és 14-es villamosra, mint a metrópótlón aszalódás után Újpest-központnál. Ráadásul itt csak személyvonatok közlekednek, melyekre pótjegy se kell, igaz, itt valamivel ritkábban járnak.
Magát a metrópótlózást is ki lehetne maxolni: Ekés András szerint az Üllői út és a Váci út is alkalmas arra, hogy legalább csúcsidőben, bizonyos megállókat kihagyó, gyorsjáratként is közlekedő metrópótlókat indíthassunk. Mivel az állomások egy része jóval forgalmasabb a többinél, lenne is relevanciája a csak néhány helyen megálló expressz metrópótlóknak, melyek így felvehetnék a versenyt még akár a metró menetidejével is, állítja a szakember.
De hogy a belvárost a pesti rakparton békésen elkerülők se meneküljenek a pótlódömpingtől: ott is közlekedhetne a metrópótlók egy része ritkább követéssel, a hidak alatt kialakított megállókból pedig egészen jól elérhető lenne a belváros, és kapcsolatot így is teremtene a 2-es és 4-es metróval, a 4-6-ossal és a 7-esekkel is.
Stiller Ákos
Bubival a belvárosban
Szintén némi tarifális innovációra volna szükség a következő ötlethez: ugyan, a metrórekonstrukció idején miért is ne vehetnék igénybe a BKK-bérletek tulajdonosai a közbringa rendszert - ingyen? A Bubinak vannak kihasználatlan kapacitásai, a bevételkiesést pedig talán elnézzük majd annak a pár embernek, aki mondjuk a Kálvin tér és a Nyugati között a bringasávban húz tovább, így mentesítve a túlterhelt autósávokat, a tömött villamosokat és a metrópótlókat is.
Gyalog, egészségesen!
A metrópótlás szűk keresztmetszete a Kiskörút lesz: itt van a legkevesebb hely, de itt a legrövidebbek megállók, ráadásul a pótlóbuszok a Ferenciek terét elkerülik: aki tehát a Ferenciek tere-Kálvin tér-Astoria-Deák tér négyszögben közlekedne, jó eséllyel így is sétára kényszerül. És Budapest gyönyörű belvárosában sétálni öt-tíz percet miért volna rosszabb, mint szaunázni egy metrópótló buszon?
A stoppolás az új tömegközlekedés!
Végezetül emlékezzünk vissza a BKV-sztrájkok idejére! A Negyedik köztársaság! nevű csoport által meghirdetett "BKV-pótló" nevű kezdeményezés egy szuperkorszerű formája volt az autómegosztásnak vagy a telekocsizásnak. Mint a szerveződés írta Facebook-oldalán: "ez egy jó alkalom arra, hogy megmutassa Budapest, mennyire képes segíteni önmagán, mennyire vagyunk képesek egy kicsit rendesek lenni egymással". Miért ne indulhatna most is újra ez a kezdeményezés? Sokan ülnek egyedül vagy másodmagukkal az autóban, akik szívesen beszélgetnének az úton, ez az egyszeri utasnak is remek muri lehet, ráadásul elkerülné a metrópótlókat.