Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"db3d9e58-547b-40df-8f80-f1bc58e27d2e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A kanadai erdőtüzek miatt „piszkos” a légkör, és érkezik a szaharai eredetű por is. ","shortLead":"A kanadai erdőtüzek miatt „piszkos” a légkör, és érkezik a szaharai eredetű por is. ","id":"20250614_erdotuz-fust-szaharai-por-idojaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db3d9e58-547b-40df-8f80-f1bc58e27d2e.jpg","index":0,"item":"b990c733-73b7-49d4-a255-cdb0149745ea","keywords":null,"link":"/elet/20250614_erdotuz-fust-szaharai-por-idojaras","timestamp":"2025. június. 14. 12:48","title":"Füst és szaharai por is lesz a levegőben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ea6a743-1872-43bf-8746-b9bc837a69b5","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Ahhoz, hogy a következő 40 évben és azon túl is fenntartsuk az elért eredményeket, a schengeni térséget folyamatosan meg kell újítani. Erre nincs titkos recept, de van három fontos terület, amelyen dolgoznunk kell – írja vendégcikkében Magnus Brunner.","shortLead":"Ahhoz, hogy a következő 40 évben és azon túl is fenntartsuk az elért eredményeket, a schengeni térséget folyamatosan...","id":"20250614_schengen-evfordulo-magnus-brunner","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ea6a743-1872-43bf-8746-b9bc837a69b5.jpg","index":0,"item":"0bc8799d-fc8f-43d7-b2f6-c5f14ffe5d63","keywords":null,"link":"/360/20250614_schengen-evfordulo-magnus-brunner","timestamp":"2025. június. 14. 10:45","title":"Még megalkotói sem számítottak ekkora sikerre: 40 éves a schengeni térség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4c64268-e4aa-41ff-9975-f7d651a00a1e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Terelés, sebességkorlátozás, terelés, sebességkorlátozás. Mostantól nem ez lesz a mantrája az M7-esen közlekedőknek.","shortLead":"Terelés, sebességkorlátozás, terelés, sebességkorlátozás. Mostantól nem ez lesz a mantrája az M7-esen közlekedőknek.","id":"20250614_M7-es-felujitas-nyari-szunet-balaton-nagy-forgalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4c64268-e4aa-41ff-9975-f7d651a00a1e.jpg","index":0,"item":"f00a6273-9d89-43ed-af0c-24b1fe2b4db3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250614_M7-es-felujitas-nyari-szunet-balaton-nagy-forgalom","timestamp":"2025. június. 14. 22:01","title":"Fellélegzés: szüneteltetik az M7-es felújítását a nyáron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dae23002-d540-4904-9e97-8cd024de73f4","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"Izrael folytatja az Irán elleni, péntek hajnalban kezdett légioffenzívát, Benjamin Netanjahu miniszterelnök szerint az iráni rezsim soha nem volt olyan gyenge, mint most. A jelenlegi izraeli-iráni összecsapás sokkal súlyosabb, mint a két ország közötti tavalyi összetűzés, amikor az ellenfelek korlátozott drón- és rakétacsapásokat hajtottak végre egymás ellen. Irán ugyan válaszolt, ám az mindenképpen igaz, hogy a perzsa állam területét az 1980-1988-as Irak-Irán háború óta nem érték olyan súlyos csapások, mint az utóbbi órákban. Izrael célja egy iráni rendszerváltozás kikényszerítése lehet.","shortLead":"Izrael folytatja az Irán elleni, péntek hajnalban kezdett légioffenzívát, Benjamin Netanjahu miniszterelnök szerint...","id":"20250614_Izrael-Iran-atomprogram-lezaras-haboru-diplomacia-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dae23002-d540-4904-9e97-8cd024de73f4.jpg","index":0,"item":"0ad3e451-6154-4f25-a4d7-f38d4743308a","keywords":null,"link":"/vilag/20250614_Izrael-Iran-atomprogram-lezaras-haboru-diplomacia-ebx","timestamp":"2025. június. 14. 07:17","title":"Izrael valóban elhatározta az iráni atomprogram lezárását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"372e5f7a-bf3a-49e8-bb3d-090f22b8aa67","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hongkongi kutatók állítják, hogy az alvás közbeni memóriamanipuláció innovatív módon segíthet kezelni a traumákat és az érzelmi szorongásokat.","shortLead":"Hongkongi kutatók állítják, hogy az alvás közbeni memóriamanipuláció innovatív módon segíthet kezelni a traumákat és...","id":"20250614_alvas-kozbeni-pozitiv-emlekerosites-emlektorles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/372e5f7a-bf3a-49e8-bb3d-090f22b8aa67.jpg","index":0,"item":"2e0d1587-173c-42e6-9276-f052c34807df","keywords":null,"link":"/tudomany/20250614_alvas-kozbeni-pozitiv-emlekerosites-emlektorles","timestamp":"2025. június. 14. 08:03","title":"Emléktörlés alvás közben? Ez még jól jöhet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1111772-10fb-4d2b-9286-4351a08261f6","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Lezárták Izrael és Irán légterét, nem működik a Tel-Aviv-i repülőtér sem.","shortLead":"Lezárták Izrael és Irán légterét, nem működik a Tel-Aviv-i repülőtér sem.","id":"20250613_Irani-letesitmenyeket-bombazott-Izrael-megoltek-a-Forradalmi-Garda-vezetojet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1111772-10fb-4d2b-9286-4351a08261f6.jpg","index":0,"item":"e82aa4e6-14e1-4ae3-b3af-65c77d4abe3d","keywords":null,"link":"/vilag/20250613_Irani-letesitmenyeket-bombazott-Izrael-megoltek-a-Forradalmi-Garda-vezetojet-ebx","timestamp":"2025. június. 13. 05:00","title":"Iráni létesítményeket bombázott Izrael, megölték a Forradalmi Gárda vezetőjét is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06f919b3-0853-42b3-b0cd-4d583cae6988","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A denevérek akár negyed évszázadon át is élhetnek, ráadásul az esetek többségében rákmentesen. Most a kutatók kiderítették, mi állhat ennek a hátterében – ez pedig az emberi rákkezelések terén is fontos lehet.","shortLead":"A denevérek akár negyed évszázadon át is élhetnek, ráadásul az esetek többségében rákmentesen. Most a kutatók...","id":"20250613_deneverek-rakmentesseg-daganat-p53-gen-kezeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06f919b3-0853-42b3-b0cd-4d583cae6988.jpg","index":0,"item":"a84db4ec-cc74-4f5c-9911-0bc746713831","keywords":null,"link":"/tudomany/20250613_deneverek-rakmentesseg-daganat-p53-gen-kezeles","timestamp":"2025. június. 13. 13:03","title":"A denevérek „szuperképessége” segítheti a rák legyőzését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b16da993-5337-44bd-b6d2-8d4c09d96003","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Az állam képviselői azonban ezt nem akarják, ezért beperelik a szövetségi kormányzatot.","shortLead":"Az állam képviselői azonban ezt nem akarják, ezért beperelik a szövetségi kormányzatot.","id":"20250613_trump-elektromos-auto-Kalifornia-tiltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b16da993-5337-44bd-b6d2-8d4c09d96003.jpg","index":0,"item":"ba2a9993-63f1-47b3-a9d1-3e91bea1db7d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250613_trump-elektromos-auto-Kalifornia-tiltas","timestamp":"2025. június. 13. 07:30","title":"2035 után is jöhetnek benzinesek: Trump eltörölte a kaliforniai tiltást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Karácsonyék éles KRESZ-vizsga-helyszínné alakították a bulinegyedet
Kovács Gábor
Tetszett a cikk?
Teljesen átszabták Belső-Erzsébetváros közlekedési rendjét, hogy csökkentsék az átmenő gépjárműforgalmat. A cél érdekében a megoldás jónak tűnik, de egyelőre problémákat tud okozni, mikor egyirányú utcákban szemből találkoznak autók.
„Hova megy? Nem látja, hogy behajtani tilos?”
– kiált rá a közterület-felügyelő a Wesselényi utca megfordított szakaszára lendületből behajtó furgon sofőrjére. „Nem” – szól a rezignált válasz, majd a sofőr tolatni kezd.
A fővárosi és a VII. kerületi önkormányzat, illetve a BKK egyik napról a másikra alaposan átvariálta a Kiskörút és a Nagykörút közti terület Rákóczi út és Andrássy út határolta bulinegyed közlekedési rendjét – forgalomcsillapítási célzattal, egyelőre ideiglenes jelleggel.
A BKK az átalakítások első napján, augusztus 10-én koraeste „gyorsan alkalmazkodtak a közlekedők” címmel adott ki közleményt. Ehhez képest a kerületnek napokkal később ki kellett küldenie a közterület-felügyelőket a Wesselényi utcába, mert továbbra is kaotikus volt a helyzet, állítólag rendszeresek voltak a koccanás közeli helyzetek. Úgy tudjuk, a Wesselényi utcában a legkritikusabb a helyzet, ezért csak ide rendeltek ki közterület-felügyelőket. A többi beavatkozási ponton tapasztalataink szerint sokkal jobban boldogulnak a közlekedők.
hvg.hu
A közterület-felügyelők ugyanakkor nem bírságolják a szabálytalan járművezetőket, láthatóan nem a pénzbehajtás a cél, csak segíteni igyekszenek. Legalábbis egyelőre, ez még változhat, ha a közlekedők tényleg alkalmazkodnak a változásokhoz. Ami várhatóan nem lesz egyhamar, még a BKK is elismerte címében optimista közleményében, hogy „akadtak olyanok, akik rutinból közlekedtek”, és figyelmeztetett, hogy „figyeljenek a KRESZ-táblák által szabályozott közlekedési rendre, a kötelező haladási irányra”.
És akkor jöttek szembe az egyirányúban
Az egész forgalmi átszervezésben a kulcsszó éppen a haladási irány. A legfontosabb átalakítások, hogy a terület négy sugárirányú csatornájába (Dohány utca, Wesselényi utca, Dob utca, Király utca) gátakat építettek be, rövid szakaszokat, ahol fordított az utca haladási iránya. Vagyis például megy valaki befelé a Wesselényi utcán, aztán egyszer csak jön szembe egy behajtani tilos tábla (illetve sok, mert az új rend valóban alaposan ki van táblázva), és jönnek szembe más járművek, mert onnantól a haladási irány fordítva van. Így az adott úton nem lehet továbbmenni, csak le lehet róla kanyarodni. Aki nagyon akar, az persze megkerülheti a gátat (a rövid ellentétes haladási irányú szakaszt) és visszatérhet az adott utcába egy olyan ponton, ahol az már újra felvette a korábbi haladási irányát.
hvg.hu
Mindez nem érinti a tömegközlekedési járműveket, nekik ugyanis pár parkolóhely felszámolásával és átrendezésével csináltak helyet, hogy a haladási irány megfordulása ellenére egyenesen folytatni tudják az útjukat. Ezeket a szakaszokat a kerékpárosok is használhatják. A gépjárművezetőket (legalábbis elsőre) ez még jobban megzavarhatja, hiszen aki nem figyel a táblákra, csak azt látja, hogy a troli és a bicikli megy tovább egyenesen.
Szintén zavaró lehet, mivel a közlekedési rendszerben merőben szokatlan, hogy szűk, egyirányú utcák kereszteződéseiben szemből találkozzanak egymással járművek, amelyek ráadásul kanyarodhatnak ugyanarra az útra – vagyis az egyik jobbra, a másik balra. Mindebben persze nincs semmi szabálytalan, és a KRESZ tudja kezelni az ilyen helyzeteket. Az a kérdés, hogy bár elvileg minden gépjárművezető rendelkezik KRESZ-vizsgával, ők tudják-e kezelni ezeket a szokatlan helyzeteket.
hvg.hu
Mérnek mindent, mindenkit megkérdeznek
Felvethető, hogy itt most „szívatják az autósokat”. És ez igaz is bizonyos értelemben.
Az átszervezés deklarált célja, hogy csökkenjen a területen az átmenő gépjárműforgalom. A sugárirányú utcákba beépített haladásiirány-gátak, a szokatlan, de megszokva is odafigyelést igénylő közlekedési helyzetek mind azt célozzák, hogy a területen ne lehessen könnyen keresztülhaladni. Ezt a célt ezek a változtatások valóban jól is szolgálják, a Rákóczi út és az Andrássy út között gépjárművel sokkal kellemetlenebb és munkásabb lett befelé és kifelé közlekedni.
hvg.hu
Az nem egyértelmű, hogy időigényesebb-e, hiába volt eddig az egész terület közlekedési rendje arra kihegyezve, hogy a Dohány, Wesselényi, Dob, Király csatornák gépjárművel minél könnyebben járhatók legyenek, enyhén szólva nem voltak ritkák a dugók. Főleg csúcsidőben, de például a Király utca eleje a Deák térnél lényegében bármikor be tudott dugulni.
Mindenesetre a BKK és a kerület is végez méréseket.
Ami azt illeti, mérnek mindent a légszennyezettségtől kezdve odáig, hogy hány és milyen jármű hol lép be a területbe, illetve hol lépnek ki róla.
Az adatok és a lakossági véleményfelmérés tükrében fogják eldönteni, megtartják-e az új forgalmi rendet jelenlegi vagy módosított formájában.
Nem az autósokkal szúrtak ki, hanem az autóforgalommal
Ami a helyi „autósokat” illeti, vagyis a gépjármű-célforgalmat: a nehezített pálya nyilván azoknak is okoz kellemetlenséget, akik a területen laknak vagy dolgoznak és gépjárművel közlekednek. Vagyis akkor okoz nekik kellemetlenséget, amikor gépjárművel közlekednek.
Cserébe a helyi lakók és az ott dolgozók nyernek rajta, ha sikerül csökkenteni a gépjárműforgalmat, mert jobb lesz a levegő, kisebb lesz a zaj, békésebbek lesznek az utcák. Ugyanez a nyereség mindenki másra is érvényes, aki nem gépjárművel megy be a területre – ez elég sok embert jelent, adva, hogy a főváros egyik legfrekventáltabb (úgy is mint bulinegyed) részéről van szó.
hvg.hu
Mindenesetre úgy hallani, egyelőre a helyi lakosok körében sem arattak feltétlen sikert az átalakítások. Egyedi reakciókból persze nem lehet általános következtetéseket levonni,
ráadásul a közlekedési átszervezéseket jellemzően kezdetben elutasítás fogadja.
Különösen sok kritika éri a változtatások hirtelenségét, azok ugyanis egyáltalán nem lettek beharangozva, a bevezetés előtt bejelentve is csak épphogy. Felkészülési/tájékoztatási idő pedig egyáltalán nem volt, ezért annyira nem is meglepő, hogy hiába a táblaerdő, sok járművezető teljesen eltévedve botorkál. A városvezetés talán azt gondolhatta, hogy jobb gyorsan túlesni az elején/nehezén.
Budapest annyiban biztos nem lóg ki a sorból, hogy a világ szinte minden nagyvárosa a gépjárműforgalom-csökkentés irányába mozog, ezeket a folyamatokat a járvány csak felgyorsította.