Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"15f17225-2e20-47ce-9b17-ed01c2a1af56","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az amerikai elnök szerint a sokszínűség, az egyenjogúság és az elfogadás programja, amelyet a Szövetségi Légügyi Hatóságnál is bevezettek azt is jelenti, hogy „a toborzás súlyos értelmi és pszichológiai fogyatékossággal rendelkező személyekre összpontosít”.","shortLead":"Az amerikai elnök szerint a sokszínűség, az egyenjogúság és az elfogadás programja, amelyet a Szövetségi Légügyi...","id":"20250130_Trump-a-helikopter-pilotajat-es-a-repulesiranyitokat-hibaztatja-a-repulogep-szerencsetlenseg-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15f17225-2e20-47ce-9b17-ed01c2a1af56.jpg","index":0,"item":"4b96c643-2e01-42ba-85ef-248c0ecfbe23","keywords":null,"link":"/vilag/20250130_Trump-a-helikopter-pilotajat-es-a-repulesiranyitokat-hibaztatja-a-repulogep-szerencsetlenseg-miatt","timestamp":"2025. január. 30. 22:09","title":"Trump a helikopter pilótáját és a repülésirányítókat hibáztatja a repülőgép-szerencsétlenség miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35126df0-a357-4584-8849-ce3319f3f610","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A Magyarországi Evangéliumi Testvérközösségnek összesen 1,042 milliárd forintot ajánlottak fel az adófizetők, de a kifizetést a NAV és a MÁK is megsarcolta.","shortLead":"A Magyarországi Evangéliumi Testvérközösségnek összesen 1,042 milliárd forintot ajánlottak fel az adófizetők, de...","id":"20250129_Tobb-mint-negyven-szazalekat-inkasszalta-az-Ivanyi-Gabor-egyhazahoz-erkezo-1-os-felajanlasoknak-a-NAV-es-a-MAK","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35126df0-a357-4584-8849-ce3319f3f610.jpg","index":0,"item":"d6b33232-3cf2-4f24-8ec8-a46465eb50ee","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_Tobb-mint-negyven-szazalekat-inkasszalta-az-Ivanyi-Gabor-egyhazahoz-erkezo-1-os-felajanlasoknak-a-NAV-es-a-MAK","timestamp":"2025. január. 29. 15:11","title":"Több mint negyven százalékát inkasszálta az Iványi Gábor egyházához érkező 1%-os felajánlásoknak a NAV és a MÁK","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8528eb06-b8ff-4857-86d9-e0de62616d8a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A főpolgármester is beszállt a cégvezetői pályázatokról szóló üzengetésbe. Karácsony szerint a Tisza-frakció javaslatai tele voltak hibákkal.","shortLead":"A főpolgármester is beszállt a cégvezetői pályázatokról szóló üzengetésbe. Karácsony szerint a Tisza-frakció javaslatai...","id":"20250129_Karacsony-Ez-Budapest-itt-nem-emeljuk-torvenytelenul-a-cegvezetok-fizeteset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8528eb06-b8ff-4857-86d9-e0de62616d8a.jpg","index":0,"item":"dc821f02-62b0-4187-a559-022b9671b2b7","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_Karacsony-Ez-Budapest-itt-nem-emeljuk-torvenytelenul-a-cegvezetok-fizeteset","timestamp":"2025. január. 29. 08:15","title":"Karácsony: „Ez Budapest: itt nem emeljük törvénytelenül a cégvezetők fizetését!”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd9b36f9-76a5-48ab-a2ff-2689e177d649","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A kínai Unitree robotjai a mesterséges intelligencia segítségével mozogtak a színpadon, és ez segítette őket abban is, hogy „hallják” a zenét.","shortLead":"A kínai Unitree robotjai a mesterséges intelligencia segítségével mozogtak a színpadon, és ez segítette őket abban is...","id":"20250130_unitree-humanoid-robot-kina-mesterseges-intelligencia-neptanc-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd9b36f9-76a5-48ab-a2ff-2689e177d649.jpg","index":0,"item":"aa172e21-9279-4f07-9296-44066add5f10","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_unitree-humanoid-robot-kina-mesterseges-intelligencia-neptanc-video","timestamp":"2025. január. 30. 16:03","title":"16 kínai robot járt egyszerre néptáncot, a látvány lenyűgöző – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"156d05e1-f5a5-4320-91e8-428a939217a1","c_author":"bankmonitor.hu","category":"gazdasag","description":"Egyre több nyugdíjas érzi úgy, hogy évről évre egyre kevesebbet ér a nyugdíja, pedig az állam az emelésekkel gondoskodik arról, hogy annak vásárlóértéke ne csökkenjen. Mégis, ha ez igaz, akkor vajon miért érzik úgy a nyugdíjasok, hogy rosszabb anyagi helyzetbe kerülnek?","shortLead":"Egyre több nyugdíjas érzi úgy, hogy évről évre egyre kevesebbet ér a nyugdíja, pedig az állam az emelésekkel...","id":"20250130_nyugdij-bankmonitor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/156d05e1-f5a5-4320-91e8-428a939217a1.jpg","index":0,"item":"e3e31685-7731-432f-b54a-950a3307d428","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250130_nyugdij-bankmonitor","timestamp":"2025. január. 30. 06:09","title":"Így kerültek padlóra a nyugdíjak az elmúlt tíz évben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d561f64-f38b-48d3-9820-d7ef9ec1b4c4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hiába indult el január 15-én az új elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszer, az ügyvédek számára még nem nyitották meg a felületet – hívta fel a figyelmet hírlevelében a Magyar Ügyvédi Kamara. Az ingatlanokkal kapcsolatos ügyek ennek megfelelően továbbra is papíralapon intézhetők, de már az új szabályok és az új formanyomtatványok szerint. A 16 milliárd forintos projekt fejlesztési részét már 2023 végén készre jelentették. ","shortLead":"Hiába indult el január 15-én az új elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszer, az ügyvédek számára még nem nyitották...","id":"20250130_e-ingatlan-elektronikus-ugyintezes-ugyevd-ugyvedi-kamara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d561f64-f38b-48d3-9820-d7ef9ec1b4c4.jpg","index":0,"item":"9b5ff642-0eb9-4b8c-8548-8fab2bb9f535","keywords":null,"link":"/itthon/20250130_e-ingatlan-elektronikus-ugyintezes-ugyevd-ugyvedi-kamara","timestamp":"2025. január. 30. 06:17","title":"Panaszkodnak az ügyvédek az új e-ingatlan rendszerre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ad6c2f5-d8da-48e1-b8f9-3caebcb836ee","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A technológiája jogszerűtlen felhasználásával vádolja a DeepSeek fejlesztőjét a ChatGPT mögött álló OpenAI.","shortLead":"A technológiája jogszerűtlen felhasználásával vádolja a DeepSeek fejlesztőjét a ChatGPT mögött álló OpenAI.","id":"20250129_openai-mesterseges-intelligencia-hasznalata-jogszerutlenul-deepseek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ad6c2f5-d8da-48e1-b8f9-3caebcb836ee.jpg","index":0,"item":"4555a0d6-c92f-429e-a75a-0c8acae7ea81","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_openai-mesterseges-intelligencia-hasznalata-jogszerutlenul-deepseek","timestamp":"2025. január. 29. 13:03","title":"Az OpenAI állítja: bizonyítékot talált arra, hogy a technológiájával is fejlesztették a DeepSeek MI-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f480697f-cd58-4e83-9e71-8953671099cd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Európai mérnökök olyan nukleáris reaktor terveit készítették el, amely megbízhatóan képes elektromos áramot termelni szélsőséges körülmények között is.","shortLead":"Európai mérnökök olyan nukleáris reaktor terveit készítették el, amely megbízhatóan képes elektromos áramot termelni...","id":"20250130_hold-energia-elektromos-aram-nuklearis-energia-atomenergia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f480697f-cd58-4e83-9e71-8953671099cd.jpg","index":0,"item":"0b50235e-5bf1-40ea-a9f5-14928e4eaad0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_hold-energia-elektromos-aram-nuklearis-energia-atomenergia","timestamp":"2025. január. 30. 19:03","title":"Miniatomerőművet építhet Európa, és nem is akárhol: a Holdon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Teljesen átszabták Belső-Erzsébetváros közlekedési rendjét, hogy csökkentsék az átmenő gépjárműforgalmat. A cél érdekében a megoldás jónak tűnik, de egyelőre problémákat tud okozni, mikor egyirányú utcákban szemből találkoznak autók.
„Hova megy? Nem látja, hogy behajtani tilos?”
– kiált rá a közterület-felügyelő a Wesselényi utca megfordított szakaszára lendületből behajtó furgon sofőrjére. „Nem” – szól a rezignált válasz, majd a sofőr tolatni kezd.
A fővárosi és a VII. kerületi önkormányzat, illetve a BKK egyik napról a másikra alaposan átvariálta a Kiskörút és a Nagykörút közti terület Rákóczi út és Andrássy út határolta bulinegyed közlekedési rendjét – forgalomcsillapítási célzattal, egyelőre ideiglenes jelleggel.
A BKK az átalakítások első napján, augusztus 10-én koraeste „gyorsan alkalmazkodtak a közlekedők” címmel adott ki közleményt. Ehhez képest a kerületnek napokkal később ki kellett küldenie a közterület-felügyelőket a Wesselényi utcába, mert továbbra is kaotikus volt a helyzet, állítólag rendszeresek voltak a koccanás közeli helyzetek. Úgy tudjuk, a Wesselényi utcában a legkritikusabb a helyzet, ezért csak ide rendeltek ki közterület-felügyelőket. A többi beavatkozási ponton tapasztalataink szerint sokkal jobban boldogulnak a közlekedők.
hvg.hu
A közterület-felügyelők ugyanakkor nem bírságolják a szabálytalan járművezetőket, láthatóan nem a pénzbehajtás a cél, csak segíteni igyekszenek. Legalábbis egyelőre, ez még változhat, ha a közlekedők tényleg alkalmazkodnak a változásokhoz. Ami várhatóan nem lesz egyhamar, még a BKK is elismerte címében optimista közleményében, hogy „akadtak olyanok, akik rutinból közlekedtek”, és figyelmeztetett, hogy „figyeljenek a KRESZ-táblák által szabályozott közlekedési rendre, a kötelező haladási irányra”.
És akkor jöttek szembe az egyirányúban
Az egész forgalmi átszervezésben a kulcsszó éppen a haladási irány. A legfontosabb átalakítások, hogy a terület négy sugárirányú csatornájába (Dohány utca, Wesselényi utca, Dob utca, Király utca) gátakat építettek be, rövid szakaszokat, ahol fordított az utca haladási iránya. Vagyis például megy valaki befelé a Wesselényi utcán, aztán egyszer csak jön szembe egy behajtani tilos tábla (illetve sok, mert az új rend valóban alaposan ki van táblázva), és jönnek szembe más járművek, mert onnantól a haladási irány fordítva van. Így az adott úton nem lehet továbbmenni, csak le lehet róla kanyarodni. Aki nagyon akar, az persze megkerülheti a gátat (a rövid ellentétes haladási irányú szakaszt) és visszatérhet az adott utcába egy olyan ponton, ahol az már újra felvette a korábbi haladási irányát.
hvg.hu
Mindez nem érinti a tömegközlekedési járműveket, nekik ugyanis pár parkolóhely felszámolásával és átrendezésével csináltak helyet, hogy a haladási irány megfordulása ellenére egyenesen folytatni tudják az útjukat. Ezeket a szakaszokat a kerékpárosok is használhatják. A gépjárművezetőket (legalábbis elsőre) ez még jobban megzavarhatja, hiszen aki nem figyel a táblákra, csak azt látja, hogy a troli és a bicikli megy tovább egyenesen.
Szintén zavaró lehet, mivel a közlekedési rendszerben merőben szokatlan, hogy szűk, egyirányú utcák kereszteződéseiben szemből találkozzanak egymással járművek, amelyek ráadásul kanyarodhatnak ugyanarra az útra – vagyis az egyik jobbra, a másik balra. Mindebben persze nincs semmi szabálytalan, és a KRESZ tudja kezelni az ilyen helyzeteket. Az a kérdés, hogy bár elvileg minden gépjárművezető rendelkezik KRESZ-vizsgával, ők tudják-e kezelni ezeket a szokatlan helyzeteket.
hvg.hu
Mérnek mindent, mindenkit megkérdeznek
Felvethető, hogy itt most „szívatják az autósokat”. És ez igaz is bizonyos értelemben.
Az átszervezés deklarált célja, hogy csökkenjen a területen az átmenő gépjárműforgalom. A sugárirányú utcákba beépített haladásiirány-gátak, a szokatlan, de megszokva is odafigyelést igénylő közlekedési helyzetek mind azt célozzák, hogy a területen ne lehessen könnyen keresztülhaladni. Ezt a célt ezek a változtatások valóban jól is szolgálják, a Rákóczi út és az Andrássy út között gépjárművel sokkal kellemetlenebb és munkásabb lett befelé és kifelé közlekedni.
hvg.hu
Az nem egyértelmű, hogy időigényesebb-e, hiába volt eddig az egész terület közlekedési rendje arra kihegyezve, hogy a Dohány, Wesselényi, Dob, Király csatornák gépjárművel minél könnyebben járhatók legyenek, enyhén szólva nem voltak ritkák a dugók. Főleg csúcsidőben, de például a Király utca eleje a Deák térnél lényegében bármikor be tudott dugulni.
Mindenesetre a BKK és a kerület is végez méréseket.
Ami azt illeti, mérnek mindent a légszennyezettségtől kezdve odáig, hogy hány és milyen jármű hol lép be a területbe, illetve hol lépnek ki róla.
Az adatok és a lakossági véleményfelmérés tükrében fogják eldönteni, megtartják-e az új forgalmi rendet jelenlegi vagy módosított formájában.
Nem az autósokkal szúrtak ki, hanem az autóforgalommal
Ami a helyi „autósokat” illeti, vagyis a gépjármű-célforgalmat: a nehezített pálya nyilván azoknak is okoz kellemetlenséget, akik a területen laknak vagy dolgoznak és gépjárművel közlekednek. Vagyis akkor okoz nekik kellemetlenséget, amikor gépjárművel közlekednek.
Cserébe a helyi lakók és az ott dolgozók nyernek rajta, ha sikerül csökkenteni a gépjárműforgalmat, mert jobb lesz a levegő, kisebb lesz a zaj, békésebbek lesznek az utcák. Ugyanez a nyereség mindenki másra is érvényes, aki nem gépjárművel megy be a területre – ez elég sok embert jelent, adva, hogy a főváros egyik legfrekventáltabb (úgy is mint bulinegyed) részéről van szó.
hvg.hu
Mindenesetre úgy hallani, egyelőre a helyi lakosok körében sem arattak feltétlen sikert az átalakítások. Egyedi reakciókból persze nem lehet általános következtetéseket levonni,
ráadásul a közlekedési átszervezéseket jellemzően kezdetben elutasítás fogadja.
Különösen sok kritika éri a változtatások hirtelenségét, azok ugyanis egyáltalán nem lettek beharangozva, a bevezetés előtt bejelentve is csak épphogy. Felkészülési/tájékoztatási idő pedig egyáltalán nem volt, ezért annyira nem is meglepő, hogy hiába a táblaerdő, sok járművezető teljesen eltévedve botorkál. A városvezetés talán azt gondolhatta, hogy jobb gyorsan túlesni az elején/nehezén.
Budapest annyiban biztos nem lóg ki a sorból, hogy a világ szinte minden nagyvárosa a gépjárműforgalom-csökkentés irányába mozog, ezeket a folyamatokat a járvány csak felgyorsította.