Hiába a modellváltás, a legjobb 200 közelébe sem kerülnek a magyar egyetemek

Hiába a modellváltás, a legjobb 200 közelébe sem kerülnek a magyar egyetemek

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egyre inkább távolodnak a 2012-ben megfogalmazott felsőoktatási stratégiai céljaitól a magyar intézmények.

2020-ra a világ 200 legjobb felsőoktatási intézménye közé kellett volna kerülnie a "nemzeti tudományegyetemeknek", többek között az ELTE-nek, a pécsi, a debreceni és a szegedi egyetemnek az Emberi Erőforrások Minisztériumában 2012-ben készített felsőoktatási stratégia szerint, ez a hatalmas javulás viszont elmaradt.

”Már 2012-ben is esélytelen volt bekerülni az első 200-ba, ma ez még inkább így van – mondta Fábri György egyetemi docens a HVG oktatási szakportáljának, az Eduline-nak.

Az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Társadalmi Kommunikációs Kutatócsoportjának vezetője szerint mára a (felsőoktatás-)politikai cél is megváltozott: józanabb célkitűzés, hogy a szakterület számontartsa néhány képzésünket a legjobbak között.

Az ELTE tíz éve végez kifejezetten a kelet-közép-európai térségre vonatkozó összehasonlításokat. Fábri György elmondta, hogy a jobb osztrák és finn egyetemeket eggyel magasabb rangsordimenzióban találjuk, őket három régiós intézmény közelíti meg: a krakkói Jagelló és a Varsói Egyetem, illetve a prágai Károly Egyetem. Mögöttük, de egy alacsonyabb kategóriában már a magyar élegyetemek következnek: az ELTE, Szeged és a Semmelweis. Összességben a többi környező és balkáni ország egyetemei mögöttük vannak.

„A modellváltás az ígéretek szerint érdemi támogatásnövekedést és gazdálkodási rugalmasságot hoz. Ez akkor vezethet a szakmai teljesítmény (s ezzel a rangsorpozíciók) javulásához, ha a forrásfelhasználás, az oktatás és kutatás kérdéseiben az intézmények autonóm módon dönthetnek – fogalmazott a kutatócsoport vezetője.

Magyarországon húsz évvel ezelőtt indították el az első teljes körű, országos kitekintésű rankinget (UnivPress Ranking), amelyet ma az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kara Felnőttképzés-kutatási és Tudásmendzsment Intézetében működő Társadalmi Kommunikáció Kutatócsoport keretében gondoznak, és a HVG Diploma különszámában jelenik meg. Ha szeretne többet megtudni a magyar egyetemek nemzetközi és hazai rangsorairól, akkor február 3-án csatlakozzon az ELTE PPK FTI Társadalmi Kommunikációs Kutatócsoportjának szakmai webináriumához, ahol Fábri György is előadást tart.

A rendezvény ingyenes, a regisztráció nyomán kapott Zoom-linken lehet csatlakozni. Az eseményre itt lehet regisztrálni.

Hozzászólások