Én tulajdonképpen utcai harcos vagyok, nem az elitből érkeztem
– magyarázta Orbán Viktor miniszterelnök Chuck Norrisnak 2018 novemberében, miközben a színészlegendát személyesen fuvarozta Budapesten. A nép egyszerű gyermeke karakterét Orbán Viktor nagyon régóta építi, elég csak a 2017-es "helló, röfik" jelenetre, a kocsmából kilépő kukás ölelgetésére, a puritán tormás-virslis reggelire vagy az iskolás módjára a vakációt váró miniszterelnökre gondolni. Mindezzel nem hagyott fel a járvány alatt sem: Orbán a nép egyszerű gyermekeként
- anyák napján a saját kertjéből vágott virágot vitt édesanyjának, és alaposan megnézte a kiscicát,
- az érettségi alkalmából arról sztorizott, hogy Székesfehérvárra költözve minden szembejövőnek köszönt az utcán, mert falun ez így szokás, ott viszont "néztek rám, hogy hülye ez?!"
- az általa korábban asszonyságnak titulált Karikó Katalinnal pedig a disznósajtról is beszélgetett.
A koronát az egészre a hétvégi videójával tette fel, mikor azzal lépett oda fotózkodni egy ifjú pár mellé a Várban, hogy
nem borotválkozott és pörköltszaftos a ruhája, mert a gyerekek összekenték.
Mindezt azok után "ismerte be", hogy már felvette a köztéri maszkviseléstől elköszönő videót is.
Orbán személyesebb videóinak és fényképeinek egyébként nagy sikere van: a már említett Chuck Norrisos 2,2 millió eléréssel viszi a prímet, de az anyák napi és érettségis videó sem szerepelt rosszul, 6–700 ezres elérést produkálva. Az ifjú pár mellé lépő Orbán 1 millió embert ért el, míg az, ahol bejelenti a közterületi maszkviselés megszűnését, 1,5 milliót.
A miniszterelnök megjelenéseiben nem véletlenül játszik hosszú ideje fontos szerepet a személyes hangnem: a trend a mai politika médiaközpontúságába és Orbán ideológiai világába is tökéletesen illeszkedik.
A digitális világban a politikusok ahhoz, hogy folyamatosan az újságok címlapjain és a közösségi média idővonalának tetején maradjanak, leegyszerűsítik a mondandójukat, intim és érzelmileg közeli helyzetekben mutatják magukat, mindenekelőtt pedig a személyük köré rendezik a kommunikációt a politikai témák helyett. Ezáltal pedig – hasonlóan a celebekhez – alkalmazkodnak a könnyen fogyasztható tartalomgyártáshoz.
A politika ilyen jellegű átalakulását a közösségi média, Magyarországon főként a Facebook előretörése drasztikusan felgyorsította, ennek pedig kézzelfogható nyomai vannak: Farkas Xénia és Bene Márton, a Társadalomtudományi Kutatóközpont munkatársainak 2021-es kutatása szerint a személyiség köré épített tartalom nem csupán normává vált a magyarországi online politikai kommunikációban, de a felhasználók is előszeretettel reagálnak ilyen tartalmakra. Ezáltal állandó kampánytermékké válnak az olyan posztok is, mint Orbán sonkafőzése húsvétkor, vagy a már említett, már-már haveri találkozója Chuck Norrisszal.
Noha Orbán „átlagos ember” imázsának komoly politikai mélysége van, ha figyelembe vesszük a miniszterelnök nagyszabású nemzeti vezetői szerepét és az európai politikai szférában látható keményvonalas karakterét, hamar kirajzolódik, hogy hiába Orbán tényleges „kisemberi” múltja,
az elitellenes, két lábbal a földön járó karakter sokkal inkább egy sikeres kommunikációs stratégia, mintsem teljesen élethű reprezentációja a miniszterelnöknek.
Mindazonáltal a választópolgárok számára közvetlenül átérezhető nyelvezetnek komoly szerepe van a Fidesz szilárd politikai táborának kialakulásában. Orbán politikai sikerességének egyik fő oka, hogy az általa fontosnak titulált politikai kifejezések mentén – nemzet, szuverenitás, tradíció, kereszténység – homogén hátországot tudott formálni magának, az ehhez szükséges érzelmi kötődést pedig a mindenki számára érthető, magát a politika fennköltségétől elhatároló kommunikáción keresztül hozta létre.
Azzal, hogy Orbán szembemegy a normákkal és a politikai korrektséggel, közvetlen közelről tud megszólítani olyan szavazókat, akik nem érzik magukénak a politika szóhasználatát, vagy egyszerűen kiábrándultak a közéletből.
A politikusok közvetlenebb, személyes önmegjelenítése nem új jelenség, Závecz Tibor, a Závecz Research ügyvezető igazgatója szerint már Göncz Árpád köztársasági elnököt is olyannak látták, tartották az emberek, mint amilyenek ők maguk, vagy amilyenek szeretnének lenni.
Virág Andrea, a Republikon Intézet stratégiai igazgatója a hvg.hu-nak arról beszélt, hogy a politika társadalmi megbecsülése csökken és az emberek kevésbé érzik magukat közel a politikusokhoz, amit ők magánéleti tartalmakkal, és személyesebb hangvételű posztokkal ellensúlyoznak. Ezzel érzékeltetni tudják a választókkal, hogy „értelek titeket, közületek való vagyok”, így az emberek jobban tudnak azonosulni velük.
Virág szerint erre talán Orbán Viktor érzett rá erre a leghamarabb, még a Facebook felértékelődése előtt. Emlékeztetett: Orbán a Kossuth rádiós interjúkban többször beszélt inkább a vidéki szavazókhoz, például mikor Karácsony Gergely főpolgármesterről azt mondta, ő az a fajta ember, aki disznóvágáskor a vacsorára érkezik, de nem bánja senki, mert nincs láb alatt, és még a bútort sem tudja összeszerelni.
Az ing népszerűbb, mint egy komoly bejelentés
A trendet próbálják követni az ellenzéki miniszterelnök-jelöltek is, több-kevesebb sikerrel és intenzitással. Orbán pörköltszaftos ruhája után Karácsony Gergely is egy felesége által turkált inget villantott, követőitől kérdezve, hogy az tetszik-e.
Szerintetek hordhat ilyet egy főpolgármester, miniszterelnök-jelölt?
– kérdezte Karácsony.
A reakciók alapján az elképzelése bejött: a 300 ezres táborból a posztot 47 ezren lájkolták, és 14 ezren szóltak hozzá. Úgy tudjuk, az inges poszt a saját ötlete volt, az viszont kérdés, mit kezd azzal, hogy a kép majdnem négyszer több aktivitást váltott ki, mint az a poszt, amelyben bejelentette miniszterelnök-jelölti indulását.
Karácsony amúgy eddig nem sűrűn osztott meg hivatalos oldalán magánjellegű történeteket. Az elmúlt 10 hónapban csupán 6–8 ilyen posztja volt, igaz a saját eléréseihez képest átlagon felüli aktivitást produkáltak. Az a gyermekkori kép, melyen az édesanyja járni tanítja, 36 ezer lájkot hozott, viszont az LGT és a Star Wars iránti rajongása kevesebbeket, 10–12 ezer embert mozgatott meg.
Dobrev a háttérben
Noha Gyurcsány Ferenc DK-elnök a főzőtudományával és a kisfiáról készült képekkel gyakran engedi közel a magánszférájához a választóit, a miniszterelnök-jelöltként induló Dobrev Klára ennél sokkal visszafogottabb. Az elmúlt hónapokban csak egy olyan fényképet posztolt a hivatalos oldalán, amelyen a gyerekük szemből látszik, nála a magánéleti vonal a kertészkedésben kifújt, de arról is csak 3–4 képet tett fel. Ezek Dobrevnél is többet hoznak, mint az átlagos politikai posztok, de esetében nagy kiugrás nincs. Kivéve azt a posztját, melyen a koronavírus-fertőzése után megöleli a kisfiát. Ez 19 ezer lájkot hozott. Karácsonynak sem felejtett el odaszúrni, mikor közölte, angol és német nyelven is adott interjút.
Szintén kevés magánéleti tartalmat oszt meg Fekete-Győr András Momentum-elnök és miniszterelnök-jelölt, ezek szinte érzékelhetetlen reakciót váltanak ki, ahogy Márki-Zay Péter sem posztol a hivatalos oldalán szinte semmilyen privát tartalmat. Mondjuk nála elég volt az is, hogy kifejtette nézeteit a testi fenyítésről, és arról, hogy megütötte a gyerekeit.
Más kategória Jakab Péter, a Jobbik elnöke és miniszterelnök-jelöltje, aki Orbánhoz hasonlóan előszeretettel viszi a nép gyermeke vonalat. Parizeres és zsíros kenyeret, virslit és paprikás krumplit eszik, amiért a Fidesz álszentnek tartja.
Ezt meg is kapta Orbán Viktortól a parlamentben:
Régóta figyelem a hozzászólásai azon elemeit, hogy ön egy szegény ember, de nem mond igazat. Miért csinál úgy? Több millió forintot keres, nem sajnáljuk öntől, eljátssza itt a szegénylegényt, miközben több millió forintot keres, saját autója, titkársága, sofőrje van. Ez kétszínűség, képviselő úr.
Jakab sem rest: neki van a legdurvább stílusa Orbánnal és a Fidesszel szemben az Országgyűlésben. A legerősebb mondatai:
- Még egy ilyen gyáva alakot, mint ön, nem láttam. Férfi maga egyáltalán?
- Mi a helyzet a rabszolgatörvénnyel, ficsúrok? (Ez a kérdése 10 milliós büntetést ért.)
- Ezt a krumplikirálynak kell tudnia, miniszterelnök úr.
- Miniszterelnök úr, ön megőrült! Ön megőrült.
- Milyen sértődősek ma a tolvajok, miniszterelnök úr!
A krumplikirályozás nem minden: a borsodi időközi választás után választási csalásra utalva egy zsák krumplit vitt Orbánnak, de Szájer József lebukása után megkérdezte, Kövér László vagy a miniszterelnök járt-e hasonló partin. Ezekből az erős felszólalásokból Jakab komoly politikai hasznot hajt, az összevágott videóknak több százezres, akár milliós nézettsége is lehet. Ezek lényegesen többet hoznak, mint a magánéleti tartalmak. Virág Andrea szerint a parlamenti akciókat külön is kell kezelni, hiszen a mostani politikai kultúrában és médiahelyzetben egyre meghökkentőbbet kell mondani vagy tenni annak érdekében, hogy valaki bekerüljön a hírekbe.
A politikus közvetlensége – vagy legalábbis annak látszata – szavazatokban mérhető eredményt hozhat – mondja Závecz Tibor. Úgy látja, erre van is valós igény a társadalomban, főképp, hogy vidéken amúgy is "familiárisabb" a választó és a politikus viszonya. A politika ezt az igényt szolgája ki az automatizált, mégis elsőre személyesnek tűnő politikusi telefonhívásoktól a húsvéti, karácsonyi tematikájú, a politikusokat családi körben bemutató bulvárcikkeken át a fiatalokkal készített szelfikig a legkülönbözőbb eszközökkel.
„Vigyázni kell, mert ezt túl is lehet tolni, ezért is próbálgatják a politikusok időről-időre a határaikat ebben a műfajban” – jegyezte meg Závecz Tibor. Hozzátette: minden párt rászorul arra, hogy a politikusokat hétköznapi emberként bemutató aktivitásokkal bővítse a szavazói táborát.