szerző:
Kovács István
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Nagy siker a BKK mobiljegye, azonban van, aki hiába fizet érte, utazni nem tud vele. Az ügy hátterében egy egyszerű hiba van: úgy tűnik, nem vették számításba a rendszer kialakításánál, hogy vannak, akiket a jegyük kezelések közben hagynak ott a megállóban.

Becsúszott egy komoly baki a BKK-s mobiljegyek felhasználásával kapcsolatban, többször is előfordult, hogy az utas hiába váltotta meg a jegyét, a villamosra már nem sikerült felszállnia.

A mobillal vásárolt jegyet a villamosok ajtaján kívül található QR-kód leolvasásával lehet érvényesíteni. Gyakran előfordul, hogy az utas előtt összezárul az ajtó, miután lecsippentette a telefonjával a kódot, ő meg mobillal a kézben nézheti szomorúan, hogy a villamos elindult az útjára. A vonaljegyet kifizette, a rendszer szerint vígan robog az úticélja felé, a valóságban azonban a megállóban szentségel, mivel az ajtózáró rendszer nem figyeli, hogy éppen a jegyét kezeli, és ha a villamosvezető sem figyel oda, akkor egyszerűen otthagyják. A bosszantó jelenségről több jelzést is kaptunk már.

A probléma alapja, hogy a villamoson belül nincs olyan QR-kód, amivel az utas érvényesíthetné a jegyét, sami egyszerűen olyan, mintha korábban a lyukasztók az ajtók külsejére lettek volna felszerelve, nem pedig az utastérben. Így az utas nem teheti meg, hogy amikor az ajtók záródását jelző hang megszólal, felugrik a szerelvényre és fent érvényesíti a jegyét.

A mobiljegyek a Budapesti Közlekedési Központ rákfenéi, elméletileg már 2014 második felére ígérték a bevezetését, ezzel szemben csak 2019-ben indult el a próbaalkalmazása, majd idén február közepén sikerült eljutni odáig, hogy a Futárt váltó BudapestGO alkalmazással lehet jegyet vagy bérletet vásárolni.

Az utasnak más dolga nincs, csak felszállás előtt megnyitni az alkalmazást, azon meg tudja venni a jegyet, majd a vonaljegyre rákattintva beolvasni a járművön kihelyezett QR-kódot, az így megjelenő animációt pedig bemutatni a sofőrnek vagy a beléptető személyzetnek – írták a bevezetésekor. Ez persze csak akkor sikerül, ha nem zárják be az ajtót az orra előtt.

A BKK-t is megkerestük a kérdésben, elismerték, hogy létező problémáról van szó. A társaság szakemberei dolgoznak a megoldásán és bíznak benne, hogy hamarosan konkrét lépésekről is beszámolhatnak – közölték. Azt, hogy ez egy a villamosokon belül elhelyezett QR-kód lenne-e, még nem tudták megmondani. Azt hozzátennénk, hogy logikus lépés lenne, bár az előfordulhat, hogy az utas letelepszik a QR-kód matrica mellett és ellenőrveszély esetén csippent egyet gyorsan. De ilyesmi a lyukasztós rendszerben is előfordult, és talán még mindig jobb lenne ezt benyelni, mint a jelenlegi szituációt, amiben a jegyüket becsületesen megvásárlókat bünteti a rendszer. 

A Budapesti Közlekedési Központ azt is elárulta, hogy tudnak olyan esetről, amikor az utas megvásárolta a digitális vonaljegyet, amelyet az alkalmazás nem tudott számára érvényesíteni, így érvénytelen jeggyel szállt fel a járműre, ezután viszont az ellenőrök pótdíjat szabtak ki a helyszínen. Ugyanakkor azt is hozzátették, hogy ezen esetekben méltányossággal kezelik a helyzetet, ha valóban a társaság hibájából szabták ki a pótdíjat.

Ezt leszámítva a BudapestGO-s mobiljegyes alkalmazással kapcsolatban sikerekről számoltak be. Június közepéig utasok jegyből és bérletből összesen több mint 1 millió darabot, digitális vonaljegyből 645 ezret, bérletből 120 ezret, a március eleje óta elérhető időalapú vonaljegyből pedig 110 ezret vettek. Az utazástervezések száma is nőtt: májusban már 2 millió 600 ezer utazást terveztek az emberek. A korábbi Futár alkalmazáshoz képest havi szinten másfélszer annyian használják a BudspestGO-t, mint elődjét, az utazástervezések számában pedig kétszeres eredményeket ér el a BKK új applikációja.

A BKK április elején készített online felmérést a vásárlók tapasztalatairól. Azt írták, a visszajelzések rendkívül pozitívak voltak, a válaszadók 89 százaléka elégedett a szolgáltatás színvonalával.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!