Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5259a697-e768-4b63-854f-8cb091b94b9a","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"A magyar gazdaság új csodaszere a vendégmunkások bevonása a tervezett nagyberuházások megvalósításába, működtetésébe. A vendégmunkásprogram szabályozása azonban kimódolt és túl szigorú – állítja Hárs Ágnes, a Kopint-Tárki vezető kutatója, aki szerint nem tesz jót a gazdaságnak, ha hangzatos, zavaros célokból kiindulva rángatják.","shortLead":"A magyar gazdaság új csodaszere a vendégmunkások bevonása a tervezett nagyberuházások megvalósításába, működtetésébe...","id":"20250227_hvg-hars-agnes-vendegmunkasok-munkaeropiac-berek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5259a697-e768-4b63-854f-8cb091b94b9a.jpg","index":0,"item":"4a720061-adfe-48a8-b728-a8690f1cc86f","keywords":null,"link":"/360/20250227_hvg-hars-agnes-vendegmunkasok-munkaeropiac-berek","timestamp":"2025. március. 27. 13:29","title":"Aki kitölti az idejét, azt kiebrudalják – még az arab államok is megengedőbbek, mint Magyarország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e394c6c5-603d-4ff8-8419-0a7605e58bfa","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A Real török középpályása az Aston Villában juthat több játéklehetőséghez.","shortLead":"A Real török középpályása az Aston Villában juthat több játéklehetőséghez.","id":"20250327_labdarugas-arda-guler-aston-villa-szoboszlai-dominik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e394c6c5-603d-4ff8-8419-0a7605e58bfa.jpg","index":0,"item":"923c5a9b-211d-46e3-81f7-86b4533a89e4","keywords":null,"link":"/sport/20250327_labdarugas-arda-guler-aston-villa-szoboszlai-dominik","timestamp":"2025. március. 27. 15:16","title":"Angliába igazolhat Arda Güler, akinek Szoboszlai a kevés játékperce miatt szólt be","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2fadd4f2-0698-4396-8369-318e7e13aded","c_author":"Tornyos Kata","category":"elet","description":"Gulyás Gergely a kormány által indított kocsmaprogram kapcsán arról beszélt a kormányinfón, hogy az alkohol bizonyos mértékben még egészséges is lehet, heti egy pálinkától pedig senkinek nem lesz baja. Mit mond erről Zacher Gábor és a WHO? ","shortLead":"Gulyás Gergely a kormány által indított kocsmaprogram kapcsán arról beszélt a kormányinfón, hogy az alkohol bizonyos...","id":"20250327_Gulyas-Gergely-palinka-alkohol-fogyasztas-kocsma-egeszseg-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2fadd4f2-0698-4396-8369-318e7e13aded.jpg","index":0,"item":"6d8109d0-56a5-495f-a626-75c7d8c315a3","keywords":null,"link":"/elet/20250327_Gulyas-Gergely-palinka-alkohol-fogyasztas-kocsma-egeszseg-ebx","timestamp":"2025. március. 27. 14:57","title":"Váratlan bemondás a kormányinfón: tényleg semmi gondot nem okoz heti egy pálinka?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74eb0aa7-4251-4b1f-adb0-9002da95901d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A francia napilap szerint magyarok nem tartják veszedelmesnek Oroszországot. De vajon miért nem?","shortLead":"A francia napilap szerint magyarok nem tartják veszedelmesnek Oroszországot. De vajon miért nem?","id":"20250329_Le-Monde-Magyarorszag-beket-akar-es-kozben-militarizalodik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74eb0aa7-4251-4b1f-adb0-9002da95901d.jpg","index":0,"item":"8070af35-c8fb-4567-bdcc-a54d990b6e20","keywords":null,"link":"/360/20250329_Le-Monde-Magyarorszag-beket-akar-es-kozben-militarizalodik","timestamp":"2025. március. 29. 11:51","title":"Le Monde: Magyarország békét akar, és közben militarizálódik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8cd87b3a-d448-4c17-a72e-a748c2bcc6ba","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Felszabadult, de azt sem titkolja, hogy a visszavonulás anyagi áldozattal is jár. ","shortLead":"Felszabadult, de azt sem titkolja, hogy a visszavonulás anyagi áldozattal is jár. ","id":"20250328_Verebes-Istvan-visszavonul-Kadarkai-Endre-musor-bejelentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8cd87b3a-d448-4c17-a72e-a748c2bcc6ba.jpg","index":0,"item":"f990a2eb-e55c-4447-a3cf-c9b400d64aee","keywords":null,"link":"/elet/20250328_Verebes-Istvan-visszavonul-Kadarkai-Endre-musor-bejelentes","timestamp":"2025. március. 28. 13:47","title":"Verebes István befejezte a színházi pályáját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7be366cd-9725-4177-8d59-59b4fadbc811","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Jelentős mértékben nőtt az éjszakai égbolt felé sugárzott fény minden hazai akkugyárnál, ami az emberek és az élővilág számára sem kedvező. A fényszennyezés ellen azonban vonatkozó törvény híján nehéz fellépni, bár a hazai hatóságok sem arról híresek épp, hogy az akkugyárak körmére néznének.","shortLead":"Jelentős mértékben nőtt az éjszakai égbolt felé sugárzott fény minden hazai akkugyárnál, ami az emberek és az élővilág...","id":"20250327_az-akkugyarak-fenyszennyezese-egyre-no-de-jogszabaly-nincs-ami-megfekezne-tanulmany-elteto-andrea-termeszetvedelem-egeszsegvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7be366cd-9725-4177-8d59-59b4fadbc811.jpg","index":0,"item":"7c318742-6ca1-45b3-8072-6d068fba19ed","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250327_az-akkugyarak-fenyszennyezese-egyre-no-de-jogszabaly-nincs-ami-megfekezne-tanulmany-elteto-andrea-termeszetvedelem-egeszsegvedelem","timestamp":"2025. március. 27. 13:53","title":"Egyre világosabbá teszik éjszakáinkat az akkugyárak, mégsem akarja senki letekerni a fényüket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96fc81f3-4948-4162-bf9c-60e91e13cd97","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A TikTok után az Instagram is lehetővé teszi a Reels videóknál, hogy a felhasználók az eredeti sebességnél gyorsabban nézzenek meg egy videót.","shortLead":"A TikTok után az Instagram is lehetővé teszi a Reels videóknál, hogy a felhasználók az eredeti sebességnél gyorsabban...","id":"20250328_instagram-video-lejatszas-gyorsitas-sebesseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96fc81f3-4948-4162-bf9c-60e91e13cd97.jpg","index":0,"item":"386f79c1-dd14-4b18-88d6-cdf94ade7f62","keywords":null,"link":"/tudomany/20250328_instagram-video-lejatszas-gyorsitas-sebesseg","timestamp":"2025. március. 28. 13:03","title":"Nyissa meg az Instagramot, lehet, hogy már ön is megkapta a gyorsítós funkciót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6afbe704-165f-4388-add7-2902c7355294","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"itthon","description":"A hídlezárásoknak van tanulsága, viszont szerinte a nem tüntető többség védelmét egyértelműen kellene garantálnia a törvénynek – mondta a miniszterelnök, majd arról kezdett beszélni, hogy Brüsszel háborúra készül. ","shortLead":"A hídlezárásoknak van tanulsága, viszont szerinte a nem tüntető többség védelmét egyértelműen kellene garantálnia...","id":"20250328_orban-viktor-kossuth-radio-elo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6afbe704-165f-4388-add7-2902c7355294.jpg","index":0,"item":"2163542b-5501-4b60-a97a-2261240a70d4","keywords":null,"link":"/itthon/20250328_orban-viktor-kossuth-radio-elo-ebx","timestamp":"2025. március. 28. 07:38","title":"Orbán Viktor: A nem tüntető többségnek joga van ahhoz, hogy normálisan élhesse az életét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Közlekedési Múzeumnak nem volt rá pénze, így a MÁV karbantartási keretéből fizettette ki Lázár János minisztériuma a kormányzó vasúti kocsijának restaurálását. A konyha-étkezőkocsit szinte a semmiből építették újjá, mahagóni falburkolattal és francia selyemkárpittal borították, a számla végösszege 200 millió forint lehetett. Közben a MÁV-nál gyakran alig jut pénz a közforgalmú járművek életben tartására.
Akárcsak a budai Várban zajló látványberuházásoknál, gyakorlatilag a semmiből, a csupasz vázból építették újjá az eredeti tervek alapján Horthy Miklós kormányzó egykori különvonatának étkezőkocsiját, ám a számlát nem a járművet majd kiállító Közlekedési Múzeum fizette, hanem a MÁV. Méghozzá a HVG értesülései szerint a személyszállító vasúti flotta karbantartási keretéből, miközben a MÁV-nál a gyakran lerohadó közforgalmú járművek életben tartására is alig jut pénz.
A HVG úgy tudja, nem a vasúttársaság döntése volt, hogy több százmilliót költsenek az amúgy is szűkös karbantartási keretükből egy ilyen múzeumi célú látványberuházásra. Információink szerint az ukáz magasabb helyről, az Építési és Közlekedési Minisztériumtól érkezett. A minisztériumot pedig a Horthyval büszkén szimpatizáló Lázár János vezeti, aki a kormányzót újratemetésének tavalyi, 30. évfordulóján „igaz magyar hazafinak” és „kivételes államfőnek” nevezte.
A zsidókat haláltáborokba szállító marhavagonokra emlékeztető kis vasútmodellt Keresztény Zoltán közéleti aktivista helyezte el a miniszter batidai ingatlana elé, emlékeztetve, hogy az általa elismerősen méltatott Horhty Miklósnak szerepe volt a zsidóság deportálásában.
Pedig Horthy Miklós személye és kormányzósága nagyon is megosztó. Például a fehérterror gyilkosság- és erőszakhulláma vagy a visszafoglalt Bácskában végrehajtott újvidéki mészárlás, az 1942-es hideg napok miatt. De a Horthy-korszakban fogadták el a zsidótörvényeket is, és bár a kormányzó sokáig ellenállt a zsidók deportálásának, a német megszállás után jó ideig nem tett semmit, csak 1944 nyarán lépett fel – nemzetközi nyomásra – a pesti zsidóság védelmében. Addigra azonban már százezreket hurcoltak el.
Horthy a két világháború között a MÁV által üzemeltetett, Turán elnevezésű kormányzati szerelvényt használta vasúti utazásaihoz. Ez változó számú és rendeltetésű kocsiból állt. A 30-as évek végén a Turán így nézett ki: a mozdony után jött a kalauzkocsi, aztán a vasúti tisztviselő kocsija, utána a távirda kocsija, ezután Horthy szalonkocsija, a kíséretének két kocsija, majd az étkezőkocsi, a személyzet kocsija, a szerelvény végén pedig a kormányzó autóját szállító kocsi futott. A szerelvény egy 1942-es Filmhíradóban:
Az autószállítót, a 12-es pályaszámú Turán-kocsit még 2002-ben újította fel a MÁV, és tavaly, Horthy újratemetésének évfordulóján a MÁV-val 471 millióért felújíttatott kenderesi vasútállomáson ki is állították. Benne a Közlekedési Múzeumban őrzött, Horthy-Maybachként ismert fekete Maybach DS8-as luxusautóval, amit a legenda szerint Hitlertől kapott a kormányzó. Valójában nem így volt: Horthy egy Mercedes-Benz 770 D-t kapott tőle, és bár a volt egy Maybachja, az fehér és nyitott karosszériájú volt.
Horthy egykori Turán-szerelvényéből összesen két kocsi maradt meg, a 12-es mellett a 9-es pályaszámú, ami a konyhával felszerelt étkezőkocsi volt. Ez utóbbit újíttatta fel most a MÁV a jármű kalandos hazakerülése után. A Turán-szerelvényt ugyanis 1944-ig használta a kormányzat, majd Csehszlovákia területére került, ahol még évtizedekig látott el reprezentációs feladatokat, gyakran utazott vele a dekrétumában a magyar kisebbséget kollektíven megbélyegző és büntető Edvard Beneš államfő is.
Így nézhetett ki fénykorában a Turán 9 étkezője, amikor még Horthy használta
Facebook / Közlekedési Múzeum
A 9-es kocsit az 1970-es években leselejtezték, így magánkézbe került, és hosszú ideig lényegében egy hétvégi házába beépítve, emeleti szintként használta a Szenci tó partján egy nyugdíjas vasúti tisztviselő. A járműre a nyaraló 2019-es felújításakor figyeltek fel szlovák muzeológusok, a hír eljutott Magyarországra, a magyar kormány pedig pénzt adott a visszavásárlásra és hazaszállításra. Persze ekkor a jármű már nem hasonlított az eredetire, viszont legalább a szerkezetét megőrizte az amúgy barbár beépítés.
A Turán-szerelvény 9-es kocsijának alapját a Ganz gyár építette 1913-ban, de a Horthy Miklós kormányzó által is használt, végleges formáját egy 1937-es átépítéskor nyerte csak el. A kocsiban kialakítottak tálalóhelyiséget, konyhát, három hálófülkét és egy nagy, faintarziás étkezőt, ahol az asztal körül tizennégyen tudtak helyet foglalni a bordó bakbőr huzatú fotelekben. A hálófülkékhez tartozott külön mosdókagyló is, a falikárpit francia selyem volt, a díszítő faberakások mahagóniból készültek.
Innen indult a restaurálás
Facebook / Közlekedési Múzeum
Nem csoda, hogy a Horthy család állítólag kedvelte a szerelvényt, ahogy az étkezőkocsit is, ahol utazásaik alkalmával gyakran ebédeltek vagy vacsoráztak. A bécsi döntésekkel visszacsatolt területekre, Kárpátaljára és Erdélybe is a Turánnal utazott el Horthy. Ezzel a vonattal ment a kormányzó 1944. március 17–én Salzburgig, majd autóval a Klessheim kastélyba, hogy találkozzon Hitlerrel. A sikertelen tárgyalás után Hitler kiadta a parancsot a Margarethe I hadművelet végrehajtására, Magyarország megszállására.
Abban mára konszenzus uralkodik a történészek között, hogy a 80 évvel ezelőtti német megszállást elkerülni nem állt módjában Magyarországnak, ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy kőbe vésettnek tekinthető-e minden más is, ami a megszállást követően történt? Mekkora mozgástere volt a magyar kormányzatnak és különösen Horthy Miklósnak 1944. március 19. után?
Az egykor szebb napokat látott kocsi 2020-ban érkezett meg Magyarországra, és a tervek szerint 2022-re végeztek is volna a restaurálással, ám a munkálatokat kezdettől a pénzhiány akadályozta, lassította. A Közlekedési Múzeum két közbeszerzést is kiírt a kocsi felújítására – egyet 2021 végén, majd egy újabbat 2022 nyarán –, de ezek eredménytelenek lettek, pénzhiány miatt. Első körben a múzeum nettó 73 millió forintot szánt a felújításra, de egyetlen, 213 milliós ajánlat érkezett, a G&G Növényvédelmi Kft.-től.
Második nekifutásra ugyan szerzett a múzeum pluszpénzt, de ez is kevés volt. A 2022. augusztus 26-án közzétett felhívásra ezúttal három jelentkező is akadt: az először is érdeklődő G&G Kft. már 231,5 millióért, Varga József egyéni vállalkozó 160 millióért, míg a MÁV egyik leánycége, a MÁV Rail Tours Kft. 139,4 millióért vállalta a munkát. A nettó 108,8 milliós múzeumi keret azonban ezúttal sem volt elég. Ehhez képest érdekes, hogy közben a munkát mégiscsak elkezdték, hiszen
a végül ismét sikertelenül zárult közbeszerzés megindítása előtt 10 nappal a múzeum a Facebookon tudatta, hogy „jól halad a Turán 9 felújítása”, és a munkát „a Közlekedési Múzeum tavaly ősszel kezdte meg a MÁV Rail Tours Kft-nél”.
🚞Jól halad a Turán 9 felújítása!🚞 👉 Horthy Miklós legendás szerelvényének étkezőkocsiját az egykori kormányzó és köre főként magas szintű protokolleseményeken használta 1944-ig. 👉 A jármű később az…
Vagyis a Közlekedési Múzeum, amelynek nem volt elég pénze, az első sikertelen közbeszerzés után – nem tudni, milyen szerződéses konstrukcióban – belevágott a felújításba, és ezt a MÁV gőzmozdonyos élmény- és nosztalgiaútjait szervező cégével végeztette el. A HVG információi szerint a minisztérium pedig végül a MÁV-val fizettette ki az úgy tudjuk, közel 200 milliós költséget – a MÁV Rail Tours 2022-es ajánlata bruttó 177 millióra jön ki –, ráadásul a vasúttársaság járműfelújítási keretének terhére.
Ez a Turán 12-es kocsija, az autószállító, benne a Maybach DS 8-assal
Facebook / Közlekedési Múzeum
A részletekről érdeklődve – ki, miből és hogyan fizette a munkát – megkerestük a szereplőket, de választ sehonnan nem kaptunk. A múzeumtól csak egy ígéretet, hogy majd meghívnak a felújított kocsi bemutatójára. A MÁV is csak annyit közölt, „a Turán 9 egyedülálló történelmi jármű, melynek megőrzése közérdek, a minisztérium ezért megbízta a MÁV-csoportot a helyreállítással kapcsolatos feladatok elvégzésére, a vasúttársaság a feladat végrehajtásával a nosztalgia járművek szakértőjét, a MÁV Rail Tourst Kft.-t kérte fel”.
Számokkal, konkrétumokkal a Lázár János vezette minisztérium sem fáradt,
ők annyit írtak, hogy a tárcának „nemcsak az építészet, az épített környezet, de a közlekedés területén is fontos feladata az értékvédelem”. Ezért – folytatták – „a közösségi közlekedés napi működése mellett figyelmet és forrásokat kell biztosítanunk a történelmi, ágazattörténeti értékek megóvására, hiszen azok részét képezik Magyarország történelmének, egy-egy generáció életének, valamint az adott közlekedési ágazat és a magyar gazdaság technikai fejlődésének”. A múzeum korábban egy videót is közzétett a felújításról.
A HVG közben arról is értesült, hogy bár hivatalos bejelentés erről nem volt, közben elkészültek a Turán 9 felújításával a MÁV Istvántelki Főműhelyében. Sőt, úgy tudjuk, az eredeti, fényűző állapotába visszaállított járművel Lázár János terve az volt, hogy az EU soros elnökségi programjának részeként a közlekedési miniszterek budapesti informális csúcstalálkozóján, szeptember 19-20-án utazást szervez rá a kollégáinak, de ez végül meghiúsult. Ennek okáról hiába kérdeztük a tárcát, de a HVG úgy tudja,
valószínűleg éppen Horthy Miklós személyének és szerepének megítélése miatt, protokollszempontból nem ment át az uniós miniszterek kocsikáztatásának ötlete.
Hadházy Ákos szerint a Fidesz úgy áldozza be Matolcsyékat, mint a kínai kommunisták. A képviselő nem lepődne meg, ha a Matolcsy-klán vagyona Tiborcz Istvánhoz kerülne.