Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9817441c-faa9-4041-b2fc-a9ecf2ba958f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ahogy a hőmérséklet a téli hónapokban csökken, úgy merül fel sok autósban a nagy kérdés: szükséges-e a motort előmelegíteni, vagy az már csak a régi idők szokása?","shortLead":"Ahogy a hőmérséklet a téli hónapokban csökken, úgy merül fel sok autósban a nagy kérdés: szükséges-e a motort...","id":"20241210_Melegit-motort-indulas-elott-telen-vagy-sem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9817441c-faa9-4041-b2fc-a9ecf2ba958f.jpg","index":0,"item":"369eb9bd-2938-4d8f-b189-4043b1b658ed","keywords":null,"link":"/cegauto/20241210_Melegit-motort-indulas-elott-telen-vagy-sem","timestamp":"2024. december. 14. 08:10","title":"Jön a hideg és az örök kérdés: Melegítsük a motort indulás előtt, vagy nem?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fac1f18f-605e-4c43-89c6-29b159ea2f8e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Megkezdődött a Mercedes-AMG vadonatúj elektromos SUV modelljének közúti tesztelése.","shortLead":"Megkezdődött a Mercedes-AMG vadonatúj elektromos SUV modelljének közúti tesztelése.","id":"20241213_hivatalos-foton-az-1000-loeros-elektromos-mercedes-amg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fac1f18f-605e-4c43-89c6-29b159ea2f8e.jpg","index":0,"item":"b4b53c69-00ff-40b4-b09f-63eb4bb72556","keywords":null,"link":"/cegauto/20241213_hivatalos-foton-az-1000-loeros-elektromos-mercedes-amg","timestamp":"2024. december. 13. 07:21","title":"Hivatalos fotón az 1000+ lóerős új elektromos Mercedes-AMG","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a66e70fa-da4a-4c51-9eee-da99757bcced","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy nemzetközi tudóscsoport arra figyelmeztet, nem szabad addig tükörbaktériumokat létrehozni, amíg nem bizonyosodnak meg 100 százalékosan arról, hogy az nem törli el a földi életet. Mutatjuk, mi az a tükörbaktérium.","shortLead":"Egy nemzetközi tudóscsoport arra figyelmeztet, nem szabad addig tükörbaktériumokat létrehozni, amíg nem bizonyosodnak...","id":"20241213_tukorbakterium-tukormolekula-elet-kiserletezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a66e70fa-da4a-4c51-9eee-da99757bcced.jpg","index":0,"item":"12c251dc-0ee6-4e9b-bae5-132abcb81e59","keywords":null,"link":"/tudomany/20241213_tukorbakterium-tukormolekula-elet-kiserletezes","timestamp":"2024. december. 13. 19:03","title":"„Példátlan fenyegetést” jelenthetnek a földi életre a baktériumok, amiket épp most akarnak létrehozni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c9ac2765-6e62-4648-bc82-62745a6ff05a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Erős hetünk volt” – összegezte a történéseket Orbán Viktor a szokásos péntek reggeli interjúban a <em>Kossuth </em>rádióban. Az ukrajnai háborús konfliktustól gazdasági kérdéseken át a szíriai helyzetig és Till Tamás ügyéig sok minden szóba került, de a miniszterelnök mondandójának lényege az volt, hogy Donald Trump hivatalba lépése mindent megváltoztat Magyarországon is. Ezért 2025-re már békeköltségvetéssel készülnek, és “érezhető, hogy púposodik a szőnyeg, fog ez repülni”.","shortLead":"„Erős hetünk volt” – összegezte a történéseket Orbán Viktor a szokásos péntek reggeli interjúban a <em>Kossuth...","id":"20241213_Orban-Viktor-szerint-fantasztikus-ev-all-elottunk-2025-ben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9ac2765-6e62-4648-bc82-62745a6ff05a.jpg","index":0,"item":"3d068d25-1cdf-4715-8250-e6d7a50b1180","keywords":null,"link":"/itthon/20241213_Orban-Viktor-szerint-fantasztikus-ev-all-elottunk-2025-ben","timestamp":"2024. december. 13. 08:48","title":"A lelkes Orbán Viktor szerint „fantasztikus év áll előttünk 2025-ben”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c609f38a-9e75-4e04-aeca-f4304a39e7ed","c_author":"Németh András","category":"360","description":"A Moszkva elleni szankciók miatt megnehezedett a részben Nyugaton élő orosz elit tagjainak élete, egy részük az alvilághoz fordult segítségért. A nyugati hatóságok most lecsaptak a nemzetközi pénzmosó hálózatra. Értesülések szerint a maffiát az orosz állam is segíti, Putyin elnököt is emlegetik.","shortLead":"A Moszkva elleni szankciók miatt megnehezedett a részben Nyugaton élő orosz elit tagjainak élete, egy részük...","id":"20241213_hvg-orosz-penzmoso-halozat-kriptovaluta-keszpenz-drogkereskedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c609f38a-9e75-4e04-aeca-f4304a39e7ed.jpg","index":0,"item":"762bd46f-1242-4f10-8209-215fa2f6e081","keywords":null,"link":"/360/20241213_hvg-orosz-penzmoso-halozat-kriptovaluta-keszpenz-drogkereskedelem","timestamp":"2024. december. 13. 12:00","title":"Kriptovalutákkal járatják csúcsra a pénzmosást az oroszok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a499496-8dba-4d09-abcc-d29becbd5c8d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Lázár vezette ÉKM 99 évre magánkézbe adná a pályaudvarokat, a főváros most ennek tartana be Vitézy Dávid előterjesztésével.","shortLead":"A Lázár vezette ÉKM 99 évre magánkézbe adná a pályaudvarokat, a főváros most ennek tartana be Vitézy Dávid...","id":"20241213_fovaros-vitezy-lazar-palyaudvar-magan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a499496-8dba-4d09-abcc-d29becbd5c8d.jpg","index":0,"item":"79665248-98c2-410d-807c-4e701d291378","keywords":null,"link":"/itthon/20241213_fovaros-vitezy-lazar-palyaudvar-magan","timestamp":"2024. december. 13. 14:02","title":"Elgáncsolná Lázár János pályaudvar-eladási tervét a főváros","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fd005d73-c358-4984-a768-aa4691957b5e","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"<strong>A Nemes Nagy Ágnes versére készült Szobrokat vittem a hajón című dal a Henri Gonzo és a Papírsárkányok készülő, második lemezét harangozza be.</strong>","shortLead":"<strong>A Nemes Nagy Ágnes versére készült Szobrokat vittem a hajón című dal a Henri Gonzo és a Papírsárkányok készülő...","id":"20241212_Uj-klippel-jelentkeztek-Henri-Gonzoek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd005d73-c358-4984-a768-aa4691957b5e.jpg","index":0,"item":"b954df84-4060-46f8-995e-f1346788950e","keywords":null,"link":"/kultura/20241212_Uj-klippel-jelentkeztek-Henri-Gonzoek","timestamp":"2024. december. 13. 10:00","title":"Új klippel jelentkeztek Henri Gonzóék – premier a hvg.hu-n","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"726913b7-5db1-4aa9-8894-8ee028b72244","c_author":"Mastercard","category":"brandcontent","description":"Az ismeretlen helyzetek kockázatérzetet, szorongást válthatnak ki belőlünk, így sokak számára kényelmesebb a megszokott, biztonságos keretek között maradni. Számos előnyt kínálhat azonban, ha nyitottak vagyunk az újdonságokra: az új készségek elsajátítása például javíthatja az életminőségünket, növelheti az önbizalmunkat, és lehetőségeket teremthet a személyes vagy szakmai fejlődésre. De hogyan tudjuk kialakítani magunkban a rugalmasság és kíváncsiság képességét? Milyen előnyei vannak, ha képesek vagyunk hamar alkalmazkodni és megtanulni új dolgokat? Többek között ezekről is beszélgettünk Dr. Belső Nóra pszichiáterrel.","shortLead":"Az ismeretlen helyzetek kockázatérzetet, szorongást válthatnak ki belőlünk, így sokak számára kényelmesebb...","id":"20241206_Mi-var-rank-a-komfortzonan-tul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/726913b7-5db1-4aa9-8894-8ee028b72244.jpg","index":0,"item":"d0100ba4-b9c8-4037-aa50-d0475c9deaed","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241206_Mi-var-rank-a-komfortzonan-tul","timestamp":"2024. december. 13. 07:30","title":"Mi vár ránk a komfortzónán túl?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Közlekedési Múzeumnak nem volt rá pénze, így a MÁV karbantartási keretéből fizettette ki Lázár János minisztériuma a kormányzó vasúti kocsijának restaurálását. A konyha-étkezőkocsit szinte a semmiből építették újjá, mahagóni falburkolattal és francia selyemkárpittal borították, a számla végösszege 200 millió forint lehetett. Közben a MÁV-nál gyakran alig jut pénz a közforgalmú járművek életben tartására.
Akárcsak a budai Várban zajló látványberuházásoknál, gyakorlatilag a semmiből, a csupasz vázból építették újjá az eredeti tervek alapján Horthy Miklós kormányzó egykori különvonatának étkezőkocsiját, ám a számlát nem a járművet majd kiállító Közlekedési Múzeum fizette, hanem a MÁV. Méghozzá a HVG értesülései szerint a személyszállító vasúti flotta karbantartási keretéből, miközben a MÁV-nál a gyakran lerohadó közforgalmú járművek életben tartására is alig jut pénz.
A HVG úgy tudja, nem a vasúttársaság döntése volt, hogy több százmilliót költsenek az amúgy is szűkös karbantartási keretükből egy ilyen múzeumi célú látványberuházásra. Információink szerint az ukáz magasabb helyről, az Építési és Közlekedési Minisztériumtól érkezett. A minisztériumot pedig a Horthyval büszkén szimpatizáló Lázár János vezeti, aki a kormányzót újratemetésének tavalyi, 30. évfordulóján „igaz magyar hazafinak” és „kivételes államfőnek” nevezte.
Pedig Horthy Miklós személye és kormányzósága nagyon is megosztó. Például a fehérterror gyilkosság- és erőszakhulláma vagy a visszafoglalt Bácskában végrehajtott újvidéki mészárlás, az 1942-es hideg napok miatt. De a Horthy-korszakban fogadták el a zsidótörvényeket is, és bár a kormányzó sokáig ellenállt a zsidók deportálásának, a német megszállás után jó ideig nem tett semmit, csak 1944 nyarán lépett fel – nemzetközi nyomásra – a pesti zsidóság védelmében. Addigra azonban már százezreket hurcoltak el.
Horthy a két világháború között a MÁV által üzemeltetett, Turán elnevezésű kormányzati szerelvényt használta vasúti utazásaihoz. Ez változó számú és rendeltetésű kocsiból állt. A 30-as évek végén a Turán így nézett ki: a mozdony után jött a kalauzkocsi, aztán a vasúti tisztviselő kocsija, utána a távirda kocsija, ezután Horthy szalonkocsija, a kíséretének két kocsija, majd az étkezőkocsi, a személyzet kocsija, a szerelvény végén pedig a kormányzó autóját szállító kocsi futott. A szerelvény egy 1942-es Filmhíradóban:
Az autószállítót, a 12-es pályaszámú Turán-kocsit még 2002-ben újította fel a MÁV, és tavaly, Horthy újratemetésének évfordulóján a MÁV-val 471 millióért felújíttatott kenderesi vasútállomáson ki is állították. Benne a Közlekedési Múzeumban őrzött, Horthy-Maybachként ismert fekete Maybach DS8-as luxusautóval, amit a legenda szerint Hitlertől kapott a kormányzó. Valójában nem így volt: Horthy egy Mercedes-Benz 770 D-t kapott tőle, és bár a volt egy Maybachja, az fehér és nyitott karosszériájú volt.
Horthy egykori Turán-szerelvényéből összesen két kocsi maradt meg, a 12-es mellett a 9-es pályaszámú, ami a konyhával felszerelt étkezőkocsi volt. Ez utóbbit újíttatta fel most a MÁV a jármű kalandos hazakerülése után. A Turán-szerelvényt ugyanis 1944-ig használta a kormányzat, majd Csehszlovákia területére került, ahol még évtizedekig látott el reprezentációs feladatokat, gyakran utazott vele a dekrétumában a magyar kisebbséget kollektíven megbélyegző és büntető Edvard Beneš államfő is.
Így nézhetett ki fénykorában a Turán 9 étkezője, amikor még Horthy használta
Facebook / Közlekedési Múzeum
A 9-es kocsit az 1970-es években leselejtezték, így magánkézbe került, és hosszú ideig lényegében egy hétvégi házába beépítve, emeleti szintként használta a Szenci tó partján egy nyugdíjas vasúti tisztviselő. A járműre a nyaraló 2019-es felújításakor figyeltek fel szlovák muzeológusok, a hír eljutott Magyarországra, a magyar kormány pedig pénzt adott a visszavásárlásra és hazaszállításra. Persze ekkor a jármű már nem hasonlított az eredetire, viszont legalább a szerkezetét megőrizte az amúgy barbár beépítés.
A Turán-szerelvény 9-es kocsijának alapját a Ganz gyár építette 1913-ban, de a Horthy Miklós kormányzó által is használt, végleges formáját egy 1937-es átépítéskor nyerte csak el. A kocsiban kialakítottak tálalóhelyiséget, konyhát, három hálófülkét és egy nagy, faintarziás étkezőt, ahol az asztal körül tizennégyen tudtak helyet foglalni a bordó bakbőr huzatú fotelekben. A hálófülkékhez tartozott külön mosdókagyló is, a falikárpit francia selyem volt, a díszítő faberakások mahagóniból készültek.
Innen indult a restaurálás
Facebook / Közlekedési Múzeum
Nem csoda, hogy a Horthy család állítólag kedvelte a szerelvényt, ahogy az étkezőkocsit is, ahol utazásaik alkalmával gyakran ebédeltek vagy vacsoráztak. A bécsi döntésekkel visszacsatolt területekre, Kárpátaljára és Erdélybe is a Turánnal utazott el Horthy. Ezzel a vonattal ment a kormányzó 1944. március 17–én Salzburgig, majd autóval a Klessheim kastélyba, hogy találkozzon Hitlerrel. A sikertelen tárgyalás után Hitler kiadta a parancsot a Margarethe I hadművelet végrehajtására, Magyarország megszállására.
Az egykor szebb napokat látott kocsi 2020-ban érkezett meg Magyarországra, és a tervek szerint 2022-re végeztek is volna a restaurálással, ám a munkálatokat kezdettől a pénzhiány akadályozta, lassította. A Közlekedési Múzeum két közbeszerzést is kiírt a kocsi felújítására – egyet 2021 végén, majd egy újabbat 2022 nyarán –, de ezek eredménytelenek lettek, pénzhiány miatt. Első körben a múzeum nettó 73 millió forintot szánt a felújításra, de egyetlen, 213 milliós ajánlat érkezett, a G&G Növényvédelmi Kft.-től.
Második nekifutásra ugyan szerzett a múzeum pluszpénzt, de ez is kevés volt. A 2022. augusztus 26-án közzétett felhívásra ezúttal három jelentkező is akadt: az először is érdeklődő G&G Kft. már 231,5 millióért, Varga József egyéni vállalkozó 160 millióért, míg a MÁV egyik leánycége, a MÁV Rail Tours Kft. 139,4 millióért vállalta a munkát. A nettó 108,8 milliós múzeumi keret azonban ezúttal sem volt elég. Ehhez képest érdekes, hogy közben a munkát mégiscsak elkezdték, hiszen
a végül ismét sikertelenül zárult közbeszerzés megindítása előtt 10 nappal a múzeum a Facebookon tudatta, hogy „jól halad a Turán 9 felújítása”, és a munkát „a Közlekedési Múzeum tavaly ősszel kezdte meg a MÁV Rail Tours Kft-nél”.
Vagyis a Közlekedési Múzeum, amelynek nem volt elég pénze, az első sikertelen közbeszerzés után – nem tudni, milyen szerződéses konstrukcióban – belevágott a felújításba, és ezt a MÁV gőzmozdonyos élmény- és nosztalgiaútjait szervező cégével végeztette el. A HVG információi szerint a minisztérium pedig végül a MÁV-val fizettette ki az úgy tudjuk, közel 200 milliós költséget – a MÁV Rail Tours 2022-es ajánlata bruttó 177 millióra jön ki –, ráadásul a vasúttársaság járműfelújítási keretének terhére.
Ez a Turán 12-es kocsija, az autószállító, benne a Maybach DS 8-assal
Facebook / Közlekedési Múzeum
A részletekről érdeklődve – ki, miből és hogyan fizette a munkát – megkerestük a szereplőket, de választ sehonnan nem kaptunk. A múzeumtól csak egy ígéretet, hogy majd meghívnak a felújított kocsi bemutatójára. A MÁV is csak annyit közölt, „a Turán 9 egyedülálló történelmi jármű, melynek megőrzése közérdek, a minisztérium ezért megbízta a MÁV-csoportot a helyreállítással kapcsolatos feladatok elvégzésére, a vasúttársaság a feladat végrehajtásával a nosztalgia járművek szakértőjét, a MÁV Rail Tourst Kft.-t kérte fel”.
Számokkal, konkrétumokkal a Lázár János vezette minisztérium sem fáradt,
ők annyit írtak, hogy a tárcának „nemcsak az építészet, az épített környezet, de a közlekedés területén is fontos feladata az értékvédelem”. Ezért – folytatták – „a közösségi közlekedés napi működése mellett figyelmet és forrásokat kell biztosítanunk a történelmi, ágazattörténeti értékek megóvására, hiszen azok részét képezik Magyarország történelmének, egy-egy generáció életének, valamint az adott közlekedési ágazat és a magyar gazdaság technikai fejlődésének”. A múzeum korábban egy videót is közzétett a felújításról.
A HVG közben arról is értesült, hogy bár hivatalos bejelentés erről nem volt, közben elkészültek a Turán 9 felújításával a MÁV Istvántelki Főműhelyében. Sőt, úgy tudjuk, az eredeti, fényűző állapotába visszaállított járművel Lázár János terve az volt, hogy az EU soros elnökségi programjának részeként a közlekedési miniszterek budapesti informális csúcstalálkozóján, szeptember 19-20-án utazást szervez rá a kollégáinak, de ez végül meghiúsult. Ennek okáról hiába kérdeztük a tárcát, de a HVG úgy tudja,
valószínűleg éppen Horthy Miklós személyének és szerepének megítélése miatt, protokollszempontból nem ment át az uniós miniszterek kocsikáztatásának ötlete.
A konyha-étkezőkocsit szinte a semmiből építették újjá, mahagóni falburkolattal és francia selyemkárpittal borították, a számla végösszege 200 millió forint lehetett.