szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Jelentősen esett az akkuipar Magyarországon, a dél-koreai cég ehhez „optimalizál”.

„A héten az iváncsai SK On Hungary aksigyár egy nagyobb leépítést tervez. Csak találgatunk, kiket küldenek el, de szinte biztos, hogy több műszakvezetőt, technikust, raktárost, operátort érint a dolog” – ezzel a levéllel fordult a 444-hez a portál egyik olvasója a napokban. Az illető azt írta, hogy az ő információi szerint szerdán nagyjából 12 dolgozónak szűnt meg a munkaviszonya, „mind saját, főállású, magyar állampolgárságú munkavállaló”.

A dél-koreai társaságnak Magyarországon három üzeme van: az SK On Hungary Kft.-nek egy Komáromban, egy pedig Iváncsán, de Komáromban akad egy üzeme az SK Battery Manufacturing Kft.-nek (SBKM) is. A portált az egyik komáromi üzemből is megkeresték az elbocsátások hírével. Azt, hogy az SK-nál valami nem oké, már abból lehetett sejteni, hogy Iváncsáról a tavalyi próbaüzem után elküldték a kölcsönzött, nagyjából hatszáz kirgiz munkást. Ők voltak azok, akik fekáliával kenték össze a mosdókat búcsúzóul. Akkor azonban a magyar munkavállalókhoz a cég még nem nyúlt.

A 444 a „vállalat belső információs, kommunikációs csatornáin terjedő hírek alapján”  most arról ír, hogy az SK mindhárom telephelyén leépítések kezdődtek. Az SK-s dolgozók fórumai szerint operátorokat, műszakvezetőket, valamint karbantartókat és PQC-technikusokat rugdostak ki. A 444 forrása konkrétan azt írta, „Iváncsát is elkezdték kaszabolni”. A lap azt írja, hogy értesüléseik szerint az iváncsai gyár pénzügyeseit is elkezdték elküldeni, a terv szerint a komáromi pénzügyesek veszik át az iváncsai ügyeket.

Az elbocsátások a portál szerint valójában közös megegyezéssel való távozást takarnak, de ezt minden esetben a munkáltató kezdeményezi – vagyis ez valójában nagyonis elbocsátás, létszámcsökkentés.

A dolgozók szerint ráadásul a komáromi SBKM-ben csupán augusztusig látszik biztosnak a termelés, holott az eredeti tervek szerint 2025 végéig tartott volna. A belső fórumok szerint egyeseket Iváncsára helyeznének át, a dolgozók szerint ez akár száznál is több embert érinthet.

A lapnak a vállalat mindezzel kapcsolatban ezt írta: „Az SK On Hungary egész évben folyamatosan optimalizálja gyártósorai működését, figyelembe véve az elektromos járművek piaci viszonyait és keresletét. Üzemeink a tervek szerint működnek, a vásárlói igények változásaira rugalmasan tudunk reagálni.

A kirúgások nem meglepőek: a KSH februári adatai szerint 51 százalékot esett a magyar akkugyártás, a járműipar pedig 21 százalékot. Az SK-nál történt balesetekről 2023 őszén közöltünk részletes beszámolót.

Anett a soron még dolgozott, Niki a mosdóban már hányt – jegyzőkönyvek tanúskodnak a súlyos akkugyári balesetekről

Mérgezések sora, áramütés, ismeretlen gázok, kigyulladt gyártósor – ez csak néhány példa azon balesetek közül, amik az utóbbi években történtek a magyarországi akkumulátorgyárakban. Kikértük a kormányhivataloktól az akkugyárakat érintő határozatokat, ezek alapján tártuk fel, mik történtek az elmúlt három évben a Távol-Keletről idetelepült gyárakban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!