szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Harminchét év óta először kellett leállítani országos sztrájk miatt a termelést a General Motors (GM) gyáraiban hétfőn.

URLguru

További hasznos weblapokat szeretne a témában? Esetleg Ön osztana meg másokkal érdekes linkeket? Kattintson az URLguru.hu oldalra!

A legnagyobb amerikai autógyártó vállalat mintegy 80 üzemében 73 ezer dolgozó szüntette be a munkát a United Auto Workers (UAW) szakszervezet felhívására.

A GM dolgozói a várakozásokkal szemben elsősorban nem az új kollektív szerződés, az elhúzódó bértárgyalások miatt kezdtek sztrájkot, hanem a munkahelyek biztonságára akarnak garanciát kapni. Azt az ígéretet akarják kicsikarni a detroiti vállalat vezetésétől, hogy a gyártani tervezett új személy- és teherautókat - például a Chevrolet Cobalt kisautó utódát, vagy az egyelőre szinte még csak a tervező asztalon létező Chevrolet Volt elektromos autót - amerikai üzemekben fogják előállítani.

A sztrájkoló munkások sokat kockáztatnak, hiszen kieső bérükön kívül veszélybe sodorhatják a GM-t, amely az ázsiai gyártókkal való verseny miatt átszervezés alatt áll. "A munkahelyek biztonsága a legfontosabb kérdés számunkra" - mondta Ron Gettelfinger UAW-elnök, miután a cégvezetéssel megszakadtak az egyeztetések.

A sztrájkoló munkásoknak a szakszervezet heti 200 dollárt és egészségügyi juttatást fizet a sztrájkalapból, amely tavaly novemberben 800 millió dollár tett ki.

Egyes piaci elemzők szerint a munkabeszüntetést a vásárlók kezdetben nem fogják megérezni, mivel a cégnek jelentős készletei vannak a legtöbb modellből. Más elemző cégek viszont úgy vélik, hogy egy rövidebb sztrájk is kellemetlen helyzetbe hozhatja a céget, mivel a Buick Enclave, a GMC Acadia és a Saturn Outlook crossover autókra nagy a kereslet és kicsi a felhalmozott készlet.

A sztrájk naponta 12 200, vagyis óránként 760 autóba kerül a GM-nek a CSM Worldwide elemző cég szerint. A munkabeszüntetés több kanadai és mexikói összeszerelő üzemet is veszélyeztet, mivel kevés a tartalék motorokból és váltókból.

A GM-részvényeket hétfőn 20 centes esés után 34,74 dolláros árfolyamon jegyezték. A legutóbbi országos sztrájk a GM-nél 1970-ben történt és 69 napig tartott.

A sztrájk a GM-nél talán a lehető legrosszabbkor jött: a detroiti nagy autógyártó hármas, a GM, a Ford és a Chrysler tavaly 15 milliárd dolláros veszteséget könyvelt el a főleg a Toyotával és a Hondával folytatott versenyben.

MTI Karrier

Sztrájkot terveznek, ha életbe lép az Alitalia megmentési terve

Az olasz szakszervezetek sztrájkhullámmal fenyegetnek: az Alitalia légitársaság megmentési terve ellen keltek ki, amely a körvonalazódó elképzelések szerint egyebek között több mint 150 járat megszüntetését és ezer fő elbocsátását jelentené.

MTI Karrier

Sztrájkolnak az olasz újságírók

Négynapos sztrájkba kezdtek péntek reggel hét órakor a legnagyobb olasz hírügynökség, az ANSA újságírói, tiltakozásul a cégvezetés terve ellen, miszerint 2008-2009-ben csökkenti az alkalmazottak számát. A munkát kedd reggel hét órakor veszik fel újra.

Marco Rubio külügyminiszter felfüggesztette az USA nemzetközi fejlesztési ügynökségének működését, mert szerinte nem igazodott az amerikai nemzeti érdekekhez

Marco Rubio külügyminiszter felfüggesztette az USA nemzetközi fejlesztési ügynökségének működését, mert szerinte nem igazodott az amerikai nemzeti érdekekhez

Drognak látszó anyagot rejtett a Kutyapárt a néhány nemzeti konzultációs borítékba, ezzel tesztelték le, hogy kinyitják-e egyáltalán a küldeményeket

Drognak látszó anyagot rejtett a Kutyapárt a néhány nemzeti konzultációs borítékba, ezzel tesztelték le, hogy kinyitják-e egyáltalán a küldeményeket

A magyar autósok nagyon hamar megfizetnek Trump vámháborújáért

A magyar autósok nagyon hamar megfizetnek Trump vámháborújáért

A Kúria elnöke szerint „most mindenki azon csámcsog, hogy jé, a bírók is pont úgy veszekednek, mint mi. Ez nagyon nagy veszély”

A Kúria elnöke szerint „most mindenki azon csámcsog, hogy jé, a bírók is pont úgy veszekednek, mint mi. Ez nagyon nagy veszély”