szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Európában meglehetősen változatosak a munkajogi rendelkezések, a sztrájktörvények (már ahol van ilyen jogszabály) a helyi hagyományoknak és sajátosságoknak megfelelően szabják meg - az esetek többségében csak nagy általánosságban -, mi is az a kötelezően előírt minimális szolgáltatás, amelyet munkabeszüntetés idején a közszolgálati szférákban mindenképpen biztosítani kell. Körkép.

Franciaországban a parlament tavaly augusztusban fogadta el az első olyan törvényt, amely a tömegközlekedésre vonatkozó szociális párbeszéd keretében rendelkezik a még elégséges szolgáltatásról sztrájk vagy várható fennakadások esetére. A törvény értelmében a közlekedési hatóságok a helyi specifikumok függvényében határozzák meg, hogy mi a még elégséges szolgáltatás. Ez elsősorban a reggeli és a késő délutáni csúcsforgalmi időkben (3-3 óra) a munkahelyekre való bejutás, illetve az onnan való hazajutás garantálását jelenti.

Az elégséges szolgáltatás kötelezettségének teljesítését a törvény a szakszervezetek és a közlekedési hatóságok közti közvetlen megegyezésekhez köti. A kötelező szociális párbeszéd keretében maximálisan 13 nap áll a felek rendelkezésére ahhoz, hogy közösen megtervezzék a sztrájk alatti szolgáltatást. A francia törvény arról is rendelkezik, hogy a közlekedési vállalatoknak előzetesen és folyamatosan tájékoztatni kell az utasokat a sztrájkról, és kötelesek kártérítést is fizetni.

Szabad a pálya
© sxc.hu
Nagy-Britanniában munkavállalói alapjog a sztrájk, és ez vonatkozik a köz- és alapszolgáltatásokban dolgozókra is, kivéve a rendőröket. A rendőrségi alkalmazottaknak törvény tiltja a munkabeszüntetést. A közszolgáltatásban dolgozók azonban - ha szakszervezetük előbb megszavaztatta őket, és a szervezett alkalmazottak egyszerű többsége a munkajogi akció mellett döntött - sztrájkolhatnak, minimális szolgáltatás nyújtásának törvényi előírása nélkül.

Belgiumban egyértelmű törvényi szabályozás nem született - a szakszervezetek általában azzal igyekeznek ezt elkerülni, hogy a konkrét sztrájkfenyegetés esetén a konkrét munkáltatóval próbálnak megállapodásra jutni arról, mi az a minimum, amit a sztrájk elkerülhetetlensége esetén is nyújtaniuk kell. A témában ma is érvényes belga jogszabály még 1948-ból való, de az csupán arról szól, hogy az életbe vágó szolgáltatásokat - a kórházi ellátásokat, illetve a biztonsági szervek működését - életben kell tartani sztrájk idején is. Az általános követelmény csak annyi, hogy a munkabeszüntetés nem veszélyeztetheti az emberek életét, biztonságát és egészségét.

Hollandiában nincs előírt kötelező minimális szolgáltatás a közfeladatokat ellátó szférában, az országban sztrájktörvény sincs. Sztrájk esetén a munkáltatók vagy a kedvezőtlenül érintettek bírósághoz fordulhatnak. A bírák döntik el, hogy jogos-e a sztrájk, és milyen feltételek mellett indítható vagy folytatható, de az általános tapasztalat szerint az ítéletekben rendszerint gondoskodnak a minimális szolgáltatások biztosításáról.

Németországban nincs sztrájktörvény. A munkavállalók sztrájkjogát az alkotmány biztosítja, a szakszervezeteknek azonban a munkavállalói érdekek biztosításán túl nem érdeke, hogy a munkáltatónak, illetve az államnak helyrehozhatatlan károkat okozzanak. Ezért egyfajta erkölcsi kötelességként alakult ki az a gyakorlat, amelynek keretében a bejelentett munkabeszüntetés előtt a munkavállalók és a munkáltatók megállapodnak a legszükségesebb szolgáltatások (Notdienst) biztosításáról.

Ausztriában nincs törvényileg meghatározott sztrájkjog: sem a szövetségi alkotmány, sem más törvény nem rendelkezik arról, hogy kik, hol és milyen feltételek mellett szüntethetik be a munkát. Az Osztrák Szakszervezeti Szövetségtől (ÖGB) tájékoztatója szerint sztrájk megtartásához az illetékes üzemi vagy ágazati szakszervezeti testület, végső soron pedig az ÖGB-vezetőség engedélye szükséges. A munkabeszüntetés alatt a dolgozók nem támaszthatnak igényt a fizetésre, és az uralkodó osztrák jogértelmezés alapján a sztrájkkal megszegik a munkavégzésre vonatkozó kötelezettségüket (más megközelítéssel: megtagadják a munkát), ami kimerítheti az elbocsátási tényállást.

Romániában a sztrájkolókat arra kötelezi a munkakonfliktusokra vonatkozó törvény, hogy biztosítsák a szolgáltatások 30 százalékát a munkabeszüntetés ideje alatt. A szakszervezeteknek és a vállalat vezetőségének mindig meg kell egyezniük, hogy konkrétan mely szolgáltatás biztosítása szükséges.

Ukrajnában a sztrájktörvény nem szab szigorú feltételeket a munkabeszüntetést szervezőknek. Az ukrán sztrájktörvény szerint a munkabeszüntetés csak akkor tiltható meg, ha a sztrájk veszélyezteti az emberek életét, egészségét vagy a környezetet, akadályozza természeti csapás, baleset, katasztrófa, emberi vagy állati járványok megelőzését, azok következményeinek felszámolását.

Egy néhány évvel ezelőtti felmérés szerint az OECD-tagországok közül Svájcban sztrájkolnak a legkevesebbet a dolgozók: itt ezer munkavállalóra évente mindössze 1,5 nap munkabeszüntetés jutott. A listán éllovas Svájcot Japán (3 sztrájknap), majd Ausztria (3,8 nap) követi.

 

Demeter Szilárd egyszerre száll bele az Indexen Majkába, Kornis Mihályba és Magyar Péterbe

Demeter Szilárd egyszerre száll bele az Indexen Majkába, Kornis Mihályba és Magyar Péterbe

Álomhozamot termelnek a nyugdíjpénztárak, a kormány mégis azt szeretné, ha elköltenénk lakásra

Álomhozamot termelnek a nyugdíjpénztárak, a kormány mégis azt szeretné, ha elköltenénk lakásra

Így hamisítja az orosz kormánypárti média Trump üzenetét Putyinnak

Így hamisítja az orosz kormánypárti média Trump üzenetét Putyinnak

Meglepetésre ez autó volt Európa kedvence 2024-ben, és még csak nem is SUV

Meglepetésre ez autó volt Európa kedvence 2024-ben, és még csak nem is SUV