Az ideális munkakörülmények sem mindig elegendőek ahhoz, hogy a dolgozók a főnök szája íze szerint teljesítsenek, az emberi tényezők – elvárások – ugyanis cégenként, munkakörönként, és persze cégvezetőtől függően változnak. Van azonban néhány tulajdonság, amely a legtöbb munkaadó számára kívánatos.
Kommunikáció felsőfokon
A mesterien kommunikáló alkalmazott, aki az ügyfelekkel és a kollégákkal is megérteti magát, hatékonyan együttműködik - mindig, minden helyzetben tudja, hogyan reagáljon, illetve feltalálja magát és felül tud kerekedni a problémás helyzeteken is – ritka, ezért a legtöbb cégvezető megbecsüli.
Mértéktartás: hallgatni is tudni kell
Csapatmunka. Közös teher © sxc.hu |
„Se többet, se kevesebbet - a nagydumás alkalmazott, aki nem tud mértéket tartani, gyakran túllő a célon, a legtöbb kollégát – beleértve a főnököt is – idegesíti. Érdemes megtanulni, hogyan koncentrálhatsz a másik fél mondandójára, mikor adj teret és lehetőséget neki a kibontakozásra, és mikor jön el a pillanat, amikor magadhoz kell ragadnod a szót. Akadnak olyan helyzetek, amikor a hallgatás gyümölcsöző, máskor néhány odaillő szó oldja a feszültséget.
Együttműködőkészség
Valaki bedob egy ötletet az értekezleten, ám a csapat kekeckedő tagja lehurrogja? Az együttműködés különösen egy több száz, több ezer fős cégnél elengedhetetlen, ezért aki nem tud másokkal együtt dolgozni, illetve mindenbe beleköt – olykor csak azért, hogy hallassa a hangját -, és ezzel hátráltatja a közös munkát, értékes időt elrabolva a kollektívától, valószínűleg nem marad sokáig a cégnél.
Alkalmazkodókészség
Akad, aki szerint sok múlik a részleteken, mások úgy vélik, hogy az apróságokra nem érdemes adni: így van ez a legtöbb munkahelyen. Ha főnököd elvárja, hogy mindent aprólékosan megtervezz, mielőtt belevágsz – legyen szó üzletkötésről, dokumentációról vagy prezentációról -, vedd fel a tempóját. Ha nem ad a részletekre, fogadd el, ám ebben az esetben nem kell tökéletesen idomulnod hozzá: teljesítheted feladataidat úgy is, ha odafigyelsz a részletekre, gondot fordítasz az apróságokra. Sokan például elhanyagolják a céges ajándékküldést karácsonykor, mondván, az egész csak reklámfogás, cél az üzletfelek lekenyerezése. Ám azt figyelmen kívül hagyják, hogy sokszor a gesztus a lényeg, az egész évi közös munka emlékére mindenkinek jólesik legalább egy üdvözlőlap, pár kedves szóval.
Egy lépéssel a többiek előtt
A gyors felfogású, lényeget villámgyorsan átlátó dolgozót mindenhol megbecsülik. Ha képes vagy arra, hogy előre gondolkodj, döntéseid következményeit mérlegeled, és azok elvárásaidnak megfelelően alakulnak, nem lehet okod panaszra. Ahhoz, hogy valaki nélkülözhetetlen legyen a cégnél, fontos, hogy minden téren – legyen szó piaci hírek megszerzéséről vagy a céggel kapcsolatos információkról – egy lépéssel a többiek előtt járjon.
Elhivatottság
„Mindig csak dolgozol” – a panasz ismerős, a lelkiismeretes alkalmazottak, és a karrierépítők gyakran megkapják családtagjaiktól, hogy túl sok időt töltenek munkával. Kérdés, milyen elvárásai vannak a főnöknek, és ezeknek ki, hogyan tud megfelelni. Akad, aki az aznapi lemaradást otthoni munkával hozza be, mások a munkaidő kezdete előtt beesnek a céghez, hogy bepótolják, amire előző nap nem jutott idejük. A pluszmunkáért a legtöbb vezető hálás, ám ne hagyd, hogy kizsigereljenek, a túlóráért ugyanúgy jár a pénz, mint egész napos munkádért – kivéve, ha a cégnél önhibádból elúsztál, ezért dolgozol otthon.
Önálló véleményalkotás
Nem mersz ellentmondani főnöködnek, még akkor sem, ha tudod, hogy neked van igazad? A határozottság és a kurázsi nélkülözhetetlen, ha előrébb akarsz jutni, vagy egyszerűen csak ki akarod vívni főnököd megbecsülését. Előfordulhat, hogy felettesed rosszul dönt, és te tudod ezt, mert esetleg olyan tények birtokában vagy, amelyekről felettesed nem tud. Ilyenkor ne hallgasd el véleményedet! Úgyis főnököd hozza meg a legfontosabb döntéseket, ám, ha valami rosszul sül el, nem vághatja a fejedhez, hogy nem szóltál neki.