Engem folyamatosan egy mosonmagyaróvári nyelviskola hívogat, hogy új kurzusa indul, de sosem tudták megmondani, honnan van meg nekik a telefonszámom - panaszolja egy internetes fórumozó. Tény, hogy terjed a hallgatótoborzás telefonmarketinges módja. Ennek során se szeri, se száma a hangzatos ígéreteknek, aztán nemegyszer kiderül, hogy az elhangzottak nem fedik a valóságot. A telefonmarketingelő nyelviskolák ügynökei lehengerlő fellépésükkel sokakat azonnali beleegyező döntésre kényszerítenek, akik lépcsőházi effektusként csak utólag gondolják végig a következményeket - amikor már általában késő.
A csábítás trükkjei közé tartozik például, hogy egyes nyelviskolák "XXII. századi módszereket" ígérnek: a legkorszerűbb tankönyveket, munkafüzeteket és kazettákat. A telefonon is diákokat szerző veszprémi Company Success például azt hirdeti magáról az interneten, hogy mércéje a világszínvonal, miközben a honlapján referenciaként feltüntetett céges ügyfelei közül csupán a Magyar Posta és az építőanyag-iparban tevékenykedő Tondach Magyarország számít közismertnek. A harminc éve Firenzében létrejött, nyelveket és számítástechnikát oktató 2F nemzetközi magániskola-hálózat szintén telefonon is toborzó magyarországi lerakata pedig azzal büszkélkedik a honlapján, hogy "a tökéletes kiejtés elsajátítását multimédiás számítógépekkel felszerelt nyelvi laborja, speciális oktatás segédeszközei biztosítják".
Segédanyagok. Drága tudás © Müller Judit |
A telefonon meggyőzöttektől a nyelviskolák azt kérik, hogy a tanfolyamok sokszor borsos - például egy háromszor hatvanórás kurzus 150-180 ezer forintos - díjából 20-25 ezret előlegként szurkoljanak le. Annál nagyobb a csalódás, ha a nyújtott szolgáltatás minősége köszönő viszonyban sincs a beígérttel. "Az első órán derült csak ki - panaszolta a HVG-nek az egyik jelentkező -, hogy a »rendkívül modern oktatás« egy húszéves tankönyvön alapul, a multimédiás felszereltség pedig egy recsegő magnót jelent." Az is gyakori, hogy nem ott és nem akkor rendezik a tanfolyamot, ahol és amikor azt a reménybeli tanulókkal kötött szerződésben vállalták. A bepalizott diákoknak igen gyakran még a nyelvi szintfelmérésért is fizetniük kell, holott az a valóban színvonalas oktatást nyújtóknál ingyenes.
Utólag azonban már nincs apelláta, pénzt az iskolák általában nem adnak vissza. Igaz, általános szerződési feltételeik rögzítik, hogy a tanfolyamra beiratkozó bizonyos időn belül elállhat a kontraktustól, ám az agyafúrtabb intézmények olyankorra lövik be az első tanítási órát, hogy addigra "elévüljön" a követelés.
"Az ilyen nyelviskolák működése azért káros, mert elriaszthatja az embereket a nyelvtanulástól" - jelentette ki a HVG-nek Sipos Júlia, a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének (NYSZE) főtitkára. A NYSZE-hez már több bejelentés és panasz érkezett, amelyekkel - lévén érdekvédelmi szervezet, nem pedig hatóság - nem tudtak mit kezdeni. A panaszosokat így a regionális munkaügyi központokhoz irányították, amelyek az írásban beérkezett észrevételeket megvizsgálják. (A kifogásokat értelemszerűen ahhoz a munkaügyi központhoz kell benyújtani, amelynek területén a nyelviskola működik.)
Több nyelviskolára érkezett panasz az utóbbi másfél évben - derült ki a HVG regionális munkaügyi központokhoz intézett körkérdéséből. A legtöbbször a Tan-Net Iskola Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. volt terítéken. Nem volt olyan hét, hogy ne érkezett volna valamiféle bejelentés a tevékenységét 2002-ben Kaposvárott megkezdő céggel szemben - tájékoztatták a HVG-t a Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központban. Mindennapos probléma volt, hogy nem adták vissza a szerződéstől elállni akaró diákoknak a pénzt, s az oktatás minősége is egyenetlennek bizonyult. Vélhetően a nagyszámú panasszal is összefügg, hogy a Tan-Net ez év elején Budapestre költözött, nevét Clever School Felnőttképző Kft.-re változtatta, majd augusztusban innen is továbbállt: a HVG által a budapesti székhelyen, szomszédoktól kapott információk alapján Székesfehérvárra.
Nyelviskolával szembeni panasszal persze a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez (FF) is lehet fordulni. Így tett például az idén a diákjait interneten és szórólapokon toborzó budapesti Euro Nyelviskola két hallgatója is, azt sérelmezve, hogy - szerintük jogellenesen - nem kapták vissza az általuk befizetett tandíjat, illetve előleget. Mindkét esetben az okozta a problémát, hogy a tanfolyam, amelyre jelentkeztek, létszámhiány miatt kéthetes késéssel indult. Miután a hallgatók aláírták az Euro jelentkezési lapját, ezzel egyszersmind a kéthetes halasztást is elfogadták, s mivel az új időpontban elindultak a csoportok, az iskola nem tartotta jogosnak az előleg visszafizetését - tájékoztatta a HVG-t Vorgity Anikó, az Euro Nyelviskola tulajdonosa. Hozzátéve: azt is felajánlották a panaszosoknak, hogy a befizetett összeget egy éven belül bármikor "lejárhatják", ám e lehetőséggel egyikük sem élt, inkább az FF-hez fordultak. Határozat lapzártánkig még nem született az ügyükben.
Nem lesz azonban könnyű dolguk a fogyasztóvédelmi felügyelőknek, mivel igen nehéz megítélni az ígért és a nyújtott szolgáltatás minősége közötti eltérést - ismerik el szakmai berkekben. Segítené a tisztánlátást, ha létezne olyan jogszabály, amely pontosan előírná, milyen követelményeknek kell megfelelniük a nyelviskoláknak. Meglehet, e szakmai óhajok hamarosan teljesülnek. Úgy tudni, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium olyan előterjesztésen dolgozik, amely azt javasolná a kormánynak, majd annak jóváhagyása esetén az Országgyűlésnek, hogy a nyelviskolákkal kapcsolatos regulák is kerüljenek be a felnőttképzésről szóló 2001. évi törvénybe.
CSABAI KÁROLY