Tetszett a cikk?

Egy globális vállalatnál elengedhetetlen, hogy különböző kultúrájú emberek jól tudjanak együttműködni, hiszen gyakran nemzetközi csapatokban kell dolgozniuk. Így nem árt, ha nyitott, rugalmas gondolkodásmóddal áldja meg őket az ég. Intődy Gábor és Sztrókay Péter, az IBM két munkatársa belekóstolt Afrika és Ázsia világába, és megtanulta: lehet másként is élni.

A IBM Corporate Service Corps programot azért hozták létre, hogy tapasztalt IBM-es munkatársak fejlődő országok közösségeit segítsék üzleti és technológiai ismereteik átadásával. Emellett a résztvevők tudásának, valamint kultúrák közötti kommunikációs készségeinek továbbfejlesztése is fontos cél volt, hiszen ezeket a tapasztalatokat a vállalat jól kamatoztathatja a későbbiekben. A jövő munkahelyéhez ugyanis elengedhetelen lesz a multikulturális szemléletmód. A vállalat önkéntes szolgálatára sokszoros volt a túljelentkezés. A szerencsések egy hónapra elszakadhattak íróasztaluktól, határidőktől, sőt magától az idő európai fogalmától. Így tett Intődy Gábor, az IBM kommunikációs vezetője és Sztrókay Péter pénzintézeti ügyfélmenedzser is.

Kommunikáció két szinten

Zanzibárban kétszintű kommunikáció nehezítette boldogulásukat. A különböző országokból, eltérő kultúrákból érkezett emberekkel való kommunikációt, együttműködést kellett megvalósítaniuk egy Európától és a civilizált világtól nagyon távol eső földrészen. Arra a kérdésre, hogy a munkájukban mennyire jelentett ez problémát, mindkét  „önkéntes” úgy válaszolt, hogy miután átestek az első sokkon, fokozatosan alkalmazkodtak a körülményekhez, és a végén nem ütköztek meg olyan apróságokon, hogy például elmegy az áram, vagy csak egyszerűen nem jelennek meg az emberek a találkozón, esetleg komplett konferencia marad el. Azt azért elárulták, hogy nem minden csapattárs viszonyult az ottani viszonyokhoz ilyen rugalmasan, és csak a program végére sikerült valamelyest megszoknia a helyzetet.

Afrika egy "lázadó kuruc" szemszögéből

Intődy Gábor, az IBM kommunikációs vezetője, amikor meghallotta a programot, nem gondolkodott sokat, jelentkezett Arushába, Tanzániába. A feladat az volt, hogy együttműködjenek a Tanzániai Utazásszervezők szövetségével egy weboldal elindításában (www.tatotz.org címen) és egy keresőrendszer létrehozásában. A projekten egy négyfős, magyar, izraeli, japán és amerikai IBM-es önkéntesekből álló csapat dolgozott. Ezenkívül kommunikációs és marketingtervet is összeállítottak a tanzániai idegenforgalom fejlesztése érdekében, valamint egy kifejezetten kis- és közepes utazási vállalkozásoknak szóló üzleti oktatási anyagot fejlesztettek ki. Intődy Gábornak tetszett az ötlet, mert ez nem egyszerűen egy adományozási akció volt: tudást vittek, kapcsolatokat építettek, és maguk is olyan tapasztalatokra tettek szert, amelyre más körülmények között nem kerülhetett volna sor.

Tanzániában Intődy Gábor egy nyolcfős csapat tagja volt. A helyi multikulturális viszonyokhoz jól illeszkedett a három amerikaiból, egy japánból, egy indiaiból, egy izraeliből, egy fülöp-szigetekiből és egy magyar dolgozóból álló brigád. Egy nagy egész részeként dolgoztak együtt: a közös munka során mindenki olyan darabkát tesz be tudásából, személyiségéből, kulturális hátteréből a közösbe, amelyre más nem lenne képes - fogalmaz Intődy, akiben a tanzániai önkéntes munka során tudatosodott, mennyiben különbözik a közép-európai ember hozzáállása bizonyos feladatokhoz. A Magyarországról érkező hajlamos kérdéseket feltenni, és akkor érzi jól magát, ha meggyőződött arról, van értelme tevékenységének. Az angolszász munkakultúrában nagyobb a hangsúly a kapott utasítások végrehajtásán.

Tartalmi partnerünk a HR Portál. A cikk teljes szövegét elolvashatja itt.

hvg.hu Karrier

Túlélési taktikák: ki számít ma kapós munkavállalónak?

Ősz óta a gazdasági világválság hatására a munkaerőpiacon is látványos átalakulás ment végbe: míg egyes iparágak – autógyártás, építőipar – ontják az elbocsátott alkalmazottakat, addig más területen, például pénzügyi vonalon, megnőtt az igény a tapasztalt, jól képzett szakemberekre. Hogyan érinti a válság a fejvadász cégeket? Mi jellemzi a munkaadókat és álláskeresőket? Kitekintés.

hvg.hu Tech

Tízből hét vezető félti vállalatát az online kockázatoktól

A Weber Shandwick és az Economist Intelligence Unit nemzetközi vállalatvezetők körében felmérést végzett arról, hogy az internet hogyan befolyásolja a cégek hírnevét világszerte. Az eredményekből kiderül, a döntéshozók többségének fogalma sincs, milyen károkat okozhat a vállalatnak egy elégedetlen alkalmazott a világhálón

Karrier

Költségcsökkentő tippek válság idejére

Nincs még vége a leépítéseknek, a DGS Global Research kutatása szerint ugyanis a vállalatok 30 százaléka további elbocsátásokat tervez. Pedig - mint az a Válságkezelési Konferencián kiderült - más módon is csökkenthetnék költségeiket a cégek: atipikus foglalkoztatással, a kompenzációs csomag reformjával vagy újonnan keletkezett piaci rések kihasználásával.

A csokoládégyártást is elérte a szigorú környezetvédelmi szabályozás

A csokoládégyártást is elérte a szigorú környezetvédelmi szabályozás

A múltat feledve és a jövőért hízelegve zarándokolnak Trumphoz a techmogulok

A múltat feledve és a jövőért hízelegve zarándokolnak Trumphoz a techmogulok

Mától ezeket nem lehet forgalomba hozni az Európai Unióban

Mától ezeket nem lehet forgalomba hozni az Európai Unióban

Zelenszkij: Az oroszok néha kivégzik az észak-koreai bajtársaikat

Zelenszkij: Az oroszok néha kivégzik az észak-koreai bajtársaikat