Beszélgetés Kránitz Évával, a Personnel Decisions International (PDI) tanácsadójával és coach-ával a coaching módszerekről és az ebben rejlő lehetőségekről.
Ön tanult az Egyesült Államokban, és foglalkozik a környező országok vezetőinek coacholásával is. Milyen tipikus problémák esetén kérnek coachingot e térség vezetői? Van-e valamilyen sajátos probléma, ami kifejezetten a magyar döntéshozókra jellemző?
Kránitz Éva: Az elmúlt években több száz magyar, orosz, szerb, román, szlovák és nyugat-európai vezető készségértékelését és fejlesztését végeztük. Általában azzal keresnek meg bennünket, hogy nézzük meg, az elvárásokhoz képest a vezetőknek mik az erősségeik és fejlesztendő területeik. A tipikus coaching megbízás nálunk a vezetői készségek célzott fejlesztésére vagy pozícióváltással járó kihívásokra való felkészítésre irányul. Olyan sajátos problémát, amivel csak a magyar vezetők fejlesztésekor találkozunk, és másoknál egyáltalán nem, nem tudok kiemelni. Természetesen látunk különbséget aközött, ahogyan egy szerb, orosz, magyar vagy német vezető igyekszik elérni a vállalati célokat, de olyan megalapozott kutatási anyaggal nem rendelkezünk, amelyből statisztikailag alátámaszthatóan látszik, hogy kifejezetten mi az, ami csak a magyar döntéshozókra jellemző.
Milyen tapasztalat, tudás szükséges ahhoz, hogy valaki jó coach legyen?
K. É.: Egy jó coach-nak kiváló a kommunikációs készsége, nyitott és figyelmes, segítőkész, rendelkezik gazdasági és pszichológiai alapismeretekkel és saját vezetői tapasztalattal. A kiválósághoz azonban több kell. A coach-nak többek között coaching ismeretekkel és gyakorlati tapasztalattal kell rendelkeznie. Például meg kell tudnia terveznie magát a coaching folyamatot, ismernie kell hatékony fejlesztő módszereket, és tudnia kell értékelni a coachingot. Szükség van vezetőfejlesztéshez releváns pszichológiai tudásra, arra, hogy a coach tudja, hogyan tanulnak a felnőttek, és milyen működő módszereket érdemes használni a viselkedés hatékony megváltoztatására, ismer néhány, a vezetői stílus és személyiség kategorizálását segítő eszközt. A pszichológiai tudás mellett legalább annyira fontos az alapvető üzleti folyamatok ismerete, valamint rálátás arra, hogyan kapcsolódnak az egyéni és csoportcélok a stratégiai célkitűzésekhez.
Tartalmi partnerünk a HR Portál. A cikk folytatásáért kattintson ide.