Tetszett a cikk?

Mi is az a coaching? Hogyan tudják a vállalatvezetők a gyakorlatban is hasznosítani, hogy hatékony segítséget nyújthassanak alkalmazottaiknak? Részlet Mary Beth O’Neill Coaching, A vezetői szerep és feladat tudatosítása című könyvéből, ami a HVG Könyvek jóvoltából már magyarul is olvasható.

A coachingkapcsolat azzal kezdődik, hogy a vezető dilemmával néz szembe, úgy érzi, elakadt. A vezetői coaching lényege, hogy segítse a vezetőt a kihívások leküzdésében és abban, hogy a közben tanultakat a szervezet számára eredményekké alakíthassa át.

Vezetői coachként sokszor abban is segíthetünk ügyfeleinknek, hogy alkalmazottaiknak jobb coachai lehessenek. Úgy tűnik, hogy nem kis zűrzavar él a menedzserek fejében arról, hogyan nyújthatnak coachingot alkalmazottaiknak. Azt talán tudják, hogy létezik egy „munkavállalói coaching” nevű, új menedzsmenteszköz. S lehet, hogy saját főnökeik vagy a HR-osztály azzal üldözi őket, hogy alkalmazzák azt minél többször. Ettől azonban továbbra sem lesz kevésbé titokzatos a dolog. A vezetők olyan speciális és pontosan meghatározott teljesítménymenedzsment-feladatokért is felelősek, amelyek elvégzése meg kell hogy előzze az alkalmazottaknak nyújtandó coachingot. Ehhez azonban elengedhetetlen a szerepek tisztázása.

               Coaching

       Megrendelem a könyvet!
Szerepek: a főnök és a beosztottak viszonya

A vezetők coachként gyakran esnek abba a hibába, hogy elbagatellizálják irányítói szerepüket. Ez az alkalmazottnál zavarodottsághoz, a főnöknél pedig eredménytelen coachinghoz vezet. Annak a vezetőnek, aki beosztottainak coachingot szeretne nyújtani, mindig egyértelművé kell tennie szerepeit. A főnök a szponzor, a coach pedig az ügynök. A vezető egyszerre több szerepet is betölthet, vagyis lehet szponzor és ügynök egyszerre. De tudnia kell, mikor melyik szerepben van, mert a kettős szerep bonyolultságát csak így tudja kezelni.

Például a főnökök meghatározott eredményeket várnak beosztottaiktól, a coach pedig segít az embereknek ezen eredmények eléréséhez szükséges készségeik fejlesztésében. A főnökök, akik beosztottaiknak coachingot nyújtanak, szintén megszabják a célokat, de egyben segítenek is nekik készségeik fejlesztésében, amelyekkel ezek a célok elérhetők. Ez persze nem kis teljesítmény. Amikor a főnök a személyzet egy tagjának coachingot nyújt, akkor is a főnöke marad. Eközben nem tehet úgy, mintha nem lennének elvárásai az alkalmazott teljesítményével szemben. 

Ha valaki főnök és coach egyszerre, érdemes odafigyelnie néhány gyakori csapdára. Az egyik szélsőséges eset az a vezető, aki „mérsékli” az üzleti elvárásokat, mert coachként fejleszteni kívánja beosztottait. Megpróbálja a beosztottat coachinggal szolgálatkészségre bírni (a coaching szó ilyenkor akár a nyaggatás, hízelkedés vagy rábeszélés szavakkal is helyettesíthető). Ez a hibás gondolkodás valahogy így működik: „Talán a coaching hatására majd megteszik, amit akarok.” A coaching azonban nem helyettesítheti a teljesítménymenedzsmentet. Egy másik szélsőséges példa: a főnök, aki úgy véli, a coaching irányítást jelent, és állandóan parancsokat osztogat alkalmazottjának arról, hogyan teljesítsen az elvárások szerint. Ezekben a szélsőséges szituációkban senki (sem a főnök, sem a beosztott) nem érzi jól magát. A beosztottaknak nyújtott coaching nem erről szól.

Amikor a főnök alkalmazottjának coachingot nyújt, két különálló, de egymásra épülő szerepet kell alkalmaznia.
Első a teljesítményelvárások megfogalmazása, és annak biztosítása, hogy az alkalmazott elkötelezze magát mellettük. Aztán következik az alkalmazott támogatása és fejlesztése annak érdekében, hogy meg tudjon felelni ezeknek az elvárásoknak. A kettőt nem szabad összekeverni, és a második szerep csak az első teljesülése után következhet. Az első szerep a vezető által nyújtott coachingot a munkával kapcsolatos elvárások tágabb kontextusába helyezi. Ha valaki úgy próbálkozik vele, hogy először nem tisztázza az elvárásokat, csak az idejét vesztegeti, és gyenge eredményeket fog elérni. Vezetői coachként az a feladatunk, hogy segítsük a főnököt a kétfajta szerepnek megfelelni, s hogy hatékonyan beépíthesse a coachingot vezetői feladatai közé
.

Karrier

HR felsőfokon: a vállalatvezetők titkos fegyvere

Mi is az a coaching? Hogyan tudják a vállalatvezetők a gyakorlatban is hasznosítani? Részlet Mary Beth O’Neill Coaching, A vezetői szerep és feladat tudatosítása című könyvéből, ami a HVG Könyvek jóvoltából már magyarul is olvasható.

Kutatók szerint át kellene gondolni a 2026-os foci-vb-t, mert egyes helyszíneken 50 fok lesz

Kutatók szerint át kellene gondolni a 2026-os foci-vb-t, mert egyes helyszíneken 50 fok lesz

Mutatunk egy egyszerű trükköt az új dolgok megtanulásához

Mutatunk egy egyszerű trükköt az új dolgok megtanulásához

Futni nem támadt kedvünk Herendi filmjétől, de az édesanyánkkal beszélgetni annál inkább

Futni nem támadt kedvünk Herendi filmjétől, de az édesanyánkkal beszélgetni annál inkább

Bezárják London két legikonikusabb, történelmi piacát

Bezárják London két legikonikusabb, történelmi piacát