szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Három éve működik a Főnix Mentőrobogó Szolgálata. Májusban és júniusban több mint háromszáz esethez mentek ki, ezzel „ledolgozták” a tavalyi, egész éves forgalmat. A szezon viszont csak szeptember végén ér véget. Kiből lehet ma mentőrobogós? Mennyibe kerül a szolgálat fenntartása? Kényes és praktikus kérdésekről beszélgettünk Siklósi Gáborral, a szolgálat vezetőjével.

„Jelenleg két motorral működünk. Az egyik saját járgány, a másik az egyik motorgyártó cégé, és mi csak az üzembentartók vagyunk” – kezdi Siklósi Gábor, a Főnix Med Zrt. mentőrobogós szolgálatának vezetője. Hogy a robogó kifejezés megtévesztő, azonnal kiderül, amint szemügyre vesszük az 500 köbcentis járgányt, ami a telephelyen – a János Kórház területén – parkol. Most csak a másik van szolgálatban, a IX. kerületi Szent István Kórház előtt állomásozik, innen indul, ha riasztást kap. A termetes gépeket rikító zöldbe burkolták, minél feltűnőbb, annál jobb alapon. A motorok mindkét oldalára és hátuljára méretes tárolókat rögzítettek - ebben lapulnak a helyszíni betegellátáshoz szükséges készülékek: defibrillátor, szülési szett, oxigén, légútbiztosító eszközök, vagyis minden, ami a kiemelt mentőegységeken van -, és még az orvosi táskának is jut hely. Egyedül a hordágy nem fér el. De valamit valamiért.

A robogók évente körülbelül száz napig mennek. Május elsején indul a szezon és szeptember végén, az esős, hűvös idő beálltával zárul. A műszak reggel nyolctól este nyolcig tart, de csak hétköznaponként, mivel szombaton és vasárnap nem kaptak elég riasztást. (Ilyenkor van elég mentő.) „Az első évben, 2008-ban körülbelül 150-szer mentünk ki a helyszínre” – mesél a kezdetekről Siklósi Gábor. Akkor az esetek 74 százalékánál nem kellett mentőt hívni a helyszínen ellátott sérültekhez, leggyakoribb volt a végtagtörés, az alkoholos befolyásoltság miatti „kidőlés”. Tavaly már 364-szer indultak útnak robogóval - a betegek 56 százalékát nem kellett kórházba szállíttatni -, míg idén az első két hónapban több mint 300 riasztást kaptak. Nem meglepő, hogy noha a költségvetést még év elején belőtték a növekvő esetszámra alapozva, augusztus elejéig 700 ezer forintos mínuszt könyvelhettek el.

Indul a műszak: riasztás után azonnal nyeregbe pattan az ügyeletes
Stiller Ákos

„A helyzet nem egyszerű, adott a motor, de azt még fel is kell szerelni” – avat be a részletekbe Siklósi. Egy robogó felszerelése körülbelül 1,5 millió forintba kerül, ebből 400 ezer forint a megkülönböztető jelzés. Az éves működési költségbe belatartozik még a benzin, a motorok vizsgáztatása, karbantartása, a kollégák bére, ami óránként 700 forint. Mint megtudjuk, ennél nem ildomos többet fizetni, mert az OMSZ mentőápolói is ennyit keresnek. Az éves büdzsé idén 2,5-3 millió forint volt, ezt év elején egy kereskedelmi rádióban sztárok elárverezésével szedték össze. Ha öt évre előre összegyűjteném a működési költséget, akkor garanciát kellene vállalnom, ezt pedig nem merem megtenni - teszi hozzá.

Mi kell ahhoz, hogy valaki mentőrobogós lehessen? Mentőszakápolói végzettség, két év gyakorlat az OMSZ-nél vagy akár sürgősségi/intenzív osztályon, „A” kategóriás (motoros) jogosítvány, alkalmassági vizsga kéklámpás közlekedésben való jártasságról. Az is előny, ha a jelentkező beszél legalább egy idegen nyelven, illetve jól kommunikál. Ha minden kritériumnak megfelel, akkor jöhet az állásinterjú. Erre azért van szükség, mert a motoros a szolgálatot képviseli, még akkor is, ha egyedül megy ki egy-egy beteghez. A megfelelő jelentkezők oktatása áprilisban indul: a leendő robogósok megtanulják, hogyan alkalmazkodjanak a körülményekhez, mit tegyenek, ha egyedül kell ellátniuk egy rászorulót.

Első látásra a követelmények és a munkakörrel járó fizetség – a 700 forintos órabér és némi kiegészítés: ingyen energiaital és ebéd – kapcsán felmerül a kérdés, vajon hányan törik magukat ezért a munkáért. Meglepő, de mint megtudtuk, viszonylag sokan. Idén heten indultak, menet közben viszont ketten elvéreztek. A toborzási stratégia egyszerű: minden itt dolgozó hozhat magával egy - a követelményeknek megfelelő - embert, de ha az elszúr valamit, az is „repül”, aki ajánlotta. Többnyire azért olyanok jelentkeznek motoros szolgálatra, akik az OMSZ-nél dolgoznak főállásban.

Életmentő száguldás: a motor gyors és mozgékony
Stiller Ákos

„Akad, aki a kezdetektől fogva itt dolgozik, mert a sajátjának érzi az egészet, élvezi, hogy nap mint nap egyedül kell boldogulnia a terepen. Olyan is van, aki besokall, és ki akar lépni, aztán pár nap múlva meggondolja magát” – feleli a szolgálatvezető a kérdésre, hogyan bírják a nyomást a robogósok. Azt is hozzáteszi: 12 éve mentőzik – végzettségét tekintve mentőápoló –, ám 2-3 havonta rendszeresen eljut arra a pontra, hogy vége, befejezi. Aztán rendre meggondolja magát. „Szeretném azt hinni, hogy nélkülem ez nem működik, mert senki sem annyira motivált, mint én” – mosolyog. És hogy mi hajtja még mindig? „Ez az én gyerekem. Egy évig tartott, míg egyáltalán bekerült a mentési rendeletbe a mentőrobogó, mint fogalom” – feleli. (2007 decemberében társával és saját motorjával Siklósi élesztett újra egy kétéves kislányt, aki otthonában lett rosszul. Az eset nagy médiavisszhangot váltott ki, ez adta a lökést a szolgálat létrehozásához.)

Sok lúd ...

Felmerül a kérdés, hogyan osztják meg a feladatokat az Országos Mentőszolgálat embereivel, 2008-ban ugyanis az OMSZ is elindította saját mentőrobogós szolgálatát: két 50 köbcentis kisgéppel róják a fővárost. A Főnix motorosait is az OMSZ irányítja, ellenőrzi, ahogy Siklósi Gábor mondja, fontos a jó kapcsolat. Előfordul, hogy egyszerre riasztják a rohamkocsit és a robogóst, és amíg kiér az autó, a két keréken közlekedő kolléga ellátja a sérültet a helyszínen. Az sem ritka, hogy „előörsként” előreküldik a robogóst: nézze meg, mire van szüksége a betegnek, de összességében nem alakult ki a rohammentősök és motoros kollégáik közötti munkamegosztás.

Londonban sokkal szervezettebben működik a mentőrobogózás - mondja Siklósi. Noha a brit egészségügy is hagy kívánnivalót maga után, felismerték, mennyit tud spórolni az állam azzal, ha időben ellátják beteget – kiszámolták, mennyibe kerül egy-egy páciens kórházi kezelése, rehabilitációja -, és a megelőzés, gyors esetfelmérés mellett döntöttek. „Angliában ezzel havonta akár 15 ezer fontot (5 millió forintot) is össze lehet szedni” - teszi hozzá Siklósi, aki a Baptista Szeretetszolgálat munkatársaival olykor-olykor katasztrófa sújtotta övezetekbe is ellátogat: járt már Haitin, a Gázai-övezetben, legutóbb pedig Afganisztánban töltött egy hónapot.

„Nem merek előre tervezni. Nem azt szeretnénk, ha a mi szolgálatunk fejlődne, hanem azt, ha a szakma, vagyis közös a cél” - teszi hozzá, hangsúlyozva, hogy az országban jelenleg 5-6, mentéssel foglalkozó szolgálat érdeke lenne a motoros szakosztály fejlesztése.

Mexikó szerint 400 ezer amerikai munkahely megszűnését eredményezné Trump vámtarifája

Mexikó szerint 400 ezer amerikai munkahely megszűnését eredményezné Trump vámtarifája

Újabb bank jelentette be, hogy az ügyfelekre hárítja a tranzakciós illeték emelését

Újabb bank jelentette be, hogy az ügyfelekre hárítja a tranzakciós illeték emelését

Para-Kovács Imre: A főszerkesztő, aki nem tudott semmiről

Para-Kovács Imre: A főszerkesztő, aki nem tudott semmiről

WSJ: Több mint 150 kilométeren át húzta horgonyát a tengerfenéken a kínai hajó, ami kábeleket szakított el a Balti-tenger alatt

WSJ: Több mint 150 kilométeren át húzta horgonyát a tengerfenéken a kínai hajó, ami kábeleket szakított el a Balti-tenger alatt