szerző:
MTI/Magyar Hírlap
Tetszett a cikk?

Évente legalább kilencszáz új hallgatót kellene felvenni támogatott jogászképzésre csak ahhoz, hogy az állam jogászigényét kielégítsék - írja a Magyar Hírlap keddi számában a Felsőoktatási és Tudományos Tanács számára készített elemzésre hivatkozva.

A Szalay Gyula, a Széchenyi István Egyetem Állam- és Jogtudományi Karának dékánja és Kocsis Miklós, a Pécsi Tudományegyetem Alkotmányjogi Tanszékének oktatója által készített elemzés arra hívja fel a figyelmet, hogy a magyar munkaerőpiacon csaknem 55 ezer jogász tevékenykedik, ebből 34 ezren állami funkcióhoz kapcsolódó munkakörben dolgoznak.

A jogász életpálya hossza átlagosan 35 év, vagyis minden évben több mint 1500 friss diplomásnak kell kilépnie az egyetemekről ahhoz, hogy biztosítva legyen a reprodukció, ehhez - 20 százalékos lemorzsolódással számolva - legalább évi 1800 fős kapacitás szükséges.

Túry Gergely

Ha csak az állami igényt vesszük, akkor is évente legalább 900 hallgatót kellene felvenni támogatott jogászképzésre. "Ennél alacsonyabb létszám az állami funkciók gyakorlását már közvetlenül gátolja, tehát az államilag finanszírozott létszám ennél kevesebb nem lehet" - szögezték le a szakemberek a lap szerint.

A tanulmány arra is felhívja a figyelmet, hogy Magyarországon a joghallgatók a teljes hallgatói létszám négy-öt százalékát teszik ki, ami nemzetközi összehasonlításban alacsony, az uniós átlag ugyanis ennek kétszerese. Ősszel a tavalyi 800 helyett száz hallgató nyerhet felvételt állami ösztöndíjjal jogászképzésre - emlékeztet a lap.

Látványos kitérő: kerékpáron a Duna és az Alpok között

Látványos kitérő: kerékpáron a Duna és az Alpok között

Olasz vipera: 8,4 literes motorral vár új gazdára ez a szuperritka Alfa Romeo

Olasz vipera: 8,4 literes motorral vár új gazdára ez a szuperritka Alfa Romeo

ByeAlex beszólt azoknak a politikusoknak, akik nem engedik, hogy szabadok legyünk

ByeAlex beszólt azoknak a politikusoknak, akik nem engedik, hogy szabadok legyünk

A DK egymillió forintos különadót fizettetne a magángépekkel le- és felszállásonként

A DK egymillió forintos különadót fizettetne a magángépekkel le- és felszállásonként