Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ff0ba062-7acf-4a2a-923b-09a6f63ec363","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A legfőbb ügyész megint feljelentésként értékelt egy kérdést.","shortLead":"A legfőbb ügyész megint feljelentésként értékelt egy kérdést.","id":"20250423_veszabo-noemi-kituntetes-polt-peter-hivatali-visszaeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff0ba062-7acf-4a2a-923b-09a6f63ec363.jpg","index":0,"item":"c5698794-f66c-4a78-96c3-7ecb553bf97d","keywords":null,"link":"/kultura/20250423_veszabo-noemi-kituntetes-polt-peter-hivatali-visszaeles","timestamp":"2025. április. 23. 19:39","title":"A rendőrség szerint nem hivatali visszaélés Vészabó Noémi kitüntetése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58602993-3577-476c-997d-a8e02feeaff5","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Három napon át zsinórban dolgoznak a képviselők jövő héten – első döntéseikkel megbüntetik a korábban füstgyertyákkal tiltakozó momentumosokat és Hadházy Ákost. Aztán újabb fél évre megszavazzák a rendeleti kormányzást. ","shortLead":"Három napon át zsinórban dolgoznak a képviselők jövő héten – első döntéseikkel megbüntetik a korábban füstgyertyákkal...","id":"20250424_orszaggyules-tavaszi-ulesszak-fustgyertyazo-kepviselok-penzbirsag-elesitesevel-all-ujra-munkaba-hetfon-az-Orszaggyules-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58602993-3577-476c-997d-a8e02feeaff5.jpg","index":0,"item":"df762971-71c8-45d7-a810-31e4556d0b67","keywords":null,"link":"/itthon/20250424_orszaggyules-tavaszi-ulesszak-fustgyertyazo-kepviselok-penzbirsag-elesitesevel-all-ujra-munkaba-hetfon-az-Orszaggyules-ebx","timestamp":"2025. április. 24. 05:45","title":"A füstgyertyázást megtorló 80 milliós pénzbírság élesítésével áll újra munkába az Országgyűlés hétfőn","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0ffbaec-c8f5-4bf3-9953-eda107c294cf","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A tűzszünetre készülve több év háborús veszélyhelyzeti rendelete közül 137 oldalnyit emelne törvényi szintre a kormány, 258 új paragrafust alkotva. Ez érinti a menekültügyi eljárásokat, az árfigyelő rendszert, a taxitarifákat és a jegyzőkönyvek titkosságát is.","shortLead":"A tűzszünetre készülve több év háborús veszélyhelyzeti rendelete közül 137 oldalnyit emelne törvényi szintre a kormány...","id":"20250423_Egy-fel-Akos-novellaskotetnyi-veszelyhelyzeti-rendeletet-minositene-at-torvennye-a-kormany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0ffbaec-c8f5-4bf3-9953-eda107c294cf.jpg","index":0,"item":"766521e4-af12-4969-a410-440ec1e14a18","keywords":null,"link":"/itthon/20250423_Egy-fel-Akos-novellaskotetnyi-veszelyhelyzeti-rendeletet-minositene-at-torvennye-a-kormany","timestamp":"2025. április. 23. 17:02","title":"137 oldalnyi veszélyhelyzeti rendeletet minősítene át törvénnyé a kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86b5f2d1-0c20-4d61-a678-9fb6f103bdf3","c_author":"Sedacur forte","category":"brandchannel","description":"Egy felmérés szerint a magyarok 70 százalékánál jelentkezik valamilyen alvászavar, és az érintetteknek mintegy egyharmada folyamatosan szenved a rossz alvás, vagy éppen az álmatlanság kellemetlen tüneteitől. Az alvászavarral kapcsolatban számos tévhit tartja magát a köztudatban, amelyeket csokorba gyűjtöttünk. ","shortLead":"Egy felmérés szerint a magyarok 70 százalékánál jelentkezik valamilyen alvászavar, és az érintetteknek mintegy...","id":"20250323_alvaszavar-tevhitek-tunetek-sedacur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86b5f2d1-0c20-4d61-a678-9fb6f103bdf3.jpg","index":0,"item":"f66effe3-602c-49a5-a844-56f07582123e","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250323_alvaszavar-tevhitek-tunetek-sedacur","timestamp":"2025. április. 23. 13:30","title":"„Iszom egy pohár bort, és beájulok a tévé előtt\" – 10 tévhit az alvászavarról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Sedacur forte","c_partnerlogo":"5cf9288a-45dd-4fc7-882f-75fd6dbe4936","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"06c7edec-f712-4c27-b7ef-bf088874e7e9","c_author":"4iG Group ","category":"brandchannel","description":"Az országhatárokon átívelő űripar teljes átalakuláson megy keresztül napjainkban, aminek részeként a 4iG Űr és Védelmi Zrt. elindította Közép-Európa legnagyobb magánműhold-programját. A HUSAT keretében pályára állítandó űreszközök hatalmas mennyiségű adatot gyűjtenek majd a Föld teljes felszínéről, amelyekből MI-alapú algoritmusokkal értéknövelt térbeli információk állíthatók elő. Mindez jelentős üzleti potenciált képvisel a földmegfigyelési szolgáltatások nemzetközi piacán, ugyanis a civil felhasználók és a védelmi szektor adatigénye is gyorsuló ütemben növekszik.","shortLead":"Az országhatárokon átívelő űripar teljes átalakuláson megy keresztül napjainkban, aminek részeként a 4iG Űr és Védelmi...","id":"20250425_4iG_Muholdas-foldmegfigyeles-urkutatas-HUSAT-Remtech-Martonvasar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06c7edec-f712-4c27-b7ef-bf088874e7e9.jpg","index":0,"item":"a127b98b-1b9c-4ebd-ad3b-42d7b4cb7626","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250425_4iG_Muholdas-foldmegfigyeles-urkutatas-HUSAT-Remtech-Martonvasar","timestamp":"2025. április. 25. 07:30","title":"Műholdas földmegfigyelés: magyar vállalat is lehet globális adatszolgáltató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"4iG Group","c_partnerlogo":"1b66984a-afcb-4215-8938-e6673eea3d34","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"ed3e49a2-5021-42b7-8b6f-6f5be30be9c8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Dalszöveg-megosztós funkció jön a YouTube zenei szolgáltatásába. Van, akiknél már meg is jelent.","shortLead":"Dalszöveg-megosztós funkció jön a YouTube zenei szolgáltatásába. Van, akiknél már meg is jelent.","id":"20250423_google-youtube-music-zeneszoveg-megosztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed3e49a2-5021-42b7-8b6f-6f5be30be9c8.jpg","index":0,"item":"9d7747e9-28c6-4911-9559-6f860f50c3f4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250423_google-youtube-music-zeneszoveg-megosztas","timestamp":"2025. április. 23. 16:03","title":"Hasznos új funkciót kap a YouTube Music","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3fb9e703-54ad-4595-ae28-780b638cc314","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Jégesővel, villámárvízzel és viharos széllel is számolni kell csütörtök délután.","shortLead":"Jégesővel, villámárvízzel és viharos széllel is számolni kell csütörtök délután.","id":"20250424_viharok-felhoszakadas-veszely-riasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3fb9e703-54ad-4595-ae28-780b638cc314.jpg","index":0,"item":"cdacb4df-3ec3-40eb-be96-d93d84274187","keywords":null,"link":"/itthon/20250424_viharok-felhoszakadas-veszely-riasztas","timestamp":"2025. április. 24. 13:30","title":"Jönnek a viharok, felhőszakadás veszélye miatt adtak ki riasztást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18da9e65-c93a-43fd-b923-fd22143249b5","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Hatalmas feladatot kapott mindenki, aki Rómában és környékén a turizmusból él: pár óra alatt kellett felkészülniük arra, hogy Ferenc pápa temetése és az utód megválasztása közötti időszakban milliók utaznának oda az egyébként is óriási tavaszi turistatömegen felül. ","shortLead":"Hatalmas feladatot kapott mindenki, aki Rómában és környékén a turizmusból él: pár óra alatt kellett felkészülniük...","id":"20250423_Roma-utazas-papa-temetes-valasztas-turizmus-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18da9e65-c93a-43fd-b923-fd22143249b5.jpg","index":0,"item":"f810b6ab-0c6b-4c2e-8596-7ca35296ceb1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250423_Roma-utazas-papa-temetes-valasztas-turizmus-ebx","timestamp":"2025. április. 23. 11:55","title":"Hogyan birkózik meg Róma azzal, hogy hirtelen a fél világ oda szeretne utazni?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bár a korszerű technológiák valóban forradalmasították, a manapság oly felkapott marketingmódszer, a tartalommarketing ugyanazt célozza, mint dédapáink idején: nem eladni akar, hanem a lehetséges vevőknek segít vásárolni.
1900-at írunk. Párizs a világkiállítás és a második olimpia lázában ég. Négyszáz kilométerrel odébb a Michelin-fivérek prosperáló gumigyárat igazgatnak. Kerékpárgumikkal kezdték, de hamar rájönnek, hogy az autóabroncsokban van az igazi üzlet. Egy bökkenővel viszont gyorsan szembesülnek: Franciaország útjain mindössze háromezer automobil jár. A nagyobb bevétel reményében ezért kitalálják, hogy először magát az autózást kell fellendíteni. Létrehozzák hát a Michelin-kalauzt, a legendás és kezdetben ingyenes útikönyvet, telis-tele hasznos információkkal, az autós kirándulásokhoz nélkülözhetetlen térképekkel, éttermek, szálláshelyek és szervizállomások adataival.
Michelinék ötlete egyáltalán nem kivételes: a John Deere traktorgyártó újságja 1895-ből, vagy a Jell-O gyümölcsízű zselépor receptfüzete 1904-ből szintén először tájékoztatni, szórakoztatni akart, és csak utána eladni.
Leporolt módszerek
A tartalommarketing tehát nem a XXI. század találmánya. A sajtó- és tévéreklámok jó ideig háttérbe szorították ugyan, de az internet ismét leporolta az elfeledett módszert. A tartalomalapú marketing különösen a legutóbbi hitelválságot követően jött újra divatba, amikor a vásárlók tudatosabbak lettek, a reklámok hatékonysága pedig meredeken csökkent.
A modern fogyasztó hozzáállását leginkább Kanye West amerikai rapper egyik Twitter-bejegyzése tükrözi:
„Soha ne próbálj meg rávenni semmire! Add oda az összes információt, és én majd meghozom a saját döntéseimet!”
Az extravagáns viselkedéséről híres énekes nincs egyedül ezzel a véleményével.
A Google, a McKinsey és a Forrester Research globális kutatásai szerint mire egy potenciális vásárló betéved a boltba, már félig-háromnegyedig meghozta a döntését. A közösségi médiában megosztott vásárlási tapasztalatokat, a főállású és szabadidős bloggerek, youtuberek által generált tartalmakat böngésző fogyasztók manapság már nincsenek kiszolgáltatva a gyártóknak, szolgáltatóknak. A márkák csupán egyet tehetnek: beállnak a sorba, és hiteles, tanulságos, élvezetes tartalmakat készítenek, hogy a vásárlást segítsék – az eladás helyett.
Tartalommarketinges mítoszok
1. A tartalommarketinghez sok pénz kell és nehéz megvalósítani – hamis.
Egy vállalati blog, videocsatorna vagy közösségimédia-profil létrehozásához nem kell feltétlenül bankot rabolni. Manapság bárki, bármilyen kisvállalkozás percek alatt kiadóvá, tartalomterjesztővé válhat. Csak jó ötletek kellenek hozzá, no meg kitartás, hiszen folyamatosan jó minőségű tartalmat nem könnyű készíteni.
2. A tartalommarketing csak hosszú távon hoz eredményt – részben hamis.
Valóban, a tartalommarketing inkább hosszabb távon eredményes. Három-hat hónapon belül megtérülő tartalommarketinges programról viszonylag ritkán hallani. A jó hír viszont az, hogy az átgondolt, körültekintően megvalósított tartalommarketing jövedelmezősége idővel exponenciálisan nő.
3. A tartalommarketing újfajta gondolkodást és szervezeti kultúrát kíván – igaz.
A tartalommarketingre áttérő vállalatok számára a folyamatos és minőségi tartalomkészítés jelenti a legnagyobb kihívást. A kampányszemlélettel működő vállalkozások tartalommarketinges kezdeményezései csak ritkán sikeresek. Gyakran az is előfordul, hogy kívülről szerződtetett hivatásos tartalomkészítőkkel – újságírókkal, videósokkal, grafikusokkal – kell megerősíteni a meglévő marketingcsapatot.
4. A tartalommarketing csak bizonyos iparágakban alkalmazható – hamis.
A tartalommarketing éppoly hatásos a fogyasztói szektorban, mint a szolgáltatóiparban, az üzleti (B2B) vagy a lakossági (B2C) piacokon. Amerikai felmérések ugyanakkor azt mutatják, hogy a B2B cégek 10 százalékkal gyakrabban alkalmazzák a tartalommarketinget. A különbség oka valószínűleg abban lehet, hogy a B2B cégek ügyesebbek a direkt marketing használatában, illetve esetükben a hagyományos, például tévéreklámok amúgy sem célravezetők.
„Tartalmas” szószedet
A tartalomalapú marketing kapcsán számos fogalom kering, amelyek jelentését illetően tapasztalható némi bizonytalanság. Vegyük hát sorba őket, és nézzük meg, mi mit jelent.
A tartalommarketing (content marketing) a digitális reneszánszát élő marketing olyan megközelítése, amelynek célja, hogy hasznos – informatív, inspiráló – tartalmakat hozzon létre, amelyekkel befolyásolja a befogadók viselkedését, és hosszabb távon, fokozatosan vásárlókká konvertálja őket. A tartalommarketing középpontjában a saját médiumok (például vállalati blogok) állnak, az ilyesfajta tevékenységet folytató cégek pedig nem reklámkampányokban gondolkodnak, hanem folyamatos tartalomfejlesztésben és hiteles tájékoztatásban, akárcsak az újságszerkesztőségek és -kiadók.
Az inbound marketing kifejezést sokan a tartalommarketing szinonimájaként használják, valójában azonban ez a terület sokkal inkább az ügyfélkapcsolat kezelésére (CRM) hajaz, hiszen a szoftveres marketingautomatizálás elválaszthatatlan tőle. A különféle terméküzenetek helyett itt is inkább a hasznos, minőségi és célközönségre szabott tartalmak állnak a kommunikáció középpontjában. A kifejezést a HubSpot szoftverfejlesztő cég alapítója, Brian Halligan találta ki. Magyarra talán „bejövő” marketingnek lehetne fordítani, amely bevonzza a potenciális fogyasztókat, ellentétben a „kimenő” tévéreklámmal és hideghívással.
A márkázott tartalmak (branded content) – szemben a tartalommarketinggel – reklámnak minősülnek, hiszen többnyire az adott márkát helyezik az ötlet, a történet fókuszába (lásd a Jean-Claude Van Damme közreműködésével készített Volvo Trucks vírusvideót). A márkázott tartalmakat a hagyományos reklámoktól ugyanakkor az választja el, hogy szórakoztatóak és valódi élményt jelent a megosztásuk, befogadásuk.
A natív reklám (native advertising) olyan tartalom, amely az újságok, internetes médiumok saját tartalmától hitelességben, színvonalban és hasznosságban alig különbözik. A natív tartalmakat a támogató cég nevével, logójával szokás (sőt kell) megkülönböztetni a valódi szerkesztőségi tartalmaktól. A natív cikkek ugyanakkor nagyban különböznek az úgynevezett pr-cikkektől, hiszen nem a támogató márkáról szólnak, hanem a fogyasztót érdeklő, általánosabb problémákról, megoldásokról. Példák natív reklámra a hvg.hu BrandChannel rovatában találhatók.
Szurop István cikke eredetileg a HVG Extra Business 2016/1-es számában jelent meg.A magazin legfrissebb száma a választás és döntés szépségeit és nehézségeit vizsgálja. Keresse az újságárusoknál, vagy fizessen elő most! Ha most fizet elő, ajándékba elküldjük az Alkossunk maradandót! című könyvet!
Aktuális lapszámunkat itt meg is rendelheti. Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook oldalát!
A Kossuth rádióban indította a napot a miniszterelnök, ahol beszélt Ferenc pápa örökségéről, az orosz-ukrán háborúról és az uniós források hazahozataláról is.