Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8bd630ec-9d8b-4ec7-9a4e-adf361ceef07","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Nem csitulnak a Károly király öccse körüli botrányok. Most épp egy kémsztoriba keveredett.","shortLead":"Nem csitulnak a Károly király öccse körüli botrányok. Most épp egy kémsztoriba keveredett.","id":"20241214_Andras-herceg-allitja-megszakitotta-a-kapcsolatot-a-kemnek-tartott-kinai-ferfivel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8bd630ec-9d8b-4ec7-9a4e-adf361ceef07.jpg","index":0,"item":"b944e553-beb7-41b8-9461-f52e8a4d34f4","keywords":null,"link":"/vilag/20241214_Andras-herceg-allitja-megszakitotta-a-kapcsolatot-a-kemnek-tartott-kinai-ferfivel","timestamp":"2024. december. 14. 08:43","title":"András herceg állítja: megszakította a kapcsolatot a kémnek tartott kínai férfivel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c85e0dfe-26cc-49c4-b069-e73c2bca5be1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A forgalomba helyezési engedélyek és az átalakítási eljárások is jelentősen drágulhatnak.","shortLead":"A forgalomba helyezési engedélyek és az átalakítási eljárások is jelentősen drágulhatnak.","id":"20241213_Jonehany-autosokat-erinto-adminisztracios-dij-emelkedik-jovore","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c85e0dfe-26cc-49c4-b069-e73c2bca5be1.jpg","index":0,"item":"77120a6a-3539-4825-beef-9ef08df6cf98","keywords":null,"link":"/cegauto/20241213_Jonehany-autosokat-erinto-adminisztracios-dij-emelkedik-jovore","timestamp":"2024. december. 13. 10:11","title":"Egy sor autósokat érintő hatósági díj emelkedhet jövőre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c40db7e2-7951-42fd-a14d-1b0bdf0532fa","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hárommillió forinttal nem tud elszámolni a Tisza Párt egyik önkéntese, ezért Magyar Péterék a hatóságokhoz fordulnak. ","shortLead":"Hárommillió forinttal nem tud elszámolni a Tisza Párt egyik önkéntese, ezért Magyar Péterék a hatóságokhoz fordulnak. ","id":"20241213_Feljelenti-Magyar-Peter-az-onkentesuket-aki-nem-tud-elszamolni-tobb-millio-forinttal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c40db7e2-7951-42fd-a14d-1b0bdf0532fa.jpg","index":0,"item":"a632de7f-061c-4550-a788-f6d5de8c1a97","keywords":null,"link":"/itthon/20241213_Feljelenti-Magyar-Peter-az-onkentesuket-aki-nem-tud-elszamolni-tobb-millio-forinttal","timestamp":"2024. december. 13. 11:26","title":"Magyar Péterék feljelentik az önkéntesüket, aki nem tud elszámolni több millió forinttal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A berlini Roma Kulturális Intézetről beszél a Deutsche Wellében Junghaus Tímea igazgató. A Wall Street Journal szerint a romániai és grúziai események mutatják, mire számíthat Európa, ha Putyin nyer Ukrajnában. Aszad sorsa mutatja a Nyugatnak, miként lehet legyőzni Vlagyimir Putyint, írja az Independent szerzője. Kár volna hőstettnek tartani, hogy az OMV végre felmondta a gázszerződést, jelenti ki a Die Presse. A Süddeutsche Zeitung szerint eddig ellentmondásos Donald Tusk mérlege. Válogatásunk a világlapok cikkeiből.","shortLead":"A berlini Roma Kulturális Intézetről beszél a Deutsche Wellében Junghaus Tímea igazgató. A Wall Street Journal szerint...","id":"20241213_nemzetkozi-lapszemle-orban-putyin-trump-tusk-omv-gruzia-romania-sziria-aszad-roma-kulturalis-intezet-berlin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900.jpg","index":0,"item":"3517fec2-5cc9-414f-be12-b80590e2a86d","keywords":null,"link":"/360/20241213_nemzetkozi-lapszemle-orban-putyin-trump-tusk-omv-gruzia-romania-sziria-aszad-roma-kulturalis-intezet-berlin","timestamp":"2024. december. 13. 10:30","title":"MSNBC: Putyintól és Orbántól veszi a receptet Trump a hatalom történelmi megragadására","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa4680bd-68d2-4a7d-8ed3-c8352cd2693a","c_author":"HVG","category":"360","description":"Nem egy „hiperaktivitási járvány” okozta az ADHD-val diagnosztizáltak számának megugrását, hanem tudományos és társadalmi tényezők – állítja egy svéd kutató.","shortLead":"Nem egy „hiperaktivitási járvány” okozta az ADHD-val diagnosztizáltak számának megugrását, hanem tudományos és...","id":"20241212_hvg-adhd-figyelemzavar-diagnosztizaltak-szama","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa4680bd-68d2-4a7d-8ed3-c8352cd2693a.jpg","index":0,"item":"d81c5f23-a336-42c7-bd8e-d2b5660757b6","keywords":null,"link":"/360/20241212_hvg-adhd-figyelemzavar-diagnosztizaltak-szama","timestamp":"2024. december. 12. 17:30","title":"Figyelem, zavar: honnan ered a világon végigsöprő „ADHD-járvány”?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66f4ce76-5c04-42b3-b697-c54e81b2cb4a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ugyanitt, a torinói gyárban készülne két Maserati is. ","shortLead":"Ugyanitt, a torinói gyárban készülne két Maserati is. ","id":"20241213_Harmadszor-is-meghosszabbitjak-az-elektromos-Fiat-500-as-gyartasi-szunetet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66f4ce76-5c04-42b3-b697-c54e81b2cb4a.jpg","index":0,"item":"428ff63d-41da-47e3-b5de-bb16cfe8029d","keywords":null,"link":"/cegauto/20241213_Harmadszor-is-meghosszabbitjak-az-elektromos-Fiat-500-as-gyartasi-szunetet","timestamp":"2024. december. 13. 08:10","title":"Harmadszor is meghosszabbítják az elektromos Fiat 500-as gyártási szünetét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fd005d73-c358-4984-a768-aa4691957b5e","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"<strong>A Nemes Nagy Ágnes versére készült Szobrokat vittem a hajón című dal a Henri Gonzo és a Papírsárkányok készülő, második lemezét harangozza be.</strong>","shortLead":"<strong>A Nemes Nagy Ágnes versére készült Szobrokat vittem a hajón című dal a Henri Gonzo és a Papírsárkányok készülő...","id":"20241212_Uj-klippel-jelentkeztek-Henri-Gonzoek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd005d73-c358-4984-a768-aa4691957b5e.jpg","index":0,"item":"b954df84-4060-46f8-995e-f1346788950e","keywords":null,"link":"/kultura/20241212_Uj-klippel-jelentkeztek-Henri-Gonzoek","timestamp":"2024. december. 13. 10:00","title":"Új klippel jelentkeztek Henri Gonzóék – premier a hvg.hu-n","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff17158e-0228-4357-952f-45b0f1000ba2","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Bochkor Gábor “bunkó” megjegyzését Székesfehérvár fideszes polgármestere után Karácsony Gergely főpolgármester valamennyi önkormányzati dolgozó nevében szintén kikérte magának, és bocsánatkérésre szólította fel a rádiós műsorvezetőt.","shortLead":"Bochkor Gábor “bunkó” megjegyzését Székesfehérvár fideszes polgármestere után Karácsony Gergely...","id":"20241212_Karacsony-Gergely-is-kikerte-maganak-Bochkor-Gabor-olcso-poenjat-amellyel-a-radios-musorvezeto-sokak-lelkebe-beletiport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff17158e-0228-4357-952f-45b0f1000ba2.jpg","index":0,"item":"d3deb13e-1174-4b93-9d12-a1c3ea533b47","keywords":null,"link":"/itthon/20241212_Karacsony-Gergely-is-kikerte-maganak-Bochkor-Gabor-olcso-poenjat-amellyel-a-radios-musorvezeto-sokak-lelkebe-beletiport","timestamp":"2024. december. 12. 20:24","title":"Karácsony Gergely is kikérte magának Bochkor Gábor olcsó poénját, amellyel a rádiós műsorvezető sokak lelkébe beletiport","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ötezer marketingüzenet bombázza az átlagfogyasztót nap mint nap, de csak néhányra szeretne odafigyelni. Hiperreleváns, hasznos tartalom nélkül növekvő elutasítás vár a hirdetőkre.
Hatból egy kisgyermeknek baj van a látásával. Közülük soknál ezt a szülők észre sem veszik, hiszen számos fénytörési hibára csak célzott szűrővizsgálattal lehet fényt deríteni. Viszont a kicsik többsége nem szeret szemészhez járni. Nem volt hát egyszerű dolga az OPSM-nek, Ausztrália és Új-Zéland vezető optikai üzlethálózatának, amikor kezelni kívánta ezt a helyzetet.
A megoldás olyan különleges program lett, amelyet optometrikusok, grafikusok és reklámszakemberek együtt dolgoztak ki, megálmodva Penny, a kalózlány történetét. A mesekönyvként és táblagép-alkalmazásként terjesztett interaktív látásteszt, illetve a hozzá kapcsolódó kommunikációs kampány hatására egy év alatt 25 százalékkal nőtt az OPSM által végzett vizsgálatok száma, és ezzel együtt a szemüvegeladásoké is.
Hiperrelevancia nélkül mit sem ér a tartalom
A hatékony marketingkampányokból összeállított, 2016-os toplistán éllovas ausztrál kampányban és az utána rangsorolt legjobbakban egy dolog a közös: a figyelemért cserébe értékes tartalmat kínálnak.
A klasszikus reklámot lassan felváltó úgynevezett márkázott tartalom (branded content) a rámenős értékesítés helyett a hasznossággal hódít. Nem is eredménytelenül. Az IPG Media Lab és a Google 2015-ös globális kutatása például kimutatta, hogy a márkázott videotartalmak 14 százalékkal több kedvelést kapnak, valamint 9 százalékkal nagyobb ajánlási, vásárlási hajlandóságot eredményeznek, mint a hagyományos reklámfilmek.
Persze a hasznosság – vagyis a szórakoztatás, a gondolatébresztés vagy a jó ügyek melletti kiállás – önmagában kevés a sikerhez. A márkák által készített vagy szponzorált tartalomnak ezen felül hiperrelevánsnak kell lennie. A hiperrelevancia azt jelenti, hogy a témaválasztás és a tartalomtálalás idomul a befogadó igényeihez, alkalmazkodva annak életstílusához, kulturális hátteréhez és médiafogyasztási szokásaihoz.
Rohamosan terjednek a reklámblokkolók
Ami az elégedetlen tévénéző kezében a távirányító, az a haszontalan hirdetéscunamiba belefáradt internetező számára a számítógépre, okostelefonra telepíthető reklámtiltó szoftver (ad blocker). Csak sokkal jobb, hiszen ingyen letölthető, könnyen beállítható, és utána magától működik.
Az egyre fejlettebb reklámblokkolók az otromba felugró ablakok mellett a banner- és videohirdetésekkel is elbánnak, ráadásul az indiszkrét követőkódokat és az ártalmas malware-eket is távol tartják. Nem csoda hát, hogy globális használóik száma tavaly majdnem 50 százalékot ugrott.
Magyarországon eddig az internetezők körülbelül negyede telepített valamilyen reklámtiltó alkalmazást, míg a lengyeleknél ez az arány már a 35 százalékot is túllépte. A PageFair és az Adobe közös kutatása szerint a hirdetésblokkolók által okozott világméretű reklámbevétel-kiesés 2016-ban már a 40 milliárd dollárt is meghaladhatja.
A vásárló nem bolond
A fogyasztó nem gyengeelméjű. Ő a feleséged – mondta egykor David Ogilvy, a világhírű reklámszakember, aki fordulatos élete során volt séf, tűzhelyekkel házaló ügynök, farmer és piackutató is. Ugyanő volt az, aki egyik első ügyfelének, a Guinness sörmárkának megalkotta a híres „osztrigás” hirdetést. A fáma szerint éppen hazafelé vonatozott munkából, amikor eszébe jutott, hogy a Guinness fekete nedűjéhez ételeket kellene társítani, hogy kedvet csináljanak hozzá. Az 1950-ben, az Equire férfimagazinban megjelent hirdetés – vagy inkább gasztronómiai ajánló – óriási sikert aratott.
Pedig Ogilvy titka roppant egyszerű. Csak arra alapozott, amit még piackutatóként tanult: „Az a reklám, amelyik nem úgy néz ki, mint egy reklám, hanem mint egy szerkesztőségi cikk, megállítja az olvasót, aki azt megnézi és elolvassa.” A talpig úriember Ogilvy – akit Erzsébet királynő az OBE lovagrend tagságával is kitüntetett – persze ezzel nem az olvasók megtévesztésére biztatott. Az ő tanítása az volt, hogy a hirdetésnek relevánsnak, informatívnak és szórakoztatónak kell lennie ahhoz, hogy felkeltse a vásárlók érdeklődését.
Mi kell a sikeres natív hirdetésekhez?
Együttműködés: Csak a hirdető és a kiadóvállalat közötti szoros együttműködés vezethet értékes, figyelemfelkeltő tartalmak elkészítéséhez. Az adott újság szerkesztőinél senki sem tudja jobban, mi érdekli az olvasót. Nyugodtan bízzuk a tartalomkészítést a kiadó szakembereire!
Türelem: Olyan tartalmakat készítsünk, amelyek nem az adott termék vagy szolgáltatás kritikátlan dicséretéről, a különféle termékjellemzők aprólékos bemutatásáról szólnak, hanem a vásárlókat érdeklő problémákról, megoldásokról és sztorikról. Ne akarjunk azonnal eladni, a célunk inkább a kíváncsiság felébresztése legyen.
Multimédia: Ne csak szöveges tartalmakban gondolkodjunk! Egy infografika, rajz, fotósorozat, video, podcast stb. fokozza a tartalomfogyasztás élményét.
Integráció: Törekedjünk arra, hogy ne csak a szerkesztőségi tartalmakkal harmonizáljon az elkészült natív hirdetés, hanem például a saját weboldalunkra átkattintó látogatót is olyan tartalmak fogadják, amelyek „zökkenőmentes” átmenetet jelentenek.
Utógondozás: Az elkészült natív tartalmakat mi is népszerűsítsük a saját eszközeinkkel (például megosztás a vállalat Facebook-oldalán, fizetett tartalompromóció). A magára hagyott tartalomból nehezebb profitálni.
Átláthatóság: Soha ne hallgassuk el, hogy közünk van az adott tartalomhoz. A transzparencia hiánya bizalomvesztéshez vezethet.
A natív, vagyis „bennszülött” tartalom
Amit Ogilvy 60 éve kitalált, mára a hirdetők legújabb csodafegyverévé vált. Megszületett (vagy inkább újjászületett) a márkázott tartalmakhoz sorolható natív reklám. Szerte a világon sorra alakulnak a patinás (például a New York Times vagy a Wall Street Journal), vagy újhullámos (például a BuzzFeed) kiadócégek natív részlegei, amelyek azon fáradoznak a hirdetőkkel és reklámügynökségekkel karöltve, hogy valóban hasznos és hiperreleváns tartalmakat készítsenek.
Azt, hogy a nemrég kitört natívtartalom-láz mikor csillapodik, nehéz megjósolni. Mindenesetre a hirdetők tapasztalatai eddig biztatóak. A nemzetközi tartalommarketing-szakma agytrösztjeként nyilvántartott Content Marketing Institute például arról számolt be, hogy a natív reklámot használó cégek 53 százaléka hatékonynak tartja ezt a hirdetési formát. A kipróbálók 97 százaléka pedig ugyanannyit vagy még többet tervez költeni natív tartalmak készítésére és közzétételére.
Szurop István cikke eredetileg a HVG Extra Business 2016/2-es számában jelent meg. Hasonló írásokkal a magazin legutóbbi számában is találkozhat, amelyben értékteremtő vállalkozások történeteit ismerheti meg. Keresse az újságárusoknál, vagy rendelje meg.
Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!
A konyha-étkezőkocsit szinte a semmiből építették újjá, mahagóni falburkolattal és francia selyemkárpittal borították, a számla végösszege 200 millió forint lehetett.