Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e8d17c5a-610d-48ad-b94b-4f8c114bdca4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A látványos megjelenésű Bovensiepen Zagato végsebessége meghaladja a 300 km/h-t.","shortLead":"A látványos megjelenésű Bovensiepen Zagato végsebessége meghaladja a 300 km/h-t.","id":"20250527_szemrevalo-alruhas-bmw-sportkupe-bovensiepen-zagato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8d17c5a-610d-48ad-b94b-4f8c114bdca4.jpg","index":0,"item":"0bc1076b-c311-4b89-af0f-fb66592ca545","keywords":null,"link":"/cegauto/20250527_szemrevalo-alruhas-bmw-sportkupe-bovensiepen-zagato","timestamp":"2025. május. 27. 06:41","title":"Szemrevaló álruhás BMW sportkupé tűnt fel a színen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57d1cf8a-d3a0-4d73-8735-f019aa2a84a9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A kínai márkák prémium vonalába tartozik az érkező Xpeng. ","shortLead":"A kínai márkák prémium vonalába tartozik az érkező Xpeng. ","id":"20250526_kinai-automarka-is-megerkezik-Magyarorszagra-Xpeng","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57d1cf8a-d3a0-4d73-8735-f019aa2a84a9.jpg","index":0,"item":"c3537c6c-f059-48e4-bb3f-31c228cd98e4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250526_kinai-automarka-is-megerkezik-Magyarorszagra-Xpeng","timestamp":"2025. május. 26. 12:08","title":"Újabb feltörekvő kínai autómárka jelenik meg Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb6a7f21-868b-4783-8cd5-421df11f89f2","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A kormány már 2023-ban tudta, hogy bajok lesznek az uniós pénzből megvalósított, az EU felé készre jelentett szoftverfejlesztési projektből – erre mutatott bizonyítékot Hadházy Ákos képviselő, aki a földhivataloknál tapasztaltak alapján állítja: a rendszer működésképtelen, mert „szétlopták”.","shortLead":"A kormány már 2023-ban tudta, hogy bajok lesznek az uniós pénzből megvalósított, az EU felé készre jelentett...","id":"20250527_hadhazy-e-ingatlan-szetlopott-projekt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb6a7f21-868b-4783-8cd5-421df11f89f2.jpg","index":0,"item":"411c28e8-d3ae-4595-b1a3-43038331a8d7","keywords":null,"link":"/itthon/20250527_hadhazy-e-ingatlan-szetlopott-projekt","timestamp":"2025. május. 27. 10:22","title":"Hadházy újabb bizonyítékot mutatott a 16 milliárdos, „szétlopott” állami projektről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0187a6f-884f-4bb5-9b6b-b6b9412dcf34","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Beszédében elismerte, hogy az állami intézmények gyökeres reformjára van szükség.","shortLead":"Beszédében elismerte, hogy az állami intézmények gyökeres reformjára van szükség.","id":"20250526_nicusor-dan-romania-elnok-eskutetel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0187a6f-884f-4bb5-9b6b-b6b9412dcf34.jpg","index":0,"item":"37aa62f9-b4ff-4468-990b-4cd1e4c4472a","keywords":null,"link":"/vilag/20250526_nicusor-dan-romania-elnok-eskutetel","timestamp":"2025. május. 26. 12:37","title":"Letette a hivatali esküt Nicusor Dan, Románia új elnöke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d034e4bb-39a2-4827-9695-ae80b291acca","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A független országgyűlési képviselő szerint egyértelmű, hogy a cég csak a személyes vagyon elfedésére szolgál.","shortLead":"A független országgyűlési képviselő szerint egyértelmű, hogy a cég csak a személyes vagyon elfedésére szolgál.","id":"20250526_Hadhazy-Akos-Matolcsy-Adam-Magyar-Strategiai-Zrt-feleseg-lakasvasarlas-belvaros","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d034e4bb-39a2-4827-9695-ae80b291acca.jpg","index":0,"item":"e44bb520-205d-4ad1-a8de-eb69c4150264","keywords":null,"link":"/itthon/20250526_Hadhazy-Akos-Matolcsy-Adam-Magyar-Strategiai-Zrt-feleseg-lakasvasarlas-belvaros","timestamp":"2025. május. 26. 08:51","title":"Hadházy: 300 millióért vehetett lakást Matolcsy Ádám cége és a felesége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4ab7a9b-5a94-477a-9b8d-4737f05e643f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Itt legalább tényleg örömautózott. ","shortLead":"Itt legalább tényleg örömautózott. ","id":"20250527_Alonso-Monacoban-egy-Aston-Martin-Valhallaban-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4ab7a9b-5a94-477a-9b8d-4737f05e643f.jpg","index":0,"item":"39832c21-85d6-4bae-87b6-174e7898e559","keywords":null,"link":"/cegauto/20250527_Alonso-Monacoban-egy-Aston-Martin-Valhallaban-video","timestamp":"2025. május. 27. 06:59","title":"Alonso száguldozott még egyet Monacóban, egy Aston Martin Valhallában – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"581685e4-438d-43c6-90e0-e270dc4f07dc","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az idei osztalékot ezúttal sem árulták el, az azonban a beszámoló mellékletéből kiderült, hogy tavaly 1,4 milliárdot vettek ki a tulajdonosok a kormány kedvenc őrző-védő cégéből, a Valton-Sec Zrt.-ből.","shortLead":"Az idei osztalékot ezúttal sem árulták el, az azonban a beszámoló mellékletéből kiderült, hogy tavaly 1,4 milliárdot...","id":"20250526_valton-sec-beszamolo-eredmeny-profit-osztalek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/581685e4-438d-43c6-90e0-e270dc4f07dc.jpg","index":0,"item":"68e200d1-283a-4e18-a8ce-dfd85f173cec","keywords":null,"link":"/kkv/20250526_valton-sec-beszamolo-eredmeny-profit-osztalek","timestamp":"2025. május. 26. 14:57","title":"Biztonságban a profit: a Valton 2,5 milliárdos adózott eredménnyel zárta 2024-et","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6841c06a-d864-4c43-a3a3-5aaccadedb62","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Kutatások szerint a boldogság 40 százalékban az egyénen múlik, a magyarok azonban kevésbé hajlamosak tenni a saját boldogságukért. Egy friss kutatás azt vizsgálja, mi lenne az a hét terület, amelynek a fejlesztésével boldogabb és teljesebb lehetne az életünk. Mi magyarázza, hogy a magyarok némi emelkedés után ismét lefelé csúsznak a boldogságrangsorban? Mi a finnek titka? Hibáztathatjuk-e a genetikát? Mit tekintenek boldogságnak a férfiak, és mit a nők?","shortLead":"Kutatások szerint a boldogság 40 százalékban az egyénen múlik, a magyarok azonban kevésbé hajlamosak tenni a saját...","id":"20250526_hvg-voltunk-mar-jobban-is-magyarok-boldogsagkutatas-pozitiv-pszichologia-finnek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6841c06a-d864-4c43-a3a3-5aaccadedb62.jpg","index":0,"item":"947b080b-c658-4934-8032-304754002acb","keywords":null,"link":"/360/20250526_hvg-voltunk-mar-jobban-is-magyarok-boldogsagkutatas-pozitiv-pszichologia-finnek","timestamp":"2025. május. 26. 14:30","title":"Így lehetünk boldogabbak, miközben az ország egyre boldogtalanabb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tud ön olyat, amit más nem? Akkor ezt a tudást őrizze is meg!
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A kereskedelmi sikerek elérése érdekében valami mást kell csinálni – amint azt a görög hajómágnás, Arisztotelész Onasszisz javasolta: „Olyasmit kell tudni, amit más nem tud.” Mindezt azért, hogy kitűnjünk a tömegből.
Egyedi értékesítési ajánlat
A verseny körülményei között a legtöbb vállalat stratégiája a megkülönböztetés. Ez azt is jelenti, hogy olyasmit kínálunk a vevőknek, amit a versenytársak nem tudnak vagy egyszerűen csak nem ajánlanak: ez az egyedi értékesítési ajánlat, a USP. Az egyértelmű USP-t nehéz létrehozni és másolni. A terméket vagy szolgáltatást a működés minden szintjén meg kell különböztetni a versenytársakétól: a nyersanyag kitermelésétől az értékesítés utáni szolgáltatásokig.
Az olyan termékek, mint a Nespresso kávéfőzők, a Crocs lábbelik, vagy a főképp ázsiai tulajdonú szállodai csoporthoz, a Tune Hotelshez hasonló szolgáltatók erős egyedi értékesítési ajánlattal rendelkeznek. Az egyediség elsődleges előnye az erősebb vásárlói hűség és az árazás nagyobb rugalmassága. A megkülönböztetés távol tartja a terméket és a szolgáltatást az alacsony árak versenyétől; igazolja a magasabb árakat, és védi a nyereségességet. Biztosítja továbbá azt a versenyelőnyt, amely a piaci kitűnéshez szükséges.
A különbözés kihívása
Értelemszerűen nem minden termék lehet egyedi. A megkülönböztetés költséges, időigényes, nehezen elérhető, a funkcionális különbségek ráadásul könnyen másolhatók. A mobiltelefon-piacon az érintőképernyő bevezetése az Apple iPhone megkülönböztető tulajdonsága volt, mára a legtöbb okostelefon közös jellemzője.
Gyakori, hogy a megkülönböztetés csak egy ideig működik. A funkcionális egyediség illékony természete miatt javasolta Philip Kotler marketingguru, hogy a vállalatoknak inkább az érzelmekre ható értékesítési ajánlatra kellene összpontosítaniuk. Más szóval: a marketing feladata, hogy a vevőben érzelmi kapcsolatot alakítson ki a márkához, amely által különlegesnek észleli a terméket.
Dizájn és funkcionalitás szempontjából például az Adidas és a Nike edzőcipők jól megkülönböztethetők, az eltérések azonban annyira aprók, hogy csak kevés megjelenésbeli különbséget eredményeznek. A fogyasztói megítélésben a marketing és a márkázás erejével az eltérések felnagyítódnak: az egyediséget a márkakép, a promóció és a szponzoráció teremti meg.
Történeteink meghatároznak bennünket. Az, hogy milyen sztorikat osztunk meg, hogyan mesélünk magunkról, meghatározza, mennyire érezzük jól magunkat a bőrünkben, hogyan kapcsolódunk másokhoz és környezetünkhöz. Ez az összetett folyamat működik az üzleti életben is.
Kitűnés
A Superdry brit divatmárka képes volt az egyediségre: nemzetközi hatások – a japán grafikai és az amerikai vintage-stílus – kapcsolódtak össze a brit szabászattal. A vállalkozás az Egyesült Királyság egyetemi városaiból indult el, a pozicionálás lényege a márka fiatalos varázsa volt. A korlátozott reklámtevékenység, a celebek világától való távolságtartás ellenére a Superdry népszerűsége gyorsan nőtt. A cég jól megkülönböztethető megjelenésére hamarosan felfigyeltek a hírességek, és ezáltal ingyenreklámot jelentenek ma is.
Az irodai dolgozók, diákok, sportcsillagok és celebek szabadidős ruházatából széles vásárlói rétegek kedvelt termékévé vált a márka. A megkülönböztetési stratégiák többsége egyetlen piaci szegmenst céloz meg, a Superdry azonban mindenkire gondolt. A márka egyedi keveréke a könnyű divatviseletnek, a stílusos kényelemnek és a misztikus, de értelmezhetetlen japán írásjeleknek. Ezt a bonyolult egyveleget a versenytársak nehezen tudják másolni.
Az egyediség megőrzése
Sok cég megtapasztalta már, hogy a népszerűség a különbözés ellensége. A kihívás ilyenkor az, hogy a termék az elérhetőség szélesítésével megtartsa egyediségét: kitűnjön a tömegből, miközben tömegeket vár az üzleteibe. A megkülönböztetés az értéklánc bármely pontjához kapcsolódhat, és nem korlátozódik a termékekre vagy szolgáltatásokra
Az IKEA svéd bútor-kiskereskedelmi csoport megkülönböztető tulajdonsága nemcsak a modern dizájn és az alacsony árfekvés, hanem a teljes vásárlói élmény. Az alacsony árak többek között azzal a kereskedelmi modellel biztosíthatók, hogy a vevő maga gyűjti be és szereli össze a termékeket: a vásárlói élmény tehát magában foglalja, ahogyan összeszedi az árut az óriási bemutatótermekben és raktárakban, majd miután hazaszállította, maga állítja össze a bútort otthonában.
Még az az egyirányú, előre meghatározott útvonal is egyedi, amelyen keresztül az IKEA végigvezeti a vásárlót az áruházon. Ez a taktika a spontán vásárlásokra ösztönöz, ugyanakkor a megkülönböztető jegyek hangsúlyozását is segíti. Az árak alacsonyan tarthatók, mivel kevesebb áruházi dolgozó szükséges a vevők útbaigazításához.
AFP
Más és mégis ugyanaz
Paradox módon a megszokottság is lehet a megkülönböztetés forrása. A McDonald’s arra épül, hogy majdnem tökéletesen egyforma gyorséttermi termékeket kínál, ugyanolyan kiszolgálással, világszerte nagyon hasonló éttermekkel.
A piacon, ahol a versenytársak egyre hangosabban és egyre bonyolultabb eszközökkel hirdetik termékeik egyediségét, a fogyasztók is egyre dörzsöltebbek, ha különbséget kell tenni a valóság és a szavak között. Az eltérések persze nem feltétlenül kézzelfoghatók, az azonban kihívást jelent a vállalatoknak, hogy eredeti és hihető megkülönböztető jegyekre építsenek.
A vásárlóval kialakított érzelmi kapcsolat megköveteli, hogy a megkülönböztetés jól átgondolt legyen, és az egész szervezet folyamatosan ezt közvetítse. A vállalat egyediségét hirdető, megfelelően definiált alapelvek a kapcsolat minden egyes pontján hozzájárulnak a vásárlói megítéléshez.
A megkülönböztetés fenntartása
Az egyszer már kialakított egyediség törődésre, védelemre szorul. A folyamatos küzdelem helyszíne a munkavállalók, a vevők feje és szíve. Mindegy, hogy megjelenésben, funkcionalitásban, márkaképben, kiszolgálásban, folyamatokban vagy sebességben különböznek, az egyediséget meg kell teremteni, és kommunikálni kell, mivel ez a piaci kitűnés kulcsa. A hosszú távú sikeré pedig az, ha e megkülönböztetést fenn is tudja tartani a cég.
A fenti cikk A business nagykönyve című kiadvány szerkesztett részlete. Hasonló cikkeket a HVG Extra Business magazinban is olvashat.Kíváncsi, hogyan segíthetik karrierjét vagy cégének sikerét a történetek, és hogyan aknázzák ki a sztorik erejét a profik? A HVG Extra Businessfriss számának középpontjában a történetmesélés áll. Keresse az újságárusoknál, vagy rendelje meg ittkedvezménnyel!
Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra BusinessFacebook-oldalát!
A legszemélyesebb élményei megosztásával indult, ma pedig ő segít másoknak, hogy megoszthassák saját történeteiket a világgal. Bihari Viktóriával, a Tékasztorik szerzőjével beszélgettünk.
„Nem a lehetőségeinkből és a korlátainkból kell kiindulni, hanem valami nagyot kell álmodni, majd azt lehozni a földre” – vallja Sallay Fanni, a Cake Shop alapítója, aki mindenféle kezdőtőke nélkül, öt év alatt több száz milliós vállalkozást épített. Sütiből és elhivatottságból.
A Nike történetét sokan, sokféleképpen megírták már, idén az egyik társalapító, Phil Knight számolt be a vállalkozás kezdeti éveiről egy őszinte és személyes visszaemlékezésben. Memoárjában egyebek között a márka logójának és nevének keletkezéséről is mesélt.