Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8c4850f6-882f-4732-aa65-46d7c455b434","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Google nem kertelt, és bevallotta, hogy egy frissítés után romolhat a Pixel 4a üzemideje. Ezért akkumulátorcserét vagy pénzvisszatérítést is választhatnak a tulajdonosok; Magyarországon utóbbi opció. ","shortLead":"A Google nem kertelt, és bevallotta, hogy egy frissítés után romolhat a Pixel 4a üzemideje. Ezért akkumulátorcserét...","id":"20250205_google-pixel-4a-akkumulator-frissites-penzvisszaterites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c4850f6-882f-4732-aa65-46d7c455b434.jpg","index":0,"item":"dafb8d58-8e37-451b-981b-bf22005748b7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_google-pixel-4a-akkumulator-frissites-penzvisszaterites","timestamp":"2025. február. 05. 18:03","title":"39 ezer forint is ütheti a markát annak, aki ilyen mobilt használ – pénzvisszatérítést jelentett be a gyártója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6517a9fd-e08a-44c4-a1d8-ad73f8cabedc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A fiú nem tudott magyarázatot adni a rendőröknek.","shortLead":"A fiú nem tudott magyarázatot adni a rendőröknek.","id":"20250205_Tizeves-gyerek-kuldott-bombafenyegetest-iskolajanak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6517a9fd-e08a-44c4-a1d8-ad73f8cabedc.jpg","index":0,"item":"cd34007d-3069-43bf-91e3-dd56e990cf64","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Tizeves-gyerek-kuldott-bombafenyegetest-iskolajanak","timestamp":"2025. február. 05. 12:42","title":"Egy tízéves gyerek küldött bombafenyegetést iskolájának, aztán megjelentek nála a rendőrök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b153a94-32d2-4aa6-8a30-4c011f23bcf2","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A hivatal szerint a Soros-hálózat része a lap vezette médiaprojekt.","shortLead":"A hivatal szerint a Soros-hálózat része a lap vezette médiaprojekt.","id":"20250206_szuverenitasvedelmi-hivatal-444","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b153a94-32d2-4aa6-8a30-4c011f23bcf2.jpg","index":0,"item":"c2b4743e-ed00-4c14-a6dc-e5d0045a5455","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_szuverenitasvedelmi-hivatal-444","timestamp":"2025. február. 06. 17:19","title":"Most a 444-et pécézte ki magának a Szuverenitásvédelmi Hivatal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59cb3b88-2ebd-4d0f-9b3a-55a3b03b2bf8","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Így a 2025-ös költségvetést már hivatalosan is elfogadta a Nemzetgyűlés. ","shortLead":"Így a 2025-ös költségvetést már hivatalosan is elfogadta a Nemzetgyűlés. ","id":"20250205_Francia-kormany-bizalmatlansagi-szavazas-bukas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59cb3b88-2ebd-4d0f-9b3a-55a3b03b2bf8.jpg","index":0,"item":"00266305-95f4-4b0a-8c21-03fb5d5da59b","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_Francia-kormany-bizalmatlansagi-szavazas-bukas","timestamp":"2025. február. 05. 20:03","title":"Túlélte a francia kormány az ellene indított bizalmatlansági szavazást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"652e5f8d-5784-47cd-b9ea-d317d844229e","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az elnök szerint ezért nem lesz szükség amerikai csapatokra az övezetben.","shortLead":"Az elnök szerint ezért nem lesz szükség amerikai csapatokra az övezetben.","id":"20250206_trump-izrael-gaza-palesztinok-kitelepites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/652e5f8d-5784-47cd-b9ea-d317d844229e.jpg","index":0,"item":"55210e74-18b4-4183-a0f6-84785f923d36","keywords":null,"link":"/vilag/20250206_trump-izrael-gaza-palesztinok-kitelepites","timestamp":"2025. február. 06. 15:48","title":"Trump: Izrael azután adja át Gázát, hogy a harcok befejeződtek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dee67cbc-8e7d-478e-b444-11a8bb89c852","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Donald Trump amerikai elnök Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnököt fogadta a Fehér Házban.","shortLead":"Donald Trump amerikai elnök Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnököt fogadta a Fehér Házban.","id":"20250205_donald-trump-usa-izrael-gaza-palesztina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dee67cbc-8e7d-478e-b444-11a8bb89c852.jpg","index":0,"item":"d712165b-c5ae-4fc6-960a-c0f21a84d702","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_donald-trump-usa-izrael-gaza-palesztina","timestamp":"2025. február. 05. 05:29","title":"Donald Trump a Gázai övezet amerikai megszállásáról és a palesztinok kitelepítéséről beszélt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7a3b65d-4951-40a3-89cd-8364e7b1844b","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Matteo Bruni szóvivő tájékoztatása szerint a 88 éves egyházfő napok óta beteg.","shortLead":"Matteo Bruni szóvivő tájékoztatása szerint a 88 éves egyházfő napok óta beteg.","id":"20250206_Ferenc-papa-horghurut-beteg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7a3b65d-4951-40a3-89cd-8364e7b1844b.jpg","index":0,"item":"bec7581c-3e9d-4698-b516-f988243a2fbd","keywords":null,"link":"/elet/20250206_Ferenc-papa-horghurut-beteg","timestamp":"2025. február. 06. 19:35","title":"Ferenc pápa hörghurut miatt betegeskedik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0a7b537-e913-465c-b4e2-072a616ca9a2","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"„Azon fogunk dolgozni, hogy legyen közös megértés és jövőkép, még ha Oroszországnak nem is tetszik valami, nekünk a partnereinkkel közös jövőképre van szükségünk. Utána pedig készen állunk a diplomáciára” – jelentette ki.","shortLead":"„Azon fogunk dolgozni, hogy legyen közös megértés és jövőkép, még ha Oroszországnak nem is tetszik valami, nekünk...","id":"20250206_Zelenszkij-diplomacia-haboru-putyin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0a7b537-e913-465c-b4e2-072a616ca9a2.jpg","index":0,"item":"9571f282-6a47-40f1-8fe2-7a22543446c1","keywords":null,"link":"/vilag/20250206_Zelenszkij-diplomacia-haboru-putyin","timestamp":"2025. február. 06. 20:43","title":"Zelenszkij: Készen állunk a diplomáciára, amint megtudjuk, hogyan végződik számunkra ez a háború","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gamechangereknek nevezzük azokat vállalatokat, amelyek nem pusztán jobb terméket, szolgáltatást szeretnének nyújtani, hanem a piacokat – és ezen keresztül az egész világot – igazítanák saját víziójukhoz. Cikkünkben Peter Fisk üzleti tanácsadó meglátásain keresztül bemutatjuk, milyen gondolkodásbeli változtatások repíthetnek a csúcsra egy céget.
Újszerű ötlet és magasabb rendű cél
A gamechangerek közös jellemzője, hogy mernek “a dobozon kívül gondolkodni”, különböző területek és emberek összekapcsolásával forradalmit lépni, a fogyasztói gondolkodás megismerésével a riválisoknál jobb ötlettel előállni, majd azt fókuszáltan kivitelezni. Lehetetlennek tűnő ötleteiket a jövőből visszafelé vezetve építik fel, így kerülve el a jelen korlátozó hatásait. Az ilyen vállalatoknak általában van egy magasabb rendű céljuk is: a minőségi élelmiszereket kínáló Whole Foods például az egészséges élet propagálását tartja a legfontosabbnak, a Nike a testmozgásba visz ösztönzőket és innovációt, a Starbucks kávézólánc pedig az emberi elme inspirálásához kíván segítséget nyújtani.
A világ jobb hellyé tétele, az emberek inspirálása, folyamatos innováció, a felhasználói igények maradéktalan kiszolgálása – mindezek együtt és külön-külön is jellemzői lehetnek egy magasabb rendű cél érdekében tevékenykedő vállalkozásnak. Cikkünkben nagyvállalati példákat mutatunk be.
A piacok átszabása
Napjaink piacai folyamatos változásban vannak, és ebben a környezetben a hagyományos stratégiák már nem, vagy csak korlátozottan működnek. A sikeres cégek képesek a jelen piacainak földrajzi és termékkategóriai határain átlátni, észrevenni a feltörekvő területeket, és a saját víziójuk alapján újraszabni a piacokat. A Nyugatról Keletre (Kína és India felé), az Északról Délre (Afrika és Latin-Amerika felé) tartó regionális erőáttolódás, a női illetve az 1980 után született felhasználók számának dinamikus növekedése, valamint a potenciális ügyfelek jobb megkülönböztetését lehetővé tevő új technológiák elterjedése egyaránt kiugrási lehetőséget jelent az ambiciózus cégek számára.
Stratégiaváltás
A sikeres cégek képesek működési területük újrafogalmazására is: így jött létre például a hetvenes évek számítógépes világában a személyi számítógépek piaca, és az iPod is egyfajta márkázott újragondolása az mp3 hangformátum piacának. Nem idegen tőlük a működés közbeni stratégiaváltás sem: a Pinterest képmegosztó és a Twitter közösségi oldal is más területen kezdte működését, mígnem – látva, hogy az emberek mire használják szolgáltatásukat – gyorsan váltottak. A gamechangerek képesek a piac játékszabályait a maguk víziója szerint átírni: a portugál Renova alapítója például azt unta meg, hogy a vécépapír csak fehér lehet, és miután színt vitt termékeibe, papírgyártói tevékenységét a kreatív fürdőszobára fókuszálva pozícionálta újra. A saját képre formált piac megtartásában a folyamatos innováció és a rugalmasság segíthet.
Pixabay
Viselkedésformáló brandek
A legjobb brandek ma már nem a márkatulajdonost szimbolizálják, és nem is a vásárló egóját kívánják hizlalni, hanem a világot akarják jobb hellyé tenni a felhasználók összekötésével és folyamatos inspirálásával. A márkák napi szinten formálják az emberek viselkedését, álmait, ami újfajta megközelítést kíván meg napjaink márkaépítőitől. Az új brandgondolkodás kulcsszavai a vágyakozás, az élmény, a szellem, a megosztás, a felhatalmazás, a szerelem és a mozgalom. Egy brand nem mindenkire akar hatni, hanem csak a célcsoportra, így az sem baj, ha egyeseket kifejezetten taszít (lásd az Apple vagy a McDonald’s példáját). Az erős brand megkönnyítheti a piaci terjeszkedést és az újabb termékkategóriák bevezetését is.
Átdizájnolt üzleti modellek
Nem is olyan régen a dizájnerek csak az innovációs folyamat végén léptek munkába, feladatuk pedig a kész ötletek kicsinosítása volt. Ezzel szemben napjaink dizájngondolkodása – amelynek középpontjában az ember és a problémamegoldás áll – már a kezdetektől beépíti a stratégiába a dizájnfeladatokat a felhasználói igények kielégítése érdekében. Versenyelőnyt nyújthat emellett a folyamatos innováció is: megújítható az üzleti modell szinte minden aspektusa, legyen szó a vállalat fő céljáról, piacáról, brandjéről, termékéről vagy partnereiről. Csak néhány példa ilyen megújulásokra: a Nike cipőgyártóból az egészséges élet területére nyergelt át, a Red Bull brandje hírnevét repítette az égbe vadabbnál vadabb eseményeivel, a Tesla pedig csábító és erős terméket hozott az elektromos autók piacára.
Hogyan juthatunk közelebb a tökéletes élményhez, és miként okozhat nagyobb örömöt a kevesebb? Segíthet-e a dizájngondolkodás a beteg gyermekeken? Hogyan nyilvánul meg a kreativitás a perifériákon? Egyebek mellett e kérdésekre keresték a választ a TED-konferenciasorozat előadói.
Hatékony történetek
Mivel az emberek a sablonos céges üzeneteknél jobban megbíznak ismerőseik ítéletében, történeteiket a gamechangerek úgy alakítják, hogy azok inspirálják, szórakoztassák, tanítsák vagy összekapcsolják az embereket, akik ezért cserébe terjeszteni fogják sztorijaikat. Mindez persze professzionális felkészülést és munkát igényel: a gondolatok ugyanis nem lesznek felkapottak maguktól. A viralitáshoz arra van szükség, hogy az adott történet a célcsoport számára releváns, friss, praktikus, könnyen befogadható és továbbadható legyen. A gamechangerek nem tolják úton útfélen a felhasználók képébe termékük vagy szolgáltatásuk sablonhirdetéseit, hanem figyelnek rá, hogy akkor találkozzunk velük, amikor és ahol szükség van rájuk.
Tanulságos filmes példák, példaértékű céges sztorik és különleges életutak - a HVG Extra Business azt járja körül, miként segíthetik a történetek karrierünket, életünket, cégünk sikerét.
Felhasználói élmény
Napjaink sikeres vállalatai már nem csupán termékeket árulnak, hanem olyan komplex élményt nyújtanak, amely révén a felhasználók szinte beolvadnak a brandbe. Az élmény fokozásának egyik módja az oktatás, amely megjelenhet a vásárlást kísérve vagy vonatkozhat a termék használatának teljes időtartamára is (ilyenek például az Apple boltjainak ingyenes workshopjai vagy különböző autómárkák élményvezetései). Egy másik út a felhasználók szórakoztatáson keresztüli megfogása: a Juan Valdez Café például sokkal több pénzt hajt a kolumbiai kávétermesztőknek zenés, humoros, autentikus, ponchóba öltözött baristák vezette kávézóival, mintha a termelők a nyers kávét nagy nemzetközi láncoknak adták volna el. Fokozható a felhasználói élmény a modern technikák bevetésével is: például a rendelkezésre álló hatalmas vásárlói adatbázisok elemzésével, a mobiltechnológia felhasználásával, és online közösségek létrehozásával.
Közösségivé tett tevékenységek
Gamechanger lehet egy brand azáltal is, ha segítséget nyújt az aktív, egymást informálni, inspirálni, kiszolgálni kívánó felhasználóknak. A közösségi ajánlások rendszere jelentős versenyelőnyt jelentett már a digitális úttörőnek számító Amazonnak is, később pedig külön iparág – a sharing economy – nőtt ki a közösségi megosztásra építve. Utóbbira két ismert példa a lakásukat kiadó civilek révén a szálláspiac megkerülhetetlen szereplőjévé váló Airbnb, valamint a ki nem használt autókat bérbeadó Zipcar. Az együttgondolkodási vagy -működési hálók komoly értéket képviselnek, így a cégek nemcsak aktívan támogatják létrejöttüket, működésüket, hanem esetenként a sikerben is osztoznak a tagokkal. A legsikeresebb cégek ma már tudatosan használják a közösséget termékfejlesztéshez, finanszírozáshoz, fejlesztéshez, promotáláshoz vagy épp az értékesítés elősegítéséhez is.
Pozitív hatás
A gamechangerek felismerték, hogy a sikert az hozza meg, ha értéket teremtenek – méghozzá a lehető legszélesebb értelemben. Jobban motiválja őket, hogy a világot jobb hellyé tegyék, mint anyagi jólétük – de innováció révén végül mindkettőt elérhetik. Értéket jelent, ha olyan terméket, szolgáltatást adnak felhasználóiknak, amely azok minden igényét, vágyát, álmát kielégíti, de érték a jövőbeli potenciál, a vállalat működésének fenntarthatósága, vagy az is, ha a cég, a termék vagy a brand emberek milliói számára adja meg a lehetőséget arra, hogy maguk is jobb hellyé tegyék a világot.
A fenti cikk eredetileg a HVG Extra Business 2016/4-es számában jelent meg.Kíváncsi, hogyan segíthetik karrierjét vagy cégének sikerét a történetek, és hogyan aknázzák ki a sztorik erejét a profik? Keresse az újságárusoknál a HVG Extra Business friss számát, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!
Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!