Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"25993284-0c1e-4574-8b95-650a21382995","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az énekesnő egy videóban arról beszélt, hogy tanúja volt az egyik „aberráltságnak”, amit a stylist elkövetett, emellett bejelentette, hogy ott lesz az ellene szervezett tüntetésen.","shortLead":"Az énekesnő egy videóban arról beszélt, hogy tanúja volt az egyik „aberráltságnak”, amit a stylist elkövetett, emellett...","id":"20250416_Lakatos-Mark-valasz-Toth-Gabi-Kossuth-ter-tuntetes-Abraham-Robert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25993284-0c1e-4574-8b95-650a21382995.jpg","index":0,"item":"61111617-08bb-4297-ba36-4d16e64b30ce","keywords":null,"link":"/elet/20250416_Lakatos-Mark-valasz-Toth-Gabi-Kossuth-ter-tuntetes-Abraham-Robert","timestamp":"2025. április. 16. 10:00","title":"Lakatos Márk szerint rágalom és mese, amit Tóth Gabi állít róla a szexuális zaklatásos ügye kapcsán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7af55020-cc5b-4c72-8f5b-b8db3bb544d2","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az ország 15 legfontosabb vasútvonala közül 4-ben jött össze 90 százalék fölötti pontossági arány.","shortLead":"Az ország 15 legfontosabb vasútvonala közül 4-ben jött össze 90 százalék fölötti pontossági arány.","id":"20250416_Vonat-vasut-mav-keses-marcius-pontossag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7af55020-cc5b-4c72-8f5b-b8db3bb544d2.jpg","index":0,"item":"02c5b870-7b6f-449f-ab51-2de4859e719e","keywords":null,"link":"/kkv/20250416_Vonat-vasut-mav-keses-marcius-pontossag","timestamp":"2025. április. 16. 11:03","title":"Volt olyan vasútvonal, ahol a vonatok 45 százaléka késett márciusban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36918361-4cc6-4c5d-b2d1-62107d4362b7","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Szerinte közszereplőként és anyaként is kötelessége most felszólalni. ","shortLead":"Szerinte közszereplőként és anyaként is kötelessége most felszólalni. ","id":"20250416_Lakatos-Mark-ugy-Toth-Gabi-tuntetes-Kossuth-ter-Abraham-Robert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36918361-4cc6-4c5d-b2d1-62107d4362b7.jpg","index":0,"item":"c6b2c404-3dad-489f-beab-f49f24db8a5d","keywords":null,"link":"/elet/20250416_Lakatos-Mark-ugy-Toth-Gabi-tuntetes-Kossuth-ter-Abraham-Robert","timestamp":"2025. április. 16. 08:51","title":"Tóth Gabi is ott lesz a Lakatos Márk elleni, Kossuth téri tüntetésen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e770f95-1e2a-4d98-ac02-0d2a4642d54a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A szertartáson jelen volt többek között Orbán Viktor miniszterelnök is. ","shortLead":"A szertartáson jelen volt többek között Orbán Viktor miniszterelnök is. ","id":"20250416_Eltemettek-Wachsler-Tamast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e770f95-1e2a-4d98-ac02-0d2a4642d54a.jpg","index":0,"item":"d7a56478-cd87-4b35-a13d-6bb864e55262","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_Eltemettek-Wachsler-Tamast","timestamp":"2025. április. 16. 15:50","title":"Eltemették Wachsler Tamást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3fdb5436-6196-4ac3-a764-8428b59db4b9","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Az ítéletért küzdő jogvédő szervezetet J. K. Rowling is támogatta.","shortLead":"Az ítéletért küzdő jogvédő szervezetet J. K. Rowling is támogatta.","id":"20250416_A-brit-legfelsobb-birosag-kimondta-hogy-eselyegyenlosegi-ugyekben-nem-lehet-nokent-kezelni-a-transznemueket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3fdb5436-6196-4ac3-a764-8428b59db4b9.jpg","index":0,"item":"5725d0a8-d128-4c6f-8e62-4c095ca169c8","keywords":null,"link":"/elet/20250416_A-brit-legfelsobb-birosag-kimondta-hogy-eselyegyenlosegi-ugyekben-nem-lehet-nokent-kezelni-a-transznemueket","timestamp":"2025. április. 16. 18:21","title":"A brit legfelsőbb bíróság kimondta, hogy esélyegyenlőségi ügyekben nem lehet nőként kezelni a transzneműeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"61dab732-8a03-4243-a015-2127080109bf","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Nem adják fel, szerda délután várban gyülekeznek, és onnan indulnak az Erzsébet hídra demonstrálni.","shortLead":"Nem adják fel, szerda délután várban gyülekeznek, és onnan indulnak az Erzsébet hídra demonstrálni.","id":"20250416_Hadhazy-es-a-tuntetok-egy-csoportja-a-varban-toltotte-az-ejszakat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/61dab732-8a03-4243-a015-2127080109bf.jpg","index":0,"item":"211c7554-85b4-40f7-8fca-4f2b33863ece","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_Hadhazy-es-a-tuntetok-egy-csoportja-a-varban-toltotte-az-ejszakat","timestamp":"2025. április. 16. 07:33","title":"Hadházy és a tüntetők egy csoportja a várban töltötte az éjszakát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"157cb675-e953-4101-ba98-7efe1cc54a97","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Nem meglepő, hogy a Megafon költötte a legtöbbet.","shortLead":"Nem meglepő, hogy a Megafon költötte a legtöbbet.","id":"20250417_kormanypropaganda-kollar-kinga-bayer-zsolt-tuntetes-megafon-kozossegi-media-hirdetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/157cb675-e953-4101-ba98-7efe1cc54a97.jpg","index":0,"item":"f2207a5f-62a5-48f8-9358-f412b3d56bbe","keywords":null,"link":"/kkv/20250417_kormanypropaganda-kollar-kinga-bayer-zsolt-tuntetes-megafon-kozossegi-media-hirdetes","timestamp":"2025. április. 17. 12:19","title":"Húszmilliót költöttek a kormánypropaganda szócsövei Kollár Kinga lejáratására a közösségi médiában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"80ff5446-d84d-4082-9430-887e6d44dee5","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A kislányt a lakóhelyétől 400 kilométerre találták meg egy 27 éves férfinál.","shortLead":"A kislányt a lakóhelyétől 400 kilométerre találták meg egy 27 éves férfinál.","id":"20250417_emberrablas-10-eves-kislany-roblox-discord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80ff5446-d84d-4082-9430-887e6d44dee5.jpg","index":0,"item":"91269952-4614-4a8b-9fde-139f595d2cb9","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_emberrablas-10-eves-kislany-roblox-discord","timestamp":"2025. április. 17. 14:25","title":"Elrabolt egy férfi egy 10 éves kislányt, akivel a Robloxon ismerkedett meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gamechangereknek nevezzük azokat vállalatokat, amelyek nem pusztán jobb terméket, szolgáltatást szeretnének nyújtani, hanem a piacokat – és ezen keresztül az egész világot – igazítanák saját víziójukhoz. Cikkünkben Peter Fisk üzleti tanácsadó meglátásain keresztül bemutatjuk, milyen gondolkodásbeli változtatások repíthetnek a csúcsra egy céget.
Újszerű ötlet és magasabb rendű cél
A gamechangerek közös jellemzője, hogy mernek “a dobozon kívül gondolkodni”, különböző területek és emberek összekapcsolásával forradalmit lépni, a fogyasztói gondolkodás megismerésével a riválisoknál jobb ötlettel előállni, majd azt fókuszáltan kivitelezni. Lehetetlennek tűnő ötleteiket a jövőből visszafelé vezetve építik fel, így kerülve el a jelen korlátozó hatásait. Az ilyen vállalatoknak általában van egy magasabb rendű céljuk is: a minőségi élelmiszereket kínáló Whole Foods például az egészséges élet propagálását tartja a legfontosabbnak, a Nike a testmozgásba visz ösztönzőket és innovációt, a Starbucks kávézólánc pedig az emberi elme inspirálásához kíván segítséget nyújtani.
A világ jobb hellyé tétele, az emberek inspirálása, folyamatos innováció, a felhasználói igények maradéktalan kiszolgálása – mindezek együtt és külön-külön is jellemzői lehetnek egy magasabb rendű cél érdekében tevékenykedő vállalkozásnak. Cikkünkben nagyvállalati példákat mutatunk be.
A piacok átszabása
Napjaink piacai folyamatos változásban vannak, és ebben a környezetben a hagyományos stratégiák már nem, vagy csak korlátozottan működnek. A sikeres cégek képesek a jelen piacainak földrajzi és termékkategóriai határain átlátni, észrevenni a feltörekvő területeket, és a saját víziójuk alapján újraszabni a piacokat. A Nyugatról Keletre (Kína és India felé), az Északról Délre (Afrika és Latin-Amerika felé) tartó regionális erőáttolódás, a női illetve az 1980 után született felhasználók számának dinamikus növekedése, valamint a potenciális ügyfelek jobb megkülönböztetését lehetővé tevő új technológiák elterjedése egyaránt kiugrási lehetőséget jelent az ambiciózus cégek számára.
Stratégiaváltás
A sikeres cégek képesek működési területük újrafogalmazására is: így jött létre például a hetvenes évek számítógépes világában a személyi számítógépek piaca, és az iPod is egyfajta márkázott újragondolása az mp3 hangformátum piacának. Nem idegen tőlük a működés közbeni stratégiaváltás sem: a Pinterest képmegosztó és a Twitter közösségi oldal is más területen kezdte működését, mígnem – látva, hogy az emberek mire használják szolgáltatásukat – gyorsan váltottak. A gamechangerek képesek a piac játékszabályait a maguk víziója szerint átírni: a portugál Renova alapítója például azt unta meg, hogy a vécépapír csak fehér lehet, és miután színt vitt termékeibe, papírgyártói tevékenységét a kreatív fürdőszobára fókuszálva pozícionálta újra. A saját képre formált piac megtartásában a folyamatos innováció és a rugalmasság segíthet.
Pixabay
Viselkedésformáló brandek
A legjobb brandek ma már nem a márkatulajdonost szimbolizálják, és nem is a vásárló egóját kívánják hizlalni, hanem a világot akarják jobb hellyé tenni a felhasználók összekötésével és folyamatos inspirálásával. A márkák napi szinten formálják az emberek viselkedését, álmait, ami újfajta megközelítést kíván meg napjaink márkaépítőitől. Az új brandgondolkodás kulcsszavai a vágyakozás, az élmény, a szellem, a megosztás, a felhatalmazás, a szerelem és a mozgalom. Egy brand nem mindenkire akar hatni, hanem csak a célcsoportra, így az sem baj, ha egyeseket kifejezetten taszít (lásd az Apple vagy a McDonald’s példáját). Az erős brand megkönnyítheti a piaci terjeszkedést és az újabb termékkategóriák bevezetését is.
Átdizájnolt üzleti modellek
Nem is olyan régen a dizájnerek csak az innovációs folyamat végén léptek munkába, feladatuk pedig a kész ötletek kicsinosítása volt. Ezzel szemben napjaink dizájngondolkodása – amelynek középpontjában az ember és a problémamegoldás áll – már a kezdetektől beépíti a stratégiába a dizájnfeladatokat a felhasználói igények kielégítése érdekében. Versenyelőnyt nyújthat emellett a folyamatos innováció is: megújítható az üzleti modell szinte minden aspektusa, legyen szó a vállalat fő céljáról, piacáról, brandjéről, termékéről vagy partnereiről. Csak néhány példa ilyen megújulásokra: a Nike cipőgyártóból az egészséges élet területére nyergelt át, a Red Bull brandje hírnevét repítette az égbe vadabbnál vadabb eseményeivel, a Tesla pedig csábító és erős terméket hozott az elektromos autók piacára.
Hogyan juthatunk közelebb a tökéletes élményhez, és miként okozhat nagyobb örömöt a kevesebb? Segíthet-e a dizájngondolkodás a beteg gyermekeken? Hogyan nyilvánul meg a kreativitás a perifériákon? Egyebek mellett e kérdésekre keresték a választ a TED-konferenciasorozat előadói.
Hatékony történetek
Mivel az emberek a sablonos céges üzeneteknél jobban megbíznak ismerőseik ítéletében, történeteiket a gamechangerek úgy alakítják, hogy azok inspirálják, szórakoztassák, tanítsák vagy összekapcsolják az embereket, akik ezért cserébe terjeszteni fogják sztorijaikat. Mindez persze professzionális felkészülést és munkát igényel: a gondolatok ugyanis nem lesznek felkapottak maguktól. A viralitáshoz arra van szükség, hogy az adott történet a célcsoport számára releváns, friss, praktikus, könnyen befogadható és továbbadható legyen. A gamechangerek nem tolják úton útfélen a felhasználók képébe termékük vagy szolgáltatásuk sablonhirdetéseit, hanem figyelnek rá, hogy akkor találkozzunk velük, amikor és ahol szükség van rájuk.
Tanulságos filmes példák, példaértékű céges sztorik és különleges életutak - a HVG Extra Business azt járja körül, miként segíthetik a történetek karrierünket, életünket, cégünk sikerét.
Felhasználói élmény
Napjaink sikeres vállalatai már nem csupán termékeket árulnak, hanem olyan komplex élményt nyújtanak, amely révén a felhasználók szinte beolvadnak a brandbe. Az élmény fokozásának egyik módja az oktatás, amely megjelenhet a vásárlást kísérve vagy vonatkozhat a termék használatának teljes időtartamára is (ilyenek például az Apple boltjainak ingyenes workshopjai vagy különböző autómárkák élményvezetései). Egy másik út a felhasználók szórakoztatáson keresztüli megfogása: a Juan Valdez Café például sokkal több pénzt hajt a kolumbiai kávétermesztőknek zenés, humoros, autentikus, ponchóba öltözött baristák vezette kávézóival, mintha a termelők a nyers kávét nagy nemzetközi láncoknak adták volna el. Fokozható a felhasználói élmény a modern technikák bevetésével is: például a rendelkezésre álló hatalmas vásárlói adatbázisok elemzésével, a mobiltechnológia felhasználásával, és online közösségek létrehozásával.
Közösségivé tett tevékenységek
Gamechanger lehet egy brand azáltal is, ha segítséget nyújt az aktív, egymást informálni, inspirálni, kiszolgálni kívánó felhasználóknak. A közösségi ajánlások rendszere jelentős versenyelőnyt jelentett már a digitális úttörőnek számító Amazonnak is, később pedig külön iparág – a sharing economy – nőtt ki a közösségi megosztásra építve. Utóbbira két ismert példa a lakásukat kiadó civilek révén a szálláspiac megkerülhetetlen szereplőjévé váló Airbnb, valamint a ki nem használt autókat bérbeadó Zipcar. Az együttgondolkodási vagy -működési hálók komoly értéket képviselnek, így a cégek nemcsak aktívan támogatják létrejöttüket, működésüket, hanem esetenként a sikerben is osztoznak a tagokkal. A legsikeresebb cégek ma már tudatosan használják a közösséget termékfejlesztéshez, finanszírozáshoz, fejlesztéshez, promotáláshoz vagy épp az értékesítés elősegítéséhez is.
Pozitív hatás
A gamechangerek felismerték, hogy a sikert az hozza meg, ha értéket teremtenek – méghozzá a lehető legszélesebb értelemben. Jobban motiválja őket, hogy a világot jobb hellyé tegyék, mint anyagi jólétük – de innováció révén végül mindkettőt elérhetik. Értéket jelent, ha olyan terméket, szolgáltatást adnak felhasználóiknak, amely azok minden igényét, vágyát, álmát kielégíti, de érték a jövőbeli potenciál, a vállalat működésének fenntarthatósága, vagy az is, ha a cég, a termék vagy a brand emberek milliói számára adja meg a lehetőséget arra, hogy maguk is jobb hellyé tegyék a világot.
A fenti cikk eredetileg a HVG Extra Business 2016/4-es számában jelent meg.Kíváncsi, hogyan segíthetik karrierjét vagy cégének sikerét a történetek, és hogyan aknázzák ki a sztorik erejét a profik? Keresse az újságárusoknál a HVG Extra Business friss számát, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!
Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!