Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e395feb9-bfc1-4a15-8127-fdf92334983e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Borzasztó részletek derültek ki a letartóztatott javítóintézeti igazgató és bűntárs párja ügyében.","shortLead":"Borzasztó részletek derültek ki a letartóztatott javítóintézeti igazgató és bűntárs párja ügyében.","id":"20250530_Prostituciora-kenyszeritett-lanyokat-a-javitointezet-a-Fidesz-altal-kituntetett-mostanra-letartoztatott-igazgatoja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e395feb9-bfc1-4a15-8127-fdf92334983e.jpg","index":0,"item":"a99eb928-b487-4f68-87a9-836a724c3cc8","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_Prostituciora-kenyszeritett-lanyokat-a-javitointezet-a-Fidesz-altal-kituntetett-mostanra-letartoztatott-igazgatoja","timestamp":"2025. május. 30. 09:08","title":"Prostitúcióra kényszerített lányokat a javítóintézet Fidesz által kitüntetett, mostanra letartóztatott igazgatója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8b45e00f-4524-45f4-8410-e113a55cd608","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Japán mérnökök olyan új optikai kábelt fejlesztettek, amivel egy másodperc alatt lehetne átküldeni a világ egyik pontjáról a másikra a Netflix teljes kínálatát.","shortLead":"Japán mérnökök olyan új optikai kábelt fejlesztettek, amivel egy másodperc alatt lehetne átküldeni a világ egyik...","id":"20250530_adatatvitel-optikai-kabel-adatatviteli-sebesseg-rekord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b45e00f-4524-45f4-8410-e113a55cd608.jpg","index":0,"item":"037cba8b-1d65-42c6-a874-36d03ace94e3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250530_adatatvitel-optikai-kabel-adatatviteli-sebesseg-rekord","timestamp":"2025. május. 30. 18:33","title":"1 millió GB/másodperc: rekordsebességgel továbbítja az adatokat az új japán kábel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ae7913b-fb4d-4b10-941f-16f72c3d203c","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Kell Morrist csak megfigyelésre vitték kórházba.","shortLead":"Kell Morrist csak megfigyelésre vitték kórházba.","id":"20250530_alaszka-gleccser-sziklaomlas-tulelo-turista","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ae7913b-fb4d-4b10-941f-16f72c3d203c.jpg","index":0,"item":"088345e6-0e61-4e2a-9805-c8676d5d80f3","keywords":null,"link":"/elet/20250530_alaszka-gleccser-sziklaomlas-tulelo-turista","timestamp":"2025. május. 30. 10:39","title":"Rázuhant egy 320 kilós szikla, de a haja szála sem görbült egy alaszkai turistának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cfbf44e9-65a8-4169-affc-67b902b2ee52","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Jokereknek áll a világ.","shortLead":"Jokereknek áll a világ.","id":"20250531_Otos-lotto-sorsolas-nyero-szamok-szerencsejatek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cfbf44e9-65a8-4169-affc-67b902b2ee52.jpg","index":0,"item":"9948a5b4-d83f-4136-bda1-fa385c73fce6","keywords":null,"link":"/elet/20250531_Otos-lotto-sorsolas-nyero-szamok-szerencsejatek","timestamp":"2025. május. 31. 20:38","title":"Nem kelhetünk versenyre Mészárosékkal, de lett két százmilliomosunk - ezek az ötös lottó számai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4e2d089-7482-4f92-bd0b-18aebb045aff","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Éppen aznap hozták nyilvánosságra az áprilisban bezárt XV. kerületi intézmény szennyezettségvizsgálata, amikor megírták, nem tudni, történik-e bármi az ügyben. A veszélyes anyagok koncentrációja határérték alatti, de a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ alkotmányjogi megfontolásokból azért még zárva tartaná az intézményt.","shortLead":"Éppen aznap hozták nyilvánosságra az áprilisban bezárt XV. kerületi intézmény szennyezettségvizsgálata, amikor...","id":"20250530_nngyk-XV-kerulet-bezaratott-ovoda-szennyezes-vizsgalat-eredmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4e2d089-7482-4f92-bd0b-18aebb045aff.jpg","index":0,"item":"5279519d-3d0f-492d-8bb2-c9778e262fff","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_nngyk-XV-kerulet-bezaratott-ovoda-szennyezes-vizsgalat-eredmeny","timestamp":"2025. május. 30. 18:46","title":"Megszólalt az NNGYK az óvoda ügyében, amelyet korábban veszélyes szennyezés miatt zárattak be","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"003912c5-bd71-4e95-a13f-5507a9559a18","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250530_Marabu-Feknyuz-Luxizas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/003912c5-bd71-4e95-a13f-5507a9559a18.jpg","index":0,"item":"2db71343-709b-4f50-91da-cbb3f5e0ab3a","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_Marabu-Feknyuz-Luxizas","timestamp":"2025. május. 30. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Luxizás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8da09bd8-ba2b-438b-8351-4a3e733e7245","c_author":"Nemes Nikolett","category":"360","description":"A kormány igyekezete ellenére egyre kevesebb gyerek születik Magyarországon, idén áprilisban minden idők legkisebb születésszámát mérték. „Nem lehet amellett szó nélküli elmenni, hogy milyen ma a családok állapota Magyarországon” – mondja Szabó-Tóth Kinga szociológus, a Miskolci Egyetem docense, akit az okokról kérdeztünk. A tartós változás eléréséhez a kiszámíthatóbb családpolitika csak a kezdet lenne.","shortLead":"A kormány igyekezete ellenére egyre kevesebb gyerek születik Magyarországon, idén áprilisban minden idők legkisebb...","id":"20250530_KSH-statisztika-szuletesszam-magyarazat-demografia-csaladpolitika-Szabo-Toth-Kinga-szociologus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8da09bd8-ba2b-438b-8351-4a3e733e7245.jpg","index":0,"item":"b9f025e8-38ce-4159-a798-9b736f3732cb","keywords":null,"link":"/360/20250530_KSH-statisztika-szuletesszam-magyarazat-demografia-csaladpolitika-Szabo-Toth-Kinga-szociologus","timestamp":"2025. május. 30. 12:12","title":"Hiába küzd a kormány a gyerekvállalásért százmilliárdokból, ha a társadalom, a családok és az egyén állapota is katasztrofális","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"88d59188-40b1-4d49-9a44-36907de12f0b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A felvonulást a tervek szerint június 28-án tartják, a tiltás ellenére.","shortLead":"A felvonulást a tervek szerint június 28-án tartják, a tiltás ellenére.","id":"20250530_budapest-pride-europai-parlament-kepviselo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88d59188-40b1-4d49-9a44-36907de12f0b.jpg","index":0,"item":"5ba67035-3088-4d23-84f7-ecc3b11c731b","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_budapest-pride-europai-parlament-kepviselo","timestamp":"2025. május. 30. 08:41","title":"Már hetven EP-képviselő jelezte, hogy részt vesz a Budapest Pride-on","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gamechangereknek nevezzük azokat vállalatokat, amelyek nem pusztán jobb terméket, szolgáltatást szeretnének nyújtani, hanem a piacokat – és ezen keresztül az egész világot – igazítanák saját víziójukhoz. Cikkünkben Peter Fisk üzleti tanácsadó meglátásain keresztül bemutatjuk, milyen gondolkodásbeli változtatások repíthetnek a csúcsra egy céget.
Újszerű ötlet és magasabb rendű cél
A gamechangerek közös jellemzője, hogy mernek “a dobozon kívül gondolkodni”, különböző területek és emberek összekapcsolásával forradalmit lépni, a fogyasztói gondolkodás megismerésével a riválisoknál jobb ötlettel előállni, majd azt fókuszáltan kivitelezni. Lehetetlennek tűnő ötleteiket a jövőből visszafelé vezetve építik fel, így kerülve el a jelen korlátozó hatásait. Az ilyen vállalatoknak általában van egy magasabb rendű céljuk is: a minőségi élelmiszereket kínáló Whole Foods például az egészséges élet propagálását tartja a legfontosabbnak, a Nike a testmozgásba visz ösztönzőket és innovációt, a Starbucks kávézólánc pedig az emberi elme inspirálásához kíván segítséget nyújtani.
A világ jobb hellyé tétele, az emberek inspirálása, folyamatos innováció, a felhasználói igények maradéktalan kiszolgálása – mindezek együtt és külön-külön is jellemzői lehetnek egy magasabb rendű cél érdekében tevékenykedő vállalkozásnak. Cikkünkben nagyvállalati példákat mutatunk be.
A piacok átszabása
Napjaink piacai folyamatos változásban vannak, és ebben a környezetben a hagyományos stratégiák már nem, vagy csak korlátozottan működnek. A sikeres cégek képesek a jelen piacainak földrajzi és termékkategóriai határain átlátni, észrevenni a feltörekvő területeket, és a saját víziójuk alapján újraszabni a piacokat. A Nyugatról Keletre (Kína és India felé), az Északról Délre (Afrika és Latin-Amerika felé) tartó regionális erőáttolódás, a női illetve az 1980 után született felhasználók számának dinamikus növekedése, valamint a potenciális ügyfelek jobb megkülönböztetését lehetővé tevő új technológiák elterjedése egyaránt kiugrási lehetőséget jelent az ambiciózus cégek számára.
Stratégiaváltás
A sikeres cégek képesek működési területük újrafogalmazására is: így jött létre például a hetvenes évek számítógépes világában a személyi számítógépek piaca, és az iPod is egyfajta márkázott újragondolása az mp3 hangformátum piacának. Nem idegen tőlük a működés közbeni stratégiaváltás sem: a Pinterest képmegosztó és a Twitter közösségi oldal is más területen kezdte működését, mígnem – látva, hogy az emberek mire használják szolgáltatásukat – gyorsan váltottak. A gamechangerek képesek a piac játékszabályait a maguk víziója szerint átírni: a portugál Renova alapítója például azt unta meg, hogy a vécépapír csak fehér lehet, és miután színt vitt termékeibe, papírgyártói tevékenységét a kreatív fürdőszobára fókuszálva pozícionálta újra. A saját képre formált piac megtartásában a folyamatos innováció és a rugalmasság segíthet.
Pixabay
Viselkedésformáló brandek
A legjobb brandek ma már nem a márkatulajdonost szimbolizálják, és nem is a vásárló egóját kívánják hizlalni, hanem a világot akarják jobb hellyé tenni a felhasználók összekötésével és folyamatos inspirálásával. A márkák napi szinten formálják az emberek viselkedését, álmait, ami újfajta megközelítést kíván meg napjaink márkaépítőitől. Az új brandgondolkodás kulcsszavai a vágyakozás, az élmény, a szellem, a megosztás, a felhatalmazás, a szerelem és a mozgalom. Egy brand nem mindenkire akar hatni, hanem csak a célcsoportra, így az sem baj, ha egyeseket kifejezetten taszít (lásd az Apple vagy a McDonald’s példáját). Az erős brand megkönnyítheti a piaci terjeszkedést és az újabb termékkategóriák bevezetését is.
Átdizájnolt üzleti modellek
Nem is olyan régen a dizájnerek csak az innovációs folyamat végén léptek munkába, feladatuk pedig a kész ötletek kicsinosítása volt. Ezzel szemben napjaink dizájngondolkodása – amelynek középpontjában az ember és a problémamegoldás áll – már a kezdetektől beépíti a stratégiába a dizájnfeladatokat a felhasználói igények kielégítése érdekében. Versenyelőnyt nyújthat emellett a folyamatos innováció is: megújítható az üzleti modell szinte minden aspektusa, legyen szó a vállalat fő céljáról, piacáról, brandjéről, termékéről vagy partnereiről. Csak néhány példa ilyen megújulásokra: a Nike cipőgyártóból az egészséges élet területére nyergelt át, a Red Bull brandje hírnevét repítette az égbe vadabbnál vadabb eseményeivel, a Tesla pedig csábító és erős terméket hozott az elektromos autók piacára.
Hogyan juthatunk közelebb a tökéletes élményhez, és miként okozhat nagyobb örömöt a kevesebb? Segíthet-e a dizájngondolkodás a beteg gyermekeken? Hogyan nyilvánul meg a kreativitás a perifériákon? Egyebek mellett e kérdésekre keresték a választ a TED-konferenciasorozat előadói.
Hatékony történetek
Mivel az emberek a sablonos céges üzeneteknél jobban megbíznak ismerőseik ítéletében, történeteiket a gamechangerek úgy alakítják, hogy azok inspirálják, szórakoztassák, tanítsák vagy összekapcsolják az embereket, akik ezért cserébe terjeszteni fogják sztorijaikat. Mindez persze professzionális felkészülést és munkát igényel: a gondolatok ugyanis nem lesznek felkapottak maguktól. A viralitáshoz arra van szükség, hogy az adott történet a célcsoport számára releváns, friss, praktikus, könnyen befogadható és továbbadható legyen. A gamechangerek nem tolják úton útfélen a felhasználók képébe termékük vagy szolgáltatásuk sablonhirdetéseit, hanem figyelnek rá, hogy akkor találkozzunk velük, amikor és ahol szükség van rájuk.
Tanulságos filmes példák, példaértékű céges sztorik és különleges életutak - a HVG Extra Business azt járja körül, miként segíthetik a történetek karrierünket, életünket, cégünk sikerét.
Felhasználói élmény
Napjaink sikeres vállalatai már nem csupán termékeket árulnak, hanem olyan komplex élményt nyújtanak, amely révén a felhasználók szinte beolvadnak a brandbe. Az élmény fokozásának egyik módja az oktatás, amely megjelenhet a vásárlást kísérve vagy vonatkozhat a termék használatának teljes időtartamára is (ilyenek például az Apple boltjainak ingyenes workshopjai vagy különböző autómárkák élményvezetései). Egy másik út a felhasználók szórakoztatáson keresztüli megfogása: a Juan Valdez Café például sokkal több pénzt hajt a kolumbiai kávétermesztőknek zenés, humoros, autentikus, ponchóba öltözött baristák vezette kávézóival, mintha a termelők a nyers kávét nagy nemzetközi láncoknak adták volna el. Fokozható a felhasználói élmény a modern technikák bevetésével is: például a rendelkezésre álló hatalmas vásárlói adatbázisok elemzésével, a mobiltechnológia felhasználásával, és online közösségek létrehozásával.
Közösségivé tett tevékenységek
Gamechanger lehet egy brand azáltal is, ha segítséget nyújt az aktív, egymást informálni, inspirálni, kiszolgálni kívánó felhasználóknak. A közösségi ajánlások rendszere jelentős versenyelőnyt jelentett már a digitális úttörőnek számító Amazonnak is, később pedig külön iparág – a sharing economy – nőtt ki a közösségi megosztásra építve. Utóbbira két ismert példa a lakásukat kiadó civilek révén a szálláspiac megkerülhetetlen szereplőjévé váló Airbnb, valamint a ki nem használt autókat bérbeadó Zipcar. Az együttgondolkodási vagy -működési hálók komoly értéket képviselnek, így a cégek nemcsak aktívan támogatják létrejöttüket, működésüket, hanem esetenként a sikerben is osztoznak a tagokkal. A legsikeresebb cégek ma már tudatosan használják a közösséget termékfejlesztéshez, finanszírozáshoz, fejlesztéshez, promotáláshoz vagy épp az értékesítés elősegítéséhez is.
Pozitív hatás
A gamechangerek felismerték, hogy a sikert az hozza meg, ha értéket teremtenek – méghozzá a lehető legszélesebb értelemben. Jobban motiválja őket, hogy a világot jobb hellyé tegyék, mint anyagi jólétük – de innováció révén végül mindkettőt elérhetik. Értéket jelent, ha olyan terméket, szolgáltatást adnak felhasználóiknak, amely azok minden igényét, vágyát, álmát kielégíti, de érték a jövőbeli potenciál, a vállalat működésének fenntarthatósága, vagy az is, ha a cég, a termék vagy a brand emberek milliói számára adja meg a lehetőséget arra, hogy maguk is jobb hellyé tegyék a világot.
A fenti cikk eredetileg a HVG Extra Business 2016/4-es számában jelent meg.Kíváncsi, hogyan segíthetik karrierjét vagy cégének sikerét a történetek, és hogyan aknázzák ki a sztorik erejét a profik? Keresse az újságárusoknál a HVG Extra Business friss számát, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!
Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!