Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cf9e3fde-bab3-4089-9d21-9e0250bc037a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A két vezető a Karmelita kolostorban tárgyalt.","shortLead":"A két vezető a Karmelita kolostorban tárgyalt.","id":"20250217_Orban-Viktor-a-Karmelita-kolostorban-fogadta-a-boszniai-szerb-elnokot-aki-szerint-Srebrenicaban-nem-volt-nepirtas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf9e3fde-bab3-4089-9d21-9e0250bc037a.jpg","index":0,"item":"291bd098-23a1-4333-91ec-2a392c92b8ea","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_Orban-Viktor-a-Karmelita-kolostorban-fogadta-a-boszniai-szerb-elnokot-aki-szerint-Srebrenicaban-nem-volt-nepirtas","timestamp":"2025. február. 17. 13:31","title":"Orbán Viktor fogadta a boszniai szerb elnököt, aki szerint a srebrenicai népirtás „mítosz”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6d8c6965-d25f-4103-9682-45f4c3ed0796","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kiadta a 2024 második félévére vonatkozó jelentését az internetes sebességmérésre szakosodott Speedtest. A magyar piac viszonylatában fény derült arra is, hogy melyik szolgáltatónál a legjobb az internet, ha játékról van szó.","shortLead":"Kiadta a 2024 második félévére vonatkozó jelentését az internetes sebességmérésre szakosodott Speedtest. A magyar piac...","id":"20250217_speedtest-connectivity-report-magyarorszag-otthoni-mobil-internet-sebesseg-adatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d8c6965-d25f-4103-9682-45f4c3ed0796.jpg","index":0,"item":"f518a731-99be-4192-97bd-3be938de32d5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_speedtest-connectivity-report-magyarorszag-otthoni-mobil-internet-sebesseg-adatok","timestamp":"2025. február. 17. 11:25","title":"Hol a leggyorsabb az internet? Melyik szolgáltató a legjobb, ha játékról van szó? Kijöttek a magyarországi sebességadatok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5322d49b-48a8-4f57-8c9f-0dfc6c591b81","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az elmúlt évtizedekben drámai mértékben nőtt a nem fertőzésből eredő betegségek aránya a gyerekek körében. A romlásban jelentős szerepet játszhat a műanyagok fokozódó jelenléte – mutatnak rá kutatók.","shortLead":"Az elmúlt évtizedekben drámai mértékben nőtt a nem fertőzésből eredő betegségek aránya a gyerekek körében. A romlásban...","id":"20250217_gyerekek-muanyagok-vegyi-anyagok-kutatas-betegsegek-veszely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5322d49b-48a8-4f57-8c9f-0dfc6c591b81.jpg","index":0,"item":"2c19d0f5-7629-425b-b88f-acc95063b2b7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_gyerekek-muanyagok-vegyi-anyagok-kutatas-betegsegek-veszely","timestamp":"2025. február. 17. 09:03","title":"+35% esély a rákra, háromszor annyi asztmás – ijesztő eredmény látott napvilágot arról, miket okoz az, hogy egyre több a műanyag","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"065f95a3-7fbd-4f83-b51d-0ca3902f0453","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A koreai gyártó legújabb elektromos autója kétféle karosszériaváltozatban támad.","shortLead":"A koreai gyártó legújabb elektromos autója kétféle karosszériaváltozatban támad.","id":"20250217_itt-a-vadonatuj-kia-ev4-rogton-ket-formaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/065f95a3-7fbd-4f83-b51d-0ca3902f0453.jpg","index":0,"item":"1edd6ea1-1636-4106-9026-7730bfd1525a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_itt-a-vadonatuj-kia-ev4-rogton-ket-formaban","timestamp":"2025. február. 17. 07:01","title":"Itt a vadonatúj Kia EV4, rögtön két formában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"822e2337-37f6-4838-b182-30aff83376ba","c_author":"hvg360","category":"360","description":"J.D. Vance alelnök müncheni beszéde után, a rijádi béketárgyalás előtt elemzi az Egyesült Államok és az EU viszonyát a Financial Times szerzője.","shortLead":"J.D. Vance alelnök müncheni beszéde után, a rijádi béketárgyalás előtt elemzi az Egyesült Államok és az EU viszonyát...","id":"20250218_Gideon-Rachman-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/822e2337-37f6-4838-b182-30aff83376ba.jpg","index":0,"item":"1ca6e4ee-2654-435d-849b-a0f11c97fac2","keywords":null,"link":"/360/20250218_Gideon-Rachman-lapszemle","timestamp":"2025. február. 18. 15:30","title":"Gideon Rachman: Amerika immár ellenség, amely fenyegeti a demokráciát Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a5c8f0d1-c5ee-4613-a9ab-307905a38b3c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Öt kontinenst fog összekapcsolni az az adatkábel, amit a Facebook, az Instagram és több más szolgáltatás tulajdonosa kezd megépíteni még idén.","shortLead":"Öt kontinenst fog összekapcsolni az az adatkábel, amit a Facebook, az Instagram és több más szolgáltatás tulajdonosa...","id":"20250217_meta-50000-km-tenger-alatti-adatkabel-project-waterworth","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a5c8f0d1-c5ee-4613-a9ab-307905a38b3c.jpg","index":0,"item":"d602ecbf-8882-48aa-b54e-e8e0670d23fe","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_meta-50000-km-tenger-alatti-adatkabel-project-waterworth","timestamp":"2025. február. 17. 15:03","title":"Ez lehet a valaha volt leghosszabb: 50 000 km-es tenger alatti adatkábelt épít a Meta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3728e047-81a1-4285-94da-bb8c916a0195","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Bálint Istvánné a közösségi médiában kéri a lakosságot, ne önbíráskodjanak, bízzanak a hivatalos szervekben.","shortLead":"Bálint Istvánné a közösségi médiában kéri a lakosságot, ne önbíráskodjanak, bízzanak a hivatalos szervekben.","id":"20250218_Bicske-kozbiztonsag-onbiraskodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3728e047-81a1-4285-94da-bb8c916a0195.jpg","index":0,"item":"54e2cc25-dc03-43d3-aad8-e455c941e9ce","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_Bicske-kozbiztonsag-onbiraskodas","timestamp":"2025. február. 18. 07:58","title":"Aggódik Bicske közbiztonságáért a polgármester, de nem mondja el, mi jelenti a veszélyt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55c16fc4-fa05-4ba7-9f5a-89eb7c2eb569","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A Delta Air Lines CRJ900-as repülőgépe fejjel lefelé landolt, miután kényszerleszállást hajtott végre a torontói Pearson repülőtér kifutópályáján.","shortLead":"A Delta Air Lines CRJ900-as repülőgépe fejjel lefelé landolt, miután kényszerleszállást hajtott végre a torontói...","id":"20250217_Lezuhant-egy-Delta-gep-a-torontoi-Pearson-repuloteren-videon-az-oltasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55c16fc4-fa05-4ba7-9f5a-89eb7c2eb569.jpg","index":0,"item":"319288f4-0c9c-4837-b796-61a02b8c18a8","keywords":null,"link":"/vilag/20250217_Lezuhant-egy-Delta-gep-a-torontoi-Pearson-repuloteren-videon-az-oltasa","timestamp":"2025. február. 17. 21:56","title":"A tetején landolt egy Delta-gép a torontói Pearson repülőtéren – videón az oltás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gamechangereknek nevezzük azokat vállalatokat, amelyek nem pusztán jobb terméket, szolgáltatást szeretnének nyújtani, hanem a piacokat – és ezen keresztül az egész világot – igazítanák saját víziójukhoz. Cikkünkben Peter Fisk üzleti tanácsadó meglátásain keresztül bemutatjuk, milyen gondolkodásbeli változtatások repíthetnek a csúcsra egy céget.
Újszerű ötlet és magasabb rendű cél
A gamechangerek közös jellemzője, hogy mernek “a dobozon kívül gondolkodni”, különböző területek és emberek összekapcsolásával forradalmit lépni, a fogyasztói gondolkodás megismerésével a riválisoknál jobb ötlettel előállni, majd azt fókuszáltan kivitelezni. Lehetetlennek tűnő ötleteiket a jövőből visszafelé vezetve építik fel, így kerülve el a jelen korlátozó hatásait. Az ilyen vállalatoknak általában van egy magasabb rendű céljuk is: a minőségi élelmiszereket kínáló Whole Foods például az egészséges élet propagálását tartja a legfontosabbnak, a Nike a testmozgásba visz ösztönzőket és innovációt, a Starbucks kávézólánc pedig az emberi elme inspirálásához kíván segítséget nyújtani.
A világ jobb hellyé tétele, az emberek inspirálása, folyamatos innováció, a felhasználói igények maradéktalan kiszolgálása – mindezek együtt és külön-külön is jellemzői lehetnek egy magasabb rendű cél érdekében tevékenykedő vállalkozásnak. Cikkünkben nagyvállalati példákat mutatunk be.
A piacok átszabása
Napjaink piacai folyamatos változásban vannak, és ebben a környezetben a hagyományos stratégiák már nem, vagy csak korlátozottan működnek. A sikeres cégek képesek a jelen piacainak földrajzi és termékkategóriai határain átlátni, észrevenni a feltörekvő területeket, és a saját víziójuk alapján újraszabni a piacokat. A Nyugatról Keletre (Kína és India felé), az Északról Délre (Afrika és Latin-Amerika felé) tartó regionális erőáttolódás, a női illetve az 1980 után született felhasználók számának dinamikus növekedése, valamint a potenciális ügyfelek jobb megkülönböztetését lehetővé tevő új technológiák elterjedése egyaránt kiugrási lehetőséget jelent az ambiciózus cégek számára.
Stratégiaváltás
A sikeres cégek képesek működési területük újrafogalmazására is: így jött létre például a hetvenes évek számítógépes világában a személyi számítógépek piaca, és az iPod is egyfajta márkázott újragondolása az mp3 hangformátum piacának. Nem idegen tőlük a működés közbeni stratégiaváltás sem: a Pinterest képmegosztó és a Twitter közösségi oldal is más területen kezdte működését, mígnem – látva, hogy az emberek mire használják szolgáltatásukat – gyorsan váltottak. A gamechangerek képesek a piac játékszabályait a maguk víziója szerint átírni: a portugál Renova alapítója például azt unta meg, hogy a vécépapír csak fehér lehet, és miután színt vitt termékeibe, papírgyártói tevékenységét a kreatív fürdőszobára fókuszálva pozícionálta újra. A saját képre formált piac megtartásában a folyamatos innováció és a rugalmasság segíthet.
Pixabay
Viselkedésformáló brandek
A legjobb brandek ma már nem a márkatulajdonost szimbolizálják, és nem is a vásárló egóját kívánják hizlalni, hanem a világot akarják jobb hellyé tenni a felhasználók összekötésével és folyamatos inspirálásával. A márkák napi szinten formálják az emberek viselkedését, álmait, ami újfajta megközelítést kíván meg napjaink márkaépítőitől. Az új brandgondolkodás kulcsszavai a vágyakozás, az élmény, a szellem, a megosztás, a felhatalmazás, a szerelem és a mozgalom. Egy brand nem mindenkire akar hatni, hanem csak a célcsoportra, így az sem baj, ha egyeseket kifejezetten taszít (lásd az Apple vagy a McDonald’s példáját). Az erős brand megkönnyítheti a piaci terjeszkedést és az újabb termékkategóriák bevezetését is.
Átdizájnolt üzleti modellek
Nem is olyan régen a dizájnerek csak az innovációs folyamat végén léptek munkába, feladatuk pedig a kész ötletek kicsinosítása volt. Ezzel szemben napjaink dizájngondolkodása – amelynek középpontjában az ember és a problémamegoldás áll – már a kezdetektől beépíti a stratégiába a dizájnfeladatokat a felhasználói igények kielégítése érdekében. Versenyelőnyt nyújthat emellett a folyamatos innováció is: megújítható az üzleti modell szinte minden aspektusa, legyen szó a vállalat fő céljáról, piacáról, brandjéről, termékéről vagy partnereiről. Csak néhány példa ilyen megújulásokra: a Nike cipőgyártóból az egészséges élet területére nyergelt át, a Red Bull brandje hírnevét repítette az égbe vadabbnál vadabb eseményeivel, a Tesla pedig csábító és erős terméket hozott az elektromos autók piacára.
Hogyan juthatunk közelebb a tökéletes élményhez, és miként okozhat nagyobb örömöt a kevesebb? Segíthet-e a dizájngondolkodás a beteg gyermekeken? Hogyan nyilvánul meg a kreativitás a perifériákon? Egyebek mellett e kérdésekre keresték a választ a TED-konferenciasorozat előadói.
Hatékony történetek
Mivel az emberek a sablonos céges üzeneteknél jobban megbíznak ismerőseik ítéletében, történeteiket a gamechangerek úgy alakítják, hogy azok inspirálják, szórakoztassák, tanítsák vagy összekapcsolják az embereket, akik ezért cserébe terjeszteni fogják sztorijaikat. Mindez persze professzionális felkészülést és munkát igényel: a gondolatok ugyanis nem lesznek felkapottak maguktól. A viralitáshoz arra van szükség, hogy az adott történet a célcsoport számára releváns, friss, praktikus, könnyen befogadható és továbbadható legyen. A gamechangerek nem tolják úton útfélen a felhasználók képébe termékük vagy szolgáltatásuk sablonhirdetéseit, hanem figyelnek rá, hogy akkor találkozzunk velük, amikor és ahol szükség van rájuk.
Tanulságos filmes példák, példaértékű céges sztorik és különleges életutak - a HVG Extra Business azt járja körül, miként segíthetik a történetek karrierünket, életünket, cégünk sikerét.
Felhasználói élmény
Napjaink sikeres vállalatai már nem csupán termékeket árulnak, hanem olyan komplex élményt nyújtanak, amely révén a felhasználók szinte beolvadnak a brandbe. Az élmény fokozásának egyik módja az oktatás, amely megjelenhet a vásárlást kísérve vagy vonatkozhat a termék használatának teljes időtartamára is (ilyenek például az Apple boltjainak ingyenes workshopjai vagy különböző autómárkák élményvezetései). Egy másik út a felhasználók szórakoztatáson keresztüli megfogása: a Juan Valdez Café például sokkal több pénzt hajt a kolumbiai kávétermesztőknek zenés, humoros, autentikus, ponchóba öltözött baristák vezette kávézóival, mintha a termelők a nyers kávét nagy nemzetközi láncoknak adták volna el. Fokozható a felhasználói élmény a modern technikák bevetésével is: például a rendelkezésre álló hatalmas vásárlói adatbázisok elemzésével, a mobiltechnológia felhasználásával, és online közösségek létrehozásával.
Közösségivé tett tevékenységek
Gamechanger lehet egy brand azáltal is, ha segítséget nyújt az aktív, egymást informálni, inspirálni, kiszolgálni kívánó felhasználóknak. A közösségi ajánlások rendszere jelentős versenyelőnyt jelentett már a digitális úttörőnek számító Amazonnak is, később pedig külön iparág – a sharing economy – nőtt ki a közösségi megosztásra építve. Utóbbira két ismert példa a lakásukat kiadó civilek révén a szálláspiac megkerülhetetlen szereplőjévé váló Airbnb, valamint a ki nem használt autókat bérbeadó Zipcar. Az együttgondolkodási vagy -működési hálók komoly értéket képviselnek, így a cégek nemcsak aktívan támogatják létrejöttüket, működésüket, hanem esetenként a sikerben is osztoznak a tagokkal. A legsikeresebb cégek ma már tudatosan használják a közösséget termékfejlesztéshez, finanszírozáshoz, fejlesztéshez, promotáláshoz vagy épp az értékesítés elősegítéséhez is.
Pozitív hatás
A gamechangerek felismerték, hogy a sikert az hozza meg, ha értéket teremtenek – méghozzá a lehető legszélesebb értelemben. Jobban motiválja őket, hogy a világot jobb hellyé tegyék, mint anyagi jólétük – de innováció révén végül mindkettőt elérhetik. Értéket jelent, ha olyan terméket, szolgáltatást adnak felhasználóiknak, amely azok minden igényét, vágyát, álmát kielégíti, de érték a jövőbeli potenciál, a vállalat működésének fenntarthatósága, vagy az is, ha a cég, a termék vagy a brand emberek milliói számára adja meg a lehetőséget arra, hogy maguk is jobb hellyé tegyék a világot.
A fenti cikk eredetileg a HVG Extra Business 2016/4-es számában jelent meg.Kíváncsi, hogyan segíthetik karrierjét vagy cégének sikerét a történetek, és hogyan aknázzák ki a sztorik erejét a profik? Keresse az újságárusoknál a HVG Extra Business friss számát, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!
Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!
Miben előzte meg a korát, miért volt nagy dolog, hogy a fiatal Csehov paródiát írt róla, és hogyan segíthet a fake news felismerésében a 200 éve született Jókai Mór?