Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"546c7f5e-5d49-4742-8380-8ceeb12531a5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Don Pettit két orosz kozmonauta társaságában érkezett a kazah sztyeppére.","shortLead":"Don Pettit két orosz kozmonauta társaságában érkezett a kazah sztyeppére.","id":"20250420_Don-Pettit-Nemzetkozi-Urallomas-NASA-Szojuz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/546c7f5e-5d49-4742-8380-8ceeb12531a5.jpg","index":0,"item":"9d2fd22e-ac78-46a6-b9fd-f445353d08ac","keywords":null,"link":"/tudomany/20250420_Don-Pettit-Nemzetkozi-Urallomas-NASA-Szojuz","timestamp":"2025. április. 20. 18:12","title":"„A hazatérés mindig attól függ, honnan jössz” - 70. születésnapján ért földet a NASA legidősebb űrhajósa – videók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72602ff3-4516-491c-ae5e-f0c590137394","c_author":"Moravecz Kata","category":"eurologus","description":"Valójában mennyire tartanak az újságírók attól, hogy a mesterséges intelligencia elveszi a munkájukat? Nem igazán, attól viszont igen, hogy hogyan fognak megélni a fizetésükből.","shortLead":"Valójában mennyire tartanak az újságírók attól, hogy a mesterséges intelligencia elveszi a munkájukat? Nem igazán...","id":"20250407_ujsagirok-stressz-es-a-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72602ff3-4516-491c-ae5e-f0c590137394.jpg","index":0,"item":"fa5938ba-19d5-40d0-b5d2-b0bbeda0a3d3","keywords":null,"link":"/eurologus/20250407_ujsagirok-stressz-es-a-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. április. 20. 08:44","title":"Az újságírókat nem az aggasztja legjobban, hogy a mesterséges intelligencia elveszi-e a munkájukat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"567bae6f-2e3f-454d-a5c2-421c7a6c6692","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250420_ct-daganat-lab-erossege-fogyaszto-tabletta-android-automata-sms-facebook-ismerosok-torlese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/567bae6f-2e3f-454d-a5c2-421c7a6c6692.jpg","index":0,"item":"7d1838b7-4c0b-44f6-971a-3a92284be710","keywords":null,"link":"/tudomany/20250420_ct-daganat-lab-erossege-fogyaszto-tabletta-android-automata-sms-facebook-ismerosok-torlese","timestamp":"2025. április. 20. 12:00","title":"Ez történt: Kiderült, hogy az egyik kórházi vizsgálat rákot okoz, ha valaki sokszor igénybe veszi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e690c32-df46-4e1f-9e7a-25e9f27f0ccf","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Attól tartottak, hogy átszivárog a ragadós száj- és körömfájás vírus a talajvizen keresztül. Azóta kiderült, hogy ez tulajdonképpen kizárható. ","shortLead":"Attól tartottak, hogy átszivárog a ragadós száj- és körömfájás vírus a talajvizen keresztül. Azóta kiderült...","id":"20250420_Kiakadtak-az-osztrakok-mert-szerintuk-nem-szoltak-nekik-a-magyar-hatosagok-hogy-a-hatar-mellett-temetik-a-fertozott-teheneket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e690c32-df46-4e1f-9e7a-25e9f27f0ccf.jpg","index":0,"item":"2fa287f9-6e98-4b1c-b066-709bc3058719","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250420_Kiakadtak-az-osztrakok-mert-szerintuk-nem-szoltak-nekik-a-magyar-hatosagok-hogy-a-hatar-mellett-temetik-a-fertozott-teheneket","timestamp":"2025. április. 20. 14:55","title":"Kiakadtak az osztrákok, mert szerintük nem szóltak nekik a magyar hatóságok, hogy a határ mellett temetik a fertőzött teheneket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c123498-0277-4958-ad89-5fed47eeeef5","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Idén húsvétra esett április 20., amikor a marihuána legalizálásáért állnak ki sokfelé a világban.","shortLead":"Idén húsvétra esett április 20., amikor a marihuána legalizálásáért állnak ki sokfelé a világban.","id":"20250420_horvath-laci-ketfarku-million-marijuana-march","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c123498-0277-4958-ad89-5fed47eeeef5.jpg","index":0,"item":"8da84690-fe60-47e7-a051-ab9ab6546044","keywords":null,"link":"/elet/20250420_horvath-laci-ketfarku-million-marijuana-march","timestamp":"2025. április. 20. 18:55","title":"„Ez volt az utolsó” – kiakadt a drogellenes kormánybiztos a Kétfarkú Kutya Párt demonstrációján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8df97dad-7986-46e1-83e5-85628b9f0f64","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"A tuareg sivatagi rockot játszó Tinariwennek egykor dalszöveget író, whiskey-t kedvelő volt diplomata, Ijad Ag Gali ma Észak-Afrika egyik legveszélyesebb al-Káida-vezére.","shortLead":"A tuareg sivatagi rockot játszó Tinariwennek egykor dalszöveget író, whiskey-t kedvelő volt diplomata, Ijad Ag Gali ma...","id":"20250419_ijad-ag-gali","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8df97dad-7986-46e1-83e5-85628b9f0f64.jpg","index":0,"item":"e4229840-7d0b-4d4a-a338-26b2d8ccc619","keywords":null,"link":"/360/20250419_ijad-ag-gali","timestamp":"2025. április. 19. 11:00","title":"Az egykor whiskey-t vedelő rocker ma iszlamistaként üldözi a zenét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c2e995d8-a8ec-404e-ba28-57675c5c4322","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"360","description":"Már Donald Trump asztalán volt a TikTok eladásáról szóló alku, a kínai fél azonban az utolsó pillanatban kihátrált, mivel a vámok bevezetése után túl nagy arcvesztést jelentett volna az üzlet. Az elnök így kénytelen volt újabb 75 nap haladékot adni, kérdés, hogy meglágyul-e a kínaiak szíve, miközben a vámok azóta csak tovább emelkedtek, miközben az oldal lelkét jelentő algoritmusról továbbra sem szeretnének lemondani. Mindeközben Trumpnak amerikai befektetőket kell toboroznia, már felmerült az Amazon, Elon Musk és MrBeast neve is.","shortLead":"Már Donald Trump asztalán volt a TikTok eladásáról szóló alku, a kínai fél azonban az utolsó pillanatban kihátrált...","id":"20250420_donald-trump-usa-kina-tiktok-tiltas-amazon-oracle-microsoft-elon-musk-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c2e995d8-a8ec-404e-ba28-57675c5c4322.jpg","index":0,"item":"69aca711-d62b-4464-ba05-b9e72faa82b8","keywords":null,"link":"/360/20250420_donald-trump-usa-kina-tiktok-tiltas-amazon-oracle-microsoft-elon-musk-ebx","timestamp":"2025. április. 20. 10:30","title":"Már majdnem megvolt az alku a TikTokról, de Trump saját magának tett keresztbe a vámokkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0853f40b-d41d-4f9f-90c6-a1d11314e1e4","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Sok napsütés, néhol szél, májusra emlékeztető meleg – így nézhet ki a húsvéti időjárás.","shortLead":"Sok napsütés, néhol szél, májusra emlékeztető meleg – így nézhet ki a húsvéti időjárás.","id":"20250419_idojaras-meleg-husvet-hungaromet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0853f40b-d41d-4f9f-90c6-a1d11314e1e4.jpg","index":0,"item":"2735471b-0631-4458-b73c-21244a04587d","keywords":null,"link":"/elet/20250419_idojaras-meleg-husvet-hungaromet","timestamp":"2025. április. 19. 12:02","title":"Véget értek a viharok, kellemesen melegedő idő lesz a hosszú hétvége végéig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tudja meg, milyen manipulációs fegyverekkel lőnek önre!
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A fogyasztók manipulálása egyre tudományosabb alapokon nyugszik, hála az univerzum talán legkomplexebb struktúrája, az agy folyamatos feltérképezésének. Ennek köszönhetően a neuromarketing is egyre hangosabban követel magának helyet a megszokott befolyásolási technikák között.
Kiszámíthatók vagyunk, olyannyira, hogy döntéseink 95 százaléka tudatos gondolkodás nélkül történik – legalábbis ezt állítja Gerald Zaltman, a Harvard Egyetem marketingprofesszora. De milyen eszközöket vethetnek be a cégek a legújabb neurológiai kutatások jóvoltából?
Kezdjük az árnál: például az fMRI-eljárás alkalmazásával megtudták, hogy amikor egy terméket mutatnak árral, a kísérletben résztvevők agyában a fájdalomért felelős központ aktiválódik. A gyártó dolga pedig ennek a fájdalmas pillanatnak a minimalizálása: például úgy, hogy az ár kifizetése egyszerre több termék megvásárlását jelentse, vagy a vásárlás hitelkártyával történjen, ami a készpénzes fizetésnél kevésbé „fáj”. Hatásosnak tűnt az is, ha az ár dollárjel nélkül volt feltüntetve, és az is működött, ha egy cég a jónak tartott ajánlata mellett „döntéskönnyítő”, kevésbé vonzó ajánlattal is kijött.
Az érzékszervekre ható impulzusok is fontosak: a fogyasztók például szó szerint kiszagolják a jó márkákat, a szaglószerv ugyanis az agy limbikus részéhez csatlakozik. Egy-egy illat éppen ezért élénk emlékeket idézhet fel, a Starbucks kávézólánc fogyasztói élményéhez például szervesen hozzátartozik a friss kávé illata.
A jól kiválasztott háttérzene is több vásárlásra csábítja az üzletbe lépőket. Ezt olyan kísérlettel igazolták, amikor egy borüzletben egyik nap francia, másik nap német zenék mentek a háttérben. A vásárlók agya vette az üzenetet: a francia, majd a német borok eladása felülmúlta a többit – pontosan azokon a napokon, amikor az adott bor származási helyének megfelelő muzsika hallatszott.
A márkahűségnek is megvan az agyi lenyomata. Egy német neurológiai tesztben például a mindenki által jól ismert márkák megmutatása az agy pozitív érzelmekért és jutalmazásért felelős részét hozta tűzbe, míg az ismeretlenebb márkák képe a memóriával és a negatív érzelmekkel kapcsolatos agyi részeket stimulálta. Az ismertséghez eljutni többféle módon tudnak a cégek: állandóan ugyanazt az élményt kell nyújtani, láthatóvá kell tenni a márkát, és rávenni a fogyasztókat, hogy összetartó törzsként viselkedjenek.
Tanulságos a képek használata is. Közkeletű vélekedés, hogy egy film sikeréhez gyerekre vagy kutyára van szükség, de magneto-elektroenkefalográfos kísérlettel ki is mutatták, hogy ennek komoly alapja van. A csecsemő arcáról készített fotóra az agy hihetetlen sebességgel válaszol: 150 millimásodperc alatt már heves aktivitást mutat a közösségi és érzelmi viselkedéshez köthető orbitofrontális cortex. A felnőttekről mutatott fotók kis vagy szinte semmilyen hatással nincsenek erre a régióra.
Gamechangereknek nevezzük azokat vállalatokat, amelyek nem pusztán jobb terméket, szolgáltatást szeretnének nyújtani, hanem a piacokat - és ezen keresztül az egész világot - igazítanák saját víziójukhoz. Cikkünkben Peter Fisk üzleti tanácsadó meglátásain keresztül bemutatjuk, milyen gondolkodásbeli változtatások repíthetnek a csúcsra egy céget.
Még a magzatok sem menekülhetnek
A Dél-Karolinai Egyetem kutatója, Irving Biederman szerint az ember tulajdonképpen információfüggő kábítószeres élőlény. Vagyis hajlandók vagyunk újat tanulni, és az agyunk jutalmazási rendszerét könnyen aktiválhatjuk, ha új információra akadunk. Agyunk jól reagál a szokatlan képekre, szavakra, meglepő asszociációkra, és ezt a reklámozók is tudják.
A marketingbefolyásolás egyik kortárs guruja, a dán Martin Lindstrom 2011-es, Brainwashed című könyvében eloszlat minden reményt az ellenállásra: a Coloradói Orvostudományi Egyetem két évig tartó vizsgálata bebizonyította ugyanis, hogy a várandós anyák étrendje hatással van a magzatok agyára, vagyis már az anyaméhben kialakul a születendő gyerekek ízlése.
Ezt ismerte fel a Kopiko nevű, fülöp-szigeteki cukorkamárka tulajdonosa is, és sűrűn osztogatta termékét a terhes anyák között. Később kijött a cukorhoz hasonló ízű kávéval, ami óriásit tarolt a Kopikót szopogató anyák által megszült, majd felnőtt gyerekek körében, akiknek az agya emlékezett az őket az anyaméhben ért élményre.
A gyorsan tanuló gyerekek amúgy is célpontok: a Nickelodeon által végzett egyik kutatás szerint az átlagos tízéves gyerek már 300–400 márkára emlékszik.
A márka érték, a márkaépítésre szánt összeg pedig befektetés. Cikkünk márkaszakértő szerzőjének meggyőződése, hogy a fogyasztói márkaélmény számszerűen kimutatható, és ezáltal kalkulálható az is, a márkaépítés hozott-e valós értéknövekményt.
Félelem és reszketés
Martin Lindstrom szerint a befolyásolás egyik fontos faktora a félelem. Biológiailag ez könnyen magyarázható: a félelem megemeli az adrenalinszintet, és ez ösztönös, akut stresszválaszt hoz létre. Ez viszont felszabadítja az epinefrin hormont és a neurotranszmittereket, aminek eredményeképpen rendkívül kielégítő érzést élünk át. Furcsa mód jelentős átfedés van azon agyterületek között, amelyek a félelem és az öröm feldolgozását végzik (itt keresendő a thrillerek és a horrorok sikerének titka, valamint az extrém sportok népszerűsége is).
Erre a jelenségre a hirdetők is rájátszanak. 2003-ban, amikor épp a SARS-járvány okozott pánikot világszerte, az antibakteriális kéztisztítók és folyadékok piaca ugrásszerűen megnőtt. A termékek elhitették ugyanis, hogy a megvásárlásukkal legyőzhetjük a félelmet. A betegségen kívül stratégia építhető a bukástól való félelemre, a kinézetünkkel kapcsolatos aggályokra, és természetesen a korai halál és az öregedés is jól kiaknázható.
A Brainwashed szerzője ezen túl több tényezőt is beletesz a befolyásolhatóságunkat leíró egyenletbe: a márkahűségből kinövő márkamániát és a shoppingolási lázat, a párkapcsolatra és a szexre törekvést, a csordaszellemet, vagy épp a nosztalgiát. Ezek hatása alól senki sem menekülhet, annyira erős húrokat pendítenek meg a sokáig fekete doboznak tartott agyunkban.
A befolyásolás marketinget érintő szakirodalmát pedig azért érdemes olvasni, mert legalább tudjuk, hogy neuronjaink milyen nagyszabású háborúban vesznek részt, és milyen fegyverekkel állunk szemben.
Kánai András cikke eredetileg a HVG Extra Business 2017/2-es számában jelent meg.
A magazin friss lapszámában kreatív szakmák gyakorlataiból mutatunk mintát azok számára, akik fejlődni szeretnének, vagy akár csapatot, vállalatot vezetnek folyamatosan megújuló környezetben. A lapban emellett kiemelten foglalkozunk a kreativitáshoz szorosan kötődő dizájntémákkal is. Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!
Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!
A kreativitás ma már nem csupán a művészi alkotótevékenységek sajátja, alapvető készségként kell magunkénak tudnunk, ha olyan területen dolgozunk, amely folyamatosan fejlődik. Íme néhány tipp a klasszikus kreatív szakmák gyakorlatából.