Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"68141b63-049a-45a2-82fd-61faa5b7eec5","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Tragikus végkifejlet felé halad a belga-marokkói rendező, Jawad Rhalib Amal című filmje egy brüsszeli iskoláról.","shortLead":"Tragikus végkifejlet felé halad a belga-marokkói rendező, Jawad Rhalib Amal című filmje egy brüsszeli iskoláról.","id":"20250417_hvg-Amal-Jawad-Rhalib-film-hbo-max","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68141b63-049a-45a2-82fd-61faa5b7eec5.jpg","index":0,"item":"8dae4ede-bafc-4616-b00f-4eb348b01dfb","keywords":null,"link":"/360/20250417_hvg-Amal-Jawad-Rhalib-film-hbo-max","timestamp":"2025. április. 17. 18:30","title":"„Ha egyszer megízleltük a szabadságot, nem bírjuk ki nélküle”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ca740220-0b76-457a-86be-607dbdbb2e40","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 70. évfordulós Corvette mostantól fekete és barna színben pompázik.","shortLead":"A 70. évfordulós Corvette mostantól fekete és barna színben pompázik.","id":"20250417_Corvette-rendorauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca740220-0b76-457a-86be-607dbdbb2e40.jpg","index":0,"item":"fc55d1a9-4c3e-4f69-86de-c96a9218ed08","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_Corvette-rendorauto","timestamp":"2025. április. 17. 11:20","title":"Jól jártak a floridai rendőrök: járőrkocsi lett egy elkobzott izomautóból ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b982583-ca7d-479c-aea5-9638f32b060c","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Mentőhelikopter is érkezett a helyszínre.","shortLead":"Mentőhelikopter is érkezett a helyszínre.","id":"20250418_Dugo-utlezaras-M7-es-autopalya-forgalom-utvonal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b982583-ca7d-479c-aea5-9638f32b060c.jpg","index":0,"item":"e2e4791d-c7f2-47b5-b6b6-7f1da7913bbe","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_Dugo-utlezaras-M7-es-autopalya-forgalom-utvonal","timestamp":"2025. április. 18. 15:10","title":"Baleset miatt lezárták az M7-es autópályát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b537cc0-8095-45be-b404-f1ae7acc096c","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A sérültek között is több a gyerek.","shortLead":"A sérültek között is több a gyerek.","id":"20250417_ukrajna-haboru-orosz-drontamadas-dnyipro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b537cc0-8095-45be-b404-f1ae7acc096c.jpg","index":0,"item":"3467af35-9b25-43d4-90cb-2cd54d2d1098","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_ukrajna-haboru-orosz-drontamadas-dnyipro","timestamp":"2025. április. 17. 11:24","title":"Három ember, köztük egy gyerek is meghalt az ukrajnai Dnyiprót ért orosz dróntámadásban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7abc1d9a-dd37-44e2-9107-f1f2ea3ad709","c_author":"Sedacur forte","category":"brandchannel","description":"Mi a jó alvás titka? Habár nagyon sok minden múlik az adott ember aktuális fizikai és mentális állapotán is, a külső körülmények ebben az esetben talán még fontosabbak. Hogyan alakítsuk ki alváskörnyezetünket, hogy az maximálisan támogassa az éjszakai pihenést? Milyen a jó alvás, kompromisszumok nélkül? Cikkünkben ennek járunk utána!","shortLead":"Mi a jó alvás titka? Habár nagyon sok minden múlik az adott ember aktuális fizikai és mentális állapotán is, a külső...","id":"20250317_Jo_alvas_haloszoba_sedacur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7abc1d9a-dd37-44e2-9107-f1f2ea3ad709.jpg","index":0,"item":"5efb2d51-5b10-4649-aae4-4c658ad29bae","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250317_Jo_alvas_haloszoba_sedacur","timestamp":"2025. április. 18. 15:30","title":"Így alakítsa ki hálószobáját és esti szokásait, ha valóban jól akar aludni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Sedacur forte","c_partnerlogo":"5cf9288a-45dd-4fc7-882f-75fd6dbe4936","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"0ea9220b-755f-438f-9a36-4b9422888010","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök interjút adott az Ötnek, ahol Hont András kérdezte. Rogán Antal, az orosz-ukrán háború, Donald Trump és Magyar Péter is szóba került.","shortLead":"A miniszterelnök interjút adott az Ötnek, ahol Hont András kérdezte. Rogán Antal, az orosz-ukrán háború, Donald Trump...","id":"20250417_orban-interju-ot-hont-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ea9220b-755f-438f-9a36-4b9422888010.jpg","index":0,"item":"746d8148-269c-4d9f-9ac2-8a8df4479820","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_orban-interju-ot-hont-ebx","timestamp":"2025. április. 17. 20:42","title":"Orbán: A Matolcsy Ádám garázsában álló sportkocsikról készült fotók jogosan háborítják fel az embereket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"725eb633-4f83-4a07-98f0-caa89fb66de5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Józan döntésnek tűnik ez egy olyan piacon, ahol egymással versengve, szinte tesztelés nélkül dobják piacra a cégek az okosnak mondott autókat. ","shortLead":"Józan döntésnek tűnik ez egy olyan piacon, ahol egymással versengve, szinte tesztelés nélkül dobják piacra a cégek...","id":"20250417_Tilos-lesz-onvezetokent-hirdetni-az-autokat-Kinaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/725eb633-4f83-4a07-98f0-caa89fb66de5.jpg","index":0,"item":"a334ac39-6127-4b58-a718-5e152eefd6a0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_Tilos-lesz-onvezetokent-hirdetni-az-autokat-Kinaban","timestamp":"2025. április. 17. 12:45","title":"Megelőzi a nagyobb bajt Kína, tilos lesz önvezetőnek hirdetni az autókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b53cca0c-49f7-42e1-b46a-1f66e71941e1","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A rábapordányi interjúk egy irodában készültek – nem a telepen.","shortLead":"A rábapordányi interjúk egy irodában készültek – nem a telepen.","id":"20250418_partizan-ragados-szaj-es-koromfajas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b53cca0c-49f7-42e1-b46a-1f66e71941e1.jpg","index":0,"item":"f20f7af4-6c23-4553-b85c-9bf9ede745a8","keywords":null,"link":"/kkv/20250418_partizan-ragados-szaj-es-koromfajas","timestamp":"2025. április. 18. 12:31","title":"Direktben nem mondják ki, de arra utalgat a kormánymédia, hogy a Partizán terjesztette a száj- és körömfájást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gamechangereknek nevezzük azokat vállalatokat, amelyek nem pusztán jobb terméket, szolgáltatást szeretnének nyújtani, hanem a piacokat – és ezen keresztül az egész világot – igazítanák saját víziójukhoz. Cikkünkben Peter Fisk üzleti tanácsadó meglátásain keresztül bemutatjuk, milyen gondolkodásbeli változtatások repíthetnek a csúcsra egy céget.
Újszerű ötlet és magasabb rendű cél
A gamechangerek közös jellemzője, hogy mernek “a dobozon kívül gondolkodni”, különböző területek és emberek összekapcsolásával forradalmit lépni, a fogyasztói gondolkodás megismerésével a riválisoknál jobb ötlettel előállni, majd azt fókuszáltan kivitelezni. Lehetetlennek tűnő ötleteiket a jövőből visszafelé vezetve építik fel, így kerülve el a jelen korlátozó hatásait. Az ilyen vállalatoknak általában van egy magasabb rendű céljuk is: a minőségi élelmiszereket kínáló Whole Foods például az egészséges élet propagálását tartja a legfontosabbnak, a Nike a testmozgásba visz ösztönzőket és innovációt, a Starbucks kávézólánc pedig az emberi elme inspirálásához kíván segítséget nyújtani.
A világ jobb hellyé tétele, az emberek inspirálása, folyamatos innováció, a felhasználói igények maradéktalan kiszolgálása – mindezek együtt és külön-külön is jellemzői lehetnek egy magasabb rendű cél érdekében tevékenykedő vállalkozásnak. Cikkünkben nagyvállalati példákat mutatunk be.
A piacok átszabása
Napjaink piacai folyamatos változásban vannak, és ebben a környezetben a hagyományos stratégiák már nem, vagy csak korlátozottan működnek. A sikeres cégek képesek a jelen piacainak földrajzi és termékkategóriai határain átlátni, észrevenni a feltörekvő területeket, és a saját víziójuk alapján újraszabni a piacokat. A Nyugatról Keletre (Kína és India felé), az Északról Délre (Afrika és Latin-Amerika felé) tartó regionális erőáttolódás, a női illetve az 1980 után született felhasználók számának dinamikus növekedése, valamint a potenciális ügyfelek jobb megkülönböztetését lehetővé tevő új technológiák elterjedése egyaránt kiugrási lehetőséget jelent az ambiciózus cégek számára.
Stratégiaváltás
A sikeres cégek képesek működési területük újrafogalmazására is: így jött létre például a hetvenes évek számítógépes világában a személyi számítógépek piaca, és az iPod is egyfajta márkázott újragondolása az mp3 hangformátum piacának. Nem idegen tőlük a működés közbeni stratégiaváltás sem: a Pinterest képmegosztó és a Twitter közösségi oldal is más területen kezdte működését, mígnem – látva, hogy az emberek mire használják szolgáltatásukat – gyorsan váltottak. A gamechangerek képesek a piac játékszabályait a maguk víziója szerint átírni: a portugál Renova alapítója például azt unta meg, hogy a vécépapír csak fehér lehet, és miután színt vitt termékeibe, papírgyártói tevékenységét a kreatív fürdőszobára fókuszálva pozícionálta újra. A saját képre formált piac megtartásában a folyamatos innováció és a rugalmasság segíthet.
Pixabay
Viselkedésformáló brandek
A legjobb brandek ma már nem a márkatulajdonost szimbolizálják, és nem is a vásárló egóját kívánják hizlalni, hanem a világot akarják jobb hellyé tenni a felhasználók összekötésével és folyamatos inspirálásával. A márkák napi szinten formálják az emberek viselkedését, álmait, ami újfajta megközelítést kíván meg napjaink márkaépítőitől. Az új brandgondolkodás kulcsszavai a vágyakozás, az élmény, a szellem, a megosztás, a felhatalmazás, a szerelem és a mozgalom. Egy brand nem mindenkire akar hatni, hanem csak a célcsoportra, így az sem baj, ha egyeseket kifejezetten taszít (lásd az Apple vagy a McDonald’s példáját). Az erős brand megkönnyítheti a piaci terjeszkedést és az újabb termékkategóriák bevezetését is.
Átdizájnolt üzleti modellek
Nem is olyan régen a dizájnerek csak az innovációs folyamat végén léptek munkába, feladatuk pedig a kész ötletek kicsinosítása volt. Ezzel szemben napjaink dizájngondolkodása – amelynek középpontjában az ember és a problémamegoldás áll – már a kezdetektől beépíti a stratégiába a dizájnfeladatokat a felhasználói igények kielégítése érdekében. Versenyelőnyt nyújthat emellett a folyamatos innováció is: megújítható az üzleti modell szinte minden aspektusa, legyen szó a vállalat fő céljáról, piacáról, brandjéről, termékéről vagy partnereiről. Csak néhány példa ilyen megújulásokra: a Nike cipőgyártóból az egészséges élet területére nyergelt át, a Red Bull brandje hírnevét repítette az égbe vadabbnál vadabb eseményeivel, a Tesla pedig csábító és erős terméket hozott az elektromos autók piacára.
Hogyan juthatunk közelebb a tökéletes élményhez, és miként okozhat nagyobb örömöt a kevesebb? Segíthet-e a dizájngondolkodás a beteg gyermekeken? Hogyan nyilvánul meg a kreativitás a perifériákon? Egyebek mellett e kérdésekre keresték a választ a TED-konferenciasorozat előadói.
Hatékony történetek
Mivel az emberek a sablonos céges üzeneteknél jobban megbíznak ismerőseik ítéletében, történeteiket a gamechangerek úgy alakítják, hogy azok inspirálják, szórakoztassák, tanítsák vagy összekapcsolják az embereket, akik ezért cserébe terjeszteni fogják sztorijaikat. Mindez persze professzionális felkészülést és munkát igényel: a gondolatok ugyanis nem lesznek felkapottak maguktól. A viralitáshoz arra van szükség, hogy az adott történet a célcsoport számára releváns, friss, praktikus, könnyen befogadható és továbbadható legyen. A gamechangerek nem tolják úton útfélen a felhasználók képébe termékük vagy szolgáltatásuk sablonhirdetéseit, hanem figyelnek rá, hogy akkor találkozzunk velük, amikor és ahol szükség van rájuk.
Tanulságos filmes példák, példaértékű céges sztorik és különleges életutak - a HVG Extra Business azt járja körül, miként segíthetik a történetek karrierünket, életünket, cégünk sikerét.
Felhasználói élmény
Napjaink sikeres vállalatai már nem csupán termékeket árulnak, hanem olyan komplex élményt nyújtanak, amely révén a felhasználók szinte beolvadnak a brandbe. Az élmény fokozásának egyik módja az oktatás, amely megjelenhet a vásárlást kísérve vagy vonatkozhat a termék használatának teljes időtartamára is (ilyenek például az Apple boltjainak ingyenes workshopjai vagy különböző autómárkák élményvezetései). Egy másik út a felhasználók szórakoztatáson keresztüli megfogása: a Juan Valdez Café például sokkal több pénzt hajt a kolumbiai kávétermesztőknek zenés, humoros, autentikus, ponchóba öltözött baristák vezette kávézóival, mintha a termelők a nyers kávét nagy nemzetközi láncoknak adták volna el. Fokozható a felhasználói élmény a modern technikák bevetésével is: például a rendelkezésre álló hatalmas vásárlói adatbázisok elemzésével, a mobiltechnológia felhasználásával, és online közösségek létrehozásával.
Közösségivé tett tevékenységek
Gamechanger lehet egy brand azáltal is, ha segítséget nyújt az aktív, egymást informálni, inspirálni, kiszolgálni kívánó felhasználóknak. A közösségi ajánlások rendszere jelentős versenyelőnyt jelentett már a digitális úttörőnek számító Amazonnak is, később pedig külön iparág – a sharing economy – nőtt ki a közösségi megosztásra építve. Utóbbira két ismert példa a lakásukat kiadó civilek révén a szálláspiac megkerülhetetlen szereplőjévé váló Airbnb, valamint a ki nem használt autókat bérbeadó Zipcar. Az együttgondolkodási vagy -működési hálók komoly értéket képviselnek, így a cégek nemcsak aktívan támogatják létrejöttüket, működésüket, hanem esetenként a sikerben is osztoznak a tagokkal. A legsikeresebb cégek ma már tudatosan használják a közösséget termékfejlesztéshez, finanszírozáshoz, fejlesztéshez, promotáláshoz vagy épp az értékesítés elősegítéséhez is.
Pozitív hatás
A gamechangerek felismerték, hogy a sikert az hozza meg, ha értéket teremtenek – méghozzá a lehető legszélesebb értelemben. Jobban motiválja őket, hogy a világot jobb hellyé tegyék, mint anyagi jólétük – de innováció révén végül mindkettőt elérhetik. Értéket jelent, ha olyan terméket, szolgáltatást adnak felhasználóiknak, amely azok minden igényét, vágyát, álmát kielégíti, de érték a jövőbeli potenciál, a vállalat működésének fenntarthatósága, vagy az is, ha a cég, a termék vagy a brand emberek milliói számára adja meg a lehetőséget arra, hogy maguk is jobb hellyé tegyék a világot.
A fenti cikk eredetileg a HVG Extra Business 2016/4-es számában jelent meg.Kíváncsi, hogyan segíthetik karrierjét vagy cégének sikerét a történetek, és hogyan aknázzák ki a sztorik erejét a profik? Keresse az újságárusoknál a HVG Extra Business friss számát, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!
Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!