HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Számos iparágban többé-kevésbé megjósolható, hogyan alakul majd a piac 2020-ban. A HR szakma ugyanakkor nem tartozik ezek közé, a robbanásszerű változás ugyanis senkit és semmit nem hagy változatlanul még rövid távon sem.

Nagyot fordult a világ azóta, hogy a munkanélküliség következtében óriási túljelentkezés alakult ki egy-egy jónak tűnő álláshelyre. Ma már munkaerőhiány jellemez jó pár szakterületet, régiót, így a cégek paradigmaváltást hajtottak végre: nemcsak a termékeiket, a szolgáltatásaikat kell építeniük, hanem saját magukat vonzó munkahelyként is el kell tudni adniuk.

Az eddigieknél többre, legalábbis másra van szükség: az értékek képviseletére és közvetítésére, ami vonzóvá teszi a céget a fiatal munkavállalók körében. E feladat megugrására alakult ki a munkáltatói márkaépítés, az employer branding, amely valahol a HR, a PR és a marketing háromsága között helyezkedik el, segítve a munkaerő toborzását és megtartását.

Bárhol járjunk is a világon, öt olyan munkáltatói márkaértéket (Employer Value Proposition, EVP) azonosíthatunk, amelyeknek legfeljebb a prioritás sorrendje változik – véli az ausztrál Brett Minchington, a World Employer Branding Day szellemi atyja. Ezek

- a személyes fejlődési lehetőségre,

- a méltó megbecsülésre,

- az értelmes munkavégzésre,

- a szakmai elismerésre

- és az oldott munkahelyi légkörre vonatkoznak.

Inspiráló vezető + identitás + stratégia

Brett Minchington szerint a technológiai robbanás „egyszerre menthet életeket, és válhat gyilkossá” – ez csupán a felhasználás módján múlik. „A toborzás esetében például számíthatunk arra, hogy a technológia könnyebben megtalálja a potenciális jelölteket. Csakhogy van egy bökkenő: nem biztos, hogy a legjobb jelölteknek kedvük is lesz nálunk dolgozni” – hívja fel a figyelmet az ausztrál szakember arra, hol van a legnyilvánvalóbb szükség a munkáltatói márkaépítésre. Meggyőzni, inspirálni, vonzó életformát kínálni ugyanis csak a szó szerinti humán erőforrás lesz képes.

Másik érdekes aspektusa a változó HR-es trendeknek – részben az internet széleskörű elterjedése, részben pedig a globalizáció és az utazás szabadsága következtében – az, hogy a hajsza a munkavállalókért áthelyeződött az országok közötti színtérre. Ez pedig még nagyobbá teszi a kihívást a munkaerőhiánnyal küszködő régiókban működő cégek számára.

„A megfelelő embert a megfelelő helyre, a megfelelő időben, a megfelelő meggyőzőerővel és inspirációval – ezek volnának a legnagyobb kihívások az úgynevezett employer branding szakemberek számára a következő három évben”

– véli Brett Minchington. Szerinte amire mindenhol szükség lesz: inspiráló vezető, a szervezet valódi identitásának beazonosítása, valamint az EVP-k stratégiai szintű alkalmazása.

Az állásra jelentkezők sem lehetnek csalódottak

Ma már a céghez állásra jelentkezők számára is olyan élményt kell nyújtani, ami tovább építi a márkát – mutat rá Neil Chivers, a Virgin brandmenedzsere. Ez nem csekély feladat, lévén hogy a jelentkezők 96 százalékát elutasítják, miközben azt várják tőlük, hogy a sikertelen pályázat dacára is tovább vigyék a Virgin jó hírét. A vállalat számára sokáig problémát jelentett, hogy a céggel szembeni előzetes elvárások meghaladták a tényleges tapasztalatokat, így az elutasított jelöltek csalódottan távoztak – sokan visszamondták előfizetéseiket és termékrendeléseiket, egyszer és mindenkorra szakítva a céggel.

A Virginnél ezért ma már a munkavállalói élmény mellett a jelölti élménnyel is érdemben foglalkoznak. Ennek részeként részletes indoklást írnak az elutasítás hátteréről, továbbá javaslatokat fogalmaznak meg az elutasított jelöltek számára további állásinterjúkhoz. A jelöltségi élmény teljessé tételére önálló, belső weboldalt hoztak létre, ahol számos izgalmas tartalom, interaktivitásra módot adó applikáció segíti az állásra jelentkezők életét. Cél a frusztráció és az idegesség csökkentése, hogy a jelöltek nyugodt környezetben készülhessenek a kiválasztási folyamatra.

Az új koncepció eredményeként a Virgin Media immár a második legvonzóbb munkahely Nagy-Britanniában (az első helyet a John Lewis foglalja el). „Bőven van még hová fejlődni, hiszen ezt az élményszerűséget végig kell vezetni a teljes munkavállalói életcikluson is” – beszél az újabb célokról Neil Chivers.

A robotok már megérkeztek

„A technológia ma már szinte mindenre képes, a tech startupok felforgatták a HR világát. A robotok és algoritmusok viszont egyelőre nem tudnak olyan komplex kérdéseket megválaszolni, mint hogy mi a jó a márkánk szempontjából, vagy hogy mi válik élménnyé a jelentkezők számára” – véli a Randstad globális HR cég regionális vezetője, Steven Brand.

Meglátása szerint valóban számtalan dologban használható az automatizált HR. A kiválasztási, megfeleltetési szoftverek képesek megtalálni az elvárásoknak leginkább megfelelő jelölteket, és betölteni a folyamatok eddigi hiányosságait. A mesterséges intelligencia ma már arra is képes, hogy a jelölt ne érezze rajta a mesterséges voltát.

„Tegyük nyugodtan lehetővé, hogy a robotok végezzenek el mindent, amit csak képesek, ez tiszta nyereség a toborzók számára. Vannak ugyanakkor olyan pontok, ahol magára az emberre van szükség”

– ért egyet Brett Minchington gondolataival Steven Brand. Persze az ilyen interakcióknál is számolhatunk a technológiai segítséggel: a személyes találkozóknak sem kell egy térben, valóban személyesen zajlaniuk. Ütemezett alkalmakkor, előre meghatározott kérdéskörök megvitatása, vagy akár csoportos összejövetelek lebonyolítása is kényelmesen megoldható szoftverek segítségével.

Brand szerint a munkáltatói márka akkor lesz működő valóság, ha az alapok rendben vannak, és ezeket hozzáértő szakemberek tartják kézben. Fontos például, hogy a történetmesélés végigmenjen az egész szervezeten, és mindenki részesüljön a cég sztorijában. Brand szerint a cég dolgozói akkor hatékonyak, ha láthatják, hogy speciális munkaterületük miként járul hozzá a nagy egészhez, munkájuk mit tesz hozzá a cég működéséhez.

„Mindehhez persze beszélni kell a jelöltek és a munkavállalók nyelvét, ami egyre inkább a számítógépes játékok nyelvét jelenti, a játékosítást, a felfedezést, az élményközpontúságot” – hívja fel a figyelmet Steven Brand.

Bőhm Kornél cikkét teljes terjedelmében elolvashatja a HVG Extra Business 2017/2-es számában.

A magazin friss lapszámában kreatív szakmák gyakorlataiból mutatunk mintát azok számára, akik fejlődni szeretnének, vagy akár csapatot, vállalatot vezetnek folyamatosan megújuló környezetben. A lapban emellett kiemelten foglalkozunk a kreativitáshoz szorosan kötődő dizájntémákkal is. Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

HVG Extra Business Business magazin

11 cikk, amit csak akkor olvasson el, ha sikeres akar lenni

A kreativitás ma már nem csupán a művészi alkotótevékenységek sajátja, alapvető készségként kell magunkénak tudnunk, ha olyan területen dolgozunk, amely folyamatosan fejlődik. Íme néhány tipp a klasszikus kreatív szakmák gyakorlatából.

Adjon esélyt az emésztőrendszerének: Így tehet a belei egészségéért!

Adjon esélyt az emésztőrendszerének: Így tehet a belei egészségéért!

Már az amerikai kongresszus is vizsgálja az otthoni DNS-teszteket végző vállalat csődjét

Már az amerikai kongresszus is vizsgálja az otthoni DNS-teszteket végző vállalat csődjét

Megvannak az ötös lottó nyerőszámai, két ember most nagyon örülhet

Megvannak az ötös lottó nyerőszámai, két ember most nagyon örülhet

Sokkal hamarabb keletkezhetett víz az univerzumban, mint eddig hittük

Sokkal hamarabb keletkezhetett víz az univerzumban, mint eddig hittük