Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"727b84b4-c437-46ee-910b-5149d1255be5","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"Tormanagyhatalom Magyarország: az Egyesült Királyságba, valamint Csehországba is sokat exportálunk.","shortLead":"Tormanagyhatalom Magyarország: az Egyesült Királyságba, valamint Csehországba is sokat exportálunk.","id":"20250410_agrarkamara-europa-torma-termeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/727b84b4-c437-46ee-910b-5149d1255be5.jpg","index":0,"item":"ebd13337-7ae7-4a1c-829e-343e3c71de8d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250410_agrarkamara-europa-torma-termeles","timestamp":"2025. április. 10. 11:02","title":"Agrárkamara: fél Európát el tudjuk látni tormával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cd327e68-5fc7-48a5-aaa7-ba1e49c3412d","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A kínai külügyi szóvivő szerint a kormánya álláspontja mindig az volt, hogy az állampolgárai maradjanak távol a fegyveres konfliktusoktól.","shortLead":"A kínai külügyi szóvivő szerint a kormánya álláspontja mindig az volt, hogy az állampolgárai maradjanak távol...","id":"20250409_kinai-katonak-orosz-hadsereg-ukrajna-haboru-volodimir-zelenszkij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cd327e68-5fc7-48a5-aaa7-ba1e49c3412d.jpg","index":0,"item":"2953b906-0368-405f-887d-1533d1087420","keywords":null,"link":"/vilag/20250409_kinai-katonak-orosz-hadsereg-ukrajna-haboru-volodimir-zelenszkij","timestamp":"2025. április. 09. 15:59","title":"Tárgyalni kezdett Peking és Kijev az állítólag az oroszok oldalán harcoló, elfogott kínai katonákról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"589c8246-d394-422c-9274-8d5543a43362","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Áprilisban A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: minden hétköznap közzéteszünk egy feladatot, és arra biztatjuk – nem csak a matematikus – olvasóinkat, hogy próbálják megoldani. Negyedik kihívás.","shortLead":"Áprilisban A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: minden hétköznap közzéteszünk...","id":"20250410_Gondolkozz-velunk-Szexi-a-matek-4","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/589c8246-d394-422c-9274-8d5543a43362.jpg","index":0,"item":"606bc2e8-461d-4e74-8d98-ce40e2af509e","keywords":null,"link":"/elet/20250410_Gondolkozz-velunk-Szexi-a-matek-4","timestamp":"2025. április. 10. 10:00","title":"Gondolkozz velünk: sárkányfejek - Szexi a matek 4.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7376176c-e639-4005-a6f6-dc3e5c8c44e4","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Érdemes alaposan tájékozódni.","shortLead":"Érdemes alaposan tájékozódni.","id":"20250409_tura-turistaut-korlatozas-lezaras-szaj-es-koromfajas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7376176c-e639-4005-a6f6-dc3e5c8c44e4.jpg","index":0,"item":"c0621783-3032-484c-847c-99b3acf29f15","keywords":null,"link":"/zhvg/20250409_tura-turistaut-korlatozas-lezaras-szaj-es-koromfajas","timestamp":"2025. április. 09. 19:16","title":"Rengeteg korlátozásba ütközhetnek a túrázók a száj- és körömfájásjárvány miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bc1b66bd-7f8e-42db-8b4a-938444d24418","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Új vezérkari főnökkel folytatja Izrael a gázai háborút, és jelentős területeket foglal el, figyelmen kívül hagyva a társadalmi és gazdasági terheket. Benjamin Netanjahura otthon újabb botrány vár, a Katargate szintet lépett.","shortLead":"Új vezérkari főnökkel folytatja Izrael a gázai háborút, és jelentős területeket foglal el, figyelmen kívül hagyva...","id":"20250410_hvg-gaza-izraeli-palesztinok-hamasz-ciszjordania-netanjahu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc1b66bd-7f8e-42db-8b4a-938444d24418.jpg","index":0,"item":"e86bb4a2-d339-4524-a5f6-b2ec47ca8d0a","keywords":null,"link":"/360/20250410_hvg-gaza-izraeli-palesztinok-hamasz-ciszjordania-netanjahu","timestamp":"2025. április. 10. 17:30","title":"Keményebben lép fel Gázában és Ciszjordániában, otthon pedig az őt vizsgáló titkosszolgálattal tűzött össze Netanjahu","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6e1de4c-0bc6-4477-8bca-f2c66db6f395","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A miniszterelnök szerint “lelepleződött a Tisza Párt”, Magyar az országjárásról reagált. ","shortLead":"A miniszterelnök szerint “lelepleződött a Tisza Párt”, Magyar az országjárásról reagált. ","id":"20250410_Magyar-Peter-arrol-hogy-Orban-szerint-el-kellene-tunnie-a-kozeletbol-Jegyezzen-meg-ket-szamot-Tisza-51-szazalek-Fidesz-37-szazalek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6e1de4c-0bc6-4477-8bca-f2c66db6f395.jpg","index":0,"item":"41d1c375-c01b-4da4-b6d3-4b8367d011c4","keywords":null,"link":"/itthon/20250410_Magyar-Peter-arrol-hogy-Orban-szerint-el-kellene-tunnie-a-kozeletbol-Jegyezzen-meg-ket-szamot-Tisza-51-szazalek-Fidesz-37-szazalek","timestamp":"2025. április. 10. 21:00","title":"Magyar Péter arról, hogy Orbán szerint el kellene tűnnie a közéletből: Jegyezzen meg két számot, Tisza 51 százalék, Fidesz 37 százalék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cc6eed7-ccbd-4577-845f-61917d4bc98b","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A takarékszövetkezetek jogutódjaként az MBH Banknál még mindig van 150 olyan üres, értéktelen ingatlan, ahol valaha takarékfiók működött. Ezeket az állam megvenné az ATM-telepítésekhez – praktikusan ugyanazokon a helyeken lesznek az ATM-ek, ahol piaci alapon nem érte meg banki szolgáltatást nyújtani.","shortLead":"A takarékszövetkezetek jogutódjaként az MBH Banknál még mindig van 150 olyan üres, értéktelen ingatlan, ahol valaha...","id":"20250411_150-lerobbant-extakarek-varja-hogy-a-kormany-ATM-ekkel-viragoztassa-fel-a-falvakat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cc6eed7-ccbd-4577-845f-61917d4bc98b.jpg","index":0,"item":"34988345-0460-4222-b39b-ac450affc3a9","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250411_150-lerobbant-extakarek-varja-hogy-a-kormany-ATM-ekkel-viragoztassa-fel-a-falvakat","timestamp":"2025. április. 11. 14:41","title":"150 lerobbant extakarék várja, hogy a kormány ATM-ekkel pántlikázza fel a falvakat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb6fa2e5-6bca-4190-980c-efcd987b9c6b","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A Slow Horses sztárja esélyes a morózus szívtipró szerepére. ","shortLead":"A Slow Horses sztárja esélyes a morózus szívtipró szerepére. ","id":"20250410_megvan-ki-lehet-az-uj-Mr-Darcy-Jack-Lowden","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb6fa2e5-6bca-4190-980c-efcd987b9c6b.jpg","index":0,"item":"e03c3c2e-7c73-4cef-a0c3-5ba1106fc02e","keywords":null,"link":"/kultura/20250410_megvan-ki-lehet-az-uj-Mr-Darcy-Jack-Lowden","timestamp":"2025. április. 10. 08:59","title":"Ehhez képes az új Bond smafu: megvan, ki lehet az új Mr. Darcy","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
"Mások lettünk" - példák sikeres és kevésbé sikeres újramárkázásra
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A fogyasztók a közösségi média korában látványosabban reagálnak a márkaarculat változásaira, mint korábban. Igaz ez azokra az esetekre is, amikor a frissítés bejön a vásárlóknak, de még inkább, ha nem.
Amikor az amerikai GAP ruhabolthálózat a 2010 őszén bemutatta új logóját a Facebookon, elementáris erejű elutasítás fogadta. A csupán néhány napot megélt új márkaarculatot a fogyasztók nyomására sietve lecserélték, és visszahozták az 1986 óta megszokottat. A cég észak-amerikai vezetője ügyesen csillapította a fiaskót: elismerte a cég felelősségét, amiért figyelmen kívül hagyta a fogyasztók szenvedélyes ragaszkodását a kis kék négyzethez. A történet tanulsága: a rosszul megválasztott arculatfrissítés a vállalat üzleti érdekeit is sértheti – például ha szembemegy a vásárlók akaratával.
„Mások lettünk”
Aline Wheeler márkaszakértő kimerítően gazdag szakkönyve, a Design Brand Identity több esettanulmányban mutatja be a hatékony dizájnt. Wheeler szerint a márkaidentitás segíti a brand felismerhetőségét, elkülöníthetőségét, továbbá a márkában rejlő nagy ötletet is megfoghatóvá teszi, miközben több érzékszervre is hatással van.
A dizájn, az újratervezés önmagában nem recept a pénzügyi sikerre, de segíthet az üzleti célok elérésében, például új vevőkör becsábításával, szélesebb körű elismertséggel. Az arculat ráadásul kétfelé üzen: szól kifelé, a vásárlóknak, valamint az adott cég dolgozóinak.
A fiatal generációk számára már egyértelmű, hogy márkájuk létrehozása során nem elsősorban a hazai piacra kell lőniük. Egyre több induló magyar márka ismeri fel, hogy a nemzetközi piacot hibátlan termékkel, jó dizájnnal, tökéletes szolgáltatással, illetve profi kommunikációval lehet bevenni. E tudatosság gyakran nem is eredménytelen: számos hazai márka ismert ma már világviszonylatban is, részben a dizájn tudatos használatának köszönhetően.
A logón, az arculati elemeken, a színen, a betűkészleten, a grafikai elrendezésen kívül érintheti a fizikai üzleteket, a munkaruházatot, és mindent, ami egy vállalattal összefüggésben lehet, bármilyen kicsinek vagy jelentéktelennek tűnik is. A márkafrissítés azt üzeni a cégről, hogy „Mások lettünk”.
Az arculatváltozás különféle okai
A márkák arculatváltásának többféle oka lehet: például változni kell a korral, de úgy, hogy közben megmaradjanak a régi alapértékek. Így tett a Beiersdorf is, amely ikonikus NIVEA márkáját úgy újította meg sikeresen, hogy közben megtartotta a világszerte jól ismert kerek alapot, utalva az „alaptermék”, a krém dobozára.
Van úgy, hogy egy cég az alaptevékenységén túl mást is szeretne nyújtani a fogyasztóinak. Ennek szellemében az önmagát divatosan az otthon és a munkahely közötti, gondolkodást inspiráló „harmadik helyként” definiáló Starbucks 2011-ben levágta a logójáról a kávézásra utaló szót, sőt a cég nevét is – hiszen a sellőfigura már amúgy is eléggé bevésődött a fogyasztók elméjébe.
Az Amazon.com legendás tulajdonosa, Jeff Bezos 1999-ben személyesen felügyelte cége arculatváltását. Az 1994-ben alapított Amazon sokáig könyvekre szakosodott webshop volt, idővel azonban a szolgáltatási köre kibővült, a tevékenysége pedig globálissá vált. Az új arculatnak ezt kellett tükröznie, megőrizve a cég ügyfélközpontú és barátságos értékeit. Az új márkaidentitás elemei a hangsúlyos, továbbra is csupa kisbetűből álló cégnév, valamint az a és z betűket összekötő nyíl lett – ez utóbbi utal arra, hogy náluk a-tól z-ig minden kapható.
A British Petroleumra 2000-ben egyrészt a céget körbelengő környezeti katasztrófák, másrészt az Amoco vállalattal létrejött egyesülés miatt fért rá az arculatfrissítés. Az összességében 211 millió dollárból kialakított arculatváltás során a vállalat neve BP-re rövidült, ami a divatos egyszerűség törvényének engedelmeskedett. Ezután az Ogilvy reklámügynökség „Beyond Petroleum” szlogenje jelezte, hogy már nem csupán kőolajszármazékokkal foglalkozó, hanem innovatív és a jövőre készülő cégről beszélünk. A legnagyobb újítás a több évtizedes logó lecserélése volt: az új napsugaras, hatásában a környezettel barátságosabb cég képét sejteti.
Átdizájnolt cégfilozófia
A kínai mobilgyártók egyre inkább felzárkóznak a két óriás, a Samsung és az Apple mellé. Hogy a trónkövetelők miként tűntek ki a többi kínai cég közül? A Xiaomi átalakulása erre mutat példát.
A 2010-ben alapított, pekingi székhelyű techcég termékeit először mindenki Apple-koppintásnak tartotta. Úgy tűnt, a Steve Jobsot nagyra tartó vezér, Csün Lej lemásolta az Apple gurujának előadásmódját, öltözködését, iPhone-ját és iPadjét androidos kivitelben. Ugyanakkor kezdettől fogva ügyfélbarátabb módon gondolkodott, mint a többi gyártó, és ezt ötvözte a költségek és a profitelvárások rendszerének átalakításával.
A Xiaomi egyik erejét online-közösségei adják. A fogyasztókat nem vevőknek nevezik, hanem barátoknak, és adnak a véleményükre: bárki hozzászólhat és tanácsot adhat az egyes termékek módosítására. Ezt a cég példás gyorsasággal át is ülteti, a javaslattévők pedig jutalmat kapnak. Ez a metódus a nyugati cégek hierarchikusabb, lassabban működő gyakorlatától idegen.
A Xiaomi másik újítása az üzlethálózat: úgy vélik a cégnél, hogy a költségek és „barátaik” érdekében a hatékonyabb online-csatornák használata indokolt. (Néhány üzletük inkább csak élményközpontnak mondható.) Rajongóikat megünneplik, sokszor olyan eseményeken, amikor azok például a cég vezetőivel táncolhatnak.
A Xiaomi esete arra is felhívja a figyelmet, hogy a kínai cégek lassan kezdik magukról levetni a mások termékét lemásoló, azt olcsóbban adó vállalatok kétes hírnevét, és ezzel végső soron Kína megítélését is javítják. Ha úgy tetszik, átdizájnolják az anyaországukat is.
A „láthatatlan” világmárka megszemélyesítése
A nagyvállatok arculatváltásának sorából nem maradhat ki a nálunk három gyárral, világszerte pedig naponta kétmilliárd fogyasztót termékkel ellátó Unilever példája sem. Talán ez az egyik legnehezebb feladat, hiszen a holland–brit óriás leginkább a termékeiről ismert, az átlagembert – jogosan – nem nagyon érdekli, mely külföldi cég a tulajdonosa valamelyik szappannak vagy levespornak.
Amikor 1999-ben a Unilever márkáinak számát 1600-ról 400-ra csökkentették, jogosnak látszott az elképzelés, hogy a megújuló cég új logót és arculatot kapjon. A vezetőkkel konzultáva a dizájnnal megbízott Wolff Olins nevű, márkastratégiával foglalkozó cég előtt kikristályosodott a „vitalitás” koncepciója, amely végül míves logóban öltött testet: olyan U betűt alkottak meg, amely 25 önálló jelből áll, és a vitalitás témáját jeleníti meg.
Külön érdekesség, hogy a Wolff Olins sokféle tanácsadóra hallgatott: vallási szakértők ajánlására a hatágú csillagból hétágú lett, a lábnak tűnő jelet pedig kézre változtatták, mert az előbbi megoldás kulturális szakértők szerint problémát okozhatott volna Thaiföldön. A jeleket egyenként kellett elfogadtatni a Unilever vezetőségével, és egyetlen szimbólum sem lehetett sértő egyik országban sem. A gigászi feladat végén az új szimbólumot az összes termékükön megjelenítették, függetlenül annak eladási helyétől.
Kánai András cikke teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2017/3-as számában.
A legutóbbi lapszám középpontjában a tudásmegosztás és a mentorálás témája áll. Interjúkkal, portrécikkekkel, szakértői anyagokkal próbáljuk bemutatni az életen át tartó tanulás egyik módját, amely megkülönböztethető képességeket kölcsönözhet nekünk.
Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg!
A 21 Kutatóközpont népszerűségi rangsorában Magyar Péter áll az élen, a második Hadházy Ákos. Sulyok Tamás államfő nagyon népszerűtlen, Gyurcsány Ferenc még inkább.