Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7dcc8253-4e4d-4a87-8fe0-ed76de72a777","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az ország búcsút intett a Barátság vezetéknek.","shortLead":"Az ország búcsút intett a Barátság vezetéknek.","id":"20250417_csehorszag-oroszorszag-koolaj-baratsag-vezetek-levalas-transalpine","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7dcc8253-4e4d-4a87-8fe0-ed76de72a777.jpg","index":0,"item":"9d715a96-548e-4038-b5aa-aeb1a34aa4dc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_csehorszag-oroszorszag-koolaj-baratsag-vezetek-levalas-transalpine","timestamp":"2025. április. 17. 12:58","title":"Csehország teljesen levált az orosz olajról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fb8e8b2-2a71-47bf-ad46-cb47042cabb9","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Kipróbáltuk, hogy hogyan muzsikál a gyakorlatban a Kia eddigi legkisebb és legolcsóbb elektromos SUV-ja, a meglepően tágas utasterű és hatalmas akkumulátoros EV3. Jövünk az ígéretekkel – no meg a bizonyítékokkal.","shortLead":"Kipróbáltuk, hogy hogyan muzsikál a gyakorlatban a Kia eddigi legkisebb és legolcsóbb elektromos SUV-ja, a meglepően...","id":"20250419_az-ev-zoldautoja-600-kilometeres-hatotav-kia-ev3-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fb8e8b2-2a71-47bf-ad46-cb47042cabb9.jpg","index":0,"item":"c9f4c05b-ba7f-4b8e-a190-1d6fa5d9b5f1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250419_az-ev-zoldautoja-600-kilometeres-hatotav-kia-ev3-teszt-velemeny","timestamp":"2025. április. 19. 10:00","title":"Az Év Zöldautója: teszten a 600+ kilométeres hatótávot ígérő Kia EV3","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2294586-c679-429c-ac6d-af330fb9753b","c_author":"Németh András","category":"360","description":"Az a legizgalmasabb szint, amikor a mesterséges intelligenciát (MI) már nemcsak adatok könnyebb feldolgozásához, hanem közvetlenül új termékek létrehozására használják, például gyógyszereket fejlesztenek ki a segítségével – mondja Ales Holecek, az idén éppen 50 éves Microsoft technológiai igazgatója.","shortLead":"Az a legizgalmasabb szint, amikor a mesterséges intelligenciát (MI) már nemcsak adatok könnyebb feldolgozásához, hanem...","id":"20250417_ai5-ales-holecek-interju-microsoft-technologia-igazgato-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2294586-c679-429c-ac6d-af330fb9753b.jpg","index":0,"item":"c2658681-8726-4c31-b8d4-957a2ad99d7d","keywords":null,"link":"/360/20250417_ai5-ales-holecek-interju-microsoft-technologia-igazgato-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. április. 17. 18:00","title":"Elértünk arra a pontra, ahonnan MI-ügynökök veszik át a mindennapokat. Mi következik most?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e31c093-bcf7-480c-91d4-65bb083db42a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az énekes szerint senkitől sem elvárható, hogy a nap huszonnégy órájában a nagyközönség rendelkezésére álljon.","shortLead":"Az énekes szerint senkitől sem elvárható, hogy a nap huszonnégy órájában a nagyközönség rendelkezésére álljon.","id":"20250419_robbie-williams-rajongok-kozos-foto-panik-szorongas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e31c093-bcf7-480c-91d4-65bb083db42a.jpg","index":0,"item":"4875cadc-a4d3-4f3a-82a2-c27d9f37ae5e","keywords":null,"link":"/elet/20250419_robbie-williams-rajongok-kozos-foto-panik-szorongas","timestamp":"2025. április. 19. 11:46","title":"Szorong és pánikol Robbie Williams, amikor idegenek mennek oda hozzá fotót kérni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2de449f5-e540-41c8-80bf-9a91c4fc5c72","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A gép kigyulladt.","shortLead":"A gép kigyulladt.","id":"20250417_kenyszerleszallas-usa-nyul-hajtomu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2de449f5-e540-41c8-80bf-9a91c4fc5c72.jpg","index":0,"item":"e13b022f-6c20-4624-9d32-ca6ce493f038","keywords":null,"link":"/elet/20250417_kenyszerleszallas-usa-nyul-hajtomu","timestamp":"2025. április. 17. 14:51","title":"Kényszerleszállást hajtott végre egy utasszállító az USA-ban, mert nyúl került a hajtóműbe – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b2a46649-95aa-4b32-a1dc-f3d74ecd68f0","c_author":"HVG","category":"360","description":"Természetes, környezetbarát cápariasztó szerre bukkantak, amellyel védeni lehetne a strandolókat az óceánok félelmetes ragadozóitól.","shortLead":"Természetes, környezetbarát cápariasztó szerre bukkantak, amellyel védeni lehetne a strandolókat az óceánok félelmetes...","id":"20250418_hvg-capaveszely-capariaszto-szer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2a46649-95aa-4b32-a1dc-f3d74ecd68f0.jpg","index":0,"item":"cea55469-c592-4c20-bbfd-566cc93bba3a","keywords":null,"link":"/360/20250418_hvg-capaveszely-capariaszto-szer","timestamp":"2025. április. 18. 16:15","title":"Kitalálták az embereket és a cápákat is védő cápariasztó módszert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06058656-3895-4d7b-81c4-825c1b9773ad","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"2018 óta minden évben felterjesztették az állami kitüntetésre a megosztó művészt. ","shortLead":"2018 óta minden évben felterjesztették az állami kitüntetésre a megosztó művészt. ","id":"20250417_Het-evbe-telt-hogy-megerjen-Veszabo-Noemi-a-Munkacsy-dijra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06058656-3895-4d7b-81c4-825c1b9773ad.jpg","index":0,"item":"99e473ff-e234-4534-8952-f61530f612cd","keywords":null,"link":"/kultura/20250417_Het-evbe-telt-hogy-megerjen-Veszabo-Noemi-a-Munkacsy-dijra","timestamp":"2025. április. 17. 19:38","title":"Hét évbe telt, hogy megérjen Vészabó Noémi a Munkácsy-díjra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A férfit a rendőrök kapták el, a gyerek visszakerült az anyjához.","shortLead":"A férfit a rendőrök kapták el, a gyerek visszakerült az anyjához.","id":"20250418_gyerekrablas-pecs-budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"d255a3e8-8e1a-4570-a6cc-21e4158d6953","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_gyerekrablas-pecs-budapest","timestamp":"2025. április. 18. 11:54","title":"Saját gyermekét rabolta el és akarta Pécsről Budapestre szöktetni egy apa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Közvélemény-kutatók, akik nem kérdeznek, hanem csak figyelnek minket
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A hagyományos véleménykutatás mellett az utóbbi húsz év technológiai változásai óriási lehetőségeket nyitottak a közösségi média kutatására.
„A hagyományos reprezentatív kutatási módszerekkel, amilyen például a személyes megkeresés, nehezen tudjuk elérni a társadalom felső és alsó szeletét” – mutat rá Závecz Tibor, a ZRI Závech Research ügyvezető igazgatója. – „Ez a kutatási forma költséges, ráadásul nehéz megfelelő számú kérdezőbiztost találni.” A szakember szerint további gond, hogy a személyes kutatás időigényes, akár hetekbe telhet, amíg eredmény születik egy témában.
Hagyományos módszernek számít a telefonos megkeresés is, amely gyors eredményt hozhat, de ezzel a technikával inkább csak az időseket lehet elérni, a fiatalokat és a munkavállalókat nehezebben. További probléma, hogy a telefonos megkeresésnél nem tudnak a kutatók olyan összetett kérdésekre választ kapni, mint a személyes beszélgetésnél.
Létezik még az online kérdőíves felmérés is, amely során különböző demográfiai csoportoknak küldenek ki e-mailben kérdőíveket. Sokszor viszont az e-mail-címek elévülnek, illetve a lakosság 30 százalékának még mindig nincs internete.
Ezért döntött úgy például Závecz Tibor, hogy társával, Gál J. Zoltánnal együtt ingyenes telefonos applikációt vezet be a magyar piacra. A Pulzus appot letöltő felhasználók naponta 2-3 érdekes kérdéssort kapnak, amelyre kedvük szerint válaszolhatnak, majd összehasonlíthatják a véleményüket a többiekével. „A Pulzus olyan, mint egy játék, a fiatalok különösen szeretik, így ez jó csatorna a nehezen megközelíthető Y és Z generáció eléréséhez” – mondja Závecz Tibor. A Pulzus 2017 december közepe óta elérhető, de már több ezren töltötték le a telefonjukra, így az onnan nyert válaszok is kiadhatnak majd reprezentatív eredményeket.
Vélemények milliárdja a közösségi médiában
A közösségi médiát és a webet azonban nem csupán hagyományos, kizárólag irányított módszereket alkalmazó lakossági közvélemény-kutatásra lehet használni. Az online kultúra ma már átszövi az életünket minden területen, például a kereskedelemben, az utazásban, a kultúrában vagy akár a szerelemben is. Ezzel együtt jelentek meg nyílt kommentek milliárdjai termékekről, márkákról, szolgáltatásokról és nem utolsósorban a politikáról. Ez a véleménytömeg sok lehetőséget rejt magában az emberi gondolkodás megismeréséhez, és fontos lehet azon vállatok számára is, amelyek megfelelően kívánnak reagálni a fogyasztók igényeire.
A közösségi média kutatása több területre bontható. Vannak olyan, bárki által megvásárolható külföldi szoftverek (BrandWatch, Sysmos, Sprinkler), amelyek elemzik a közösségi médiát, különféle adatokat gyűjtenek össze, és figyelik az online felületeket. Ezen kívül léteznek olyan magyar cégek is, mint a Neticle és a SentiOne, amelyek saját fejlesztésű szoftverek segítségével statisztikákat készítenek például a legnépszerűbb posztokról, vagy arról, kik a véleményformálók, melyek a felkapott oldalak, témák, hozzászólások.
Social listening
Az online térben folyó beszélgetések mély kvalitatív elemzésével, vagyis az úgynevezett social listening módszerrel Magyarországon viszont egyelőre csak néhány cég foglalkozik. Ezek a kutatók azt vizsgálják, milyen mechanizmusok (ingerek, félelmek, ízlések stb.) állnak a fogyasztói döntések hátterében. A kutatási forma sok hasznos információt tud adni egy-egy termék, szolgáltatás vagy akár politikai párt kampánya kapcsán.
A social listening rendkívül nagy adatmennyiséggel dolgozik, így gazdagabb eredményt hozhat, mint a hagyományos kutatások legtöbbje. Ez utóbbiak ritkán használnak fel pár ezres mintánál nagyobbat, az előbbi esetében több tízezer vélemény feldolgozásánál kezdődik a munka. De léteznek olyan esetek is, amikor milliós nagyságrendű kommentet gyűjtöttek össze és elemeztek.
Árnyaltabb kép
A kutatási módszer egyik hazai úttörője az Ynsight Research. „Meggyőződésem, hogy a weben folyó beszélgetések elemzése nélkül az üzleti szereplők ma már nehezen tudnak releváns piaci döntéseket hozni” – véli Bauer Zsófia, az Ynsight egyik alapítója és kutatási igazgatója.
Jó példa erre, amikor egy luxustermékeket kínáló világmárka gyártója kérte fel a céget kutatásra. A kérdés az volt, hogy az online értékesítés mellett igénylik-e a fogyasztók offline bolt megnyitását. A cég a social listening eredményeit fókuszcsoportos vizsgálatokban tesztelte volna Londonban és New Yorkban, de a kutatás olyan gazdag eredményt hozott, hogy erre végül nem volt szükség. Így a vállalat életét meghatározó, nagy volumenű döntéshez tudott az ügynökség hozzájárulni, méghozzá azzal, hogy kiderült: a fogyasztók nem igénylik offline bolt megnyitását.
„Mi nem kérdezünk, hanem – mint az etnográfusok – megfigyeljük a természetesen kialakuló beszélgetéseket, és az így talált összefüggéseket szállítjuk a megrendelőinknek. Ezt az önálló kutatási módszertant netnográfiának is nevezik”
– mondja Bauer Zsófia. Az adatok olvasása során olyan összefüggésekre látnak rá, amelyekre a hagyományos piackutatás módszerei nem derítenek fényt. „Az egyik globális márka tulajdonosa arra volt kíváncsi, hogy Oroszország Urálon túli részén miért fogynak kevésbé a termékei, mint az európai régióban. A kutatás feltárta, hogy az orosz asszonyok a közösségi médiában csoportokba összeállva Kínából rendelik meg raklapszám a márkát, sokszor nem is az eredetit” – meséli az Ynsight szakembere.
A folyamat rendkívül munkaigényes: egy szoftver segítségével összegyűjtik a weben fellelhető kommenteket, a megkapott adatokat megtisztítják, kidobálják a reklámokat, a PR cikkeket, hogy végül csak a valódi fogyasztói hangokat elemezzék. A következő lépésben az adatokat osztályozzák téma, relevancia és érzelmi kötődés szempontjából, majd megkeresik és a feltárják az összefüggéseket.
A social listening segítségével sokféle demográfiai csoport elérhető, és a folyamatokat visszamenőleg is tudják vizsgálni. „Ha valaki például szeretne egy adott termékhez Valentin napra kampányt készíteni, mi öt évre visszamenőleg meg tudnánk mondani, melyek voltak a slágertermékek ezen az ünnepen” – mondja Bauer Zsófia. Adatok pedig mindenről vannak, és a témák feldolgozása is határtalan.
A science fiction valóságában élünk. A minket körülvevő technológiai környezet és a futurisztikus fejlesztések hatalmas változást hozhatnak az előttünk álló néhány évtizedben. Holnap történtcímű könyvében Kánai András kommunikációs szakember, futurológus és sci-fi blogger a legújabb tudományos kutatások alapján elemzi a trendeket, sőt alternatív jövőképeket is felvázol. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.
A vállalatok és az online befolyásolók közötti, marketingcélú együttműködések egyre népszerűbbek. Mindenki számára meggyőzőbb, ha céges közlemény helyett kedvenc vloggere mutatja be, miért érdemes valamelyik tévécsatornát nézni, vagy miként újíthatja fel a lakását hitelből.
Hogyan alakulnak majd a dolgok, ha a technológia továbbra is ebben az ütemben fejlődik, és még több ember munkáját automatizálják? - teszi fel a kérdést Max Tegmark, az MIT fizikaprofesszora.