Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c137a5f6-ae84-4ec6-b38e-135c8328c2b6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A félelem a túlélést biztosító ősi ösztön. Az érzést mindenki ismeri, azaz csak majdnem mindenki. Vannak ugyanis olyan emberek, akikből orvosilag igazoltan hiányzik.","shortLead":"A félelem a túlélést biztosító ősi ösztön. Az érzést mindenki ismeri, azaz csak majdnem mindenki. Vannak ugyanis olyan...","id":"20250216_felelem-nelkuli-emberek-felelemerzet-hianya-betegseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c137a5f6-ae84-4ec6-b38e-135c8328c2b6.jpg","index":0,"item":"43f921b1-031d-4ad8-9b7f-36b73f058810","keywords":null,"link":"/tudomany/20250216_felelem-nelkuli-emberek-felelemerzet-hianya-betegseg","timestamp":"2025. február. 16. 08:03","title":"Tényleg jó nekik? Ilyenek a valóban félelem nélküli emberek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b2d91e97-f510-4279-b855-e8226831a5cf","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Nézze meg, szerencséje volt-e.","shortLead":"Nézze meg, szerencséje volt-e.","id":"20250215_Itt-vannak-az-otos-lotto-nyeroszamai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2d91e97-f510-4279-b855-e8226831a5cf.jpg","index":0,"item":"9c645b95-b0ac-4b33-8211-aa32f2ec77aa","keywords":null,"link":"/itthon/20250215_Itt-vannak-az-otos-lotto-nyeroszamai","timestamp":"2025. február. 15. 20:03","title":"Itt vannak az ötös lottó nyerőszámai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4bdbeb5f-500b-4793-9fe6-9613ec05b945","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az amerikai alelnök nem találkozott ugyanakkor Olaf Scholz német kancellárral, aki kulcsfontosságú partnere kellene, hogy legyen az Egyesült Államoknak az orosz-ukrán háború jövőjéről folytatott tárgyalásokon. ","shortLead":"Az amerikai alelnök nem találkozott ugyanakkor Olaf Scholz német kancellárral, aki kulcsfontosságú partnere kellene...","id":"20250215_jd-vance-alice-weidel-afd-munchen-talalkozo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4bdbeb5f-500b-4793-9fe6-9613ec05b945.jpg","index":0,"item":"0afa2746-b95c-415b-9616-942b8a7073e9","keywords":null,"link":"/vilag/20250215_jd-vance-alice-weidel-afd-munchen-talalkozo","timestamp":"2025. február. 15. 08:21","title":"Újabb tabu dőlt meg: J. D. Vance az AfD vezetőjével találkozott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2682fc98-dc9d-48c1-9aee-9b26e3152482","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Az élet minden elképzelhető területén előfordul, hogy megrekedünk – például a munkánkban vagy a párkapcsolatunkban. Élni egyenlő: rendszeresen küzdeni a megrekedéssel – mutat rá Adam Alter bestsellerszerző Lendülj túl a holtponton! című könyvében. Szerkesztett részlet a kiadványból.","shortLead":"Az élet minden elképzelhető területén előfordul, hogy megrekedünk – például a munkánkban vagy...","id":"20250215_Aggodik-hogy-elakadt-az-eleteben-Ne-tegye-masok-is-jarnak-igy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2682fc98-dc9d-48c1-9aee-9b26e3152482.jpg","index":0,"item":"b47151aa-21c4-4e2b-8752-56a2124036e4","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250215_Aggodik-hogy-elakadt-az-eleteben-Ne-tegye-masok-is-jarnak-igy","timestamp":"2025. február. 15. 19:15","title":"Aggódik, hogy elakadt az életében? Ne tegye, mások is járnak így!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1c4f0fa-653d-498f-a105-aacbdfaf05e7","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A rendező szerint Orbán független filmekre tett megjegyzése egy csapda.","shortLead":"A rendező szerint Orbán független filmekre tett megjegyzése egy csapda.","id":"20250215_Tarr-Bela-szerint-pofatlan-es-cinikus-amit-Orban-mondott-a-magyar-filmiparrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1c4f0fa-653d-498f-a105-aacbdfaf05e7.jpg","index":0,"item":"7ef5bf3d-e467-4784-bdea-f7f963af10a9","keywords":null,"link":"/kultura/20250215_Tarr-Bela-szerint-pofatlan-es-cinikus-amit-Orban-mondott-a-magyar-filmiparrol","timestamp":"2025. február. 15. 17:20","title":"Tarr Béla szerint pofátlan és cinikus, amit Orbán mondott a magyar filmiparról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03bb3c44-0cce-4c20-8752-34647d88c22e","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Musk azt is közölte, hogy egész hétvégén a Grok 3-at fogják bütykölni, úgyhogy posztolni sem fog. Aztán elkezdett posztolni arról, hogy milyen menő a Grok 3.","shortLead":"Musk azt is közölte, hogy egész hétvégén a Grok 3-at fogják bütykölni, úgyhogy posztolni sem fog. Aztán elkezdett...","id":"20250216_grok-3-demo-elon-musk-x-chatbot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03bb3c44-0cce-4c20-8752-34647d88c22e.jpg","index":0,"item":"61cce37e-f345-4277-b6b4-15dc46f7d5a7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250216_grok-3-demo-elon-musk-x-chatbot","timestamp":"2025. február. 16. 22:05","title":"Kedd hajnalban debütál Elon Musk chatbotjának legfrissebb demóverziója az X-en","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b3ebd948-1267-4c18-af46-94e35ca638bb","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Több tízezren tiltakoznak az újvidéki tragédia miatt. A tervek szerint ez lesz a legnagyobb kormányellenes tiltakozás azóta, hogy tavaly november elsején leszakadt az újvidéki vasúti pályaudvar előtetője, tizenöt ember halálát okozva.","shortLead":"Több tízezren tiltakoznak az újvidéki tragédia miatt. A tervek szerint ez lesz a legnagyobb kormányellenes tiltakozás...","id":"20250215_Diakok-tomegei-negy-napon-at-gyalogoltak-hogy-a-szerb-kormany-ellen-tuntessenek-tobb-tizezren-tiltakoznak-az-ujvideki-tragedia-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b3ebd948-1267-4c18-af46-94e35ca638bb.jpg","index":0,"item":"db6adb2f-4db9-4865-98fb-d8d93981d584","keywords":null,"link":"/vilag/20250215_Diakok-tomegei-negy-napon-at-gyalogoltak-hogy-a-szerb-kormany-ellen-tuntessenek-tobb-tizezren-tiltakoznak-az-ujvideki-tragedia-miatt","timestamp":"2025. február. 15. 18:04","title":"Diákok tömegei négy napon át gyalogoltak, hogy a szerb kormány ellen tüntessenek, több tízezren tiltakoznak az újvidéki tragédia miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a76836b8-a449-4269-aaa7-60a19dccaffd","c_author":"Németh András","category":"360","description":"Egy éve halt meg gyanús körülmények között – valószínűleg gyilkosság áldozataként – a legismertebb orosz ellenzéki, Alekszej Navalnij. Vlagyimir Putyin Oroszországában jelenleg is mintegy 1500 politikai foglyot tartanak fogva, már egy háborúellenes közösségi posztért is éveket lehet kapni.","shortLead":"Egy éve halt meg gyanús körülmények között – valószínűleg gyilkosság áldozataként – a legismertebb orosz ellenzéki...","id":"20250216_oroszorszag-politikai-foglyok-navalnij-krim-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a76836b8-a449-4269-aaa7-60a19dccaffd.jpg","index":0,"item":"527a1b39-92f5-4444-9020-807f08dafcc0","keywords":null,"link":"/360/20250216_oroszorszag-politikai-foglyok-navalnij-krim-haboru","timestamp":"2025. február. 16. 15:30","title":"Besúgók és provokátorok – így telnek meg az orosz börtönök politikai foglyokkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mikorra lesznek képesek a kocsik arra, hogy beszéljenek egymással?
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Akár a biztonsági öv hatásához mérhető jelentősége lehetne az autók egymás közötti kommunikációjának, például ha jeleznék, hogy beavatkozás híján pár másodperc múlva egymásba rohannak. Közeleg az idő, amikor a hálózatba kapcsolt járművek ontani fogják az információkat.
Számítsunk-e a ködben kereket cserélő kamionosra? Vár-e ránk jégfolt vagy lerobbant Kamaz a kanyar mögött? Jön-e bárki oldalról, aki nem látja a faágakkal benőtt elsőbbségadás-táblát? Nem mindennapos, de annál veszélyesebb közlekedési helyzetek megoldását segíthetné az autóipar és a távközlési cégek örök ígérete, a járművek közötti kommunikáció.
Jómagam már tíz éve vezettem olyan prototípusokat, amelyek a megcsúszás és az összeütközés veszélyét jelezték egymásnak. Azóta már nincs iwiw, alsóban is hódít az okostelefon, és a bakonyi falvakban is elvárnánk a használható mobilnetet, ám – kevés kivételtől eltekintve – a szériaautók közötti kommunikáció még ma sem elérhető a legtöbb márkánál.
Uniós elhatározások
Amióta az Európai Parlament és az Európai Tanács 2010 nyarán elfogadta az intelligens közlekedési rendszerekről (ITS – Intelligent Transport Systems) szóló direktívát, a keretrendszer adott. A 2010–2040-es irányelv szerint az egységes európai rendszerben jelezni kell majd a vészfékezést, az álló, a lassan haladó és a megkülönböztető jelzést használó járműveket, az útfelbontásokat és útépítéseket, a kedvezőtlen időjárási körülményeket, valamint a torlódásokat.
A határozat hét évet adott a részletek kidolgozására, benne az európai segélyhívó rendszerrel, amely 2018 áprilisától kötelező tartozéka az újonnan értékesített autóknak. Az eCall súlyos ütközések után automatikusan segélyhívást indít a 112-es telefonszámra, és megadja a mentőknek az autó helyzetét, valamint az utazás irányát is. A sérültek vagy a szemtanúk pedig a mentőkkel élő telefonkapcsolatot is teremthetnek az autókba szerelt vészhívó gombbal.
De mikorra lesznek képesek a kocsik arra, hogy értesítsék a többi vezetőt a nedves lombon megcsúszó autóban bekapcsoló menetstabilizáló elektronikáról és más veszélyekről? Tömegméretekben erre még az új autók között is éveket kell várni. A ma kapható modellek zömmel csak információkat szereznek az internetről, elektromos töltőállomásokat keresnek, esetleg lefoglalják a szabad parkolóhelyet, amiért akár előre is fizethetünk, vagy a navigáció automatikusan felajánl kerülőutat, ha torlódásról kap hírt.
Védelem a sérülékenyebb félnek
Kétféle rendszer segíti majd a járművek kommunikációját a jelenlegi fejlesztési irányok alapján. Az egyik a mobiltelefon-hálózatra épül, és segítségével az autók felhőalapú központtal tartják a kapcsolatot. A másik rendszer pedig a járművek és járművek, illetve a gépkocsik és a közlekedési infrastruktúra közötti közvetlen kommunikációt szolgáló Pwlan. Ez utóbbi hálózaton minden irányból körülbelül 500 méteres távolságon belül lehet információkat küldeni és fogadni, ami jóval meghaladja a mai autók nagy hatótávolságú radarjainak 250 méteres vagy lézerérzékelőkkel befogható távolságát.
A legfontosabb előny az ütközések, balesetek megelőzése, a tragédiák számának visszaszorítása. Világszinten a közúti közlekedés nagyságrendileg 1,2 millió áldozatot szed évente. Hazánkban tavaly a KSH adatai szerint 565-en haltak meg közúti közlekedési balesetben, idén az első félévben 245-en.
A járművek közötti kommunikáció a védtelenebb fél, köztük a motorkerékpárosok szempontjából érdekes igazán. A Bosch adatai szerint a motorkerékpárosoknak 18-szor nagyobb az esélyük, hogy balesetben életüket veszítik, mint a személyautók vezetőinek. A Ducati és a Bosch közös fejlesztésű digitális védőpajzsával pár száz méteres körzeten belül a járművek másodpercenként maximum tízszer közlik egymással a helyzetüket, a sebességüket, a mozgásuk irányát, valamint hogy milyen járműről van szó. Így motorosok közeledése előre jelezhető az autósoknak, ha pedig előzéskor vagy más helyzetben veszély adódik, az autóst figyelmezteti az elektronika.
Az első fecskék
A Toyota a japán belpiacra gyártott, tekintélyes Crown limuzinját tette biztonságosabbá a jármű és az infrastruktúra között 760 megahertzes hullámhosszon beszélgető rendszerrel, amellyel az autó a megkülönböztető jelzést használó járművek jeleit is fogadni tudja.
Az Audi bizonyos okosvárosokban, köztük Seattle-ben a jármű és a közlekedési infrastruktúra közötti adatcserét indította el. A Q7-esben és az A4-esben szoftver jelzi a vezetőnek, ha az adott sebességgel nem ér át a zöldön a következő kereszteződésben, illetve visszaszámolja a pirosból hátralévő időt.
A Volkswagen, amely a hálózatba kapcsolt járművek fejlesztése érdekében pár éve megvette a BlackBerry európai fejlesztőközpontját, 2019-től értékesíti első új modelljét, amely alapáron a Pwlan hálózaton tart kapcsolatot más autókkal, és nem csak márkatársakkal.
Eltérően működnek az egyes prémiumtermékekhez ma is elérhető, felhőalapú kommunikációs megoldások. Az új Volvo V90, XC90 és S90 a márkatársakkal közölheti az útakadályokat és a veszélyes közlekedési viszonyokat. A Mercedes tavaly óta kínálja ezt a funkciót a 213-as kódú E-osztályban, ami Magyarországon is elérhető. A torlódás kezdetét a működő vészvillogó, a baleseti helyszíneket a gyorsulásérzékelők jele, a ködöt a bekapcsolt ködfényszóró, a csúszásveszélyt az ESP, az átláthatatlan esőfüggönyt a teljes gázon dolgozó ablaktörlő jelzi, de a vezető is leadhat vészjelzést.
Az autók közötti kommunikáció a környezetszennyezést is mérsékelheti, mert az útszakasz alaposabb ismeretével ésszerűbben választható meg a sebesség. A felesleges fékezések és visszagyorsítások elkerülésével érzékelhető mennyiségű üzemanyag takarítható meg, az utazással töltött idő aránytalan megnyújtása nélkül.
Remélhetőleg a helyben járás évei után a különutas fejlesztések összeérnek, és végre megkezdődik a párbeszéd a különféle márkájú autók között.
A fenti cikk eredetileg a HVG Extra Business 2017/4-es számában jelent meg.
A Klasszikus autók könyve című album átfogó képet ad az 1940-es évektől az 1980-as évek végéig gyártott több mint 250 ikonikus autótípusról. Ismerje meg a legszebb és leginnovatívabb autócsodákat és tervezőiket, valamint fedezze fel a gyártók történetét! A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel!
"Gyors és kiváló autót akartam építeni: a legjobbat a maga kategóriájában" - így emlékezett az alapító W. O. Bentley cége első saját gyártású autójára. A Bentley története a Klasszikus autók könyvéből.
Nemcsak EKG-t készít, pulzust mér és alvást figyel, hanem többek közt hagyományos vérnyomásmérésre is képes a Huawei orvostechnikai minősítésű okosórája.