Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"76409967-d692-4fc5-8000-fa418dd15e1d","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Néha egy közös kávézás is képes csodákra: segíthet elsimítani például a munkahelyi konfliktusokat, javítani a kommunikációt és elősegíteni a valódi megértést – mutatnak rá a Sorsfordító küzdelmeink című kötet szerzői. Szerkesztett részlet Csibi Magor vezetéstudományi szakértő és Radu Predescu veterán katona könyvéből.","shortLead":"Néha egy közös kávézás is képes csodákra: segíthet elsimítani például a munkahelyi konfliktusokat, javítani...","id":"20250301_Ket-nezopont-egy-kave-mellett-Igy-simithatok-el-a-konfliktusok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76409967-d692-4fc5-8000-fa418dd15e1d.jpg","index":0,"item":"1d6cc879-ecdf-47a3-81a4-3b1cbbcf490c","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250301_Ket-nezopont-egy-kave-mellett-Igy-simithatok-el-a-konfliktusok","timestamp":"2025. március. 01. 19:15","title":"Két nézőpont egy kávé mellett: Így simíthatók el a konfliktusok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e628011a-aebd-4301-ad90-f23c316de3a3","c_author":"HVG","category":"360","description":"Bill Viola művészetének különlegessége, ahogy a videó állóképszerűségével kísérletezik. A NEO Kortárs Művészeti Térben rendezett kiállítás előkészületeiben még maga is részt vett. Ajánló.","shortLead":"Bill Viola művészetének különlegessége, ahogy a videó állóképszerűségével kísérletezik. A NEO Kortárs Művészeti Térben...","id":"20250301_Bill-Viola-kiallitas-csend-videomuvesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e628011a-aebd-4301-ad90-f23c316de3a3.jpg","index":0,"item":"35ca4ee8-c354-4b16-b800-1b10d274dad6","keywords":null,"link":"/360/20250301_Bill-Viola-kiallitas-csend-videomuvesz","timestamp":"2025. március. 01. 15:45","title":"Közbeszólt Bill Viola halála – a budapesti megnyitón már nem tudott ott lenni a világhírű videóművész","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"054f813a-42b0-4bb9-912a-d0fe4ddce618","c_author":"Remotiv","category":"brandchannel","description":"Sokáig tartotta magát a mondás, hogy minden ember csupán öt kézfogásnyira van egymástól, vagyis bárki bárkivel összekapcsolható néhány ismerősön keresztül. A közösségi médiának köszönhetően ez a szám nagy valószínűséggel tovább csökkent, csupán egy kattintás, és szinte bárkivel összebarátkozhatunk. De valódi kapcsolatok ezek, amelyek aztán valódi közösséggé épülnek, vagy csak ámítás, és tulajdonképpen egyre magányosabbak vagyunk?","shortLead":"Sokáig tartotta magát a mondás, hogy minden ember csupán öt kézfogásnyira van egymástól, vagyis bárki bárkivel...","id":"20250129_Sosem-voltunk-ennyire-maganyosak-remotiv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/054f813a-42b0-4bb9-912a-d0fe4ddce618.jpg","index":0,"item":"64ae3927-eac4-4ede-a4b5-ebfb0d74f06a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Sosem-voltunk-ennyire-maganyosak-remotiv","timestamp":"2025. március. 02. 11:30","title":"Sosem volt ennyi barátunk, és sosem voltunk ennyire magányosak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remotiv extra","c_partnerlogo":"6b463ed1-d453-40c3-82fa-97c561a4b8eb","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"8a3bf6d7-ef96-4a38-a568-1d2048112900","c_author":"Szabó M. István","category":"360","description":"Bengyel Ádám, a FoxPost társalapítója és ügyvezetője decemberben még a csomagautomaták térnyeréséről és régiós tervekről nyilatkozott, ám a napokban távozott a fél éve külföldi kézbe került csomagküldő cégtől. Interjú.","shortLead":"Bengyel Ádám, a FoxPost társalapítója és ügyvezetője decemberben még a csomagautomaták térnyeréséről és régiós...","id":"20250302_hvg-bengyel-adam-interju-foxpost-csomagautomata-packeta-kiszallasjelzo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a3bf6d7-ef96-4a38-a568-1d2048112900.jpg","index":0,"item":"2080299d-3cbe-42f9-9bdb-19d5b2efd160","keywords":null,"link":"/360/20250302_hvg-bengyel-adam-interju-foxpost-csomagautomata-packeta-kiszallasjelzo","timestamp":"2025. március. 02. 08:30","title":"Távozó FoxPost-vezér: A webshopok lassan követik a fogyasztói igényeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6cf62df9-2ebf-4acc-b871-c1970e9cf114","c_author":"Eurologus, Moravecz Kata","category":"eurologus","description":"Európa orvoshiánnyal küzd minden szakterületen. Különösen nagy problémát jelent a háziorvosok hiánya. A háziorvosok elöregednek, egyenlőtlenül oszlanak el a különböző régiók közt, és a szakma nem kimondottan vonzza a fiatalokat, akik az utánpótlást jelenthetnék.","shortLead":"Európa orvoshiánnyal küzd minden szakterületen. Különösen nagy problémát jelent a háziorvosok hiánya. A háziorvosok...","id":"20250301_haziorvos-orvoshiany_adatujsagiras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6cf62df9-2ebf-4acc-b871-c1970e9cf114.jpg","index":0,"item":"1e8e1922-b929-425f-a78e-fda0fd139e6e","keywords":null,"link":"/eurologus/20250301_haziorvos-orvoshiany_adatujsagiras","timestamp":"2025. március. 01. 08:00","title":"Nem csak Magyarországon nincs elég háziorvos, Európában máshol is küzdenek a problémával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Ukrajna jövőjével foglalkozik a világsajtó Zelenszkij és Trump kudarcba fulladt pénteki tárgyalása után, a vasárnapi londoni találkozó és a jövő heti EU-csúcs előtt. Válogatásunk.","shortLead":"Ukrajna jövőjével foglalkozik a világsajtó Zelenszkij és Trump kudarcba fulladt pénteki tárgyalása után, a vasárnapi...","id":"20250302_Nemzetkozi-lapszemle-trump-zelenszkij-london-eu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"fce9855d-c630-488e-847b-a310a29a92a4","keywords":null,"link":"/360/20250302_Nemzetkozi-lapszemle-trump-zelenszkij-london-eu","timestamp":"2025. március. 02. 10:00","title":"Nemzetközi lapszemle: Mennyire bölcs dolog elhappolni mások ásványkészletét?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec169aa1-672c-4f76-8f68-7a2fcd6c2361","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A rákosrendezői terület fővárosi elővásárlási jogával bíró Budapesti Közművek (BKM) vezérigazgatója az immár a főváros kezébe kerülő beruházás jövőjéről, az őt ért médiabeli támadásokról és ifjabb Donald Trumpról is nyilatkozott.","shortLead":"A rákosrendezői terület fővárosi elővásárlási jogával bíró Budapesti Közművek (BKM) vezérigazgatója az immár a főváros...","id":"20250302_Martha-Imre-interju-BKM-Stockton-Rakosrendezo-Rogan-Antal-Toni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec169aa1-672c-4f76-8f68-7a2fcd6c2361.jpg","index":0,"item":"85499665-c476-47ea-a615-79af62c910d5","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_Martha-Imre-interju-BKM-Stockton-Rakosrendezo-Rogan-Antal-Toni","timestamp":"2025. március. 02. 09:54","title":"Mártha Imre: Amit Tóni kreált rólam, azt ezerszeres szorzóval tette","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21306fc9-d0bd-4c33-869b-5a2cb88d6a8c","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az elmúlt hetekben bekövetkezett légi balesetek fényében érthető módon nő azok száma, akik komolyan tartanak a repüléstől. Rosszul teszik, a légi közlekedés a legbiztonságosabb utazási mód, s ahogy telnek az évek, úgy válnak egyre ritkábbá a katasztrófák.","shortLead":"Az elmúlt hetekben bekövetkezett légi balesetek fényében érthető módon nő azok száma, akik komolyan tartanak...","id":"20250301_hvg-repules-baleseti-statisztika-legikozlekedes-erzeki-csalodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21306fc9-d0bd-4c33-869b-5a2cb88d6a8c.jpg","index":0,"item":"a1115e6b-9d33-471b-bc66-68553853c9fc","keywords":null,"link":"/360/20250301_hvg-repules-baleseti-statisztika-legikozlekedes-erzeki-csalodas","timestamp":"2025. március. 01. 13:00","title":"Miért teszi rosszul, aki most jobban fél a repüléstől?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az európai kakukktojás a kontinens elsőszámú autógyártója, a...
Az európai kakukktojás a kontinens elsőszámú autógyártója, a Volkswagen, amely néhány százalékos pluszban zárta a múlt hetet – a riválisok azonban együtt mozogtak a trenddel: a PSA Peugeot Citroen kurzusa 14 százalékkal, a Daimleré és a Fiaté egyaránt 20 százalékkal esett, és hasonló mértékben gyengült a Volkswagent immár „de facto” irányító Porsche is.
Fekete szeptember az USA-ban
A világ legnagyobb piaci értékű, árbevételű és nyereségű autógyártója, a japán Toyota az elmúlt hetet hároméves mélyponton zárta. A fő ok az egyesült államokbeli autóeladások szeptemberi brutális visszaesése. A világ legnagyobb autópiacán a Toyota szeptemberben 32 százalékkal kevesebb járművet adott el, mint egy évvel korábban. (A csökkenésből csupán két modell nem vette ki a részét: az új Sequoia és a Lexus LX 470. A magyarázat egyszerű: ezek egy éve még nem voltak kaphatók…)
Az USA-ban az autógyártók 1991 óta nem zártak olyan rossz hónapot, mint szeptemberben: 964,9 ezer autót és kisteherautót adtak el, 27 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A hazai pálya nem jelentett előnyt: General Motors 16 százalékkal, a Ford 35 százalékkal, a Chrysler 33 százalékkal gyengült – de a japán gyártók sem dicsekedhettek: a Nissan 37, a Mazda 36, a Honda 24 százalékkal adott el kevesebbet, mint egy évvel korábban. Az európai cégek 20 százalékos átlagos csökkenést könyveltek el.
Ford Escape - Van menekvés a válságból?
AP
Az USA autópiaca 11 hónapja folyamatosan zsugorodik, miután a hitelválság miatt a bankok szigorították a finanszírozási feltételeket, amivel az amúgy sem a fellegekben járó vásárlókedvet tovább rontották. Az autógyártók egy része a kamatok átvállalásával próbálja visszacsábítani a vásárlókat. Közéjük tartozik a Toyota is, amely 11 modellre kínál kamatmentes hitelt, és a Ford, amely számos idei modelljét kínálja hasonló feltételekkel.
A túléléshez ugyanakkor a költségeket is csökkenteni kell. A Ford például a múlt héten jelentette be: a tulajdonában lévő Volvónál a korábban bejelentett 2000 fős leépítést további 1000 munkahely megszüntetésével fejeli meg (a Volvo a júniusban 24300 főt alkalmazott). A General Motors pedig, amely Európában 2000 óta 37 százalékos létszámleépítést hajtott végre, bejelentette: 2006 óta megkétszerezte a Kelet-Európában – többek között Oroszországban és Üzbegisztánban – gyártott járműveinek számát.
A kezdet vége, vagy a vég kezdete?
A helyzet Európában is fokozódik. A probléma súlyosságát jelzi, hogy a Financial Times a hét végén már arról írt: kelet-európai és ázsiai befektetők felajánlották, hogy bevásárolják magukat a Daimlerbe, megóvandó a világ második számú luxusautó-gyártóját egy esetleges ellenséges felvásárlásától. A lap Dieter Zetsche vezérigazgató idézte – a társaság szóvivője utóbb azt nyilatkozta, hogy hivatalos ajánlatot még nem kaptak, mivel a potenciális befektetők feltételeit a Daimler vonakodott elfogadni.
A világ elsőszámú luxusautó-gyártója, a BMW már augusztus elején csökkentette az idei profit-előrejelzését, és jelezte: ha a szükség úgy hozza, 20 ezer gépkocsival csökkenti a gyártást.
A Fiat vezérigazgatója, Sergio Marchionne szintén figyelmeztetett: a pénzügyi válság érzékenyen fogja érinteni az autószektort, ugyanakkor jelezte: a társaság továbbra is tartja magát a korábban, 2010-ig kiadott profitprognózisához. (A legnagyobb olasz cég részvényárfolyama az elmúlt hat hónapban 44 százalékkal gyengült, jelenleg másfél éves mélyponton áll.)
Negyven milliárdos igény Az európai autógyártók azzal a kéréssel fordulnának az Európai Bizottsághoz (EB), hogy amerikai mintára Brüsszel is nyújtson kedvezményes hitel a cégeknek a környezetkímélő gépkocsik előállítására való átálláshoz - értesült a Financial Times. Az európai társaságok 40 milliárd eurónyi "zöld hitelre" tartanának igényt, amerikai társaik eddig 25 milliárd dollár kaptak, de egyes hírek szerint ez utóbbi összeg még emelkedhet. A zöldebbé válásra elsősorban azért van szükség, mert a szabályozás értelmében a gépkocsik széndioxid-kibocsátását csökkenteni kell.
Ezt a gesztust a Renault főnöke megtagadta: Carlos Ghosn vezérigazgató nem volt hajlandó megerősíteni a 2008-as célkitűzéseket, arra hivatkozva, hogy a piac lassulásának mértéke jelenleg még „alábecsült”. „Nem tudjuk, hogy vég kezdetén, vagy a kezdet végén állunk” – mondta a szakember a párizsi autókiállításon. Az új körülményekhez igazodó idei célokat a társaság október 23-án, a harmadik negyedéves eredmények közzétételekor jelenti majd be. A Renault részvényárfolyama az év eleje óta közel 60 százalékkal gyengült, a társaság ezzel az „eredménnyel” a 13 tagú Stoxx 600 Autos & Parts index leggyengébb teljesítményét nyújtotta. A Renault leépítésekkel is igyekszik csökkenteni költségeit: 2009-ig világszerte 9000 munkahely megszüntetését tervezik.
Hasonló lépéseken már túl van a nagy francia rivális, a PSA Peugeot Citroen, amely szintén mély titokban tartja, hogy mit vár az év egészétől. Christian Streiff vezérigazgató ugyanakkor kiemelte: a tavaly elindult takarékossági programmal, amelynek keretében több mint 10 ezer európai munkahelyet szüntettek meg, 18 hónap alatt kétmillió eurós költségcsökkentést értek el.
A Porsche, amelynek részvényárfolyama az év eleje óta nagyjából a felére csökkent (a társaság piaci értéke jelenleg nagyjából 11,8 milliárd euró), a július 31-ig eltelt 12 hónapban 7,46 milliárd eurós rekord-árbevételt ért el, de ez is kevés volt: a bejelentés után a kurzus tovább gyengült. Wendelin Wiedeking vezérigazgató szerint a 2009-es eredményekről egyelőre korai beszélni – a bizonytalan körülmények miatt nehéz a jóslás –, de jelezte: arra számít, hogy az új 911-es modellnek köszönhetően az eladások a következő hónapokban javulni fognak.