szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az európai kakukktojás a kontinens elsőszámú autógyártója, a...

Az európai kakukktojás a kontinens elsőszámú autógyártója, a Volkswagen, amely néhány százalékos pluszban zárta a múlt hetet – a riválisok azonban együtt mozogtak a trenddel: a PSA Peugeot Citroen kurzusa 14 százalékkal, a Daimleré és a Fiaté egyaránt 20 százalékkal esett, és hasonló mértékben gyengült a Volkswagent immár „de facto” irányító Porsche is.

Fekete szeptember az USA-ban

A világ legnagyobb piaci értékű, árbevételű és nyereségű autógyártója, a japán Toyota az elmúlt hetet hároméves mélyponton zárta. A fő ok az egyesült államokbeli autóeladások szeptemberi brutális visszaesése. A világ legnagyobb autópiacán a Toyota szeptemberben 32 százalékkal kevesebb járművet adott el, mint egy évvel korábban. (A csökkenésből csupán két modell nem vette ki a részét: az új Sequoia és a Lexus  LX 470. A magyarázat egyszerű: ezek egy éve még nem voltak kaphatók…)

Az USA-ban az autógyártók 1991 óta nem zártak olyan rossz hónapot, mint szeptemberben: 964,9 ezer autót és kisteherautót adtak el, 27 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A hazai pálya nem jelentett előnyt: General Motors 16 százalékkal, a Ford 35 százalékkal, a Chrysler 33 százalékkal gyengült – de a japán gyártók sem dicsekedhettek: a Nissan 37, a Mazda 36, a Honda 24 százalékkal adott el kevesebbet, mint egy évvel korábban. Az európai cégek 20 százalékos átlagos csökkenést könyveltek el.

Ford Escape - Van menekvés a válságból?
AP

Az USA autópiaca 11 hónapja folyamatosan zsugorodik, miután a hitelválság miatt a bankok szigorították a finanszírozási feltételeket, amivel az amúgy sem a fellegekben járó vásárlókedvet tovább rontották. Az autógyártók egy része a kamatok átvállalásával próbálja visszacsábítani a vásárlókat. Közéjük tartozik a Toyota is, amely 11 modellre kínál kamatmentes hitelt, és a Ford, amely számos idei modelljét kínálja hasonló feltételekkel.

A túléléshez ugyanakkor a költségeket is csökkenteni kell. A Ford például a múlt héten jelentette be: a tulajdonában lévő Volvónál a korábban bejelentett 2000 fős leépítést további 1000 munkahely megszüntetésével fejeli meg (a Volvo a júniusban 24300 főt alkalmazott). A General Motors pedig, amely Európában 2000 óta 37 százalékos létszámleépítést hajtott végre, bejelentette: 2006 óta megkétszerezte a Kelet-Európában – többek között Oroszországban és Üzbegisztánban – gyártott járműveinek számát.

A kezdet vége, vagy a vég kezdete?

A helyzet Európában is fokozódik. A probléma súlyosságát jelzi, hogy a Financial Times a hét végén már arról írt: kelet-európai és ázsiai befektetők felajánlották, hogy bevásárolják magukat a Daimlerbe, megóvandó a világ második számú luxusautó-gyártóját egy esetleges ellenséges felvásárlásától. A lap Dieter Zetsche vezérigazgató idézte – a társaság szóvivője utóbb azt nyilatkozta, hogy hivatalos ajánlatot még nem kaptak, mivel a potenciális befektetők feltételeit a Daimler vonakodott elfogadni.

A világ elsőszámú luxusautó-gyártója, a BMW már augusztus elején csökkentette az idei profit-előrejelzését, és jelezte: ha a szükség úgy hozza, 20 ezer gépkocsival csökkenti a gyártást.

A Fiat vezérigazgatója, Sergio Marchionne szintén figyelmeztetett: a pénzügyi válság érzékenyen fogja érinteni az autószektort, ugyanakkor jelezte: a társaság továbbra is tartja magát a korábban, 2010-ig kiadott profitprognózisához. (A legnagyobb olasz cég részvényárfolyama az elmúlt hat hónapban 44 százalékkal gyengült, jelenleg másfél éves mélyponton áll.)

Negyven milliárdos igény
Az európai autógyártók azzal a kéréssel fordulnának az Európai Bizottsághoz (EB), hogy amerikai mintára Brüsszel is nyújtson kedvezményes hitel a cégeknek a környezetkímélő gépkocsik előállítására való átálláshoz - értesült a Financial Times. Az európai társaságok 40 milliárd eurónyi "zöld hitelre" tartanának igényt, amerikai társaik eddig 25 milliárd dollár kaptak, de egyes hírek szerint ez utóbbi összeg még emelkedhet. A zöldebbé válásra elsősorban azért van szükség, mert a szabályozás értelmében a gépkocsik széndioxid-kibocsátását csökkenteni kell.

Ezt a gesztust a Renault főnöke megtagadta: Carlos Ghosn vezérigazgató nem volt hajlandó megerősíteni a 2008-as célkitűzéseket, arra hivatkozva, hogy a piac lassulásának mértéke jelenleg még „alábecsült”. „Nem tudjuk, hogy vég kezdetén, vagy a kezdet végén állunk” – mondta a szakember a párizsi autókiállításon. Az új körülményekhez igazodó idei célokat a társaság október 23-án, a harmadik negyedéves eredmények közzétételekor jelenti majd be. A Renault részvényárfolyama az év eleje óta közel 60 százalékkal gyengült, a társaság ezzel az „eredménnyel” a 13 tagú Stoxx 600 Autos & Parts index leggyengébb teljesítményét nyújtotta. A Renault leépítésekkel is igyekszik csökkenteni költségeit: 2009-ig világszerte 9000 munkahely megszüntetését tervezik.

Hasonló lépéseken már túl van a nagy francia rivális, a PSA Peugeot Citroen, amely szintén mély titokban tartja, hogy mit vár az év egészétől. Christian Streiff vezérigazgató ugyanakkor kiemelte: a tavaly elindult takarékossági programmal, amelynek keretében több mint 10 ezer európai munkahelyet szüntettek meg, 18 hónap alatt kétmillió eurós költségcsökkentést értek el.

A Porsche, amelynek részvényárfolyama  az év eleje óta nagyjából a felére csökkent (a társaság piaci értéke jelenleg nagyjából 11,8 milliárd euró), a július 31-ig eltelt 12 hónapban 7,46 milliárd eurós rekord-árbevételt ért el, de ez is kevés volt: a bejelentés után a kurzus tovább gyengült. Wendelin Wiedeking vezérigazgató szerint a 2009-es eredményekről egyelőre korai beszélni – a bizonytalan körülmények miatt nehéz a jóslás –, de jelezte: arra számít, hogy az új 911-es modellnek köszönhetően az eladások a következő hónapokban javulni fognak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!