Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"34fef52b-d8fd-4ff6-9ff1-3331eeeed3a4","c_author":"Puszta Dóra","category":"360","description":"A március 3-ai kiírás óta kétszer is módosult az ezerfősnél kisebb településeken működő, „italüzlet, bár” kategóriába sorolt egységek versenyképességének erősítését ígérő kocsmapályázat. HVG-Ténytár.","shortLead":"A március 3-ai kiírás óta kétszer is módosult az ezerfősnél kisebb településeken működő, „italüzlet, bár” kategóriába...","id":"20250419_hvg-kocsmatamogatas-kistelepulesek-tenytar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/34fef52b-d8fd-4ff6-9ff1-3331eeeed3a4.jpg","index":0,"item":"2f24177a-a0f8-4c7f-be81-6230f5eb26ae","keywords":null,"link":"/360/20250419_hvg-kocsmatamogatas-kistelepulesek-tenytar","timestamp":"2025. április. 19. 09:30","title":"Nincs italbolt, nincs támogatás: a kistelepülések nagy része labdába sem rúghat a kocsmapályázaton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2baf022-fc55-45c6-87de-0a1dd47fb89a","c_author":"Fülöp István","category":"360","description":"Dollármilliárdokban mérhető hasznot hajthat a bankoknak a mesterséges intelligencia használata, a forradalmi hangulatban azonban több százezer munkahely válhat feleslegessé. Az automata döntéshozatal pedig komoly veszélyeket hordoz, ha senki nem ellenőrzi.","shortLead":"Dollármilliárdokban mérhető hasznot hajthat a bankoknak a mesterséges intelligencia használata, a forradalmi...","id":"20250418_ai5-kodolt-kockazatok-penzugyi-szektor-bankok-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2baf022-fc55-45c6-87de-0a1dd47fb89a.jpg","index":0,"item":"7359f358-f22b-4684-9e06-95430fd60aad","keywords":null,"link":"/360/20250418_ai5-kodolt-kockazatok-penzugyi-szektor-bankok-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. április. 18. 08:00","title":"Torz döntéshozatal és tömeges leépítés lehet abból, ha most nem megfelelően újítanak a bankok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f792656c-63e6-412f-9c30-064b08c43e99","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Korábban már az Erzsébet hídra sem akarták őket felengedni. A képviselő nem nyugodott bele a tiltásba.","shortLead":"Korábban már az Erzsébet hídra sem akarták őket felengedni. A képviselő nem nyugodott bele a tiltásba.","id":"20250418_hadhazy-akos-tuntetes-rendorseg-tiltas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f792656c-63e6-412f-9c30-064b08c43e99.jpg","index":0,"item":"73100c92-70fb-41b3-b875-bf1da2122f7a","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_hadhazy-akos-tuntetes-rendorseg-tiltas-ebx","timestamp":"2025. április. 18. 11:10","title":"Letiltotta a rendőrség Hadházyék Ferenciek terére tervezett tüntetését is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c0a72d9-74d5-4f2f-99d3-68081754efdf","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Miután Donald Trump amerikai elnök hetekkel meghosszabbította a TikTok amerikai részének eladására vonatkozó határidőt, újra előtérbe került a kérdés: ki lehet majd a potenciális vásárló? Ahogy korábban, most is kering egy mindenki által ismert név: az Apple. Bár a vállalatnak ehhez lenne is anyagi forrása, szinte bizonyosan kijelenthető, nem fog belevágni egy ilyen üzletbe.","shortLead":"Miután Donald Trump amerikai elnök hetekkel meghosszabbította a TikTok amerikai részének eladására vonatkozó határidőt...","id":"20250418_apple-tiktok-felvasarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c0a72d9-74d5-4f2f-99d3-68081754efdf.jpg","index":0,"item":"1c44131b-1769-41e2-bc01-0d1b182ae9bf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250418_apple-tiktok-felvasarlas","timestamp":"2025. április. 18. 10:03","title":"Miért nem érdekli az Apple-t a TikTok, ha pénze bőven lenne rá?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b90b722-aafa-40b2-8fc3-0c5521e79ed4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sikeresen tesztelte a brit hadsereg a rádióhullámokkal működő védelmi energiafegyverét (Radio Frequency Directed Energy Weapon / RFDEW), melyet kimondottan a drónok ellen vetnek be.","shortLead":"Sikeresen tesztelte a brit hadsereg a rádióhullámokkal működő védelmi energiafegyverét (Radio Frequency Directed Energy...","id":"20250417_brit-energiafegyver-rfdew-dronelharitas-radiofrekvencia-hadsereg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b90b722-aafa-40b2-8fc3-0c5521e79ed4.jpg","index":0,"item":"184a657f-b023-49f1-832e-f72e09f6ae9c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_brit-energiafegyver-rfdew-dronelharitas-radiofrekvencia-hadsereg","timestamp":"2025. április. 17. 19:03","title":"Lövésenként 50 forintból szedi le az ellenséges drónrajokat egy új energiafegyver","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07252202-39c7-47b1-92c2-0b59c2559637","c_author":"HVG","category":"360","description":"Korábban ilyesmire nem alkalmazott módszerrel számolták újra a fákat Kínában. A világ bármely országában használható eljárás segít abban, hogy utána hatékonyabb lehessen a fatelepítés.","shortLead":"Korábban ilyesmire nem alkalmazott módszerrel számolták újra a fákat Kínában. A világ bármely országában használható...","id":"20250419_hvg-kina-fa-leltar-mesterseges-intelligencia-kinai-nagy-zold-fal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07252202-39c7-47b1-92c2-0b59c2559637.jpg","index":0,"item":"c9fc003a-d9c9-4d60-8324-dd70c154bef1","keywords":null,"link":"/360/20250419_hvg-kina-fa-leltar-mesterseges-intelligencia-kinai-nagy-zold-fal","timestamp":"2025. április. 19. 15:45","title":"Újraszámolták a fákat Kínában, és már épül a Kínai Nagy Zöld Fal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"604c6789-8e44-4594-b6c1-986adf68a382","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A civil szervezeteket, valamint a Kína által barátságtalannak tekintett csoportokat célozta egy új kémprogram, ami a készülék kamerájához, mikrofonjához és sok máshoz is hozzáférést szerzett.","shortLead":"A civil szervezeteket, valamint a Kína által barátságtalannak tekintett csoportokat célozta egy új kémprogram, ami...","id":"20250418_badbazaar-moonshine-android-kemprogramok-kina-megfigyeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/604c6789-8e44-4594-b6c1-986adf68a382.jpg","index":0,"item":"d6f22c49-810e-4617-a4e0-bcd04c30bda7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250418_badbazaar-moonshine-android-kemprogramok-kina-megfigyeles","timestamp":"2025. április. 18. 20:03","title":"Több mint 100 veszélyes kémprogramot találtak, telefonokon terjednek azokhoz, akiket kipécéztek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ab2bde1-55fe-44c0-9af1-7e47096087e0","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az ítélet a Google második nagy versenyjogi veresége kevesebb mint egy éven belül.","shortLead":"Az ítélet a Google második nagy versenyjogi veresége kevesebb mint egy éven belül.","id":"20250417_Google-reklamok-birosag-USA-Trump-monopolium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ab2bde1-55fe-44c0-9af1-7e47096087e0.jpg","index":0,"item":"d0ae51fa-6f4b-4cfd-b7a3-4884b2b3235e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_Google-reklamok-birosag-USA-Trump-monopolium","timestamp":"2025. április. 17. 21:09","title":"Washington feldarabolná a Google-t, az amerikai bíróság szerint illegális reklámpiaci monopóliumot tart fenn a cég","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egyre többen keresik az áruházláncok olcsóbbnak hitt sajátmárkás termékeit és hasonlítják össze vásárlás előtt az árakat. A vásárlói szokások megváltozására új stratégiával válaszolnak a láncok. Mit profitál mindebből a vevő?
A magyarok háromnegyede - a gazdasági válság okozta helyzetben - változtatott költési szokásain. Legtöbben úgy spóroltak, hogy olcsóbb élelmiszerre váltottak, ritkábban gyújtottak rá és kevesebb alkoholt ittak - egyebek között ez derül ki a Nielsen piackutató vállalat 54 országban, köztük Magyarországon is végzett felméréséből. Az alacsonyabb áru, gyakran a kereskedelmi láncok nevével fémjelzett, úgynevezett sajátmárkás termékeket, vagy a velük árban versenyképes kisebb gyártói, vagyis márkákat csak a harmadik negyedévben kezdték el keresni a vásárlók - állapítja meg a Gfk piackutatása hozzátéve 2009 elején inkább ugyanazt vették, mint korábban, csak kisebb mennyiségben.
Sajátmárka
A saját márkás termék fogalma alatt a marketingben olyan terméket értenek, amelyen a kiskereskedő - lehet az adott élelmiszerlánc - saját védjegyét (a marketing szóhasználata szerint "márkáját") tüntetik fel. Rendszerint ugyanazok a gyártók állítják elő, akik a többi úgynevezett gyártói (márkás) terméket. Forrás: Wikipédia/hvg.hu
Tíz vásárló közül hatan úgy gondolják, hogy a kereskedelmi márkás termékek talán olcsóbbak, de a gyártói márkás termékek jobban megériK az árukat. Többek között ezt tárta fel a Nielsen ShopperTrends című tanulmánya. Ugyancsak tíz magyar vásárló közül heten általában összehasonlítják a kereskedelmi márkás termékek árát a vezető márkáéval, hogy megállapítsák, melyik éri meg jobban. Ugyanilyen azoknak a vásárlóknak az aránya, akik úgy vélekednek, hogy „minél jobb minőségű egy bolt saját márkás terméke, annál jobb maga a bolt is”. Tehát annál szélesebb a termékválasztéka, jobb minőségűek a termékei, vagyis annál szívesebben vásárolnak ott.
Az általában alacsonyabb áron kínált kereskedelmi márkás termékek forgalma a tavalyi első félévhez képest jelentősen emelkedett: idén januártól - júniusig terjedő időszakban élelmiszerből 14, háztartási vegyiáruból 18 százalékkal. Ezt az átlagot jóval meghaladják például egyes tejtermékek és a háztartási papíráruk mutatói. A vásárlói szokások megváltozásának köszönhetően az élelmiszerláncok között egyre nagyobb a verseny a vásárló kegyeiért a sajátmárkás termékek piacán, ahol a szereplők nemcsak új termékek fejlesztésével, hanem a portfólió átalakításával is kísérleteznek.
A Metro Cash & Carry új sajátmárkás portfóliója például közel 60 féle márka helyett csak 6-ot tartalmaz, melyet fokozatosan vezet majd be a nagykereskedő mind a 30 országba, ahol jelen van - mondta a hvg.hu-nak Thomas Rudelt, a Vállalati Sajátmárka Igazgatóság vezetője. Hozzátette azt is, hogy az értékesítési ár átlagosan 10-20 százalékkal lesz alacsonyabb, mint a gyártói termékeké, hangsúlyozva, hogy az áruházlánc célja, hogy nemzetközi sajátmárkás értékesítéseinek arányát a jelenlegi 10 százalékról 2012-re 20 százalékra növelje nemzetközi szinten, a magyar piacon pedig 30 százalék a kitűzött cél. A 2008-as adatok alapján ez körülbelül 6 milliárd eurós összértékesítést jelentene.
Verseny ide vagy oda a Coop kereskedelmi igazgatója nem tartja szükségesnek, hogy a kiskereskedelmi lánc reagáljon a Metro új sajátmárkás portfóliójára, mondván más kereskedelmi szegmensben működik, mint a Cash&Carry lánc. A Coop - mint Boros Péter a hvg.hu-nak elmondta - eddig is a saját útját járta, saját stratégiája alapján, amit nem módosít a közvetlen és kevésbé közvetlen versenytársak taktikai lépései miatt. Szerinte ez utóbbi hátterében vélhetően a készlet- és választékracionalizálás áll. A Coop saját márkás termékeinek árát - hangsúlyozta az igazgató - a piaci környezet határozza meg, így amennyiben a piac lefelé indul el, azt is követi, de egyelőre a saját márkás termékkörben 5 százalékos forgalomnövekésre számít a lánc.
A sajátmárkák részesedése a teljes magyar piacon 24 százalék volt 2008-ban, ami két százalékkal magasabb, mint az előző évben - hivatkozott a Gfk kutatására Boros Péter, a Coop kereskedelmi igazgatója. Hozzátéve ugyanebből a kutatásból derül ki az is, hogy a Lidl 2005-ös megjelenésétől kezdve a tavalyi év végéig bezárólag közel megdublázta részesedését a sajátmárkás termékek piacán. A két évvel ezelőtt mért 5,5 százalékos piacrészével övé a vezető szerep a piacon.
Bár a Coop, a sajátmárkás arányokat tekintve a negyedik a piacon, de mint mondta, arról sem szabad megfeledkezni, hogy a magyar piac sajátosságát az adja, hogy az olyan tradicionálisan hazai láncok, mint a Coop, a CBA és a Reál , a Profi, a Plus és a CBA - együtt a sajátmárkás piac több mint 50 százalékát teszik ki.
A Tesco, ahol jelenleg több 10 ezer saját márkás termék aránya a gyártók termékekhez viszonyítva 10-12 százalék, tovább bővíti sajátmárkás kínálatát és még több magyar beszállítót szeretne ezzel megbízni - mondta Hackl Mónika kommunikációs igazgató. Fontosnak tartja megjegyezni azt is, hogy azoK magyarországi beszállítóik, amelyek termékei piacképesek nemzetközi szinten is, nemcsak Magyarországon szállíthatnak a Tesco-nak. Ez annyit jelent, hogy Csehországban, Szlovákiában, Lengyelországban is megjelenhetnek ezek a termékek a Tesco polcain.
A magyar termékekre koncentrál sajátmárkás választékában a Spar is. Láber Zsuzsa kommunikációs igazgató azt mondta, tudatosan keresik a magyar beszállítókat. A jelenleg 1800 termékből álló sajátmárkás portfólió 20-30 százalékkal olcsóbb a gyártói márkáknál és hangsúlyozta azt is, ezeket a termékeket évente minőségellenőrző vizsgálatnak veti alá az áruházlánc, továbbá a gyártás körülményeit is minden évben ellenőrzi, szükség esetén új gyártót kér fel az adott termék előállítására. A jövőben számos új sajátmárkás termékek fejlesztését és a meglévő termékek csomagolásának megújítását tervezik.
Az áruházláncok tehát érezhetően sok energiát fordítanak alacsonyabb árfekvésű sajátmárkás termékeik népszerűsítésébe és a Nielsen előrejlezése szerint nem hiába.
Ha javul ugyanis a gazdasági helyzet, akkor a megkérdezettek huszonnyolc százaléka maradna az olcsóbb élelmiszereknél és ruhára jobb időkben is kevesebbet adna ki 26 százalékuk. Új szokásaik közül leginkább a kevesebb gáz- és áramfogyasztást tartanák meg és csak ezután járnának kevesebbet szórakozni, étterembe, ritkábban nyaralnának és használnák az autót. Erre azonban még legalább egy évet kell várni: Magyarország ugyanis a következő tizenkét hónap során kikerül a gazdasági válságból, véli a Nielsen piackutató vállalat felmérésénél megkérdezettek 19 százaléka. Addigra nem lesz vége nálunk a válságnak, mondja 57 százalék. További 24 százalék pedig nem tudja, mi várható.