szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?

A magyar idő szerint hétfőn hajnalban közvetített NFL döntőt az NBC tájékoztatása szerint 106,5 millióan nézték a...

A magyar idő szerint hétfőn hajnalban közvetített NFL döntőt az NBC tájékoztatása szerint 106,5 millióan nézték a világ legnagyobb gazdaságában. Ez közel 10 százalékos növekedést jelent az egy esztendővel korábbi nézettséghez képest, a 2009-es Super Bowlra ugyanis "csak" 98,7 millióan voltak kíváncsiak (nem mellesleg ezzel a Pittsburgh Steelers és az Arizona Cardinals összecsapása is rekordot döntött, a korábbi csúcs 97,4 millió volt).

Az Indianapolis Colts – New Orleans Saints mérkőzés azonban nem csak a korábbi Super Bowlok rekordját döntötte meg, hanem minden korábbi csúcsot. Az Egyesült Államok történetének legnézettebb műsora ugyanis eddig a koreai háború idején játszódó M.A.S.H. sorozat záró epizódja volt, amely még 1983 februárjában 106 millió amerikait ültetett le a tévék elé, azóta ezt a nézőszámot egyetlen televízió-adás sem tudta megközelíteni.

Itthon is sokan nézték

Ráadásul az esemény már nem csak Amerikában örvend hihetetlen népszerűségnek: az NFL nagydöntőt összesen több mint 230 országban tűzték műsorra a különböző sportcsatornák. Bár arról, hogy az Egyesült Államok határain túl mennyien kísérik figyelemmel a mérkőzést, pontos adatok nincsenek, már évek óta azt hallani, hogy a meccset egy milliárdnál is többen követik élőben világszerte.

Hazánkban a Sport1 tűzte műsorra a mérkőzést, amelynek a csatorna tájékoztatása szerint mind az idősáv átlagához, mind pedig a többi csatornához viszonyítva kiemelkedő nézettsége volt. A Sport1-nél az Ecoline kérdésére elmondták: az összecsapás közvetítésébe több mint 135 ezer fő nézett bele, és ezzel az este 11-től hajnalig tartó idősávban a Sport1 a harmadik legnézettebb adó volt a férfi 18-49 éves célcsoportban (a RTL Klub és a TV2 után).

Bevételi rekord

A rekordnézettség rekord bevétellel is társult. Bár az előzetes becslések szerint évek óta most először nem emelkedett a reklámok listaára, a mérkőzést az idén közvetítő CBS (a három nagy amerikai csatorna: a Fox, az NBC és a CBS felváltva tűzi műsorra a Super Bowlt) így is arról számolt be, hogy megdöntötték a NBC tavalyi 206 millió dolláros bevételi rekordját.

A csúcsdöntés azért is lehet meglepő, mert a vállalatok többsége a válság miatt első körben épp a marketingbüdzséből faragott le, márpedig a világ legnézettebb egynapos sporteseményén hirdetni nem a legolcsóbb mulatság. (Miközben az első nagydöntőn egy félperces spotért még csak 500 dollárt kértek, most 3 milliónál tartunk). Ráadásul az érdeklődés sem volt olyan hatalmas, mint az elmúlt években: míg a tavalyi Super Bowlra már szeptemberben eladták a hirdetéseket, ezúttal hat nappal a meccs előtt telt be a hirdetési idő (valószínűleg ennek tudható be, hogy az elmúlt 15 évben 200 százalékkal emelkedő spotárak növekedése szinte megállt).

A reklám is a show része

Az elmúlt évek növekedését és a hatalmas érdeklődést látva nem meglepő, hogy ma már a reklámok is a Super Bowl showhoz tartoznak. A USA Today már a mérkőzés alatt megszavaztatja a nézőket, hogy mely hirdetések tetszettek nekik a legjobban, és persze az eredményeket másnap publikálja. Akadnak olyan vélemények is, hogy a hirdetéseket – amelyekkel a cégek legtöbbször külön erre az eseményre készülnek – többen nézik, mint magát a meccset...

Az idei első a USA Today listáján

A reklámtémák között ezúttal – ahogy a Bloomberg elemzésében felhívta a figyelmet – a szex, az autók és a sör vitték a prímet. Érdekesség, hogy az Anheuser-Busch sörgyártó – amely 2007-tel bezárólag 11 éven keresztül mindig a legjobb reklámot hozta – miután tavaly elvesztette vezető pozícióját, az idén a harmadik helyre szorult az USA Today listáján, pedig 9 spotot is vásároltak. A hétvégi esemény nagy nyertese az amerikai lap szerint a Mars Snickers lett, míg a második legjobbnak a tavalyi győztes Doritos reklámját tartották a nézők.

Az idei második a USA Today listáján

Átalakuló lista

Ha szektoronként nézzük a hirdetőket, egyértelműen az autógyártók voltak a főszereplők. Bár a tavaly 10 év után távozó General Motors nem tért vissza, ott volt a hirdetők között a Hyundai, a Honda, a Kia, a Volkswagen, az Audi és a Chrysler is.

Jó néhány újonccal is gyarapodott a Super Bowlon reklámozók tábora, összesen 13 új hirdető spotjaival találkozhattak az amerikai rajongók. Most debütált a videójátékokat fejlesztő Electronic Arts, a mobiltelefon-processzorokat gyártó Qualcomm, valamint a truTV kábeltelevízió társaság. Persze akadt nagy távozó is: ezúttal nem volt Pepsi reklám a nagydöntőn - igaz a második legnagyobb üdítőital-gyártó nem szállt ki teljesen, hiszen a Doritos is a társaság érdekeltségébe tartozik.

Az idei bronzérmes a USA Today listáján

A Google is beállt a sorba

A világ elsőszámú internetes vállalata, a Google is megjelent az idén a Super Bowl közvetítésében reklámozó cégek között. A Google viszonylag ritkán hirdet televízióban, bár 2009-ben a Chrome böngészőt ebben a médiumban is népszerűsítették. A Chrome-spotok hasonló utat jártak be, mint a Super Bowlon lejátszott „Parisian Love”: a televíziós megjelenés előtt hónapokon keresztül láthatók voltak a – Google tulajdonában lévő – YouTube-on.

A leghatékonyab reklám

Eric Schmidt vezérigazgató a nagy döntő előtti héten jelentette be a Twitteren, hogy a Google is ott lesz a döntőben, pontosabban külön felhívta az internetezők figyelmét a harmadik negyed reklámblokkjaira. „Nem terveztünk televíziós kampányt – magyarázta Schmidt –, egyszerűen csak készítettünk egy videosorozatot a termékeinkről és a felhasználóikról. A  YouTube-ra érkező pozitív reakciók után döntöttünk úgy, hogy egyiket szélesebb közönség elé tárjuk.”

Nem döntöttek rosszul: a Párizsi szerelmet a Northwestern Univerity hallgatói a közvetítés leghatékonyabb spotjának választották.

A szerkesztő ajánlja - "Das wird Konsequenzen haben" (2009)

 

Ecoline

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Jakab Péter: Tetszik az embereknek, hogy valaki odamegy, és belemondja az igazságot a kedves vezető arcába

Jakab Péter: Tetszik az embereknek, hogy valaki odamegy, és belemondja az igazságot a kedves vezető arcába

Látványos PowerPoint prezentáció készülhet egy egyszerű dokumentumból

Látványos PowerPoint prezentáció készülhet egy egyszerű dokumentumból

Igazi otthonmaradós idő lesz a jövő héten

Igazi otthonmaradós idő lesz a jövő héten