Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"44d7294a-796a-43e2-9070-6d2a0bc16f5a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A kedden megnyílt fesztivál szervezői frissítették a dress code-ot.","shortLead":"A kedden megnyílt fesztivál szervezői frissítették a dress code-ot.","id":"20250514_Cannes-ban-megtiltottak-a-meztelenkedest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44d7294a-796a-43e2-9070-6d2a0bc16f5a.jpg","index":0,"item":"51335eea-1632-49b3-bcc8-8fd6799025cf","keywords":null,"link":"/elet/20250514_Cannes-ban-megtiltottak-a-meztelenkedest","timestamp":"2025. május. 14. 12:36","title":"Cannes-ban megtiltották a meztelenkedést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a9e87d3-6a6b-4385-85c6-ffbc69968595","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A rendőrség válasza szerint egyelőre ismeretlen személlyel szemben zajlik büntetőeljárás.","shortLead":"A rendőrség válasza szerint egyelőre ismeretlen személlyel szemben zajlik büntetőeljárás.","id":"20250513_volt-igazgato-komarom-technikum-szexualis-kapcsolat-diakkal-nyomozas-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a9e87d3-6a6b-4385-85c6-ffbc69968595.jpg","index":0,"item":"d49c9960-2975-4c86-ade7-c71bfeefb41c","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_volt-igazgato-komarom-technikum-szexualis-kapcsolat-diakkal-nyomozas-rendorseg","timestamp":"2025. május. 13. 06:26","title":"Még tart a nyomozás a volt komáromi iskolaigazgató ügyében, akinek a gyanú szerint a diákjával volt szexuális kapcsolata","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1f8a946-e438-443b-aeaa-332a16ad7379","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Rock Creekben nemhogy megmártózni, még benne gázolni is veszélyes a vízben lévő patogének miatt.","shortLead":"A Rock Creekben nemhogy megmártózni, még benne gázolni is veszélyes a vízben lévő patogének miatt.","id":"20250513_szennyviz-patak-korokozo-robert-f-kennedy-jr-unokak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1f8a946-e438-443b-aeaa-332a16ad7379.jpg","index":0,"item":"6347dbba-88eb-4782-aff1-b74f4218d96b","keywords":null,"link":"/elet/20250513_szennyviz-patak-korokozo-robert-f-kennedy-jr-unokak","timestamp":"2025. május. 13. 11:43","title":"Szennyezett vizű patakban fürdőzött unokáival az oltástagadó amerikai egészségügyi miniszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a808deca-3924-4405-85df-231631b9baf6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Kedden ismét többen gyűltek össze a Ferenciek terén, hogy a gyülekezési jog korlátozása és az arcfelismerő rendszerek alkalmazása ellen tiltakozzanak. A hivatalos rész után a Bem József térre vonultak, Hadházy Ákos itt is tartott egy rövid beszédet, majd többen átmentek egy újabb helyszínre. ","shortLead":"Kedden ismét többen gyűltek össze a Ferenciek terén, hogy a gyülekezési jog korlátozása és az arcfelismerő rendszerek...","id":"20250513_hadhazy-akos-tuntetes-gyulekezesi-jog-ferenciek-tere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a808deca-3924-4405-85df-231631b9baf6.jpg","index":0,"item":"25883d6b-d03b-4145-9ee9-0567abd84eb0","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_hadhazy-akos-tuntetes-gyulekezesi-jog-ferenciek-tere","timestamp":"2025. május. 13. 17:27","title":"Ismét tüntetett a Ferenciek terén Hadházy Ákos, majd a tömeggel a Külügyminisztériumhoz vonult, és volt, akivel még a Honvédelmi Minisztériumhoz is átgyalogolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f0207cb-a1e4-4de9-99e1-789c41d95535","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A csoportos hitelfedezeti biztosításokat vizsgálták, és megállapították, hogy a kérdéses biztosítók döntően gyenge ár–érték arányú termékeket kínálnak, és találtak gondokat a termékfelügyelettel is.","shortLead":"A csoportos hitelfedezeti biztosításokat vizsgálták, és megállapították, hogy a kérdéses biztosítók döntően gyenge...","id":"20250513_mnb-birsag-biztositok-hitelfedezeti-biztositasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f0207cb-a1e4-4de9-99e1-789c41d95535.jpg","index":0,"item":"ea6829b5-eaa9-44ad-8bd8-8e0ab2a1fcb9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250513_mnb-birsag-biztositok-hitelfedezeti-biztositasok","timestamp":"2025. május. 13. 10:04","title":"Több mint százmillós bírságot vetett ki kilenc biztosítóra az MNB","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95b786b8-ae06-400b-b23d-66c6a80c6bd6","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hibának érezné az új jegybankelnök az elődje által létrehozott alapítvány felszámolását, hiába futnak most a hatóságok az ottani pénz után.","shortLead":"Hibának érezné az új jegybankelnök az elődje által létrehozott alapítvány felszámolását, hiába futnak most a hatóságok...","id":"20250514_Varga-Mihaly-mnb-alapitvany-felszamolas-matolcsy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95b786b8-ae06-400b-b23d-66c6a80c6bd6.jpg","index":0,"item":"6f5da2dd-cde5-459f-aaa6-6f925a435060","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250514_Varga-Mihaly-mnb-alapitvany-felszamolas-matolcsy","timestamp":"2025. május. 14. 12:39","title":"Varga Mihály szerint sok pénzt vesztenének a magyarok, ha gyorsan felszámolnák az MNB alapítványát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c53ee8b6-487a-42e0-83c1-1eaa0607b7ef","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A fali guggolás, valamint más izometrikus gyakorlatok rendszeresítése konkrétan csodát tehet a vérnyomással, derül ki egy friss kutatásból.","shortLead":"A fali guggolás, valamint más izometrikus gyakorlatok rendszeresítése konkrétan csodát tehet a vérnyomással, derül ki...","id":"20250513_izometrikus-gyakorlatok-hatasa-sziv-es-errendszeri-problemak-vernyomas-csokkentese-mozgas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c53ee8b6-487a-42e0-83c1-1eaa0607b7ef.jpg","index":0,"item":"0c350253-3d0b-481c-ab8e-bfcf86f1363a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250513_izometrikus-gyakorlatok-hatasa-sziv-es-errendszeri-problemak-vernyomas-csokkentese-mozgas","timestamp":"2025. május. 13. 08:03","title":"Egy kevesek által ismert módszerrel saját maga csökkentheti a vérnyomását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d95e0fb7-9110-4b75-a968-095b74354962","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A török elnök szerint a lefegyverzéssel „a demokrácia és a jólét korszaka” köszönt be.","shortLead":"A török elnök szerint a lefegyverzéssel „a demokrácia és a jólét korszaka” köszönt be.","id":"20250514_torokorszag-recep-tayyip-erdogan-kurdisztani-munkaspart-terrorizmus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d95e0fb7-9110-4b75-a968-095b74354962.jpg","index":0,"item":"b6695c5f-87f0-4b09-b1f9-5da136ec522e","keywords":null,"link":"/vilag/20250514_torokorszag-recep-tayyip-erdogan-kurdisztani-munkaspart-terrorizmus","timestamp":"2025. május. 14. 17:28","title":"Erdogan szerint a Kurdisztáni Munkáspárt feloszlása a terrorizmus végét jelentheti Törökországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
„A felmérés változást jósol. 2004-ben az előrejelzések azt mutatták, hogy az üzemanyag-hatékonyság előrébb lép a vásárlási kritériumok között; ma az üzemanyag-hatékonyság az első számú fogyasztói szempont” - mondta Dieter Becker, a KPMG autóipari területének globális vezetője.
A KPMG 2011. évi, Creating a future roadmap for the automotive industry című globális autóipari vezetői felmérése több mint 200 globális autógyártótól, szállítótól és kereskedőtől származó véleményt összegez. A felmérés kitér a várható kihívásokra és lehetőségekre a fogyasztói tendenciák és a technológiai innováció terén; az új üzleti modellekre; a növekedési és jövedelmezőségi lehetőségekre; valamint a feltörekvő piacokra a következő öt-tíz évben.
„Sok szempontból kétszintes globális piac működik. A fejlettebb országok küzdenek azért, hogy lépést tudjanak tartani a változó mobilitási viselkedés problémájával, míg a nagy jövőjű ázsiai régiókban például azon igyekeznek, hogy autók sokaságát szállítsák a nagyobb mobilitásra vágyó lakosságnak. Az autógyártóknak gyorsan kell cselekedniük, hogy megfeleljenek ezeknek a várakozásoknak” - jelentette ki Becker.
A fogyasztói tendenciák céljárműveket és „mobilitási megoldásokat" igényelnek
A népesség növekedése és a városiasodás jelentősen megváltoztatják az autózás képét. Az alacsony kibocsátású zónák növekedése és a belső városközpontokba irányuló forgalom korlátozása lehet, hogy csak a kezdet, amint azt az új autómentes városok, mint például az Egyesült Arab Emirátusokban lévő Masdar mutatja.
Ezek a kialakuló tendenciák jelentik a válaszadók körében az uralkodó nézetet; hetvenhárom százalék szerint a járműveket konkrét célokra tervezik majd, és 76 százalék véli úgy, hogy a várostervezés határozza majd meg a járműkialakítást.
Míg a világ a megfizethető elektromos járművekre vár, amelyekkel kapcsolatban intenzíven folyik a kutatás, a felmérés azt mutatta, hogy a „mobilitási szolgáltatási megoldások” egyes válaszadók szerint beleszólhatnak a játékba. Míg a válaszadóknak mindössze kilenc százaléka gondolja úgy, hogy a mobilitási megoldások stratégiájuk jelentős részét képviselik majd, egyes autógyártók, mint a Daimler, a Peugeot, a BMW és mások már befektetéseket hajtanak végre ezen a területen.
„Az ilyen előre tekintő megközelítés lehet az a versenyelőny, amely vezető pozícióba juttathatja ezeket a társaságokat egy újrarendeződő autóipari értékláncban. Akiknek a kezükben van a mobilitási hálózat, jó eséllyel uralhatják a piacot is” – mondta Becker.
A mobilitási szolgáltatási megoldások színre lépésével – és mivel az autóvásárlásoknál továbbra is egyértelműen az üzemanyag-takarékosság a legfontosabb szempont –, a válaszadók mintegy 80 százaléka mondja azt, hogy az elkövetkező öt évben bármelyik járműkategóriában a hibrid- és elektromos járművek teszik majd ki a növekedés oroszlánrészét. Mindazonáltal sok válaszadó folytatódó kormányzati szerepvállalásra számít, mivel véleményük szerint a közeljövőben nem lesznek támogatás nélkül megfizethetők az elektromos járművek.
Új technológiák és felelősségeltolódás az értékláncban
Míg a válaszadók többsége azt mondta, hogy az elektromos autók nem lesznek megfizethetők a tömegpiac számára az elkövetkező öt évben, fontosnak tartják, hogy befektessenek ebbe a kategóriába – a válaszadók csaknem 90 százaléka tervezi, hogy az összes rendelkezésre álló alternatív üzemanyag-technológia közül a hibrid rendszerekbe, az akkumulátorból nyert elektromos áramra vagy hidrogén tüzelőanyag-cellára épülő technológiákba fektet be a következő öt év során.
Az alternatív üzemanyag- és hatásrendszer-technológiák szorgalmazása jobban középpontba állítja majd a biztonságot is.
„Ahogy egyre több jármű meghajtása új technológiával történik, nő a gyúlékony akkumulátorok és egyéb veszélyek eshetősége, ami lehetőséget nyújt mind a szállítók, mind az eredeti berendezésgyártók számára, hogy a biztonság terén kivívott vezető pozícióval tegyenek szert kulcsfontosságú versenyelőnyre” – tette hozzá Becker.
Az alternatív üzemanyagok és hajtásrendszer-technológiák területére vonatkozó technológiai innovációban betöltött vezető szerepért folyó versenyben a fő ágazati szereplők 68 százaléka a szállítókkal kialakított stratégiai szövetségeket vagy közös vállalkozásokat tartja járható útnak, nem pedig azt, hogy megpróbálnak tőkét szerezni és egyedül nekivágni. Főként az európai, közel-keleti, afrikai és az amerikai régió globális ágazati szereplői vallják ezt a nézetet; az ázsiai-csendes-óceáni térségben működők legnagyobb valószínűséggel kölcsönökből finanszíroznák ezeket a befektetéseket. Ezeknek a mozgásoknak jelentős kihatásai lehetnek az autóipari értéklánc alakulására.
„A szövetségek a kockázat és a költségek megosztása mellett jó lehetőséget kínálnak a technológiai szakismeretekhez és szaktudáshoz való hozzáférésre is. Ez különösen igaz a hibrid és az elektromos hajtásrendszerekre. Ami figyelemre méltó az az, hogy ezek a közös tevékenységek elmoshatják a különbségeket a szállítók és a gyártók között” – fejtette ki Becker.
A felmérésben részt vevők fele úgy gondolja, hogy a gyors technológiai innováció szempontjából olyannyira kulcsfontosságú stratégiai partnerségi kapcsolatok kialakításával az ágazatban új erővel formálódik majd egy értéklánc az eredeti berendezésgyártók, a szállítók, a piacra újonnan belépők és a piaci réseket betöltők között.
Ezek az elmozdulások, amelyek a válaszadók szerint néhány évet vesznek majd igénybe, felvetnek majd olyan kérdéseket, hogy az értéklánc mely pontján lesz domináns szerepe a márkának, és hogy az eredeti berendezésgyártók vagy partnereik töltik-e be a vezető pozíciót a hajtásrendszer-technológiában. A válaszadók jóval több mint kétharmada vélekedik úgy, hogy a hajtásrendszer-technológia 2020-ig az eredeti berendezésgyártók kezében lesz.
„A változó piaci feltételeknek, a szállítói fejlődésnek és a gyors innováció szükségességének ebben a szép új világában a tudás egyesítése alapvető szükséglet. Az autógyártóknak azonban el kell kezdeniük új üzleti modellekben gondolkozniuk ahhoz, hogy megtartsák technológiájuk, know-how-juk és márkájuk jó hírnevét. Jelentésünk jelzéseket ad arra vonatkozóan, mik lehetnek ezek a modellek” - mondta Becker.
Az átfogó jövedelmezőség tekintetében a legtöbb válaszadó úgy gondolja, hogy az eredeti berendezésgyártók lesznek a leginkább nyereségesek a következő öt év során. Bár a válaszadók jelenleg nem számítják a pénzügyi szolgáltatásokat a leginkább nyereséges gépjárműüzleti szegmensek közé, abban mégis hatalmas lehetőség rejlik, különösen a feltörekvő piacokon, ahol ez a szektor viszonylag fejletlen, állította Becker.
A túlkapacitás probléma, de a más piacokra történő export megoldást kínál
Míg az autógyártók igyekeznek lépést tartani a változásokkal, amelyek majd a szektor jövőjét alakítják, a túlkapacitás továbbra is az egyik fő probléma a fejlett és a feltörekvő piacokon egyaránt. A válaszadók csaknem kétharmada szerint az USA a leginkább telített, utána Japán és Németország következik; érdekes módon a várakozások szerint még Kínában és Indiában is figyelemre méltó túlkapacitás jelentkezik majd öt éven belül.
„Kínában a túlkapacitás olyan szempont, amelyet figyelembe kell venni, de ha nem ruházunk be üzemeinkbe, akkor értékesítési lehetőségeket szalasztunk majd el. Érdemes vállalni ezt a kockázatot” – mondta Bernd Pichler a Volkswagen China ügyvezető igazgatója.
A legtöbb autógyártó úgy véli, hogy az új piacok felé irányuló export növelése segíthet a helyzeten; annak következtében azonban, hogy sok eredeti berendezésgyártó új piacokon létesít üzemeket, az exportlehetőségek korlátozottak lehetnek a jövőben.
Vasárnap tartják a lengyel elnökválasztás első fordulóját. Ha továbbra is olyan államfő lesz, aki szemben áll az alkotmányos kormánnyal és megbénítja a törvényhozást, az akár Donald Tusk miniszterelnök bukásához vezethet.