Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e70f766b-ad60-4ce1-ba10-29b332659a96","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az intézmény vezetői korábban azt közölték a Tisza Párt elnökével, hogy nyitottak a látogatásra, végül mégsem engedik be. Fülöp Attila államtitkár korábban egyértelművé tette, hogy véget vetnek a viziteknek.","shortLead":"Az intézmény vezetői korábban azt közölték a Tisza Párt elnökével, hogy nyitottak a látogatásra, végül mégsem engedik...","id":"20241202_magyar-peter-pecsi-gyermekotthon-latogatas-elmarad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e70f766b-ad60-4ce1-ba10-29b332659a96.jpg","index":0,"item":"359e02fa-22fd-4d51-8bfd-d5f7f90e1563","keywords":null,"link":"/itthon/20241202_magyar-peter-pecsi-gyermekotthon-latogatas-elmarad","timestamp":"2024. december. 02. 12:06","title":"Mégsem engedik be Magyar Pétert a pécsi gyerekotthonba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78220392-ee05-4d10-bebb-fdd29e6b00e7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A prímet azért még mindig a német prémium márkák viszik. ","shortLead":"A prímet azért még mindig a német prémium márkák viszik. ","id":"20241202_legnepszerubb-osszkerekhajtasu-autok-magyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78220392-ee05-4d10-bebb-fdd29e6b00e7.jpg","index":0,"item":"9e00b1f2-e37b-448c-9bb9-c8c9935f0316","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_legnepszerubb-osszkerekhajtasu-autok-magyar","timestamp":"2024. december. 02. 11:13","title":"Tesla és Suzuki is szerepel itthon a legnépszerűbb összkerékhajtású autók között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a018e401-5c3d-4173-830c-c5ca0b675c59","c_author":"Keresztes Imre","category":"vilag","description":"Újjáéledt a szunnyadó szíriai polgárháború, miután a lázadók elfoglalták az ország második legnagyobb városát. Basar Asszad szír elnök ezúttal nem számíthat Irán és a Hezbollah, illetve Oroszország eltökélt támogatására. ","shortLead":"Újjáéledt a szunnyadó szíriai polgárháború, miután a lázadók elfoglalták az ország második legnagyobb városát. Basar...","id":"20241201_sziria-haboru-aleppo-asszad-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a018e401-5c3d-4173-830c-c5ca0b675c59.jpg","index":0,"item":"db8bf943-a64e-4ba1-9d35-b39c3b66352f","keywords":null,"link":"/vilag/20241201_sziria-haboru-aleppo-asszad-ebx","timestamp":"2024. december. 01. 13:02","title":"Végzetes lehet Asszad számára Aleppó elvesztése – mi történik Szíriában?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc4ae71b-6e55-450a-a8aa-75bf05570b46","c_author":"Péterfy Gergely","category":"360","description":"Sorozatunkhoz öt írót kértünk fel, öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet. Péterfy Gergelynek most az alábbi készletből kellett ihletet merítenie: tizenegyes, árőr, klánvagyon, jogálomtalanítás, egyetemes.","shortLead":"Sorozatunkhoz öt írót kértünk fel, öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet. Péterfy...","id":"20241201_az-en-hetem-peterfy-gergely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc4ae71b-6e55-450a-a8aa-75bf05570b46.jpg","index":0,"item":"0ff5a6f1-1ec8-4d25-b28e-e6fd46ed39cd","keywords":null,"link":"/360/20241201_az-en-hetem-peterfy-gergely","timestamp":"2024. december. 01. 17:30","title":"Az én hetem: Péterfy Gergely fóka-, talán delfinbőr úton suhant dedikálni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ce8660e-caa9-4e50-9c90-3d792754cd76","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az Építési és Közlekedési Minisztérium azt közölte, hogy még nincs döntés a Pázmány Péter Katolikus Egyetem által hátrahagyott épületek hasznosításáról.","shortLead":"Az Építési és Közlekedési Minisztérium azt közölte, hogy még nincs döntés a Pázmány Péter Katolikus Egyetem által...","id":"20241202_pilis-campus-pazmany-vagyonkezelo-alapitvany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ce8660e-caa9-4e50-9c90-3d792754cd76.jpg","index":0,"item":"0b1d0864-8c0e-4336-b39b-3e3539eb8f0b","keywords":null,"link":"/itthon/20241202_pilis-campus-pazmany-vagyonkezelo-alapitvany","timestamp":"2024. december. 02. 08:06","title":"Százmilliók mentek el a pilisi campust kezelő alapítványnál bérköltségekre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a6d127d-ea11-4206-8d02-8471c10b00f9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Carlos Tavares 2021 óta irányította a világ egyik legnagyobb autógyártóját.","shortLead":"Carlos Tavares 2021 óta irányította a világ egyik legnagyobb autógyártóját.","id":"20241202_stellantis-peugeut-opel-fiat-ceo-lemondas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a6d127d-ea11-4206-8d02-8471c10b00f9.jpg","index":0,"item":"468be1a9-0d8b-4ec4-b4de-bdc64bac53af","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241202_stellantis-peugeut-opel-fiat-ceo-lemondas","timestamp":"2024. december. 02. 07:23","title":"Azonnali hatállyal lemondott a Peugeot és az Opel tulajdonosának, a Stellantisnak a vezérigazgatója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c5c850b-a27f-4f38-bed1-0ef9f11f1c02","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A szerdán megkötött tűzszünet láthatóan egy hetet sem bírt ki.","shortLead":"A szerdán megkötött tűzszünet láthatóan egy hetet sem bírt ki.","id":"20241202_tuzszunet-bombazas-idf-libanon-hezbollah","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c5c850b-a27f-4f38-bed1-0ef9f11f1c02.jpg","index":0,"item":"884a5f80-1af3-4bea-ac8b-8d506fa1341b","keywords":null,"link":"/vilag/20241202_tuzszunet-bombazas-idf-libanon-hezbollah","timestamp":"2024. december. 02. 20:44","title":"Ennyit a tűzszünetről: előbb a Hezbollah támadott rá egy izraeli őrtoronyra, most meg az IDF légiereje bombázza Libanont","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ce9b090-0560-46cf-84a1-fa7684c50cd8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Különös megoldást szabadalmaztatott a Microsoft, az elosztott virtuális valóság lehetővé teszi a nézők számára, hogy egymástól függetlenül fedezzék fel a velük megosztott háromdimenziós világokat.","shortLead":"Különös megoldást szabadalmaztatott a Microsoft, az elosztott virtuális valóság lehetővé teszi a nézők számára...","id":"20241202_microsoft-megosztott-virtualis-valosag-szabadalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ce9b090-0560-46cf-84a1-fa7684c50cd8.jpg","index":0,"item":"e3a7e41c-17bc-423f-8b53-45280dcb504c","keywords":null,"link":"/tudomany/20241202_microsoft-megosztott-virtualis-valosag-szabadalom","timestamp":"2024. december. 02. 11:03","title":"Ez most valami új, és már egy 23 oldalas szabadalom is van róla: jön a megosztott virtuális valóság a Microsofttól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Forgalomba állt az Alstom által gyártott új, tűzpiros nagy sebességű szuperexpressz, az AGV.italo. Az új szerelvények a 800 kilométer hosszú Nápoly-Róma-Firenze-Bologna-Milánó vonalon közlekednek óránként több mint 300 kilométeres átlagsebességgel.
Az olasz Nuovo Trasporto Viaggiatori vasúttársaság (NTV) 2008 januárban kötött szerződést az Alstom Transporttal 25 újgenerációs, nagyon nagy sebességű AGV (Automotrice à grande vitesse) szerelvény megtervezésére és legyártására, összesen 650 millió euró értékben. A megbízás keretében, amely tartalmaz további 10 szerelvényre vonatkozó opciót is, 30 éven át az Alstom szakemberei végzik majd az új vonatok karbantartását is, amely költsége azonban nem része a szerződés összegének.
AP / Gregorio Borgia
Az AGV két úttörő műszaki megoldást alkalmaz: a mérnökök a kocsik között helyezték el a forgóvázakat, amitől nemcsak stabilabb, de könnyebb is lett a szerelvény, hiszen kocsinként egy forgóvázzal kevesebbre (egy 11 kocsiból álló szerelvény esetében például 22 helyett mindössze 12 forgóvázra) volt szükség. Az AGV tervező mérnökei azonban még tovább mentek az innovációban: az új szuperexpressz szerelvénynek - funkcionális értelemben - ugyanis nincs mozdonya, mivel a tervezőmérnökök a forradalmian új, állandó mágneses szinkronmotorokat magukra a forgóvázakra, azaz közvetlenül a kerekekre szerelték. Ezzel a megoldással 20 százalékkal több férőhelyet alakíthattak ki a tervezők egy mozdonnyal rendelkező vonathoz képest, tovább csökkent a szerelvények súlya, egyenletesebb lett a meghajtás, és javult az erőátviteli rendszer teljesítménye is.
Az első olasz magánvasút, az NTV által áprilisban felavatott 200 méter hosszúságú vonatok, összesen 460 utasnak biztosítanak ülőhelyet. A 25, egyenként 26 millió euró értékű AGV.italo szerelvények mindegyike kínál ingyenes wifi internetelérést, tévéadást, állítható bőrüléseket, de egy 39 fős moziterem is helyet kapott a vonatokon. Az utasok kényelmének érdekében, az AGV.italo padlószintje a hagyományos konstrukciójú vonatoknál 10 centiméterrel alacsonyabb, megkönnyítve a be és kiszállást. A kocsikat modern világítás rendszerrel szerelték fel, továbbá az utazás közbeni zaj és rezgési szintjét minimálisra csökkentették a fokozott kényelem érdekében.
Az AGV.italo belső terét a Ferrarikat, Lamborghiniket, Bugattikat és még számos legendás szupersportkocsi formatervét készítő Giorgetto Giugaro tervezte. Az AGV tervezésekor nem csak az utasok kényelmét, hanem a környezeti szempontokat is figyelembe vették, így a vonat mintegy 70 tonnával könnyebb a hasonló méretű szerelvényeknél, egy ülőhelyre vetítve pedig 30 százalékkal kevesebb energiát fogyaszt. Mindemellett a vonat 98 százalékban újrahasznosítható anyagokból készült.