Ingyen lehet Tarlóséké a Mahart

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu

Tegnap elnapolta a fővárosi közgyűlés a Mahart Passnave Kft. többségi tulajdonának megvásárlásáról szóló beadvány tárgyalását. A nyereséges társaság tulajdonosi köre szerint ez biztosítaná a cég jövőjét, ugyanakkor a fővárosnak nem kellene a zsebébe nyúlnia - írja a Világgazdaság.

A Mahart Passnave tulajdonosai még tavaly döntöttek a cég 51 százalékának eladásáról, mert az európai trendeket látva úgy gondolták, az biztosítja a Passnave jövőjét, ha valamilyen állami tulajdonost vonnak be - idézte fel a VG

Ha megkötik az üzletet, a Masped Zrt. tulajdonában 41, az Európa csoportéban pedig 8 százalék marad. Jelenleg a Masped Zrt. a Mahart Passnave főtulajdonosa 84 százalékos részesedéssel, egy másik hajóstársaság, az Európa csoport pedig korábban felvásárolta a 10 százalékos dolgozói, valamint a 6 százalékkal rendelkező menedzsment kft.-t.

Az ajánlatban 750 millió forintos vételár szerepel, a fővárosnak azonban egyetlen forintjába sem kerülne, mert az 51 százalékos üzletrészt öt év alatt fizetné ki a vevő a megtermelt osztalékból. Közben pedig a Mahart Passnave Kft. továbbra is fizetné az évi 110 millió forintos partfalhasználati díjat.

A cégnek közel 4 milliárd forintos vagyona van: egytucatnyi kikötő Komáromtól Mohácsig, sok ingatlan a parton, és ott vannak az elmúlt években jórészt felújított hajók. A társaság folyamatosan évi százmilliós nagyságrendű összeget fordított húsz hagyományos és tíz szárnyashajója felújítására.

A Mahartot is megemlítette az a dunai hajózás újjászületését célzó minisztériumi vitaanyag, amely jelentős szerepet szán új, hazai tervezésű és építésű hajótípusoknak, és különböző közvetetett támogatásokkal a kereskedelmi és személyhajózást is ösztönözné. A hvg.hu korábban megtalálta azt a fejlesztőmérnököt, akinek a régóta dédelgetett tervei most valósággá válhatnak és forradalmasíthatják a Budapest környéki agglomeráció közlekedését.