Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d261d4a3-0f82-41e8-b24b-0f7542e482db","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A fiatal színész egy mozgó járműből zuhant ki.","shortLead":"A fiatal színész egy mozgó járműből zuhant ki.","id":"20241226_halaleset-hudson-meek-baby-driver-szinesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d261d4a3-0f82-41e8-b24b-0f7542e482db.jpg","index":0,"item":"7fe8f2c9-65a7-4f88-928c-71c69cc5dcac","keywords":null,"link":"/kultura/20241226_halaleset-hudson-meek-baby-driver-szinesz","timestamp":"2024. december. 26. 16:21","title":"Tizenhat évesen meghalt a Baby Driver színésze, Hudson Meek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74f9f7be-8702-4bb4-b9e6-6cb03e9775f6","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Szinghre az indiai gazdasági nyitás atyjaként is tekintenek.","shortLead":"Szinghre az indiai gazdasági nyitás atyjaként is tekintenek.","id":"20241226_Meghalt-Manmohan-Szingh-India-elso-szikh-miniszterelnoke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74f9f7be-8702-4bb4-b9e6-6cb03e9775f6.jpg","index":0,"item":"b5762069-ed9b-4214-912c-5b49c7764def","keywords":null,"link":"/vilag/20241226_Meghalt-Manmohan-Szingh-India-elso-szikh-miniszterelnoke","timestamp":"2024. december. 26. 21:27","title":"Meghalt Manmohan Szingh, India első szikh miniszterelnöke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f3ee6c36-c8d9-40e2-a3a5-c11660d98893","c_author":"E.ON","category":"brandcontent","description":"Egy kis-és középvállalkozás zöldülésének folyamatában fontos mérföldkő az, amikor a működéséhez szükséges energiát már fenntartható energiaforrásokkal tudja biztosítani. Ennek egyik módja a származási garanciával ellátott zöldáram vásárlása, ami a környezetvédelmi szempont mellett üzleti hasznot is biztosít a felhasználónak. De nézzük, mi a zöldáram, hogyan szerezhető be, és milyen előnye származhat belőle egy vállalkozásnak?","shortLead":"Egy kis-és középvállalkozás zöldülésének folyamatában fontos mérföldkő az, amikor a működéséhez szükséges energiát már...","id":"20241204_Vonzobbak-a-zoldarammal-mukodo-vallalkozasok_eon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f3ee6c36-c8d9-40e2-a3a5-c11660d98893.jpg","index":0,"item":"f4635455-cbc2-4145-b0cf-9c307710b46d","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241204_Vonzobbak-a-zoldarammal-mukodo-vallalkozasok_eon","timestamp":"2024. december. 26. 15:30","title":"Tudta, hogy áram és áram között is van különbség?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78d134ea-46a1-4b19-aded-581763345e82","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"Őt választotta a klasszikus amerikai film legnagyobb férfi csillagának az American Film Institute. Ha van nem fényes, de borús csillag, ő volt az. A film noir legjellegzetesebb alakja: „a vesztes férfi, a kudarc glóriájával övezett keserű arc, az élet peremére szorult, hitetlen, sikertelen, sebzetten cinikus figura” (Takács Ferenc, Filmvilág, 1987/12.). Sokat ivott, sokat dohányzott, viharos magánéletet élt, és a rák nem hagyta megöregedni. A 125 évvel ezelőtti karácsony első napján született.","shortLead":"Őt választotta a klasszikus amerikai film legnagyobb férfi csillagának az American Film Institute. Ha van nem fényes...","id":"20241225_Humphrey-Bogart-125-1899-1957","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78d134ea-46a1-4b19-aded-581763345e82.jpg","index":0,"item":"2afb7cef-daee-4f9c-b7cf-2440b2b8bda8","keywords":null,"link":"/360/20241225_Humphrey-Bogart-125-1899-1957","timestamp":"2024. december. 25. 17:30","title":"Tőle hangzott el a filmtörténet egyik leghíresebb és legtöbbet idézett mondata – 125 éve született Humphrey Bogart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6bfa4712-5f5d-408d-b834-83a4258ebf0a","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Sophie Hediger 26 éves volt.","shortLead":"Sophie Hediger 26 éves volt.","id":"20241225_svajci-snowboardos-olimpikon-lavina-halal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6bfa4712-5f5d-408d-b834-83a4258ebf0a.jpg","index":0,"item":"f2633654-1d8f-4f0b-a780-6acb1a64ccef","keywords":null,"link":"/sport/20241225_svajci-snowboardos-olimpikon-lavina-halal","timestamp":"2024. december. 25. 13:16","title":"Lavina ölte meg a svájci olimpikon snowboardost","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc5b2a26-8429-4ff3-a441-408a05054690","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A tavaly december 24-i 196-hoz képest idén 354-szer kellett intézkedniük a tűzoltóknak.","shortLead":"A tavaly december 24-i 196-hoz képest idén 354-szer kellett intézkedniük a tűzoltóknak.","id":"20241225_tuzoltok-karacsony-szenteste-statisztika-viharos-szel-szen-monoxid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc5b2a26-8429-4ff3-a441-408a05054690.jpg","index":0,"item":"a6b22ac5-b017-4be2-9dd9-3b396646cad0","keywords":null,"link":"/itthon/20241225_tuzoltok-karacsony-szenteste-statisztika-viharos-szel-szen-monoxid","timestamp":"2024. december. 25. 10:42","title":"Egész éjjel dolgoztak a tűzoltók, sokkal több eset volt, mint tavaly szenteste","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d4a89444-8605-4829-97be-c4e94dd1c951","c_author":"Mastercard","category":"brandcontent","description":"Kijött a Mastercard legfrissebb, 2023-as adatokat feldolgozó Digitális Fizetési Indexe (DFI), amely 2020 óta vizsgálja a magyarok fizetési szokásait. A jelentés alapján Magyarország a digitális fizetési megoldások széles körű elterjedése felé tart, a készpénz szerepe azonban még mindig erős. Az elmúlt négy évben 11 ponttal nőtt a DFI-index, főként a mobiltárcák és az érintésmentes fizetések előretörésének köszönhetően. Az infrastrukturális fejlődés ellenére a készpénzhez ragaszkodó rétegek és a pénzügyi tudásbeli hiányosságok akadályozzák a további fejlődést. A digitális fizetések népszerűsítésében ezért kulcsfontosságú szerep jut a pénzügyi oktatásnak és a mikrokereskedők digitális integrálásának.","shortLead":"Kijött a Mastercard legfrissebb, 2023-as adatokat feldolgozó Digitális Fizetési Indexe (DFI), amely 2020 óta vizsgálja...","id":"20241127_A-technologia-adott-de-a-megszokasaink-erosebbek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4a89444-8605-4829-97be-c4e94dd1c951.jpg","index":0,"item":"766002eb-4452-4c3f-b6bc-4388c9f43eb0","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241127_A-technologia-adott-de-a-megszokasaink-erosebbek","timestamp":"2024. december. 25. 11:30","title":"Eldőlt már a készpénz és a bankkártya \"csatája\"?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a31e414-62f1-4e0f-a850-3aca9597afc7","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Hiába rendelte be ismételten a nyomozóhatóság, illetve -bizottság. ","shortLead":"Hiába rendelte be ismételten a nyomozóhatóság, illetve -bizottság. ","id":"20241225_Masodszor-sem-jelent-meg-a-kihallgatason-Jun-Szogjol-del-koreai-elnok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a31e414-62f1-4e0f-a850-3aca9597afc7.jpg","index":0,"item":"db61cd6f-c086-433a-a073-2feb6e98d8c9","keywords":null,"link":"/vilag/20241225_Masodszor-sem-jelent-meg-a-kihallgatason-Jun-Szogjol-del-koreai-elnok","timestamp":"2024. december. 25. 16:54","title":"Másodszor sem jelent meg a kihallgatáson sikertelen önpuccsa után Jun Szogjol dél-koreai elnök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Százmilliókat is érhet a megspórolt energia a vasútiparban
szerző:
Mlinkovics Ildikó
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Svájc és Németország élen jár az energiahatékonyságot szem előtt tartó közösségi közlekedés fejlesztése terén, de a MÁV-nál is egyre több fejlesztés fókuszál a hatékonyabb energiafelhasználásra.
A hvg.hu által megkérdezett vasútipari szakértők szerint Magyarország nincs tetemes lemaradásban külföldhöz képest az energiahatékonyság terén. Előnyt jelent a Kandó Kálmány-hagyaték, azaz, hogy ipari áram felhasználásával működik a vasút, nincs szükség külön erőmű működtetésére.
Sok tényező befolyásolja a hatékony működést, például a megfelelő menetrend, az alacsony padlós járművek (amivel gyorsabb a ki- és beszállás), a lopások megelőzése (ami most már fejlett GPS-rendszer támogat). A korszerűsítés elsődleges, egy nagy sebességre képes motorvonattal könnyebben lehet a késéseket kiküszöbölni.
Takarék-fék
A legnagyobb differencia a motorvonatok és a dízeljárművek között van, a MÁV korábbi számításai alapján a 60 darab Flirt motorvonatokkal napi 92 ezer forintot lehet megtakarítani járművenként, ami összesen öt év alatt 7 milliárd forintot jelentett a vasúttársaságnak. Ez az összeg csak az energiamegtakarításból adódik. A Flirt alkalmas arra, hogy kizárólag visszatáplálható fékezést használjon.
ABB
Korábban jelentős problémát jelentett (és még ma is néhány motorvonatnál), hogy a rendszer kizárólag a légfékezést érzékelte, és sok esetben nem lehetett használni a visszatáplálható villamos fékezést. Az energiaveszteségen túl ez a féktárcsákat is hatványozottan koptatta. A Flirt járműveknél sikerült elérni a rendszer újragondolását, s ezeknél már érzékelik a villamos fékezést is.
A magyar vasúti közlekedés elsősorban a korszerű motorvonatok beszerzésével és a pályarendszeren szükséges karbantartások és fejlesztések elvégzésével tehető hatékonyabbá – vélik a szakértők. Lemaradva ezen a téren sem vagyunk, a 11 vonalból csupán kettő nincs villamosítva: a lajosmizsei és az esztergomi. Ez utóbbinál már elkezdődtek a munkálatok.
Évi félmilliárd megtakarítás
A Máv Zrt. új beszerzésű motorvonatai és vontatójárművei már nem használnak meddő energiát, s fékezéskor villamos energia visszatáplálásra is alkalmasak. Ennek eredményeként éves szinten a vásárolt vontatási energia 2,4 százaléka visszakerül a hálózatba, ami közel 497 millió forint megtakarítást jelentett a társaságnak tavaly. ( A MÁV Zrt. a villamos energia kereskedelmi szerződéseiben rendezi a hálózatba visszatáplált energia elszámolását.)
A MÁV-START az elővárosi közlekedésben - többek között - 101 darab motorvonattal (60 FLIRT, 31 Desiro, 10 Talent) szolgálja ki az utazókat. A motorvonatok komfort-tulajdonságai mellett a járművek műszaki teljesítményei is kiemelkedőek. A villamos motorvonatok beépített teljesítménye intenzív indítást tesz lehetővé, amely az elővárosi forgalomban menetidő csökkenést, míg a korszerű elektrodinamikus fékkel kombinált fékberendezés rövid fékutat tesz lehetővé. A nagyteljesítményű elektrodinamikus fék a felhalmozott mozgási energiát villamos energiává alakítva, szinte teljes egészében visszatermeli azt a felsővezetékekbe, amivel jelentős költségcsökkenés érhető el.
A modern motorvonatok megjelenése egy-egy vasútvonalon jelentős utasszám-növekedéssel járt. Az autózásról a vasúti közlekedésre átszokás közvetett fajlagos energiamegtakarítást okoz, ezáltal a környezetterhelés is csökken.
Jobb megvilágítás, olcsóbban
Energiafelhasználás szempontjából hatékonyabb vontatójárművek beszerzése, illetve a jelenlegi járművek energiafelhasználási hatékonyságának növelésére több projekt is volt a vasúti vontatással foglalkozó MÁV-Trakció Zrt. -nél. Ide sorolható 25 modern TRAXX villamos mozdony beszerzése, valamint 8 dízel tolató mozdony úgynevezett „remotorizációja” (a motorikus rendszer felújítása). A MÁV-Gépészet Zrt. -nél a miskolci villamosmozdony-javító műhelyben a régi, elavult csarnoki felülvilágítókat korszerű lexánra cserélték. A beruházásnak köszönhetően a munkacsarnok megvilágítása javult, egyúttal jelentős energiamegtakarítást értek el. A dízelmozdony javítócsarnok szerelőaknáiban korszerű LED-es világítás épült ki, amelynek üzemeltetése – több fényforrással – a korábbinál 60 százalékkal kevesebbe kerül.
Az ABB Kft-nél is kulcsszerepet játszik az energiahatékonyság, többek között a vasútipar részére kínál a társaság a villamosenergia racionális felhasználására irányuló megoldásokat, például kisebb veszteségű transzformátorokat, illetve a megújuló energiaforrások kihasználási lehetőségeit.
Az egyes termékek, megoldások által elérhető energia megtakarítás akár 70 százalékos is lehet. Lehet ugyanakkor, hogy egy termék csak 10 százalékkal csökkenti a felhasználást, ez azonban akár több százmillió forint megtakarítását is jelentheti – mondta hvg.hu-nak Kelemen Csaba, az ABB Kft. ügyfélkapcsolati vezetője.
A legújabb technológiai újítások között Kelemen Csaba a váltakozó rendszereket emelte ki, amelyek a meglévő vasúti alállomási rendszerek (vontatási felsővezetékek, vontatási alállomások, transzformátorok) átviteli képességének maximális kihasználását teszik lehetővé. Szintén az új megoldások közé tartozik a teljesítményelektronikai vontatási transzformátor, amellyel nemcsak a villamosenergia-felhasználás, hanem a készülék – és ezáltal a mozdony – súlya és zajszintje is csökken.
A korábban bevezetett, de még ma is széles körben alkalmazott V43 sorozatú mozdony energia felhasználása 2200kW, míg egy mai 1047 sorozatú mozdony teljesítmény felvétele lényegesen nagyobb, mintegy 6400kW. Ezt a teljesítmény növekedést a megnövekedett igények (sebesség, vonóerő, stb.) is indokolttá teszik. Fontos, hogy a meglévő infrastruktúra ki tudja szolgálni a megnövekedett igényeket - azaz hogy a meglévő vasúti pályák villamos energiaellátása képes legyen kiszolgálni a nagyobb teljesítményű mozdonyokat is. Erre a célra alkalmazhatóak például a fent említett flexibilis váltakozó áramú rendszerek – mondta Kelemen Csaba.
Svájcban és Németországban kiemelt fontosságú az energiahatékony közösségi közlekedés, Németországban a vasúti járművek felújítása során a pályázatnál fontos elbírálási szempont a villamosenergia minél hatékonyabb felhasználása. Ugyanakkor Kelet-Európa sem sereghajtó, hiszen Varsó új metróvonalának építésekor is meghatározó szempont volt a járművek fékezésekor keletkező villamos energia hasznosítása.