szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az orosz rubel zuhanása komoly fejfájást okoz Oroszország légitársaságainak. Ugyanis hiába esett az olaj ára – ezzel sokat spórolhatnak a légicégek az üzemanyagköltségeken –, mivel viszont kiadásaik jelentős része külföldi fizetőeszközben keletkezik, így hamarosan komoly pénzügyi nehézségekkel nézhetnek majd szembe.

Nagyon nem jön jól a zuhanó rubel az orosz légitársaságoknak – írja a Business Insider. Idén az orosz fizetőeszköz árfolyama rekordmélységbe szakadt az euróval és a dollárral szemben – ez leginkább az olaj árának zuhanása miatt következett be –, és míg a nemzetközi légicégek örülhetnek az alacsonyabb üzemanyagköltségek miatt, az oroszok foghatják a fejüket.

Bár az orosz légivállalatoknak is jól jön az olcsóbb kerozin (a költségek negyedét adja az üzemanyag ára), ugyanakkor a rubel árfolyamának elpattanása nagyon rossz hír számukra. Az orosz gazdaság rossz teljesítménye miatt ugyanis az orosz polgárok kevesebbet utaznak (különösen a legprofitábilisabb nemzetközi járatokon lehet ezt érezni), a rubel árfolyamának romlása miatt pedig még 10 százalékkal emelniük is kellett a jegyek árát. Emellett az orosz légitársaságok költségeinek jelentős része külföldi fizetőeszközben keletkezik, bevételeik nagyobbik része ugyanakkor rubelben érkezik.

Az Aeroflotnál például a kiadások 60 százaléka valósul meg külföldi fizetőeszközben, a bevételeknek ugyanakkor 90 százaléka rubeles. Szakértők szerint elkerülhetetlen a forgalom csökkenése, a járatok és a gépek számának megvágása. Az orosz légitársaságok ugyanis rengeteg gépet rendeltek meg az utóbbi években (dinamikusan bővült az utasforgalom), ám az utasok elmaradása nagyon komoly változásokat hozhat.

AFP / Adalberto Roque

Az ország második és harmadik legnagyobb légitársasága körül már komoly felhők gyülekeznek: a második helyen álló Transaero társaság orosz sajtóhírek szerint a kormányhoz fordult segítségért (hogy ne kelljen felfüggesztenie járatai működését – a cég szerint ugyanakkor csak versenytársai igyekeznek őket rossz színben feltüntetni), a harmadik helyen álló Utair pedig állítólag nem tudja hitelei egy részét törleszteni.

Orosz kormányzati illetékes ugyanakkor közölték, hogy a kormányzati segítség abban az esetben segíthet csak, ha a cégek optimalizálják flottájukat és költséget csökkentenek. A cégek tulajdonosainak pedig pénzt kell berakniuk a társaságokba. Alekszej Kazbijev közlekedési szakértő azzal számol, hogy a légitársaságok többsége pénzt fog veszíteni és pár regionális vállalat meg is szűnhet majd jövőre.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!