Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Az orosz rubel zuhanása komoly fejfájást okoz Oroszország légitársaságainak. Ugyanis hiába esett az olaj ára – ezzel sokat spórolhatnak a légicégek az üzemanyagköltségeken –, mivel viszont kiadásaik jelentős része külföldi fizetőeszközben keletkezik, így hamarosan komoly pénzügyi nehézségekkel nézhetnek majd szembe.
Nagyon nem jön jól a zuhanó rubel az orosz légitársaságoknak – írja a Business Insider. Idén az orosz fizetőeszköz árfolyama rekordmélységbe szakadt az euróval és a dollárral szemben – ez leginkább az olaj árának zuhanása miatt következett be –, és míg a nemzetközi légicégek örülhetnek az alacsonyabb üzemanyagköltségek miatt, az oroszok foghatják a fejüket.
Bár az orosz légivállalatoknak is jól jön az olcsóbb kerozin (a költségek negyedét adja az üzemanyag ára), ugyanakkor a rubel árfolyamának elpattanása nagyon rossz hír számukra. Az orosz gazdaság rossz teljesítménye miatt ugyanis az orosz polgárok kevesebbet utaznak (különösen a legprofitábilisabb nemzetközi járatokon lehet ezt érezni), a rubel árfolyamának romlása miatt pedig még 10 százalékkal emelniük is kellett a jegyek árát. Emellett az orosz légitársaságok költségeinek jelentős része külföldi fizetőeszközben keletkezik, bevételeik nagyobbik része ugyanakkor rubelben érkezik.
Az Aeroflotnál például a kiadások 60 százaléka valósul meg külföldi fizetőeszközben, a bevételeknek ugyanakkor 90 százaléka rubeles. Szakértők szerint elkerülhetetlen a forgalom csökkenése, a járatok és a gépek számának megvágása. Az orosz légitársaságok ugyanis rengeteg gépet rendeltek meg az utóbbi években (dinamikusan bővült az utasforgalom), ám az utasok elmaradása nagyon komoly változásokat hozhat.
Az ország második és harmadik legnagyobb légitársasága körül már komoly felhők gyülekeznek: a második helyen álló Transaero társaság orosz sajtóhírek szerint a kormányhoz fordult segítségért (hogy ne kelljen felfüggesztenie járatai működését – a cég szerint ugyanakkor csak versenytársai igyekeznek őket rossz színben feltüntetni), a harmadik helyen álló Utair pedig állítólag nem tudja hitelei egy részét törleszteni.
Orosz kormányzati illetékes ugyanakkor közölték, hogy a kormányzati segítség abban az esetben segíthet csak, ha a cégek optimalizálják flottájukat és költséget csökkentenek. A cégek tulajdonosainak pedig pénzt kell berakniuk a társaságokba. Alekszej Kazbijev közlekedési szakértő azzal számol, hogy a légitársaságok többsége pénzt fog veszíteni és pár regionális vállalat meg is szűnhet majd jövőre.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Mutatunk újabb hét könyvet, amit nyugodt szívvel ajánlunk a nyárra.
A borbár üzletvezetője szerint a szóváltás nemi irányultságtól független volt.